Waar je heel laat pas achter kwam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nummus

Re: Waar je heel laat pas achter kwam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:21

_O- Nee om een of andere reden had ik die ook al in mijn kleine kindjestijd door terwijl mijn moeder de radio aan had (altijd Skyradio, argh). Tenminste zodra ik het kon verstaan.
Dus ik vroeg me af waarom het mannen ging regenen in plaats van regen! Of pijpenstelen...

Wat zijn dat eigenlijk?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:25

Ja, pijpenstelen.. dat heb ik me ook al is afgevraagd.. heb het zelfs is gegoogled. Geen idee meer wat ik toen gevonden heb.

edit:
Citaat:
het regent pijpenstelen. Men zegt dit van harde regen, die in rechte stralen neervalt, stralen die lijken op de lange witte stelen van de Goudse pijpen. Die stelen waren heel rank, vandaar uitdrukkingen als benen gelijk pijpenstelen en zo dun als een pijpsteel.
Laatst bijgewerkt door IMJ op 20-01-12 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:26

IMJ schreef:
Ja, pijpenstelen.. dat heb ik me ook al is afgevraagd.. heb het zelfs is gegoogled. Geen idee meer wat ik toen gevonden heb.

het regent pijpenstelen
harde regen valt loodrecht neer

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:27

Volgens mij is dat omdat de regen zo hard naar beneden valt dat het net de stelen van pijpen lijken :)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:27

Mri schreef:
IMJ schreef:

het regent pijpenstelen
harde regen valt loodrecht neer

Dat weet ik! _O-
Maar wat is een pijpensteel?
Nou ja, zie antwoord boven je! :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:28

Oh je had al geedit, maar klopte dus idd!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:28

een pijpesteel is lang en recht. Als het keihard regent dan lijkt het een pijpesteel, omdat het dus loodrecht naar beneden komt ;)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:30

Ik wist pas een jaar of 7 geleden waar het woord verdieping vandaan kwam..
(Vond het namelijk altijd heel raar dat je over verdieping sprak, terwijl je naar boven loop als je naar de 1e, 2e of 3e verdieping gaat)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:31

Ok, leg uit. :+

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:32

Maar hoe verklaar je dan dat ze zingen over lang, kort, blond, donker etc? :P
Lijkt me niet dat regen dat allemaal kan zijn :P

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:33

Verdieping: Even weer een quote, dat scheelt typen! :D
Citaat:
Vroeger maakten mensen verdiepingen in hun huis (kamers werden echt ondergronds gebouwd) en daar is het woord verdieping vandaan gekomen.Dat is niet gemakkelijk uit te leggen. Bij de oudste huizen waren er geen tussenvloeren of etages in een huis. Als je binnen stond en omhoog keek zag je het dak. In de zeventiende eeuw ging men in de stad de huizen anders bouwen om meer ruimte te creëren. Het hoge voorhuis werd aan de achterzijde opgesplitst in twee etages: de opkamer en de neerkamer die samen even hoog als de voorkamer waren. Om de twee etages bewoonbaar te maken, werd een deel van de neerkamer ondergronds gebouwd. En werd zo dus een echte verdieping: diep in de grond (dus geen verhooging, dus hoog boven de grond). Het woord is later gebruikt voor een willekeurige etage in een gebouw, ook als deze niet gedeeltelijk ondergronds was. Een ander mogelijkheid is dat het gebruik verdieping te maken heeft met de scheepsbouw. Daar was het bovendek of opperdek het uitgangspunt en lagen de andere dekken lager en dus dieper en waren dus verdiepingen. Men sprak daar ook van verdiepingen om de verschillende dekken aan te geven. Uiteindelijk waren de mensen zo gewend aan het woord 'verdieping', dat ze het nu nog vaak gebruiken.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:34

Kijk, zo leer je nog es wat. :+

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:34

weer wat geleerd :D

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:35

Zo goed heb ik nooit geluisterd :-) maar als je de tekst leest hebben ze het ook over humidity en barometer. Dus niet echt raar.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:35

Wat ik me nog wel altijd afvraag en niet begrijp waar het woord vandaan komt is: ontnuchteren.
Heel letterlijk zou je dus juist dronken worden als je ontnuchterd.
Als je je ontkleed, kleed je je ook uit, als je iemand ontloopt, loop je weg, dus ontnuchteren zou eigenlijk ontdronken moeten zijn? :+

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:36

Nemurin schreef:
Kijk, zo leer je nog es wat. :+

Het woord verdieping gebruik ik ook nooit, noem het maar etage, vind verdieping zo raar!

Rosanneh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:36

Vroeger was ik er heilig van overtuigt dat je reclame als relamshe (oid) uitsprak :') Geen idee waarom ik dat dacht.
Ik kwam er op de basisschool achter hoe je het wel moest uitspreken. Er was nl een vraag met rekenen een reclame wagen en toen de meester het uitsprak als reclame ging er bij mij pas een belletje rinkelen :') ik was volgens mij een jaar of 9/10.

Edit; volgens mij kwam het omdat als ze op nickelodeon zeiden dat ze na de reclame terug waren je heel groot het woord reclame in beeld zag maar voordat ik het kon lezen begonnen de letters heel hard te bewegen en gingen ze een voor een weg :')

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:44

Ik gebruik altijd verdieping, etage vind ik wat duurder en tja, heb 't woord wel als kind geleerd natuurlijk. :+

Edit: Wauw, "vroeger" op Nickelodeon. Ik voel me oud. _O-

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:46

IMJ schreef:
Wat ik me nog wel altijd afvraag en niet begrijp waar het woord vandaan komt is: ontnuchteren.
Als je je ontkleed, kleed je je ook uit, als je iemand ontloopt, loop je weg, dus ontnuchteren zou eigenlijk ontdronken moeten zijn? :+

Nuchter moet je ook zijn bij een operatie (niet eten), dus het zou ook kunnen inhouden dat je weer gaat eten..

Rosanneh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:58

Nemurin schreef:
Ik gebruik altijd verdieping, etage vind ik wat duurder en tja, heb 't woord wel als kind geleerd natuurlijk. :+

Nou ja vroeger is niet het juiste woord ik was al een jaar of 9/10 dus het is een jaar of 5 geleden :')

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:59

Ik snapte vroeger nooit waarom er The end kwam te staan bij films. Totdat ik tot de snuggere oplossing kwam: Er moest eigenlijk Thee eind staan. Want End wist ik nog wel, dat was eind. En wat The nou was??? Een spellingsfout dus :j
Dus ze bedoelden dat je dan eindelijk een lekker kopje thee kon drinken, na de spanning van de film.

Op mijn tiende/elfde wist ik dat het toch echt niet zo was :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 11:02

Creatas schreef:
Maar hoe verklaar je dan dat ze zingen over lang, kort, blond, donker etc? :P
Lijkt me niet dat regen dat allemaal kan zijn :P

Ze bedoelde juist dat ze er nu pas achter kwam dat het echt over de mannen regen ging, zij dacht dat het over de regen ging, man :)

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 11:03

IMJ schreef:

Ontnuchteren is idd ontdronken raken, oftewel nuchter worden. Het betekend ook zoveel als iets ontnemen of ontgoocheld raken (nee, niet die dat je dan niet op Google kan). Gewoon een beetje een raar woord, net als bijknippen of bijvijlen. Bestaat echt en is zoiets als bijwerken of bijhouden van bv haar en/of nagels dan wel hoeven. Dat sommige mensen menen dat je dan erg bijzonder bezig bent en er dingen aan knipt of vijlt, tja, daar kwam ik ook pas erg laat achter.

Dat verhaal van die verdieping wist ik ook nog niet, leuk! Zomaar wat geleerd op de vrijdagochtend. :D

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 11:04

Rosanneh1 schreef:
Nemurin schreef:

Nou ja vroeger is niet het juiste woord ik was al een jaar of 9/10 dus het is een jaar of 5 geleden :')

Toen ik 10 was hadden we Kindernet... _O-

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 11:07

Creatas schreef:
IMJ schreef:

Nuchter moet je ook zijn bij een operatie (niet eten), dus het zou ook kunnen inhouden dat je weer gaat eten..

Ja idd! Dat kan ook! :D

Pluizebolpum: Jij denkt ook na over dat soort woorden? :D
Er bestaan er nog veel meer! Kan er nu even niet opkomen maar heb zovaak woorden opgezocht om uit te vinden waar het nu precies vandaan komt.