Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 16:03

Zo lees ik het soms wel als ik zie welke beperkingen er voor welke groepen zijn en waar naar gewezen wordt..

Nu ook 'veelal bij volwassenen'.. maar als een kind het in de klas heeft, 4 klasgenootjes aansteekt die op hun beurt hun ouders aansteken komt het bij die 4 niet weg bij volwassenen maar bij een kind ... denk ik?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 16:06

Cer schreef:
Dat snap ik... maar 'we' gaan er wel heel makkelijk vanuit dat besmettingen komen vanuit de 'thuissituatie' ... en dat allerlei mensen 'voor de fun' bij elkaar op visite gaan, en 'we' laten dan voor het gemak de kinderen geheel buiten beschouwing...

Er word aangegeven dat 50% in de thuissituatie besmet word, dat heeft als reden werk,scholen,feestjes en toch die visite.
En aangezien de besmettingen hoogtij vieren onder de 18 tot 50 jarigen valt het aandeel lagere school kids dus dik mee. Of ze moeten allemaal asymptomatisch zijn en volop het virus doorgeven.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 16:09

Ik weet niet hoe oud broers/zussen en ouders enzo zijn?
Ik weet niet hoe het werkt bij asymptomatisch .. maar als ik op die website kijk met clusterbesmettingen, zitten daar best veel scholen tussen?

Edit, ik moest even die website zoeken.
https://www.bddataplan.nl/corona/#clust ... 2%22%7D%5D

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 16:27

Cer schreef:
Ik weet niet hoe oud broers/zussen en ouders enzo zijn?
Ik weet niet hoe het werkt bij asymptomatisch .. maar als ik op die website kijk met clusterbesmettingen, zitten daar best veel scholen tussen?

Edit, ik moest even die website zoeken.
https://www.bddataplan.nl/corona/#clust ... 2%22%7D%5D

Het ging mij om jou opmerking over afspreken met vrienden. Ik vind dat belang gewoon niet te vergelijken met onderwijs voor kinderen en jongeren.
Dat, dat dus besmettingen oplevert valt te verwachten en is dus het risico wat genomen wordt.
Er is ook een reden dat op andere plekken waar de overige regels ook streng waren scholen toch open bleven. Oa. Frankrijk

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 16:28

Nou ja, als die vrienden klachtenvrij zijn? Dan is het risico toch verwaarloosbaar? Of niet?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 16:28

Ik vind het nu wel heel fijn dat ze het met meer regels doen (middelbare althans). Dat is een stuk beter te verdedigen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 16:29

Cer schreef:
Nou ja, als die vrienden klachtenvrij zijn? Dan is het risico toch verwaarloosbaar? Of niet?

Dat is toch met alle maatregelen die genomen worden? Dan kan je alles wel versoepelen. Het is het op optelsommetje wat telt.
Hierbij is onderwijs dus belangrijker dus daar de versoepelingen en niet ergens anders.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 16:38

Uiteindelijk is het gewoon een afweging van belang vs risico. Het belang van onderwijs wordt hoger ingeschat dan van vrienden bezoeken. Ook al is het risico al dan niet hetzelfde misschien.
Je moet een deel van de besmettingen incalculeren, volledig naar 0 lukt niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 16:40

Cer schreef:

Dat is heel relatief. Je hoort wel vaker dat bijeenkomsten toch superverspreiders zijn, ondanks dat er op het eerste gezicht niemand last heeft van corona. En een dag later word er eentje ziek en nog wat later volgt vaak de rest. Zie bvb ook de uitbraak in UMCG, diegene met klachten was direct thuisgebleven maar wel 60 positieve gevallen, vooral de Britse variant is blijkbaar toch besmettelijker.
Dus dat groepje van vier vrienden kan ook zo maar een lading besmettingen veroorzaken want die gaan na de visite naar huis of studentenkamer.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 16:43

bigone schreef:
Cer schreef:

Dat is heel relatief. Je hoort wel vaker dat bijeenkomsten toch superverspreiders zijn, ondanks dat er op het eerste gezicht niemand last heeft van corona. En een dag later word er eentje ziek en nog wat later volgt vaak de rest. Zie bvb ook de uitbraak in UMCG, diegene met klachten was direct thuisgebleven maar wel 60 positieve gevallen, vooral de Britse variant is blijkbaar toch besmettelijker.
Dus dat groepje van vier vrienden kan ook zo maar een lading besmettingen veroorzaken want die gaan na de visite naar huis of studentenkamer.

Umcg vond ik sowieso wel heftig. In Groningen en in Drenthe ken ik besmettingen die wel terug te verwijzen zijn naar die uitbraak al wordt dat dan niet zo opgeteld. Dat is dan te ver weg en in theorie kan het toeval zijn dat een kleinkind dan bijv. Ook besmet is terwijl de opa/ oma dan vanuit daar naar huis is gestuurd (en toch besmet bleek)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 16:44

Maar dan blijft nog steeds de vraag hoe het gerekend wordt als er basisschool kinderen besmet raken en die mensen uit eigen gezin besmetten. Dan kan je elk gezin apart als thuissituatie beoordelen, terwijl het bij de school vandaan komt.

Dus in een extreem geval krijg je nog strengere adviezen of zelfs regels voor de thuissituatie, terwijl het daar niet vandaan komt. En ja, school is belangrijk, maar sociaal contact is voor een mens ook belangrijk. Dus soms is het wel schipperen in een extreem geval. Ik snap best dat mensen willen weten waarbij zulke gevallen gerekend worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 16:59

Dat word door bron en contactonderzoek uitgezocht, kind op school besmet, dan worden huisgenoten ook getest en ja, dat is één besmetting op school en bvb drie thuis.
Maar ook voor de scholen open waren was het grootste aantal herleidbare besmettingen in de thuissituatie.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:12

Nou dat, dat is dus hetzelfde vanuit het umcg. 1 besmet vanuit het ziekenhuis en de rest valt onder thuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:19

Ik ben wel benieuwd of de besmettingscijfers gaan stijgen met de middelbare scholen nu open :\

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:27

Tja en ergens zou ook de splitsing moeten zijn tussen besmet in thuissituatie door eigen huishouden of door een persoon dat niet behoort tot het huishouden.

Vriendin van mij is besmet door de kapster. Zij heeft haar man en 2 kinderen besmet. Van één kind is het onbekend of deze besmet is geweest. Dat zijn dan 3 besmettingen in de thuissituatie, maar deze hebben niks te maken met bezoek.

Ik ben benieuwd hoe groot het aandeel besmettingen in de thuissituatie door bezoek is.

Vanavond maar niet naar de persconferentie kijken. Het zal wel weer een hele negatieve toon hebben. Terwijl ik het echt positief vind dat er minder positieve testen zijn met een mooi percentage van 8,2%. De IC opnames zijn omlaag en het sterftecijfer ook. Het blijft mooi stabiel lijkt het wel.
Ik ben alleen benieuwd wat er over de avondklok gezegd wordt. Of deze verlengd wordt en de intentie is deze daarna te laten verdwijnen? Of dat hij nog langer ingezet gaat worden in ruil voor andere versoepelingen? Ik ben onderhand wel klaar met die avondklok. Nog een verlenging ala, maar ik moet er niet aan denken dat hij nog weken of maanden blijft.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:28

Mag ik jullie even om advies vragen...

Vanwege mijn hoge BMI mag ik me laten vaccineren. Op zich ben ik daar niet heel blij mee om me te laten vaccineren omdat ik vind dat er (voor mijn gevoel) zo weinig bekend is van de bijwerkingen op langere termijn.

Maar ik lees constant over het vaccinatiepaspoort dat je daarmee meer mag. Als hobby/werk heb ik een klein brocante winkeltje waarvoor ik vaak in Belgie en regelmatig in Frankrijk op inkoop ga. Dat zou ik natuurlijk dolgraag weer gaan doen zodra het mogelijk is.
En verder werk ik in de kinderopvang

Dus ik denk dat ik niet ontkom aan een vaccinatie....maar nu blijkt het dan ook nog net AstraZenica te zijn wat ik zal krijgen. En daar lees ik hier juist dat er best wat bijwerkingen zijn.

Ik zou woensdagmiddag kunnen laten vaccineren...maar ja doen of niet?
Pluspunt; indien vaccinatiepaspoort voor reizen e.d. dan mag ik weer op pad

minpunten; stevige bijwerkingen op korte termijn

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:32

Yom schreef:
Mag ik jullie even om advies vragen...

Vanwege mijn hoge BMI mag ik me laten vaccineren. Op zich ben ik daar niet heel blij mee om me te laten vaccineren omdat ik vind dat er (voor mijn gevoel) zo weinig bekend is van de bijwerkingen op langere termijn.

Maar ik lees constant over het vaccinatiepaspoort dat je daarmee meer mag. Als hobby/werk heb ik een klein brocante winkeltje waarvoor ik vaak in Belgie en regelmatig in Frankrijk op inkoop ga. Dat zou ik natuurlijk dolgraag weer gaan doen zodra het mogelijk is.
En verder werk ik in de kinderopvang

Dus ik denk dat ik niet ontkom aan een vaccinatie....maar nu blijkt het dan ook nog net AstraZenica te zijn wat ik zal krijgen. En daar lees ik hier juist dat er best wat bijwerkingen zijn.

Ik zou woensdagmiddag kunnen laten vaccineren...maar ja doen of niet?
Pluspunt; indien vaccinatiepaspoort voor reizen e.d. dan mag ik weer op pad

minpunten; stevige bijwerkingen op korte termijn

Vergeet je niet een ander belangrijke factor? Je loopt vanwege je hoge BMI een hoger risico om ernstig ziek te raken of erger als je besmet raakt met Corona. Deze zou ik wel meenemen in je overweging.

Bijwerkingen kunnen vervelend zijn, maar bij het gros is het na een paar dagen over. Wat zijn een paar dagen als het puur daar om gaat? Mijn moeder van 62 had amper bijwerkingen van AstraZenica. Dat kan ook gewoon hè!?

De keuze om je wel of niet te laten vaccineren moet je zelf maken. Ik ben geen risicogroep maar ben gevaccineerd omdat ik in aanmerking kwam vanwege mijn werk. Ik heb me laten vaccineren, omdat ik en vertrouwen heb in het vaccin en omdat ik zsm terug wil naar normaal.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:41

Ik ben geen risicogroep en zou graag die enting willen als ik zo weer terug kan naar normaal en ik vind het bijna egoïstisch van je om 'm niet te nemen gezien de vele maatregelen die er voornamelijk zijn om mensen te beschermen die risicogroep zijn. :o
(maak ik me vast niet populair mee maar soit)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:42

Het is de tweede week na de voorjaarsvakantie. Inmiddels zitten van de 16 leerlingen 6 thuis met verkoudheidsklachten. Getest wordt er niet en dan voel je je steeds meer huisarts worden. Wat is verkouden en wat niet. Buitengewoon lastig.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:44

Waarom wordt er niet getest? Daar zijn die tests toch voor?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:45

@yom:wat weegt meer? Even een kleine bijwerking of in het ergste geval op de ic?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:46

Shadow0 schreef:

Geen zin in de test, denken dat het maar een verkoudheid is, geen zin hebben in quarantaine, anderen niet willen opzadelen met een quarantaine...

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:48

Needje schreef:
Ik ben geen risicogroep en zou graag die enting willen als ik zo weer terug kan naar normaal en ik vind het bijna egoïstisch van je om 'm niet te nemen gezien de vele maatregelen die er voornamelijk zijn om mensen te beschermen die risicogroep zijn. :o
(maak ik me vast niet populair mee maar soit)

Ik vind het niet bijna egoistisch, ik vind het egoistisch.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:49

Coby schreef:
Het is de tweede week na de voorjaarsvakantie. Inmiddels zitten van de 16 leerlingen 6 thuis met verkoudheidsklachten. Getest wordt er niet en dan voel je je steeds meer huisarts worden. Wat is verkouden en wat niet. Buitengewoon lastig.

Uit één klas? En jouw kind zit in deze klas en heeft geen klachten? Je kind kan overwegen zich te laten testen om te kijken of het niet a-symptomatisch positief is.

Wat is eigenlijk protocol als je verkouden bent en niet laat testen? 24 uur klachtenvrij en dan weer naar school?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:49

Sheran schreef:
Shadow0 schreef:

Geen zin in de test, denken dat het maar een verkoudheid is, geen zin hebben in quarantaine, anderen niet willen opzadelen met een quarantaine...

Die inderdaad zo’n beetje. Van de mails van ja hij is wat verkouden maar kan gewoon naar school hoor. Hij heeft geen groen snot.. of van hij moet het eerst even proberen van mij. Enz enz enz

Ik ben leerkracht van de klas.