Corona en vakantie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Autumnn

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 11:24

Ik ben heel benieuwd. De situatie in Canada is voorzichtig positief. Wel lees ik regelmatig dat parken plots sluiten vanwege (verwachte) drukte. Tja, wil je de gok nemen dat als je net op die plek bent voor het park, het park dicht is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 11:26

Hm ja, afwachten. Heb voor mezelf even de datum van 1 juni gesteld.
Wij zouden met de auto naar Zweden gaan en daar een rondreis doen in verschillende privé huisjes. Dus we zouden niet naar de steden of restaurants gaan. Shall see

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 15:56

NatasjavE schreef:
Marie_Anne schreef:
Ik denk dat er best van alles mogelijk zal zijn deze zomer. Vooral voor mensen die met de auto weg willen.

Ik hoop ook met het vliegtuig :)
Nadeel van vliegen is wel dat als de boel opeens weer omslaat je weer een hoop gedoe kunt hebben om weer thuis te komen.
Wij zaten in maart in Amerika en hebben echt heel erg mazzel gehad dat we zonder al teveel gedoe naar huis konden maar voor veel mensen is het wel een enorme toestand geweest.

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 16:30

Ik kom ook even binnen vallen, heb niet alle 70 pagina's gelezen :+

Ik wil eigenlijk met een vriendin richting Montenegro, maar dat zie ik ook somber in

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 16:40

ODonoghue schreef:

Ik wil eigenlijk met een vriendin richting Montenegro, maar dat zie ik ook somber in

Ligt er aan wanneer, over 5 jaar of 5 weken :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 19:03

ODonoghue schreef:

Ik lees toevallig net op de liveblog van de NOS dat Montenegro zichzelf coronavrij heeft verklaard en graag weer toeristen wil ontvangen.
Bericht van 13.37: https://nos.nl/l/2334981

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 19:27

Karin schreef:
Er zal idd niemand bij de Zweedse grens staan om je tegen te houden. In tegenstelling tot bijvoorbeeld België. Ik kan me ook voorstellen dat mensen graag een weekje naar familie willen en dat ook doen als het 'technisch gezien' mogelijk is.

Maar of je dat moet opvatten als 'joh, ga lekker naar Zweden op vakantie want dat kán gewoon hoor'... Een beetje gezond verstand gebruiken in deze tijden is misschien ook een goed idee. ;-)

Helemaal met je eens hoor, ik zou het ook echt niet hebben gedaan
Ik reageerde alleen op je stukje dat of je al dan niet vrolijk Zweden in kon om vakantie te vieren. Theoretisch niet, in de praktijk dus wel. Moet je het dan doen? Nee, in mijn ogen moet je die praktijk niet eens uit gaan proberen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 08:16

Vanmorgen was op het nieuws dat verzekeringsmaatschappijen hun polis per direct hebben aangepast. Er is geen dekking meer voor een pandemie bij een annuleringsverzekering, ook niet voor de lopende verzekeringen. Ik heb gezocht maar ik kan het bericht niet terugvinden op een nieuwssite. Dit was op RTL4 Nieuws.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 08:20

Scum schreef:
Vanmorgen was op het nieuws dat verzekeringsmaatschappijen hun polis per direct hebben aangepast. Er is geen dekking meer voor een pandemie bij een annuleringsverzekering, ook niet voor de lopende verzekeringen. Ik heb gezocht maar ik kan het bericht niet terugvinden op een nieuwssite. Dit was op RTL4 Nieuws.

Als dat zo zou zijn, dan mag je als het goed is, ook je verzekering direct opzeggen.

Ik heb een doorlopende annuleringsverzekering afgesloten, vanwege Eiland van Maurik, maar nu deze tóch geannuleerd is... heb ik eigenlijk niets meer aan die verzekering.

En zeker niet als ik nog een zomervakantie wil boeken en alles rondom corona wordt niet meer gedekt. Straks lig ik zelf ziek thuis vanwege corona en dan krijg ik het niet vergoed, ja Dagg

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 08:23

Klopt, er werd bij gezegd dat je door de verandering van de polisvoowaarden je verzekering per direct op mag zeggen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 08:25

brokjes schreef:
Hm ja, afwachten. Heb voor mezelf even de datum van 1 juni gesteld.
Wij zouden met de auto naar Zweden gaan en daar een rondreis doen in verschillende privé huisjes. Dus we zouden niet naar de steden of restaurants gaan. Shall see

Dat scheelt al. Ik ben alleen. Dus dan zoek je op een gegeven moment wel de gezelligheid op. En dat gaat hem dus niet echt worden zoals ik gewend ben. Heel misschien ga ik in het najaar met een paar vriendinnen op pad. Dus daar maar op hopen :)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 09:02

Zat er wel in dat de verzekeraars dat zouden doen. Ik ben benieuwd hoe het zal gaan als de grenzen voor vakantie open gaan maar BuZa overal code oranje houdt. Dan zul je bij de meeste verzekeraars niet gedekt zijn dus als je tijdens je vakantie ziek wordt dan valt dit buiten je dekking.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 09:02

Maar wat heb je daaraan? Als je al een reis geboekt hebt staan.... een nieuwe verzekering afsluiten wordt dan ook niet

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 09:33

LadyMadonna schreef:
Maar wat heb je daaraan? Als je al een reis geboekt hebt staan.... een nieuwe verzekering afsluiten wordt dan ook niet

Had je het tegen mij?

Ik heb op dit moment nl niets meer geboekt staan. Dus dan is een annuleringsverzekering ook niet echt meer nodig. De "reis" waarvoor ik deze verzekering had afgesloten heb ik eind april geannuleerd. (Zelf uit voorzorg geannuleerd, dus geen aanspraak te maken op de verzekering)

En als ze de polis zo hebben aangepast dat een nieuwe te boeken reis überhaupt niet meer verzekerd zal zijn...dan heb ik óók niets meer aan deze annuleringsverzekering.

Dus in mijn geval ga ik even uitzoeken wat Univé heeft gedaan met zn polis en dan waarschijnlijk de verzekering annuleren.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 09:40

Citaat:
Je reis verzekeren tegen pandemieën als corona kan nu helemaal niet meer. Tot voor kort kon je nog bij een handjevol verzekeraars terecht, maar ook die hebben inmiddels hun voorwaarden aangepast. Dat blijkt uit een inventarisatie van Pricewise op verzoek van BNR.

De verzekeraars hebben duidelijker omschreven wat ze bedoelen met een bijzondere omstandigheid zoals een pandemie. ,,Daarbij verwijzen ze vaak naar officiële instanties, denk aan het reisadvies van Buitenlandse Zaken", zegt Pricewise-directeur Hans de Kok. Daardoor is het voor nieuwe klanten voortaan nagenoeg onmogelijk om geld terug te eisen als hun reis niet doorgaat vanwege bijvoorbeeld corona.

Sommige verzekeraars hebben zelfs met terugwerkende kracht de polisvoorwaarden aangepast. ,,Het gaat om lopende verzekeringen. In dat geval hebben klanten het recht om de verzekering op te zeggen."

AD

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 09:41

Katja schreef:
Zat er wel in dat de verzekeraars dat zouden doen. Ik ben benieuwd hoe het zal gaan als de grenzen voor vakantie open gaan maar BuZa overal code oranje houdt. Dan zul je bij de meeste verzekeraars niet gedekt zijn dus als je tijdens je vakantie ziek wordt dan valt dit buiten je dekking.

BuZa zal niet om niks code oranje aanhouden. Als er nog code oranje is in het land waar ik op vakantie zou willen,..ja dan is het simpel. Dan zou ik niet gaan.

Ik zou pas gaan als onze overheid zegt dat het ok is om te gaan.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 09:47

Op dit moment is er zo'n beetje overal code oranje tenzij er code rood is. Toch loop je in de landen om ons heen niet meer risico om te gaan dan in eigen land. Weekendje weg naar Duitsland zou binnenkort wel weer moeten kunnen maar dan loop je wel het risico onvoldoende verzekerd te zijn.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 09:51

Katja schreef:
Op dit moment is er zo'n beetje overal code oranje tenzij er code rood is. Toch loop je in de landen om ons heen niet meer risico om te gaan dan in eigen land. Weekendje weg naar Duitsland zou binnenkort wel weer moeten kunnen maar dan loop je wel het risico onvoldoende verzekerd te zijn.

Op het moment zijn wij nog code oranje inderdaad, dan vergoedt je reisverzekering helemaal niets als er wat gebeurt.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 09:53

Klopt, je hebt wel kans dat je aanvullende ziektekostenverzekering vergoed mocht het nodig zijn. Die kijken minder naar reisadvies.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 09:53

Katja schreef:

Ik denk dat er vanaf juni meer landen zullen zijn waar de code oranje zal worden opgeheven.

Alleen ze zijn uiteraard heel voorzichtig nu.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 10:06

elnienjo schreef:
Citaat:
Je reis verzekeren tegen pandemieën als corona kan nu helemaal niet meer. Tot voor kort kon je nog bij een handjevol verzekeraars terecht, maar ook die hebben inmiddels hun voorwaarden aangepast. Dat blijkt uit een inventarisatie van Pricewise op verzoek van BNR.

De verzekeraars hebben duidelijker omschreven wat ze bedoelen met een bijzondere omstandigheid zoals een pandemie. ,,Daarbij verwijzen ze vaak naar officiële instanties, denk aan het reisadvies van Buitenlandse Zaken", zegt Pricewise-directeur Hans de Kok. Daardoor is het voor nieuwe klanten voortaan nagenoeg onmogelijk om geld terug te eisen als hun reis niet doorgaat vanwege bijvoorbeeld corona.

Sommige verzekeraars hebben zelfs met terugwerkende kracht de polisvoorwaarden aangepast. ,,Het gaat om lopende verzekeringen. In dat geval hebben klanten het recht om de verzekering op te zeggen."

AD

Thanks elnienjo. Dat is wat er vanmorgen verteld werd inderdaad.
Er zijn trouwens ook verzekeringen die bij code oranje al vergoeden.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 10:12

Ik ga meelezen. In september staat een reis gepland naar Spanje. Wij hopen dat we alsnog kunnen gaan.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 10:25

Katja schreef:

Aansluitend aan mijn nachtjes Zeeland heb ik een nachtje in België geboekt. Uiteraard met gratis annuleren en ik ga ook echt alleen als de omstandigheden goed zijn. Sowieso moet de grens eerst nog open :)) maar mijn 'vakantie' is toch pas over een maand.

Malta is nog steeds niet officieel gecanceld (inmiddels alle vluchten tot 15 juni geschrapt) maar daar reken ik al lang niet meer op, nog los van de vraag of ik zelf nog wel wil. Stel dat het zou kunnen, dan is alles daar nét weer open (inclusief de grenzen) en ik heb eigenlijk weinig trek om als een soort proefkonijn te fungeren. Überhaupt een vliegtuig in... Klinkt niet erg aantrekkelijk en een vakantie is voor mij toch vooral bedoeld als ontspanning. Vooralsnog zit alles iig nog dicht en geldt er nog steeds 14 dagen thuisquarantaine. Maar het lijkt er steeds sterker op dat Malta begint met het toelaten van toeristen uit 'schone' landen (o.a. Noorwegen en Slovenië) en daar zit NL toch nog lang niet bij.

Ter vergelijking: dit is hoe een eiland als Cyprus het gaat aanpakken: https://www.timesofisrael.com/israelis- ... f-tourism/

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 11:22

Heel begrijpelijk allemaal, Karin.
Er zit soms ook een groot verschil tussen mogen en willen. Als er straks weer gevlogen mag worden dan sta ik ook niet vooraan in de rij hoor.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 11:31

Momenteel voelt het vooruitzicht om naar Zeeland te gaan veel meer als vakantie dan Malta. Eigenlijk zegt dat wel genoeg. :))

Laat er idd eerst maar weer een tijdje gevlogen worden. Dan beslis ik later wel of ik wil aansluiten.

Ik kan alleen nog niets ondernemen op mijn ticket. Als ik mijn referentienummer intik, dan krijg ik de melding dat het online systeem niet werkt en dat ik met de klantenservice moet bellen. Geen haast, ik wacht maar gewoon af tot ik een mail met uitleg en instructies krijg.