Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 00:43

@avalanche, ja ik vraag het wat krom, sorry, ik probeer alles netjes te benoemen en niks doms te zeggen, dus dan komt het heel gek uit mijn vingers :')
Maar met een omweg is mijn vraag beantwoord en ik kan er alleen maar helemaal mee eens zijn! Heldere uitleg!

Citaat:
En die simpele reductie naar biologie voelt ontmenselijkend. Het punt is denk ik dat cis vrouwen hun menszijn wordt afgepakt, maar trans mensen volledig worden uitgeveegd.

Vooral met deze zin wordt het me veel meer duidelijk.

Citaat:
Maar het komt vanuit vrouwonvriendelijkheid, en alles wat vrouwelijk is zien als minderwaardig.
Dat is volgens mij de wortel van het probleem.

En deze ook. Dat verklaart voor mij ook waarom ik bijna alleen gefrustreerde transvrouwen zie en dat zij vaker vragen om meer gender inclusieve termen.
Ik had juist het gevoel dat dat bij een aantal vooral voortkwam uit een “meegenomen/aangeboren misogynie” en de drang om cis vrouwen “uit te wissen”.

Heel verhelderend en ook geruststellend dat mijn gevoel qua de termen die ik noemde niet per se fout zijn!

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 00:49

_San87_ schreef:
Niobe schreef:
Daar heb ik een vraag over Avalanche (of iemand anders natuurlijk)
“mensen die menstrueren zijn vrouwen”, dat vind ik persoonlijk ook naar transfobisch neigen (ik leg zo even uit waarom ik dat zo zeg). Want dat is niet altijd het geval natuurlijk.

Maar dat is ook anders en beter geformuleerd dan de term “mensen die menstrueren” ipv vrouwen. Terwijl als je het daar niet mee eens bent, ook transfobisch genoemd kunt worden.

Ik heb daar zelf bijvoorbeeld ook wat moeite mee, omdat ik het gevoel heb dat vrouwen nog zo’n moeilijke positie hebben in de wereld, dat die net wat omhoog beginnen te klimmen en dan moeten “dealen” met woorden die ze degraderen naar objecten, om het even cru te zeggen.
Dat betekent niet dat ik niet inclusief wíl zijn naar transmensen, totaal niet, dus ik wil niet als TERF of transfoob naar voren komen. Ondanks dat mijn mening op sommigen aspecten wel iets anders is.

(Lees dit alsjeblieft niet alsof ik vind dat transgenders het makkelijker hebben ofzo hoor, ik doe niet aan ellenderaces)

Nu heb ik dat ene filmpje een paar minuten gekeken en daar is dat het eerste onderwerp :+ dus ik snap het nu wel iets meer, maar toch blijf ik dat lastig vinden.

Daarnaast vind ik transfobisch ook wel een heftige term, ook als je alleen deze mening hebt. Of zelfs die Avalanche noemt “mensen die menstrueren zijn vrouwen”, omdat sommige mensen uit gaan van de biologie, wat ik persoonlijk kan begrijpen, zolang ze verder geen haatdragende mensen zijn. Al snap ik van de andere kant ook dat dat een moeilijke mening is als transman bijvoorbeeld.

Maar dat komt misschien omdat ik mijn leven lang al onder fobieën en andere heisa lijd, dus ik leg die associatie daar misschien neer.

Mijn vraag is dus, kan iemand me die term beter uitleggen?

P.s. wat fijn dat je zo’n goede dag hebt gehad Avalanche!

Rowling zei niet 'mensen die menstrueren zijn vrouwen', he. Ze reageerde 'daar hebben we een woord voor' onder de titel 'mensen die menstrueren'.

Ik denk dat je, wanneer je beseft dat Rowling een verleden heeft van seksueel- en huiselijk geweld, je haar uitspraken en zorgen in een betere context kunt plaatsen, namelijk die van kwetsbare vrouw. Want het is precies wat jij zegt, de positie van vrouwen in de wereld is ook nog steeds moeilijk. Vrouwen zijn wereldwijd verre van gelijkwaardig aan mannen. Dat is ook een strijd die al decennia lang gevoerd wordt en nog niet gestreden is. Vrouwen in NL hebben bijvoorbeeld pas sinds 1919 kiesrecht, en pas sinds 1956 zijn vrouwen handelingsbekwaam volgens de wet. Zo enorm lang is dat helemaal niet.

Veel vrouwen krijgen ook nog steeds regelmatig te maken met seksueel geweld, waarmee ik het geweld tegen trans-personen absoluut niet wil bagatelliseren, mocht dat zo opgevat worden.

Nee weet ik! Ik had het in dit bericht over anderen die ik op social media zie discussiëren en die termen gebruiken bijvoorbeeld. Ik kwam er op naar aanleiding van wat Avalanche zei in het bericht wat ik quote daar.

En ja, je maakt hele goede punten. :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 00:49

Veronica2 schreef:
Interessante discussie, en brengt me meteen weer tot een vraag: doen jullie deze weken ook nog iets op/met/bij Queer & Pride/Pride Week??

Yep, ik ga naar de pride in Amsterdam <3 sowieso om de geweldige sfeer, maar ook gewoon omdat zoveel mensen de pride superhard nodig hebben. Er komen best veel mensen uit het buitenland die soms alleen dat weekend hebben om zichzelf te zijn :(:) Dus ja. Ze hebben je keihard nodig.
fleurtjeuh schreef:
Ik was niet degene waar je op reageerde, maar vond dit heel verhelderend.
Dankjewel voor je uitgebreide bericht :)

Graag gedaan :)

VuurVleugels schreef:
Avalanche schreef:
Absolutely <3

En hoe erg is dat eigenlijk? Rekening houden met elkaar en om elkaar denken is een mooi ding. Het maakt ons als maatschappij sterker, niet zwakker :)

Aan de ene kant ben ik het daarmee eens, aan de andere kant heb ik me wel eens afgevraagd of we, als er met alles en iedereen rekening gehouden wordt die daarom roept, zometeen toch niet met een hoop arbeidsongeschikte mensen komen te zitten omdat het ongemak en confrontatie uit de weg gaan massaal gaat leiden tot burnouts bijvoorbeeld.

En even voor de duidelijkheid, ik heb het hier niet over het extreme he. Transfobie bijvoorbeeld hoeft helemaal niemand te accepteren (ook van mij niet) en ik hoef het ook geen moment te 'kunnen hebben' als iemand voor de honderdste keer in mijn leven tegen mij zegt dat autisten niks waardevols kunnen. Maar soms lijkt het - bijvoorbeeld in mijn opleiding, waar genderstudies een van de populairdere vakkenpakketten is - alsof overal extreem op wordt gelet en elk woord in een weegschaal wordt gelegd, waarbij alles wat volgens de weger tot onbalans leidt wordt afgekeurd. En dan denk ik wel eens, het is ook een kunst om te leren dansen op die immer schommelende weegschaal.

(zwetende handjes)

Nee, die indruk heb ik niet. Heel veel mensen willen gewoon kunnen functioneren in de maatschappij en gewoon hun leven leven. De anti reactie komt vooral omdat dat nog veel te vaak niet kan. Als het wel kan, en mensen kunnen zichzelf zijn, zul je zien dat een heel stuk fanatisme verdwijnt. Het is een reactie op intolerantie. Als de intolerantie verdwijnt, verdwijnt de reactie erop ook.

Genderstudies kunnen wat extreem voelen, maar ik denk dat toen de kinderarbeid werd afgeschaft het ook extreem voelde, maar nu is dat heel normaal.
Ik denk ook gewoon dat mensen zich vaak wat ongemakkelijk voelen bij veranderingen. We zijn gewoontedieren, en we houden de wereld graag klein en overzichtelijk :) het voordeel is dat we ook kunnen wennen aan nieuwe gewoontes. Komt wel goed, schatje <3

VuurVleugels schreef:
Avalanche schreef:
Ik maak onderscheid tussen cis vrouwen (waarbij cis gewoon het tegengestelde is van trans, als in cis - overeenkomend met / trans - niet overeenkomend met, dit omdat sommige mensen cis opvatten als een soort scheldwoord, maar het is echt niets anders dan een beschrijving en wordt eigenlijk alleen in deze context ook gebruikt) transvrouwen, cis mannen, trans mannen.

Hierover gesproken trouwens, ik blijf het bizar vinden dat we echt half door het stof moeten elke keer als we de term 'cis' willen gebruiken, om uit te leggen dat we mensen écht níet wíllen belédigen. Ik krijg er altijd half de neiging van om in discussies aangaande man/vrouw af te sluiten met "Kijk! Niemand heeft iemand een cis genoemd! Het wordt dus écht alleen maar in transonderwerpen gebruikt, geloven jullie ons nu!?". Maar ja, dat zorgt ook weer voor hakken in zand dus houd ik me maar weer in :')

Ja same. Maar ik doe het niet meer, ik vind het een hele normale term (voor dit topic wijd ik wat uit, maar dat doe ik normaal gezien eigenlijk nooit) en zo gebruik ik hem ook. En als mensen dat niet aankunnen, is dat hun probleem, niet het mijne :)

_San87_ schreef:
Ik denk dat je, wanneer je beseft dat Rowling een verleden heeft van seksueel- en huiselijk geweld, je haar uitspraken en zorgen in een betere context kunt plaatsen, namelijk die van kwetsbare vrouw.

Daar heb ik alle begrip voor. Alleen is het haar taak om zelf haar trauma te gaan verwerken, zonder om zich heen te gaan slaan naar kwetsbare groepen, die in werkelijkheid geen bedreiging voor haar vormen. En het is niet alsof wij daar niet mee te maken krijgen hè.
Ik moet mijn trauma ook zelf verwerken, dat is mijn taak. En dat zit een beetje in het verlengde van eisen van de rest van de wereld dat ze rekening met je houden. Je kan echt wel lief zijn voor elkaar, en begrip voor elkaar hebben. Maar uiteindelijk kan ik niet vragen dat iedereen rekening houdt met mijn triggers, en is het echt mijn eigen taak om te zorgen dat ik adequate therapie krijg en ermee leer leven.

Niobe: graag gedaan <3

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 00:53

Niobe schreef:
@avalanche, ja ik vraag het wat krom, sorry, ik probeer alles netjes te benoemen en niks doms te zeggen, dus dan komt het heel gek uit mijn vingers :')
Maar met een omweg is mijn vraag beantwoord en ik kan er alleen maar helemaal mee eens zijn! Heldere uitleg!

Citaat:
En die simpele reductie naar biologie voelt ontmenselijkend. Het punt is denk ik dat cis vrouwen hun menszijn wordt afgepakt, maar trans mensen volledig worden uitgeveegd.

Vooral met deze zin wordt het me veel meer duidelijk.

Citaat:
Maar het komt vanuit vrouwonvriendelijkheid, en alles wat vrouwelijk is zien als minderwaardig.
Dat is volgens mij de wortel van het probleem.

En deze ook. Dat verklaart voor mij ook waarom ik bijna alleen gefrustreerde transvrouwen zie en dat zij vaker vragen om meer gender inclusieve termen.
Ik had juist het gevoel dat dat bij een aantal vooral voortkwam uit een “meegenomen/aangeboren misogynie” en de drang om cis vrouwen “uit te wissen”.

Heel verhelderend en ook geruststellend dat mijn gevoel qua de termen die ik noemde niet per se fout zijn!

Ik vind het zo verfrissend dat je gewoon vragen stelt <3 echt, super fijn.

Niobe

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 00:58

Nou ik ben blij dat je (jullie eigenlijk) zo open bent! Ik durf die vragen echt niet overal te stellen, maar ik wil wel een goeie ally zijn :#

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 01:01

Ava, mooie antwoorden, dank je! En ik begrijp je punt naar mij beter nu. Ik zie ook nog steeds wat in mijn weegschaal analogie, maar dat sluit jouw antwoord zeker niet uit voor mij!

Overigens zijn er ook een hoop hele leuke genderstudenten hoor, het is echt niet één pot nat. Heel veel hebben gewoon een evenwichtige kijk op dingen. Maar ik heb niet zoveel geduld voor de paar "I drink the tears of men/cis/straight" types die ertussen zitten :=

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 01:02

Niobe schreef:
Nou ik ben blij dat je (jullie eigenlijk) zo open bent! Ik durf die vragen echt niet overal te stellen, maar ik wil wel een goeie ally zijn :#

Nou precies dat! Ik wil heel graag een ally zijn maar vind het soms echt lastig om de juiste woorden te vinden. Je wilt gewoon niet het verkeerde zeggen. Maar soms kom ik er echt niet meer uit en dan is het fijn als iemand toch weer even de tijd neemt <3

(overigens heb ik ooit met één teen in de vijver van trans gezeten, omdat ik me niet thuis voelde in mijn lichaam. Dat bleek een andere aanleiding te hebben, maar ik vind het nog steeds oprecht prima om een man genoemd te worden. Maar ik heb dus niet genoeg in die wereld gezeten om een insider te zijn, voel me veel fijner hij ally)
Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 04-08-23 01:04, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 01:03

Ze heeft een bepaald standpunt door haar verleden. Die heeft haar en haar mening gevormd. Ik denk niet dat het haar bedoeling is uit te halen naar een kwetsbare groep. Ze behoort zelf nota bene tot een kwetsbare groep. Een heel grote kwetsbare groep, en verdedigt deze. Zou dat handiger kunnen? Ik denk het wel, maar om dan meteen zo'n hetze tot doodsbedreigingen aan toe over je heen te krijgen, om een mening... Sja.

Het is ook niet alleen haar persoonlijke trauma, he. Het is het collectieve trauma van vrouwen over de hele wereld waar ze zich voor inzet :). Het trauma van al eeuwen lang tweederangs zijn, met nog geen eindstation in zicht. Naast transfobie is mysoginie echt nog een heel erg groot probleem. Dat geef je zelf ook al aan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 01:11

Het is gewoon vermoeiend, soms. Ik denk dat ieder mens, ongeacht geslacht/geaardheid, hetzelfde wil. Alleen worden door emoties, maar ook gebrek aan leesvaardigheid/tekst interpreteren, dingen zo makkelijk opgeblazen, uit de context getrokken of vervormd, en verspreid dit zich ook nog eens razendsnel, dat er door de discussie meer verdeeldheid dan eensgezindheid lijkt te ontstaan :\.

Het polariseert allemaal enorm. Gevoed door social media en de algoritmes die erachter zitten, die sturen wat je wel en niet ziet.

Ik vind dat best verdrietig.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 01:31

Ik snap je gedachten :)

Maar ik denk dat je de video moet kijken die vikawiek eerder gelinkt heeft, want het gaat echt wel verder dan dat. Ik geloof niet dat het niet haar bedoeling is uit te halen naar een kwetsbare groep. JKR is in de loop der jaren een stuk rechtser geworden dan dat ze was. Het mooie van HP is dat het gaat over inclusie, dat ook tovenaars die uit niet magische families komen geaccepteerd worden. Dat een jongen die opgesloten was in een bezemkast zichzelf vindt en een wereld waarin hij helemaal zichzelf kan zijn, en dat is zo tegengesteld aan hoe ze zich nu uit. Haar manifesto is heel totaal anders dan toen.

_San87_ schreef:
Het is het collectieve trauma van vrouwen over de hele wereld waar ze zich voor inzet
Ik geloof dat ze denkt dat ze dat doet. Ik denk dat zij ervan overtuigd is dat ze dat doet. Maar ze kiest er in haar manifesto voor om termen te gebruiken die ontmenselijkend zijn. Een vrouw reduceren tot genitalia en biologische functies is ontmenselijkend, want de kenmerken die dan genoemd worden, zouden ook voor een Orang-oetan gebruikt kunnen worden, of een chimpansee, en zelfs voor een poes of een merrie.

Maar die merrie heeft hele specifieke dingen die haar tot een paard maken. Kuddeinstinct, het talent om heel goed lichaamstaal te kunnen lezen, sociale vaardigheden, ze kan opvoeden, ze kan leiden, ze kan beslissingen maken, ze kan links leggen. Dat zijn allemaal soortspecifieke dingen en die maken haar tot paard. Dat gaat veel verder dan alleen het hebben van een vagina en een baarmoeder.

Een mens heeft dingen die iemand tot een mens maken. Het talent om de wereld te vangen in een tekening, emotie te vangen in muziek, begrijpen wat cijfers doen en waarom. Dingen maken en bedenken die er nog nooit zijn geweest. De wereld bekijken, maar ook begrijpen waarom dingen werken zoals ze werken en ze zelfs kunnen beschrijven in wiskundige formules. Mensen creëren kunst.
Maar het zijn die dingen die ons tot mensen maken. Het vermogen de taal van een andere soort te leren, en daarmee dan die soort te leren met ons samen te leven.

Maar al die dingen hebben niets met genitaliën te maken, en als je dan een vrouw gaat beschrijven als iemand die menstrueert, grote geslachtscellen produceert en kinderen kan baren, stel je haar gelijk aan eender welk vrouwelijk zoogdier.
En juist dat is eeuwenlang de aanleiding voor de kerk en andere instituten geweest om vrouwen en met name hun seksualiteit te controleren, en hun lichamen te monitoren. Dat idee is waar de abortuswetgeving vandaan komt.
Want als een vrouw niets anders is dan borsten en baarmoeders en er komt een kind uit, willen mannen zeker zijn dat dat hun kind is. Daarom moest een vrouw ook maagd zijn tot het huwelijk, maar gold dat niet voor mannen. En daarom ook is de maatschappij nog steeds veel toleranter naar mannen die uitgaan en seks hebben met verschillende mensen, dan naar vrouwen die dat doen.

En juist het vrouwen terug in hun hok stoppen, precies gaan beschrijven hoe een vrouw eruit zou moeten zien en zich moet gedragen (en dat gaat ver, als je goed misselijk wilt worden moet je gender critical groepen op facebook eens gaan lezen, en heel veel van die dingen zijn het gevolg van het manifesto van JKR, want het gaat echt niet om een paar tweets) dan heeft een cis vrouw nog maar bar weinig ruimte voor expressie van de unieke persoon die zij is.
De intentie kan goed zijn (al geloof ik daar niet zoveel van) maar de uitvoering is imo zeer schadelijk voor cis vrouwen en voor wat feministen bereikt hebben. Want pas als je vrouwen ziet als volledig mens, kunnen mannen aanvaarden dat ze prima zelf keuzes kan maken wat betreft haar gezondheid en gezondheidszorg, en komen vrouwen door het glazen plafond.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 07:46

Ik werd even getriggerd door het gebruik van Manifest(o) (ik ken die term alleen maar van de UniBomber docu namelijk) en toen kwam ik dit artikel tegen

https://thecorrespondent.com/702/im-tra ... the-answer

Ik vind dit wel een redelijk genuanceerd stuk..
Verder lees ik van alle kanten allemaal meningen en gevoelens, en vind ik het zelf erg jammer dat in een gesprek hierover er eerst vaak begonnen wordt met veel verontschuldigingen als 'begrijp me niet verkeerd, ik bedoel het respectvol, ik durf er eigenlijk niet over te beginnen' waardoor eigenlijk gelijk duidelijk wordt dat we nog niet in het stadum zijn van 'er gewoon over praten' of 'er gewoon vragen over stellen', en dat er best een angst heerst om verkeerd begrepen te worden (logisch, want niet iedereen is erop uit om mensen te kwetsen). Maar het haalt wel een beetje de spontaniteit uit het gesprek misschien? Ik merk ook wel dat er vanuit het negatieve gereageerd wordt (bijv: "oh dus jij vind dat transmensen niet mogen sporten!!") , en dat begrijp ik ergens wel want het is een heel lastige tijd en er worden heel lelijke dingen gezegd (en gedaan helaas) , maar aan de andere kant denk ik dan soms ook wel 'hey, niet iedereen bedoelt het verkeerd, geef soms iemand het voordeel van de twijfel'... Ofzo.. ?
Ik vind het een lastig onderwerp merk ik.. :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 08:08

Ik ben blij dat mensen die drempel overstappen en het tóch vragen. Hoe meer mensen dat doen, en hoe meer we open het gesprek kunnen aangaan met elkaar, hoe makkelijker het wordt lijkt me :)

Ik ga er nooit vanuit dat mensen het verkeerd bedoelen, eigenlijk? Er zijn mensen die dat wel doen, en dat heeft denk ik dan ook wel een reden :) net als paarden doen mensen ook niets voor niets he :)

Trans vrouwen in sport is nog een heel ander hoofdstuk, wil ik ook wel op ingaan, maar dat ligt echt wel redelijk complex. Over trans mannen in sport is namelijk nooit discussie :+

VuurVleugels schreef:
Niobe schreef:

Nou precies dat! Ik wil heel graag een ally zijn maar vind het soms echt lastig om de juiste woorden te vinden. Je wilt gewoon niet het verkeerde zeggen. Maar soms kom ik er echt niet meer uit en dan is het fijn als iemand toch weer even de tijd neemt <3

(overigens heb ik ooit met één teen in de vijver van trans gezeten, omdat ik me niet thuis voelde in mijn lichaam. Dat bleek een andere aanleiding te hebben, maar ik vind het nog steeds oprecht prima om een man genoemd te worden. Maar ik heb dus niet genoeg in die wereld gezeten om een insider te zijn, voel me veel fijner hij ally)

dikke knuf voor jullie allebei, en stel je vragen vooral :) ik vind het fijn als je dat doet eigenlijk :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 08:32

Ik denk ook dat een gesprek aangaan, altijd het beste is, ik hou van vragen stellen :j

Ik snap ook wel dat over trans mannen in sport geen discussie is momenteel :)
Ik heb het eerder over transvrouwen in sport gehad en toen was ik een transfoob... dat haalt wel een beetje de jeu uit het gesprek hoor :+ En dan denk ik 'ik sport niet, ik heb er niet veel mee te maken, het is niet mijn gesprek om te voeren'.
Ik vind het een lastig onderwerp, het risico om iets verkeerd te benoemen of om een vraag te stellen die ongepast overkomt zit er altijd in.

Ik noem dan het voorbeeld om aan een gekleurd iemand te vragen waar ze vandaan komen (volgens mij is dat gesprek ook al een paar keer gevoerd). Dat kan je opvatten als 'waar kom jij vandaan, je ziet er anders uit' , en die persoon 'komt dan gewoon uit Nederland' dus is het een discriminerende vraag. Terwijl sommige mensen bedoelen 'jeemig, interessant, je voorouders, hoe zit dat, welke cultuur was het, of is het nog, heb je iets met roots etc', zoals ik bijv gesprekken met mijn vriend heb over Indonesie en of hij daar wel of niet ooit naartoe zou willen (want voorouders enzo), Ik weet niet waar ik vandaan kom (Nederland, en dan misschien daarvoor scandinavie, of t romeinse rijk, geen idee eigenlijk, ik ken mijn grootouders niet) dus ik ben daar dan enorm door gefascineerd.. sowieso door mensen die een familieboom hebben tot ergens in de 12e eeuw ofzo.. :j
Nou ja, zoiets... En via internet is het ook weer lastig, want soms is er tijd om een heel genuanceerd verhaal te schrijven en soms zijn (mijn) gedachten zo snel en rommelig, of zit ik op een mobiele telefoon dat iets wat niet kort door de bocht bedoelt is, wel zo overkomt en dan vliegt t de bocht weer uit.. -O-

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 08:58

Dat wat je benoemd over vragen waar je vandaan komt, herken ik hier ook wel op mn werk.
Vrij veel hebben een zodanig accent dat je hoort dat ze niet in nederland geboren zijn.
(Sidenote, ik bedenk me dat je zou kunnen vragen waar iemands roots liggen. Dan kunnen ze zelf vertellen waar ze geboren zijn of ervoor kiezen te refereren aan hun voorouders die mogelijk ergens anders geboren zijn)
T is me ooit wel eens verteld waar ze geboren zijn, maar ik ben het weer vergeten(ik ben slecht met dat soort dingen). Maar dan durf ik het ook weer niet zo goed te vragen, want ik ben altijd bang dat het lomp overkomt. Zo van 'wat moet je hier, jij klinkt niet nederlands\ziet er niet nederlands uit'
En dat bedoel ik helemaal niet, ze zijn hartstikke fijne collega's dus ik wil ze niet voor de schenen schoppen

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 09:11

is toch ook gewoon interesse, als je iemand met een duits accent hoort vraag je toch ook, joh waar kom je vandaan.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 09:14

UO: ik vind die Animal crackers van Andre v Duin echt zo niet grappig. Zeer gedateerde humor, begrijp werkelijk niet dat mensen er zo om lachen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 09:16

Mars schreef:
UO: ik vind die Animal crackers van Andre v Duin echt zo niet grappig. Zeer gedateerde humor, begrijp werkelijk niet dat mensen er zo om lachen.

Toen vond ik het wel echt heel grappig. Inmiddels is het vrij gedateerde humor inderdaad. Maar vroeger was het echt heel leuk. Er was ook bijna niks anders natuurlijk. :')

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 09:16

fokfanaat schreef:
is toch ook gewoon interesse, als je iemand met een duits accent hoort vraag je toch ook, joh waar kom je vandaan.

Ja klopt, maar ik vind het vooral tricky hoe het te vragen.
Omdat ik niet wil overkomen als 'wat moet je hier, je komt hier niet vandaan'

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 09:18

Avalanche schreef:
Ik snap je gedachten :)

Maar ik denk dat je de video moet kijken die vikawiek eerder gelinkt heeft, want het gaat echt wel verder dan dat. Ik geloof niet dat het niet haar bedoeling is uit te halen naar een kwetsbare groep. JKR is in de loop der jaren een stuk rechtser geworden dan dat ze was. Het mooie van HP is dat het gaat over inclusie, dat ook tovenaars die uit niet magische families komen geaccepteerd worden. Dat een jongen die opgesloten was in een bezemkast zichzelf vindt en een wereld waarin hij helemaal zichzelf kan zijn, en dat is zo tegengesteld aan hoe ze zich nu uit. Haar manifesto is heel totaal anders dan toen.

_San87_ schreef:
Het is het collectieve trauma van vrouwen over de hele wereld waar ze zich voor inzet
Ik geloof dat ze denkt dat ze dat doet. Ik denk dat zij ervan overtuigd is dat ze dat doet. Maar ze kiest er in haar manifesto voor om termen te gebruiken die ontmenselijkend zijn. Een vrouw reduceren tot genitalia en biologische functies is ontmenselijkend, want de kenmerken die dan genoemd worden, zouden ook voor een Orang-oetan gebruikt kunnen worden, of een chimpansee, en zelfs voor een poes of een merrie.

Ik kan je volgen. We zijn natuurlijk in beginsel wel gewoon zoogdieren en ik denk niet dat het erg is dat besef te houden. Het zijn onze hersenen/onze lichamen die ons in beginsel maken tot wat we zijn, man of vrouw. Dat is hoe de natuur werkt. En daar horen voor de mens meestal bepaalde uiterlijke kenmerken bij. Zoals inderdaad bij vrouwen een vagina en borsten, en bij mannen een penis. Maar inwendig verschilt er ook e.e.a.. Voor de man een prostaat, voor de vrouw eierstokken, baarmoeder en melkklieren. Soms gaat het 'mis' en voelt iemand zich niet thuis in een lichaam.

Citaat:
Maar die merrie heeft hele specifieke dingen die haar tot een paard maken. Kuddeinstinct, het talent om heel goed lichaamstaal te kunnen lezen, sociale vaardigheden, ze kan opvoeden, ze kan leiden, ze kan beslissingen maken, ze kan links leggen. Dat zijn allemaal soortspecifieke dingen en die maken haar tot paard. Dat gaat veel verder dan alleen het hebben van een vagina en een baarmoeder.

Die soortspecifieke dingen maken haar paard. De vagina en de baarmoeder maken haar een vrouwelijk paard. Een paard van het geslacht vrouw.

Citaat:
Een mens heeft dingen die iemand tot een mens maken. Het talent om de wereld te vangen in een tekening, emotie te vangen in muziek, begrijpen wat cijfers doen en waarom. Dingen maken en bedenken die er nog nooit zijn geweest. De wereld bekijken, maar ook begrijpen waarom dingen werken zoals ze werken en ze zelfs kunnen beschrijven in wiskundige formules. Mensen creëren kunst.
Maar het zijn die dingen die ons tot mensen maken. Het vermogen de taal van een andere soort te leren, en daarmee dan die soort te leren met ons samen te leven.

Eens :j.

Citaat:
Maar al die dingen hebben niets met genitaliën te maken, en als je dan een vrouw gaat beschrijven als iemand die menstrueert, grote geslachtscellen produceert en kinderen kan baren, stel je haar gelijk aan eender welk vrouwelijk zoogdier.
En juist dat is eeuwenlang de aanleiding voor de kerk en andere instituten geweest om vrouwen en met name hun seksualiteit te controleren, en hun lichamen te monitoren. Dat idee is waar de abortuswetgeving vandaan komt.
Want als een vrouw niets anders is dan borsten en baarmoeders en er komt een kind uit, willen mannen zeker zijn dat dat hun kind is. Daarom moest een vrouw ook maagd zijn tot het huwelijk, maar gold dat niet voor mannen. En daarom ook is de maatschappij nog steeds veel toleranter naar mannen die uitgaan en seks hebben met verschillende mensen, dan naar vrouwen die dat doen.

Deze volg ik niet helemaal. Menselijke eigenschappen staan los van geslacht. Een vrouw kan zorgzaam zijn, een man net zo goed. Iemands karakter en prestaties maken niet dat iemand man of vrouw is. Je gevoel maakt wat je bent. Man, vrouw, misschien de ene dag de een, de andere dag de ander.

Dat neemt imo niet weg dat geslachtskenmerken er mede voor zorgen wat je bent en wat je je voelt. Ik ben cis-vrouw, heb een vagina, borsten en een zandloperfiguur, rondingen. Die dingen zorgen ervoor dat ik me vrouw voel en anderen mij ook identificeren voor wat ik ben, een vrouw :). Mijn geslachtsdelen definieren mij niet, maar zijn wel een belangrijk onderdeel van wie ik ben als persoon. Hoe ik me als persoon voel. Hoe ik intimiteit ervaar.

Het feit dat ik een baarmoeder heb, moet geen verschil maken in hoe mensen mij behandelen. Toch maakt het lichamelijk en emotioneel wel een verschil voor mij als persoon, immers menstrueer ik iedere maand omdat ik geen gebruik maak van wat de natuur mij geeft: namelijk de mogelijkheid een kind te baren. Het feit dat je als vrouw leven kunt geven en dat mensen dat wonderbaarlijk vinden, maakt naar mijn mening ook niet dat je een object bent. Of moet accepteren dat anderen jou een object maken. Dat is ook niet waar het feminisme voor staat, denk ik.

(Ik ben niet bekend met de term TERF, er gaat een wereld open :+...)

Citaat:
En juist het vrouwen terug in hun hok stoppen, precies gaan beschrijven hoe een vrouw eruit zou moeten zien en zich moet gedragen (en dat gaat ver, als je goed misselijk wilt worden moet je gender critical groepen op facebook eens gaan lezen, en heel veel van die dingen zijn het gevolg van het manifesto van JKR, want het gaat echt niet om een paar tweets) dan heeft een cis vrouw nog maar bar weinig ruimte voor expressie van de unieke persoon die zij is.

Ik vind persoonlijk niet dat vrouwen terug in een hok gestopt worden wanneer er gezegd wordt dat kenmerken van vrouw zijn het hebben van borsten, billen en een vagina is. Want voor het grootste deel van de vrouwen op de wereld is dat ook gewoon hoe zij herkenbaar zijn als vrouw, wat hen helpt zich vrouwelijk te voelen, denk ik. Imo staat dat los van hoe vrouwen zich moeten gedragen volgens bepaalde personen. Sowieso vind ik dat men zich eens wat minder moet bemoeien met hoe een ander het leven leeft, mits de manier waarop niet schadelijk is voor anderen.

(Ik ben niet bekend met gender critical groepen, en ik denk dat ik dat zo wil houden. Ik vind het vooral belangrijk dat iedereen kan zijn wie hij/zij/hen wil zijn, zonder dat dat afbreuk doet aan de gevoelens van anderen.)

Citaat:
De intentie kan goed zijn (al geloof ik daar niet zoveel van) maar de uitvoering is imo zeer schadelijk voor cis vrouwen en voor wat feministen bereikt hebben. Want pas als je vrouwen ziet als volledig mens, kunnen mannen aanvaarden dat ze prima zelf keuzes kan maken wat betreft haar gezondheid en gezondheidszorg, en komen vrouwen door het glazen plafond.

Of de uitvoering schadelijk is, durf ik niet te zeggen. Ik heb het idee dat vrouwen langzaam maar zeker gelijkwaardiger worden. En ja, er zijn nog veel stappen te maken, vooral in de gezondheidszorg, waar juist die vrouwelijke genitaliën weer een belangrijk onderscheid zijn in behandelingen. Een hartaanval bijvoorbeeld, verloopt bij een vrouw anders dan bij een man.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 09:18

Ow, net m'n roman geschreven, zij we alweer naar de volgende UO :)).

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 09:20

Suzanne F. schreef:
Mars schreef:

Toen vond ik het wel echt heel grappig. Inmiddels is het vrij gedateerde humor inderdaad. Maar vroeger was het echt heel leuk. Er was ook bijna niks anders natuurlijk. :')

Ze gaan het dus weer terug brengen op tv hoorde ik bij Boulevard.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 09:20

Mars schreef:

Ik ken het niet :oo

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 09:30

Ik kan me wel vinden in jou roman San :D

En idd animal crackers waarom dat nu nog op tv moet komen?
Toen leuk ja, in de tijd dat er ook weinig anders was. Maar nu?
Misschien voor de dementerende ouderen :')
Die zijn nog wel helemaal Andre van Duin fan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 09:32

Wat is Animal crackers dan precies :=?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 09:33

Andre van duin die dieren in een dierentuin inspreekt die grappige dingen zeggen

zoiets als voorbeeld