Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 20:57

Amber_anne

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 21:13

Ontkalk je hem wel genoeg?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 21:14

Ja, deze lukt wel. Raar inderdaad, maar het lijkt mij wel het razen hoor. Op een gegeven moment, bij een bepaalde temperatuur, verandert het geluid.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 21:14

Is teakhout veilig te gebruiken bij paarden? Ik heb nog een houten schaal die ik eventueel in de paddock wil gebruiken als snack bakje. Maar kan geen info vinden over teakhout icm met paarden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 21:15

Eerste hit op google: Bekende houtsoorten die allergie kunnen veroorzaken, zijn onder andere: grenen, western red ceder, iroko, robinia, eiken en teak. Houtstof is opgenomen in de lijst van kankerverwekkende stoffen. Vooral hardhout kan long- en neuskanker veroorzaken bij langdurige blootstelling.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 21:23

_Karlijn schreef:

Er zit een zeefje in de tuit (ik heb ook zo’n waterkoker), volgens mij heeft dat net zo’n effect als de tuit van een fluitketel.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 22:28

_Karlijn schreef:
Sinds een tijdje als ik mijn waterkoker met koud water vul, gaat hij een soort van "gieren" als opwarmt. Nu vul ik hem dus sinds kort met heet water en dat gaat wel beter maar hij giert nog steeds.. is dit gevaarlijk of kan ik dit negeren en hiermee m'n thee blijven zetten?? :P Hij is een jaar oud pas.

Hier hoor je de opbouw goed, vanaf 0:40 het gegier heel duidelijk en daarna ook dat het stopt als het water heet genoeg is.

[ Video ]

https://vimeo.com/702976366

Ik kan hem wel horen, ik vind het wel veel lawaai voor een waterkoker van een jaar oud. Ik heb er alleen geen idee van of dat kwaad kan helaas.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 11:11

rien10 schreef:
Eerste hit op google: Bekende houtsoorten die allergie kunnen veroorzaken, zijn onder andere: grenen, western red ceder, iroko, robinia, eiken en teak. Houtstof is opgenomen in de lijst van kankerverwekkende stoffen. Vooral hardhout kan long- en neuskanker veroorzaken bij langdurige blootstelling.

Dat gaat om houtstof?? Dan is toch niet vergelijkbaar.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 11:41

Ah, ja, je hebt gelijk. Sorry.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 15:33

Sanniejtjuh schreef:
Is teakhout veilig te gebruiken bij paarden? Ik heb nog een houten schaal die ik eventueel in de paddock wil gebruiken als snack bakje. Maar kan geen info vinden over teakhout icm met paarden.

Die zal vast bewerkt zijn, met lak of een olie o.i.d. . Ik zou dat niet aandurven, de kans is toch ook aanwezig dat ze er aan gaan knagen, dat lijkt me niet gezond.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 16:48

Als je 2 vaccinaties hebt gehad, korter dan 9 mnd geleden (25 okt), is een booster toch nog niet verplicht om zo te mogen vliegen naar Spanje?

Ik wil even zeker zijn dat mijn dochter gelijk heeft :o mijn andere dochter en ik hebben een herstelbewijs, mijn oudste dochter is 2x gevaccineerd. Zaterdag vliegen we met zijn 3tjes naar Spanje en er loopt al zoveel mis dat dit niet ook nog mis moet gaan

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 17:24

Een van de katten drinkt graag rooibosthee. Zou dit op een specifiek tekort kunnen duiden of is dit zo’n typisch geval ‘yolo als de baas het lust, lust ik het ook.’

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 19:32

Yom schreef:
Als je 2 vaccinaties hebt gehad, korter dan 9 mnd geleden (25 okt), is een booster toch nog niet verplicht om zo te mogen vliegen naar Spanje?

Ik wil even zeker zijn dat mijn dochter gelijk heeft :o mijn andere dochter en ik hebben een herstelbewijs, mijn oudste dochter is 2x gevaccineerd. Zaterdag vliegen we met zijn 3tjes naar Spanje en er loopt al zoveel mis dat dit niet ook nog mis moet gaan

https://www.nederlandwereldwijd.nl/reisadvies/spanje

Als ik hier kijk is volledig gevaccineerd genoeg.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 22:11

Ja volledig is in dit geval dan dus 2x vaccinatie zonder booster. Dat klopt dan toch?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 22:25

Als het korter dan 9 maanden geleden is heb je geen booster nodig. Als je dochter jonger dan 18 is geldt de 9 maanden regel sowieso niet in Spanje.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 22:52

Weet iemand toevallig of er in NL een bedrijfje/persoon is die soortgelijke armbandjes maakt?
Gekleurde armbandjes met aan de binnenkant een mooie tekst of reminder. Materiaal maakt mij niet veel uit.

https://zox.la/collections/straps-singles

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 23:04

Kookaburra schreef:
Weet iemand toevallig of er in NL een bedrijfje/persoon is die soortgelijke armbandjes maakt?
Gekleurde armbandjes met aan de binnenkant een mooie tekst of reminder. Materiaal maakt mij niet veel uit.

https://zox.la/collections/straps-singles

Al op Etsy gezocht?

Daar zit vast wel een creatieveling die dat kan.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 23:10

mooi, geen booster nodig dus....thanks

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 08:49

Waarom sommige namen in andere landen totaal anders worden geschreven. En dan doek ik op bv namen van een auteur. Als voorbeeld; Harlan Coben. De serie Houvast is een Poolse serie n.a.v. zijn boek, maar in de voorstukjes staat dan; Harlana Cobena (oid). Waarom? Het gaat toch om dezelfde persoon?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 09:54

iirrssjjee schreef:
Waarom sommige namen in andere landen totaal anders worden geschreven. En dan doek ik op bv namen van een auteur. Als voorbeeld; Harlan Coben. De serie Houvast is een Poolse serie n.a.v. zijn boek, maar in de voorstukjes staat dan; Harlana Cobena (oid). Waarom? Het gaat toch om dezelfde persoon?
Waarschijnlijk heeft dat te maken met de grammatica, naamvallen e.d.

'Harlana Cobena' lijkt een genitief te zijn:
Afbeelding

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 13:01

Als ik een topic dubbelklik en dus verdwijnt hoe kan ik hem dan terug vinden?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 16:04

iirrssjjee schreef:

Dat vraag ik me ook nog steeds af. De 'vertaling' FitzChivalry naar FitzChevalric in de boeken van Robin Hobb snap ik ook nog steeds niets van.
En bij de Witcher ook tussen boeken, games en serie. Jaskier/Ranonkel/Dandelion bijvoorbeeld

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 16:52

Amber_anne schreef:
Als ik een topic dubbelklik en dus verdwijnt hoe kan ik hem dan terug vinden?

Weet je nog onder welk tabblad hij stond?

Daar staan ook je topics met een kruisje in de lijst.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 16:56

Mkango schreef:
iirrssjjee schreef:
Waarschijnlijk heeft dat te maken met de grammatica, naamvallen e.d.

'Harlana Cobena' lijkt een genitief te zijn:
[ Afbeelding ]

Blijf het vreemd vinden. Een naam is gewoon een naam vind ik. :+ . Als je in een bepaald land dezelfde naam anders schrijft snap ik, maar als iemand al een naam heeft....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 17:00

Niet elke taal is nou eenmaal zo karig als Nederlands. In een taal met naamvallen of bijvoorbeeld prefixen ontkom je er gewoon niet aan dat er bepaalde morfemen veranderen of toegevoegd worden aan een naam. "Het werk Harlan Coben" klinkt raar, toch?