Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:49

10 dagen quarantaine toch? En lijkt mij ook dat je dan 24 uur klachtenvrij moet zijn.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:52

Needje schreef:
10 dagen quarantaine toch? En lijkt mij ook dat je dan 24 uur klachtenvrij moet zijn.

Voorheen was het 24 uur klachtenvrij is niet meer hoeven testen als er een testafspraak stond. Maar dit was vorig jaar ergens.
10 dagen quarantaine is als je in aanraking bent geweest ben een besmet persoon als nauw contact.

Ik ga het gewoon eens opzoeken ...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:52

Huh, gedoe. Ik heb er weinig over te zeggen maar mijn zegen heb je als je ze allemaal weer rechtsomkeert laat maken. (Maar het scheelt natuurlijk wel als je de directie achter je hebt staan bij dat soort dingen.)

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:53

Voor de basisschool (groep 0 t/m8)
HOE LANG MOET EEN KIND THUISBLIJVEN?
- Altijd tot het einde van de door de GGD vastgestelde quarantaineperiode.
Ook als een positief geteste huisgenoot weer uit isolatie mag.
Getest?
- Kind blijft thuis tot de testuitslag bekend is. Als het kind is getest vanwege
contact met een categorie 3**, dan hoeft het kind niet thuis te blijven in
afwachting van de testuitslag.
- Volg bij een positieve testuitslag (coronavirus is aangetroffen) van het
kind of een huisgenoot de instructies van de GGD op.
- Bij een negatieve uitslag van het kind of een huisgenoot mag het kind
weer naar de kinderopvang/school, ook als nog niet alle klachten weg zijn.
Tenzij de quarantaineperiode zoals vastgesteld door de GGD nog niet voorbij
is.
Niet getest?
Een kind met klachten mag weer naar de opvang/school als het minimaal 24
uur volledig klachtenvrij is, met een maximum van 7 dagen in het geval van
aanhoudende milde klachten. Als je wel contact hebt gehad met iemand met
corona, volg dan de instructies van de GGD op.

Afbeelding

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 18:06

In de beslisboom van 13+ is daar niets over te vinden. Alleen ´laat je testen´. Ook op rijksoverheid.nl vind ik er niks over. Alleen:

Kinderen op de middelbare school
Voor kinderen die op de middelbare school zitten of ouder zijn dan 13 jaar blijven dezelfde regels gelden. Bij klachten: blijf thuis en laat je testen. Zij blijven ook thuis en laten zich testen na contact met iemand met corona.

Kinderen tussen 4 en 12 jaar met klachten
.......

Laat u uw kind niet testen? Dan mag het pas weer naar de kinderopvang of school als het 24 uur volledig klachtenvrij is.

Heeft uw kind corona gehad?
En krijgt uw kind binnen 8 weken opnieuw klachten? Dan hoeft uw kind niet opnieuw getest te worden. Herbesmetting komt weinig voor. Dus is testen in de eerste 8 weken na een besmetting niet zinvol. Daarom mogen kinderen naar school met klachten als ze die klachten binnen 8 weken na een besmetting krijgen.

En dan staat er in de 13+ beslisboom doodleuk dat testen niet verplicht is, maar niet wat je moet aanhouden als je een kind van >13 jr dus niet laat testen!?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 18:26

Ik moetook een beetje lachen om als enige pluspunt dat je misschien mag reizen.
Wat dacht je van dat je daarmee beschermd bent als hoogrisicogroep? Waarom denk je dat mensen met zo'n hoog BMI naar voren zijn gehaald?

Echt volledig eens met Needje. Ik lees dit echt met volle verbazing..

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 18:32

In de gesprekken met ouders gaat het tegenwoordig zelfs al over de kleur snot ;)
Tsja wanneer je van de fiets komt heb je snot. Hoe lang heb je dan snot. Wat is die kleur. Is blank snot om 10 uur nog wel goed. Of moet er echt groen snot uit komen. Of is het toch hooikoorts maar misschien ook niet. Dus.... schiet mij maar lek :Y)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 18:36

Vayo schreef:
Vergeet je niet een ander belangrijke factor? Je loopt vanwege je hoge BMI een hoger risico om ernstig ziek te raken of erger als je besmet raakt met Corona.

Idem roken en nog een handvol hoge risicos.

Een vriendin van mij heeft ´een hoog BMI´ en tgv daarvan en haar eetgewoonte een dagelijkse handvol pillen voor hoge bloeddruk, diabetes, cholesterol en haar toegenomen astmatische aanleg.
Heeft recent kritiek geuit op mijn op zich volstrekt verantwoordelijke gedrag keurig binnen de regels; dat dit risico voor haar oplevert.
Welnu meid, als je april 2020 opgelet had, was je nu op een gezonder BMI en liep je veel minder risico.

Ze is een stúk jonger dan ik én vanwege ´risicogroep´ eerder dan ik in aanmerking voor vaccinatie. Voor AstraZeneca. Omdat verschillenden in onze kring daar fórse bijwerkingen van hebben is ze ongerust. Of ze daar wat over aan haar arts kan/moet zeggen.
Wederom; meid, je kan er inderdaad zelf veel aan doen.
Beter laat dan nooit; gaat nu met mijn eetgewoontes meedoen *\%/*
Kijk alleen niet uit naar de effecten van stoppen met chocolade -O-

Ondertussen van alles beperkt/niet open en avondklok voor iedereen :roll:

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 18:40

Het is ook lastig Coby. Zodra ik flink aan het werk ben met een masker en ik krijg het warm, dan krijg ik een loopneus. Zo vaak ook als je van je fiets af stapt en op school komt.
Ik heb zelf elke avond na het werken met een masker keelpijn en wat pijn op de borst met het ademen. Ik heb makkelijk last van mijn luchtwegen. Dan is het een soort van chronisch.

Ik kijk naar mijn kinderen gewoon of het opvalt dat ze ineens meer last hebben van klachten dan een simpele loopneus na het fietsen/buitenspelen of als kinderen na het buitenspelen weer binnen komen. Zo ook hoesten. Een enkel kuchje doe ik niets mee, maar als ik ze meerdere keren hoor hoesten ga ik wel opletten. Bij twijfel houd ik ze thuis om het in de gaten te houden. Ik houd ze ook thuis als ze duidelijk verkouden zijn of ziek. En in dat geval heb ik met mijn kinderen afgesproken dat we laten testen.

Shadow0

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 18:46

Dat zijn van die dingen waar regelmatig testen toch het verschil zou kunnen maken... Mijn middagje park op die allerzonnigste dag leverde meteen hooikoorts op - leek hooikoorts, was hooikoorts - maar het voelt een stuk fijner om dat ook gewoon te weten na de test. En hoe waardeloos vervelend ik ze ook vind, als het over een tijdje weer nodig is, doe ik het weer. (Al zou ik ook wel heel graag betrouwbare thuis-speekseltesten willen hebben, dat is nog makkelijker.)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 18:54

Shadow0 schreef:
Dat zijn van die dingen waar regelmatig testen toch het verschil zou kunnen maken... Mijn middagje park op die allerzonnigste dag leverde meteen hooikoorts op - leek hooikoorts, was hooikoorts - maar het voelt een stuk fijner om dat ook gewoon te weten na de test. En hoe waardeloos vervelend ik ze ook vind, als het over een tijdje weer nodig is, doe ik het weer. (Al zou ik ook wel heel graag betrouwbare thuis-speekseltesten willen hebben, dat is nog makkelijker.)

Het wordt lastig als dit meerdere keren per maand is of zelfs per week. Ik heb gemiddeld 3 avonden per week keelpijn, pijn op de borst bij inademen en hoofdpijn. Ik zie er echt een patroon in waardoor ik de klachten als chronisch bestempel. Maar inderdaad heb je dan het risico een besmetting over het hoofd te zien. Al ben ik volledig gevaccineerd dus die kans is klein.
Thuis speekseltesten zou ik dan echt wel 3 keer per week willen doen, mits deze vergoed worden. Maar wekelijks of meerdere keren per week een stokje in mijn neus zie ik echt niet zitten en doe ik niet.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 18:59

Ik zie daar ook echt een meerwaarde in voor de leerlingen.
Zo’n speekseltest op scholen bij twijfel. Kinderen zijn dan niet meer in twijfel en kunnen dan gewoon de klas in.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 19:03

Coby schreef:
Ik zie daar ook echt een meerwaarde in voor de leerlingen.
Zo’n speekseltest op scholen bij twijfel. Kinderen zijn dan niet meer in twijfel en kunnen dan gewoon de klas in.

En het is weinig belastend, dus ik denk dat daar echt een grote plus in zit. Je hoeft geen afspraak te maken en de drempel voor een soms best vervelende test is weg.

Wat ik trouwens wel bizar vind is dat ik laatst zag hoe zo´n thuistest/zelfstest met een wattenstokje gaat. Dat draai je heel rustig rond, helemaal voorin de neus. En deze test zou gewoon goed betrouwbaar zijn. Als dat toch ook betrouwbaar is, waarom dan in zo´n teststraat een stokje helemaal tot achter in de neus? Ik voel persoonlijk wel een drempel voor zo´n stokje achter in mijn neus, maar zou bij zo´n simpelere test of speekseltest veel eerder testen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 19:07

Yom schreef:
Mag ik jullie even om advies vragen...

Vanwege mijn hoge BMI mag ik me laten vaccineren. Op zich ben ik daar niet heel blij mee om me te laten vaccineren omdat ik vind dat er (voor mijn gevoel) zo weinig bekend is van de bijwerkingen op langere termijn.

Maar ik lees constant over het vaccinatiepaspoort dat je daarmee meer mag. Als hobby/werk heb ik een klein brocante winkeltje waarvoor ik vaak in Belgie en regelmatig in Frankrijk op inkoop ga. Dat zou ik natuurlijk dolgraag weer gaan doen zodra het mogelijk is.
En verder werk ik in de kinderopvang

Dus ik denk dat ik niet ontkom aan een vaccinatie....maar nu blijkt het dan ook nog net AstraZenica te zijn wat ik zal krijgen. En daar lees ik hier juist dat er best wat bijwerkingen zijn.

Ik zou woensdagmiddag kunnen laten vaccineren...maar ja doen of niet?
Pluspunt; indien vaccinatiepaspoort voor reizen e.d. dan mag ik weer op pad

minpunten; stevige bijwerkingen op korte termijn

Gewoon gaan! Als je corona krijgt dan heb je kans dat je de IC niet overleeft.

Ik heb 1,5 week geleden AZ gehad en had geen noemenswaardige bijwerkingen (2 dagen stijve arm en een dagje moe/slaperig)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 20:19

Ik ben nu de persconferentie aan het luisteren. Een covid app ivm negatieve testen of vaccinatie. Maaaar niet iedereen heeft een telefoon die een app aankan. Hoe zouden ze dat gaan oplossen? Die hebben pech en kunnen dan niet veel meer of hoe hadden ze dat in gedachte? Of vergeten ze domweg dat toch best een aantal mensen geen telefoon met internet heeft. Of geen telefoon die een app aankan. Mijne kan op internet maar ik heb geen werkruimte of werkgeheugen over voor een app. Ook bankieren gaat om die reden niet. En ik weet dat er best wat mensen zijn die een internetloze telefoon hebben

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 20:33

karuna schreef:
Ik ben nu de persconferentie aan het luisteren. Een covid app ivm negatieve testen of vaccinatie. Maaaar niet iedereen heeft een telefoon die een app aankan. Hoe zouden ze dat gaan oplossen? Die hebben pech en kunnen dan niet veel meer of hoe hadden ze dat in gedachte? Of vergeten ze domweg dat toch best een aantal mensen geen telefoon met internet heeft. Of geen telefoon die een app aankan. Mijne kan op internet maar ik heb geen werkruimte of werkgeheugen over voor een app. Ook bankieren gaat om die reden niet. En ik weet dat er best wat mensen zijn die een internetloze telefoon hebben

Je kunt gewoon het gele internationale vaccinatieboekje bestellen en de vaccinatie daar in bij laten werken.

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/je- ... om-vragen/

Afbeelding

Voor 6,95 hier te bestellen: https://www.sdu.nl/shop/het-vaccinatieb ... ylaxe.html

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 20:34

karuna schreef:

Tja als ze daar ook nog eens rekening mee moeten gaan houden. Ik denk dat het merendeel van de doelgroepen die hiervan gebruik zouden maken een gsm hebben die dit aankan. En anders zou het mij de investering wel waard zijn om een nieuwe of refurbished gsm aan te schaffen.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 20:36

Veel van mijn Cliënten hebben niet eens een mobiel. En veel van hun gaan normaal wel naar een theater, uit eten enz. Dus hoe ze dat gaan doen weet ik niet.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 20:37

elnienjo schreef:
karuna schreef:

Je kunt gewoon het gele internationale vaccinatieboekje bestellen en de vaccinatie daar in bij laten werken.

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/je- ... om-vragen/

[ Afbeelding ]

Voor 6,95 hier te bestellen: https://www.sdu.nl/shop/het-vaccinatieb ... ylaxe.html

Dat wil niet zeggen dat je hiermee de toegang ook gaat krijgen. Persoonlijk betwijfel ik dat.

Wat Vayo zegt, apps zijn zodanig ingeweven in ons leven ondertussen dat ik me afvraag of ze daar rekening mee gaan houden. Zeker omdat het iets tijdelijke is en niet fundamenteel noodzakelijk.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 20:38

secricible schreef:
Dat wil niet zeggen dat je hiermee de toegang ook gaat krijgen. Persoonlijk betwijfel ik dat.

Wat Vayo zegt, apps zijn zodanig ingeweven in ons leven ondertussen dat ik me afvraag of ze daar rekening mee gaan houden. Zeker omdat het iets tijdelijke is en niet fundamenteel noodzakelijk.

Tot die app staat zal dat vaccinatieboekje vast geldig zijn. Het is internationaal geaccepteerd (gele koorts is bijv in bepaalde landen verplicht)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 20:40

Ik ga zulke informatie echt niet in een app laten zetten, ze hebben nu al om de haveklap dataleks en privacy problemen. Dan wacht ik toch heus nog een tijd af.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 08-03-21 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Ik vind het vaccinatieboekje in deze best een makkelijke en goede keuze. Stempel erin en klaar.

Vayo

friezenfan2 schreef:
Veel van mijn Cliënten hebben niet eens een mobiel. En veel van hun gaan normaal wel naar een theater, uit eten enz. Dus hoe ze dat gaan doen weet ik niet.

Misschien één aan (laten) schaffen, er mee om leren gaan en hiermee op pad. Of accepteren dat het helaas nog even niet kan en wachten tot dit wel weer kan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 20:41

Ik denk dat het pas gaat gelden als de app staat.
Men wil namelijk dat het ook gaat gelden bij een recente negatieve test en dat de controleur dat onderscheid niet kan zien. Daar voldoet het vaccinatieboekje niet aan.
Volgens mij heb ik ergens gelezen dat ze dit weekend al met de app willen experimenteren bij het fieldlab festival.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 20:41

Vayo schreef:
friezenfan2 schreef:

Misschien één aan (laten) schaffen, er mee om leren gaan en hiermee op pad. Of accepteren dat het helaas nog even niet kan en wachten tot dit wel weer kan.

Ik denk dan het laatste.