Dingen die je je afvraagt deel 5

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:21

Cayenne schreef:
En of het een afweging is voor mensen om wel of niet aan kinderen te beginnen

Dat kan ik me zeker voorstellen. Ik zou ook liever geen kinderen op deze wereld zetten.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:40

Cayenne schreef:
Zonder oordeel vraag ik me af of mensen met (jonge) kinderen zich geen zorgen maken over hun toekomst in deze huidige wereld; bijvoorbeeld het kunnen kopen van een huis of het leven in oorlog.

Dit! Echt volledig!
Kinderen in deze tijden op de wereld zetten, ik zou het absoluut niet doen. De toekomst is veel te onduidelijk en veel te grillig...

Little_Gift

Re: Dingen die je je afvraagt deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:46

Pfff ik heb ontdekt dat ik 1 rat in de stal heb... Ondertussen zijn het er nu enkele weken later al 2... Ik wéét dat ik moet ingrijpen... Maar mijn hart breekt en bloedt voor deze diertjes want ook zij proberen enkel maar te overleven in een harde, barre wereld en de enige plekken waar ze relatief veilig en ongestoord kunnen wonen, is een stal...

Maar anderzijds heb ik hier hondjes rondlopen en een jong veulen en kunnen ratten natuurlijk wel voor een aantal gevaarlijke ziektes zorgen en het is ook niet de bedoeling dat ik er straks 100 lopen heb dus ik moet wel ingrijpen...

Ik heb geprobeerd met levend - vangen vallen maar ze zijn te slim, ze gaan er niet in of ze sleuren bak en al mee en gooien die alle kanten op tot alles eruit ligt en ze alsnog met de buit weg zijn zonder zelf gevangen te zijn...

Moet ik nu dan echt vergif gaan toepassen of klemmen? Ik kan dit echt niet... Wat moet ik nu doen?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:13

Little_Gift schreef:
Moet ik nu dan echt vergif gaan toepassen of klemmen? Ik kan dit echt niet... Wat moet ik nu doen?

een vakman bellen, die ruimt ze netjes voor je op

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:15

Maar ik wil ze niet vermoorden, dat is het grote probleem... |(
Voel me daar zo vreselijk schuldig bij |(

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:57

Dan laat je ze verder rondlopen en hoop je dat het mee gaat vallen :')

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:15

Bedankt voor deze bijzonder nuttige conclusie *\o/*

Mijn post was vooral bedoeld of er nog mensen een idee hadden waar ikzelf nog niet aan had gedacht aangezien levend vangen niet lukt en ik ze ook liever niet wil dood doen of pijn doen...
En of mensen zich erin herkennen in hoe ik me voel.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:19

Ook al zou je ze levend vangen, wat doe je er dan mee? Ergens uitzetten? Dan gaan ze wel weer op zoek naar een andere plek en maak je er hun probleem van.

Ik vind er ook niks aan, ik heb zelfs tamme ratten als huisdier, maar de wilde gaan hier wel dood. Maar liefst 15 stuks bij ons vorig jaar, 13 bij de buren, in een dorpskern.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:41

Nou ja we hebben hier in ruim 50 km omtrek echt voldoende plekken waar kilometers wijd omheen geen enkele bewoning noch huis te vinden is, puur velden en akkers en bossen dus was het plan ze inderdaad ergens in zo'n verlaten bos vrij te laten maar ze zijn dus te slim, vanmorgen vond ik opnieuw mijn vangbox midden in het weiland ondersteboven, alle lokaas eruit, rat nergens te vinden en box netjes intact.

Ze gooien er gewoon mee tot het lokaas langs de luchtgaten eruit valt.
Ik ben er zeker van dat er eens ene op camera zal verschijnen met een middelvinger omhoog :=

Pfoe 15 stuks zeg... daar ben ik dus bang voor want ik weet dat ik er met 2 stuks ook héél snel aan zal zitten zo...

Wat hanteer jij om ze dan toch dood te doen? Vergif is een pijnlijke dood waarschijnlijk?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:21

Little_Gift schreef:

Mijn post was vooral bedoeld of er nog mensen een idee hadden waar ikzelf nog niet aan had gedacht aangezien levend vangen niet lukt en ik ze ook liever niet wil dood doen of pijn doen...

Er zijn apparaatjes die een hoge piep voortbrengen. Als je zelf geen huisdieren hebt is dat wel een geschikte methode :)

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:29

Ik heb zelf ook honden maar die komen niet in het gedeelte waar de ratten zich ophouden.
Ik heb 2 zulke apparaatjes ingeplugd zitten in dat gedeelte, helaas blijkt ook dat niet effectief |(

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:42

Je hebt zo'n apparaat dat als ze hun kop erin steken ze meteen dood zijn
Dat lijkt me het meest 'vriendelijk' omdat ze dan het minst lijden. Of je laat iemand met een geweer komen die schiet ze ook dood
Dat lijkt mij het meest snel en pijnloos.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:48

Oei, ik denk dat je enige optie dan toch levend vangen is en ergens in een bos weer uitzetten.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:53

Thanx voor de bijdrages iedereen!

Ik zal nu eerst investeren in een andere kooi.
Vorige week pas deze "levend vangen" kooi gekocht maar had al meteen een idee dat dit te benauwd was qua opbouw om effectief een rat in te doen tuinen...

Zal dus eerst een extra grote, extra luchtige dergelijke kooi kopen en als dat niet werkt, dan verder kijken...

To be continued dus :=

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:17

In ons vorige huis ook veel muizen en ratten ellende gehad maar het enige wat hielp was gif. Ze eten dan een een week lang bakken gif op. Tot ze niet meer eten van het gif en dan weghalen. En dan duurt het een week tot de stank begint en die duurt ook ongeveer een week-2 weken en dan is het voorbij. Dan hadden we een half jaar geen last meer. Meestal in de winter kwam het weer. Het was een soort Veldhuisje met zwevende vloer dus ze konden onder de vloer en dat is lekker warm natuurlijk. Huisje stond midden in een weiland.
Maar goed hier dus geen tips voor een vriendelijke uitzetting.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:40

Hier werken klemmen het beste. Die dingen met een lucht patroon hebben er nog 0 gevangen.
Gif wil ik niet.
Omdat de vogels een vergiftigde muis of rat vangen en zo ook dood gaan.

En wat er buiten bij het stookhout en de struikjes zit doen we niets aan.
Pakken de honden die hebben ze pech. Maar voor de rest moeien wij ons niet. We hebben ook nog wat andere schuurtjes in de wei waar de honden niet bij kunnen. Ook daar doen we niets.
Maar wat op stal komt heeft pech.
Knagen met wat pech aan elektrische kabels met kortsluiting tot gevolg.
En overal gore keutels.
Of andere spullen kapot.

Dus dat proberen we bij bij te houden voordat er een plaag zit.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:53

En dan de urine nog die je niet kunt zien maar wel ruiken…brrr
Op internet wel mooie filmpjes van ingenieuze constructies met een ton waar ze dan invallen. Kan je die niet (deels) ingraven zodat ze er niet mee kunnen gooien?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:12

Ratten zijn ook nog eens ontzettend slim en niet voor één gat te vangen (no pun intended :+ ).
Dus je zult de vallen echt op een plek moeten zetten die zij als dagelijkse veilige looproute gebruiken.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:29

Laten schieten is ook nog een optie, dat vind ik persoonlijk de beste optie. Een vriend van ons doet dat. Die komt dan langs met z'n nachtkijker en ze zijn in 1x weg.

Let bij vallen goed op dat jouw geur er niet aan zit, dat ruiken ze direct. Ik draag altijd latex handschoenen als ik de vallen zet. En goed in de doorloop zetten inderdaad.

Maar dan zit je hiermee. Deze was echt knetter, keihard gillen en voortanden breken op de tralies. Daar ga je ook niet gezellig een stukje mee rijden :')

Afbeelding

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:33

Voer met ratten anticonceptie voorschotelen? :P
Worden het er iig niet meer :+

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:40

Stress is idd ook weer sneu. Dan kun je ze beter schieten.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:52

Cayenne schreef:
Stress is idd ook weer sneu. Dan kun je ze beter schieten.

Nou ja, dit zit ik me ook af te vragen. Als je iemand hebt die goed kan schieten, zodat ze in 1 klap dood zijn, lijkt me dat toch echt de meest diervriendelijke methode.... De stress van opgesloten zitten en onvrijwillig verhuizen lijkt me ook niet zo prettig voor zo'n beestje....

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:42

Little_Gift schreef:
Nou ja we hebben hier in ruim 50 km omtrek echt voldoende plekken waar kilometers wijd omheen geen enkele bewoning noch huis te vinden is, puur velden en akkers en bossen dus was het plan ze inderdaad ergens in zo'n verlaten bos vrij te laten maar ze zijn dus te slim, vanmorgen vond ik opnieuw mijn vangbox midden in het weiland ondersteboven, alle lokaas eruit, rat nergens te vinden en box netjes intact.

Wat is er diervriendelijk aan alleen uitzetten in een onbekend bos in de winter? Hoe moet zo'n beestje daar overleven? Ze gaan dan gewoon als nog op een nare manier dood (roofdier, voedselgebrek, kou, stress). Je ziet het alleen niet. Een klem of schieten vind ik dan een betere oplossing, dan zijn ze tenminste in één keer weg.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:07

Little_Gift schreef:

Als je met ze begaan bent en je wil tips van iemand die zich hard maakt voor het leven van wilde ratten.
Zou je misschien eens contact kunnen opnemen met Wild rats sanctuary / rattenpootjes.
https://rattenpootjes.nl/

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:51

Mensen hier ervaring mee?
Als je lenzen vloeistof met peroxide gebruikt.
Je hebt netjes de lenzen geneutraliseerd. Maar tijdens inzetten of overdag komt er iets achter je lens.
Je wilt de lens even spoelen.
Dat mag uiteraard niet met de peroxide.
Ik weet dat het mag met zoutoplossing.
Maar hier staat dat het ook mag met de alles in 1 lenzen vloeistof.

Klopt dat?

Afbeelding