Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 17:23

iirrssjjee schreef:
Blijf het vreemd vinden. Een naam is gewoon een naam vind ik. :+ . Als je in een bepaald land dezelfde naam anders schrijft snap ik, maar als iemand al een naam heeft....

Je zult de naam in veel talen toch moeten verbuigen naar gelang het gebruik in de zin.

Het huis van Harlan Coben, de brief voor Harlan Coben, de weg naar Harlan Coben, de reis met Harlan Coben, daarvoor gebruik je in veel talen steeds een andere naamval voor, en dus verandert de uitgang van de naam ook.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 21:19

DuoPenotti schreef:
Amber_anne schreef:
Als ik een topic dubbelklik en dus verdwijnt hoe kan ik hem dan terug vinden?

Weet je nog onder welk tabblad hij stond?

Daar staan ook je topics met een kruisje in de lijst.

Dankjewel, ik had al helemaal gezocht bij de help pagina maar kon er niks over vinden

rien10

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:23

Hoe werkt dat in een brein? Ik denk steeds dat het maandag is vandaag.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:31

rien10 schreef:
Hoe werkt dat in een brein? Ik denk steeds dat het maandag is vandaag.

Dit is al mijn vierde maandag op een rij. :')

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:37

Ons brein draait op gewoontes en aannames, anders moet het veel te veel prikkels gaan verwerken. Heel veel prikkels worden dus automatisch verwerkt - gisteren was ik vrij, de meeste dagen dat ik vrij ben is het zondag, dus dan zal het nu wel maandag zijn.

Succes daarmee :))

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:49

Precies. Mijn dag gisteren was behoorlijk gelijk aan een zondag. Dat zal het wel zijn.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 10:58

Heeft iemand ervaring met het hondenpension De Mere in Balgoij.Ze hebben ook een asiel.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 11:00

Wat voor .... organisme? is sperma?
Want het leeft, het beweegt.. Het is geen virus of bacterie, maar het is ook geen dier of mens.
Is het een eencellig organisme?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 11:10

Captain schreef:
Want het leeft, het beweegt.. Het is geen virus of bacterie, maar het is ook geen dier of mens.

Het is soms vloeibaar witgoud _/-\o_
Qua waarde dan _O-

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 12:15

Een substantie toch? Wat zaadcellen bevat..

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 12:20

Sperma is geen organisme maar de geslachtscellen van een organisme.

Wat mij betreft een virus overigens :+

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 12:34

black_kelpie schreef:

_/-\o_ :')

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 12:56

Captain schreef:

Waarom zou het iets anders zijn dan een dier of mens?

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 13:30

Omdat sperma op zichzelfstaand niet kan overleven voor langere periode. Het heeft namelijk geen eigen stofwisseling.

Er zijn een aantal definities voor wanneer iets leven is. Degene die ik heb geleerd tijdens Biologie (zowel op de middelbare school als op de universiteit) bestond uit een aantal criteria. Één van die criteria is het hebben van een eigen stofwisseling, een andere was het zelfstandig kunnen voortplanten. Sperma heeft/kan geen van beiden, dus voldoet het niet aan een zelfstandige levensvorm.

Een virus is trouwens zwaar discutabel of het een zelfstandige levensvorm is, daar is veel discussie over. Omdat de meeste virussen ook niet volledig voldoen aan de criteria van leven.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 13:47

Femek2902 schreef:
Omdat sperma op zichzelfstaand niet kan overleven voor langere periode. Het heeft namelijk geen eigen stofwisseling.

Er zijn een aantal definities voor wanneer iets leven is. Degene die ik heb geleerd tijdens Biologie (zowel op de middelbare school als op de universiteit) bestond uit een aantal criteria. Één van die criteria is het hebben van een eigen stofwisseling, een andere was het zelfstandig kunnen voortplanten. Sperma heeft/kan geen van beiden, dus voldoet het niet aan een zelfstandige levensvorm.

Een virus is trouwens zwaar discutabel of het een zelfstandige levensvorm is, daar is veel discussie over. Omdat de meeste virussen ook niet volledig voldoen aan de criteria van leven.

Dat een organisme aan alle criteria voldoet, wil niet zeggen dat het in alle levensstadia voldoet aan al die criteria.
Stuifmeelkorrels van planten kunnen zich niet zelfstandig voortplanten. Spermacellen hebben een (zeer beperkte) eigen stofwisseling, maar kunnen niet langdurig zelfstandig overleven.

Of je virussen tot het leven zou moeten rekenen, daar kun je over discussiëren. Persoonlijk zie ik ze als het meest extreme voorbeeld van outsourcing in de levende natuur; alle onnodige functies zijn uitbesteed (stofwisseling, vermenigvuldiging, verspreiding, etc.) en alleen het hoogst noodzakelijke (erfelijke informatie, verpakking, benodigdheden om in de gastheer binnen te komen) hebben ze nog zelf aan boord.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 13:58

Sperma zijn cellen, zaadcellen. Geen organismen.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 16:28

Captain schreef:

Geen. Sperma bestaat uit geslachtscellen afkomstig van dier of mens, het is geen op zichzelf staand organisme.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 17:44

Ik vind het een boeiende vraag. :+

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 18:12

Prrrr schreef:
Ons brein draait op gewoontes en aannames, anders moet het veel te veel prikkels gaan verwerken. Heel veel prikkels worden dus automatisch verwerkt - gisteren was ik vrij, de meeste dagen dat ik vrij ben is het zondag, dus dan zal het nu wel maandag zijn.

Succes daarmee :))

Dat had ik gisteren ook, onverwacht vrij.

Heel irritant :')

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 18:14

Ik heb het ook, dat ik me niet besef dat het al donderdag is en ik vandaag de boodschappen moet bestellen omdat het anders niet meer gaat :')

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 09:27

Ik vind dat op vrijdag nooit zo erg, want dan is het 'ineens' weekend :D

Als je een paard op het oog hebt en deze wil laten keuren, maar het paard staat in een totaal andere provincie, zoek je dan een DA in die omgeving of neem je je eigen DA mee? Het eerste lijkt me toch? Ik moet helaas deze zomer/dit najaar waarschijnlijk op zoek naar een nieuw paard, maar heb eerder nooit laten keuren dus ik heb daar totaal geen ervaring mee. :o

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 10:16

marley93 schreef:

Als je een paard op het oog hebt en deze wil laten keuren, maar het paard staat in een totaal andere provincie, zoek je dan een DA in die omgeving of neem je je eigen DA mee? Het eerste lijkt me toch? Ik moet helaas deze zomer/dit najaar waarschijnlijk op zoek naar een nieuw paard, maar heb eerder nooit laten keuren dus ik heb daar totaal geen ervaring mee. :o

Kan beide. Bij een DA in de omgeving, wel opletten dat het niet die van de eigenaar is. (En sowieso recensies opzoeken is niet verkeerd)
Wat ook gebeurd, is paard keuren bij eigen DA en bij goedkeuring direct door naar de nieuwe stal.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 14:30

black_kelpie schreef:

Dat na samensmelting zich als parasiet gedraagt

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 15:56

Bowo schreef:
marley93 schreef:

Kan beide. Bij een DA in de omgeving, wel opletten dat het niet die van de eigenaar is. (En sowieso recensies opzoeken is niet verkeerd)
Wat ook gebeurd, is paard keuren bij eigen DA en bij goedkeuring direct door naar de nieuwe stal.

Helder, dankjewel!

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 23:23

Wat als aliëns er uitzien als vogels?
Op welk punt zouden we ontdekken dat het niet 'maar een nieuwe vogelsoort' is, maar een aliën?

#vrijdagvragen