Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 21:10

Popstra schreef:
Ik had een week of 3 geleden hier gepost over een viering van een verjaardag waar pak hem beet 60 man op een kluitje in een party tent stond. Nu zoveel weken verder allen nog helemaal gezond en wel.

Zo zijn er ook al verschillende nmeerdaagse wedstrijden geweest. Ook niemand ziek er na.
Ben zelf afgelopen week 6 dagen op wedstrijd geweest. Leuk weer iedereen gezien te hebben. Duitsers, Belgen en Hollandse ruiters.
Maatregels waren genomen enkel de 1,5m afstand regel werd nauwelijks na geleefd.
Eindelijk konden we weer en het was super gezellig en vooral ontspannen.

Zolang van die 60 mensen er niemand COVID-besmettelijk is zal ook niemand COVID oplopen wanneer je hutje mutje bij elkaar bent. Maar niemand die vooraf die garantie kan geven, dus waarom zou je het willen?

Popstra

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 21:14

Nee klopt maar voor mij is dit het zoveelste bewijs dat je niet zo overspannen hoeft te doen.
Je moet je verstand gebruiken maar je word wel degelijk bang gemaakt door de media.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 21:18

Het gaat goed tot het fout gaat. Alleen ben je dan dus nogal laat, want dan is er geen weg terug.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 21:21

Popstra schreef:
Nee klopt maar voor mij is dit het zoveelste bewijs dat je niet zo overspannen hoeft te doen.
Je moet je verstand gebruiken maar je word wel degelijk bang gemaakt door de media.

Word je bang gemaakt of laat je je bang maken? En dan bang waarvoor?

Ik heb genoeg echt zieke mensen door COVID meegemaakt om ervan overtuigd te zijn dat ik mijn verantwoordelijkheid wil nemen zodat ik het in ieder geval niet zal verspreiden. Niet uit angst, maar uit respect voor degenen met wie ik werk.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 21:21

Astorga: idd sarcastisch bedoeld

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 21:44

Popstra schreef:

Ik snap jou redenatie niet zo. Jou n=3 ervaring waar geen covid besmettingen waren zegt toch niks over andere uitbraken?

Als er wel een besmettelijk persoon tussen loopt is de kans gewoon veel groter dat je wel besmet raakt als je je niet aan de maatregelen houdt.

Hoe moet je je verstand dan gebruiken volgens jou?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 22:31

Popstra schreef:
Ik had een week of 3 geleden hier gepost over een viering van een verjaardag waar pak hem beet 60 man op een kluitje in een party tent stond. Nu zoveel weken verder allen nog helemaal gezond en wel.

Zo zijn er ook al verschillende nmeerdaagse wedstrijden geweest. Ook niemand ziek er na.
Ben zelf afgelopen week 6 dagen op wedstrijd geweest. Leuk weer iedereen gezien te hebben. Duitsers, Belgen en Hollandse ruiters.
Maatregels waren genomen enkel de 1,5m afstand regel werd nauwelijks na geleefd.

Tot het wel fout gaat , dit soort opmerkingen zorgen er juist voor dat het met het gedrag van mensen steeds minder word. Iedereen heeft wel van die kennissen die feestjes hebben, en nee hoor, niemand ziek geworden . Ik noem dat mazzel hebben , meer geluk dan wijsheid .

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 22:34

bigone schreef:
Tot het wel fout gaat , dit soort opmerkingen zorgen er juist voor dat het met het gedrag van mensen steeds minder word. Iedereen heeft wel van die kennissen die feestjes hebben, en nee hoor, niemand ziek geworden . Ik noem dat mazzel hebben , meer geluk dan wijsheid .

Ja precies. Als er één besmetteling tussen het gezelschap had gezeten had ze wel anders gepiept nu.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 22:36

elnienjo schreef:
bigone schreef:

Ja precies. Als er één besmetteling tussen het gezelschap had gezeten had ze wel anders gepiept nu.

Of niet want iedereen kwam er weg met lichte klachten. Je weet het dus gewoon niet.
Die 1,5 meter zorgt er voor dat dingen door kunnen gaan etc. En daarom vind ik het belangrijk maar beide conclusies kun je niet zomaar trekken.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 22:37

lenaa_tje schreef:
Of niet want iedereen kwam er weg met lichte klachten. Je weet het dus gewoon niet.
Die 1,5 meter zorgt er voor dat dingen door kunnen gaan etc. En daarom vind ik het belangrijk maar beide conclusies kun je niet zomaar trekken.

Maar als ze lichte klachten hebben en het dus duidelijk niet zo nauw nemen met de coronamaatregelen is de kans heel groot dat ze oudere/kwetsbaren aansteken die er wél door omvallen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 22:40

elnienjo schreef:
lenaa_tje schreef:

Maar als ze lichte klachten hebben en het dus duidelijk niet zo nauw nemen met de coronamaatregelen is de kans heel groot dat ze oudere/kwetsbaren aansteken die er wél door omvallen.

Maar die lichte klachten mogen dus niet naar dit soort dingen toch? Het hele idee is juist dat die thuis blijven. Dus daar ga ik dus ook vanuit.
Het is niet zo zwart/wit als hier gesteld wordt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 22:40

Maar die anderhalve meter word blijkbaar niet gehandhaafd . En iedereen moet het echt zelf weten want wij zijn niet verantwoordelijk voor iemands gedrag maar houd die berichten dan voor je. Natuurlijk is het na maanden leuk om bepaalde activiteiten weer op de pakken maar doe het dan zo veilig mogelijk .
En lichte klachten? Nog steeds laat 80 % met lichte klachten zich niet testen waarvan een groot gedeelte niet eens aan Corona denkt en dus wel naar feestjes en sport en werk gaat .

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 22:45

bigone schreef:
Maar die anderhalve meter word blijkbaar niet gehandhaafd . En iedereen moet het echt zelf weten want wij zijn niet verantwoordelijk voor iemands gedrag maar houd die berichten dan voor je. Natuurlijk is het na maanden leuk om bepaalde activiteiten weer op de pakken maar doe het dan zo veilig mogelijk .

Ben ik met je eens hoor maar zo zwart wit stellen dat een situatie direct anders gelopen zou zijn ben ik gewoon niet zo voor. Dat kan je niet zo stellen en heb het idee dat, dat ook de irritatie is die je op social media terug vindt.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 23:10

Popstra schreef:

Is denk ik ook vooral buitenlucht geweest? Een partytent is ook nog vrij luchtig. Daarbij zullen de duiters en belgen ook niet bij de hollanders op schoot hebben gezeten neem ik aan,

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 07:48

Popstra schreef:

Deze gemist zeker?
In Dokkum 18 mensen besmet bij een tuinfeest. https://www.lc.nl/friesland/noardeast-f ... 18747.html

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 08:01

Nou Roodvos, dat is volgens mij precies het enige artikel wat te vinden is over besmetting in de (semi-) buitenlucht... ik heb m ook al eens geplaatst.. :)
Ik vind het overigens niet super overtuigend hoor... "Overigens kan GGD Fryslân niet met zekerheid stellen dat de overdracht van het virus plaatsvond op het terras. "
Daarom lijkt het mij ook handig als er daar wat meer onderzoek naar gedaan wordt.., hoewel, het is al bijna herfst/winter, dus dan is het een koe in de kont kijken want dan wordt het leven vnl binnen ...

Is er trouwens nog ergens een actueel grafiekje te vinden van het verloop sinds de demonstraties en nu? Ik vind eigenlijk alleen maar de dagelijkse cijfers...

Dit zou overigens best kwalijk zijn, maar ergens zou het me weer niet verbazen:
https://nos.nl/artikel/2345546-d66-zet- ... rijen.html
Er zou een vermoeden zijn dat nertsenfokkerijen expres slordig zijn met Corona regels, om zo de uitkoopregeling te kunnen ontvangen bij het ruimen van de dieren... :o
Dat zou de paniek rondom de besmettingen in een ander licht zetten... Maar goed, het verzoek is om het te onderzoeken en het is nog niet zeker of dat gaat gebeuren...
Laatst bijgewerkt door Cer op 27-08-20 08:05, in het totaal 1 keer bewerkt

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 08:04

Cer schreef:
Nou Roodvos, dat is volgens mij precies het enige artikel wat te vinden is over besmetting in de (semi-) buitenlucht... ik heb m ook al eens geplaatst.. :)
Ik vind het overigens niet super overtuigend hoor... "Overigens kan GGD Fryslân niet met zekerheid stellen dat de overdracht van het virus plaatsvond op het terras. "
Daarom lijkt het mij ook handig als er daar wat meer onderzoek naar gedaan wordt.., hoewel, het is al bijna herfst/winter, dus dan is het een koe in de kont kijken want dan wordt het leven vnl binnen ...

Is er trouwens nog ergens een actueel grafiekje te vinden van het verloop sinds de demonstraties en nu? Ik vind eigenlijk alleen maar de dagelijkse cijfers...

https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/
Als je klikt op 'meer uitleg en data' kan je grafieken zien. Overigens kan je bij het RIVM in het wekelijkse rapport ook grafieken zien denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 08:07

Astorga schreef:
Popstra schreef:

Word je bang gemaakt of laat je je bang maken? En dan bang waarvoor?

Ik heb genoeg echt zieke mensen door COVID meegemaakt om ervan overtuigd te zijn dat ik mijn verantwoordelijkheid wil nemen zodat ik het in ieder geval niet zal verspreiden. Niet uit angst, maar uit respect voor degenen met wie ik werk.

Dit dus. Als ik ziek word, dan is dat vervelend. Maar als ik een schakel ben in de verspreiding en dat is gebeurd doordat ik geen afstand heb gehouden, dan moet ik er dus mee leven dat ik anderen ziek heb gemaakt en er wellicht ook aan heb bijgedragen dat er mensen overlijden. Omdat ik een schakel was in de ketting en meer aan mezelf dacht dan aan anderen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 08:17

Ik vraag me af of wij (mijn mini kringetje) de enige zijn die inderdaad afstand houden van kwetsbare mensen, zodat wij ietsje normaler kunnen leven? Laatst een visite, met afstand, maar je komt elkaar toch ergens tegen (let wel, 6 mensen mag he, mensen :j ) Vervolgens zie ik de twee weken erna bijna niemand en hou verder goed afstand..

Die studenten kunnen verder toch ook prima in isolatie (overigens dacht ik dat het advies was om die introductieweken niet te doen maar daar hebben ze het toch gedaan.. ) zonder dat ze bij grootouders en ouders op visite gaan... ? Ik denk dat dat ook een skill is die mensen moeten leren... Als je perse wat wilt, moet je perse iets anders laten... en niet én én én...

Ik ben nog steeds benieuwd of er uit een aantal demonstraties (bijv. de groepsknuffels van Viruswaanzin) besmettingen voort zijn gekomen.. (dat lijken mij dus mensen die zich helemaal nergens aan houden), maar die gaan dat echt niet vertellen denk... :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 08:41

Cer schreef:
Ik vraag me af of wij (mijn mini kringetje) de enige zijn die inderdaad afstand houden van kwetsbare mensen, zodat wij ietsje normaler kunnen leven? Laatst een visite, met afstand, maar je komt elkaar toch ergens tegen (let wel, 6 mensen mag he, mensen :j ) Vervolgens zie ik de twee weken erna bijna niemand en hou verder goed afstand..

Die studenten kunnen verder toch ook prima in isolatie (overigens dacht ik dat het advies was om die introductieweken niet te doen maar daar hebben ze het toch gedaan.. ) zonder dat ze bij grootouders en ouders op visite gaan... ? Ik denk dat dat ook een skill is die mensen moeten leren... Als je perse wat wilt, moet je perse iets anders laten... en niet én én én...

Ik ben nog steeds benieuwd of er uit een aantal demonstraties (bijv. de groepsknuffels van Viruswaanzin) besmettingen voort zijn gekomen.. (dat lijken mij dus mensen die zich helemaal nergens aan houden), maar die gaan dat echt niet vertellen denk... :')

Ik vraag me af wat er in vredesnaam zo moeilijk is aan anderhalve meter afstand houden als je naar een evenement, zoals een wedstrijd gaat. Ik bedoel: dat je het moeilijk vind om je studerende kind geen knuffel te geven als het een weekend thuis komt, snap ik. Maar even anderhalve meter afstand houden als je een wedstrijd bezoekt...het is toch geen rocket science ofzo? 8)7 Het is een kleine moeite en het helpt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 08:46

Ik zie niet helemaal wat jouw bericht met mijn bericht te maken heeft Safina.. ik denk dat je het over het bericht van Popstra hebt...
Ik rij geen wedstrijden, ik had het oa over de studenten. ... dus misschien wil je anders quoten ofzo? :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 08:51

Wat een vriendelijke reacties....word hier aangevallen of ik van virus waanzin ben!
Ben zelf long patient dus weet wel degelijk de risicos en hoef daar ook niet constant constant op gewezen te worden!
Ik hoor zoveel paniek verhalen, hier idem maar nog steeds niemand maar dan ook niemand in mijn familie en kennissen kring die positief getest of ziek is. En dat zijn mensen uit heel NL, heel Belgie en heel Duitsland. (Ja onze vereniging is groot.)
Wil daar niet mee zeggen het er niet is. Wel dat ik dat enigzins vind mee vallen na 6 maanden!!

De wedstrijd was deels buiten, deels binnen met overal hygienische dispensers en looproutes en neen er werd niet geknuffeld en bij elkaar op schoot gezeten maar gewoon ontspannen met elkaar om gegaan. En neen, er werd niet gehandhaafd. Dat gebeurt in een drukke super ook niet en daar gaan jullie toch ook naar toe!?

Blijf nog steeds mijn handjes wassen en probeer drukte te vermijden maar wil ook na 6 maanden weer verder met mn sociale leven want die corona blijft er voorlopig toch wel!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 09:03

Cer die grafieken heb ik voor belgie wel eens ergens gezien en na de demonstraties incl plunderingen van BLM( met duizenden opeengeplakte demonstraten met bijna geen mondmaskers)zijn de cijfers NIET de hoogte in gegaan ( niet het aantal besmettingen en niet de ziekenhuisopnames ) ...ook niet na opening horeca ,wel 2 weken nadat de bubbel uitgebreid werd naar 15 per week )

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 09:10

Ik ben het wel degelijk mee eens dat we voor een groot gedeelte bang worden gemaakt door de media. Je gezonde verstand gebruiken is het beste.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 09:17

De media doet dat niet alleen met Corona.. die doen dat ook met protesten, politie etc... Ik volg echt al heel lang geen nieuws meer, en wat ik lees probeer ik echt naar waarde te schatten..