Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Marie_Anne schreef:Handig kaartje met de diverse landen in Europa en de vooruitzichten voor een vakantie voor zover nu bekend:
https://localfocus2.appspot.com/5ec92e7549e03
Spanje wil toch ook weer per juli open voor toeristen lees ik hier:
Zomervakantie in de EU: getouwtrek om toeristen is begonnen - https://nos.nl/l/2334824
Citaat:Oostenrijk wil 15 juni de grenzen openen voor onder andere Zwitserland, Duitsland en Tsjechië. Bondskanselier Sebastian Kurz voegde daar waarschuwend aan toe dat Oostenrijk "in geen geval de grenzen zal openen voor landen die de coronacrisis niet onder controle hebben", hintend op zuiderbuur Italië.
Citaat:Zweden
Reizen mag gewoon, de grenzen zijn open. Met de ferry kun je er gemakkelijk komen.
Zweden heeft nooit echt een lockdown gehad, dus hotels, winkels, restaurants en musea zijn bijna allemaal open.
Het is nog wel verboden om met meer dan 50 mensen samen te komen.
Citaat:Wat is het reisadvies van Zweden?
Het advies is dat alleen noodzakelijke reizen naar Zweden mogen plaatsvinden.
Kan ik nog op vakantie naar Zweden?
Nee, vakantie valt niet onder “noodzakelijke reizen”. Het dwingende advies van de Zweedse autoriteiten aan de bevolking is om zoveel mogelijk thuis te blijven en vakantieverblijven en tweede huizen niet te bezoeken. Dit geldt ook voor buitenlanders. De komende (zomer)maanden wordt hier geen verandering in verwacht.
brokjes schreef:Oeps sorry Karin, ben dan toch niet zo goed op de hoogte.
Marie_Anne, half juli! En jij?
Karin schreef:Overigens zou ik niet al te veel waarde hechten aan dat kaartje met die rode stippen.![]()
Voor Zweden staat daar:Citaat:Zweden
Reizen mag gewoon, de grenzen zijn open. Met de ferry kun je er gemakkelijk komen.
Zweden heeft nooit echt een lockdown gehad, dus hotels, winkels, restaurants en musea zijn bijna allemaal open.
Het is nog wel verboden om met meer dan 50 mensen samen te komen.
Het lijkt nu net of je vrolijk Zweden in en uit kunt om er vakantie te vieren, terwijl de website van Buitenlandse Zaken nog steeds het volgende meldt:Citaat:Wat is het reisadvies van Zweden?
Het advies is dat alleen noodzakelijke reizen naar Zweden mogen plaatsvinden.
Kan ik nog op vakantie naar Zweden?
Nee, vakantie valt niet onder “noodzakelijke reizen”. Het dwingende advies van de Zweedse autoriteiten aan de bevolking is om zoveel mogelijk thuis te blijven en vakantieverblijven en tweede huizen niet te bezoeken. Dit geldt ook voor buitenlanders. De komende (zomer)maanden wordt hier geen verandering in verwacht.
Ik vertrouw zelf iig meer op de informatie op een website van een ministerie. Zweden is op de website van BuZa ook nog steeds oranje gekleurd, dus 'alleen noodzakelijke reizen'.
MarliesV schreef:Tja, het is een advies, geen verbod om niet noodzakelijk te reizen.
Dus kan het, ja, is het verstandig, nee.
brokjes schreef:Is er al een soort datum bekend dat landen beslissen wat ze doen voor deze zomer?
brokjes schreef:Is er al een soort datum bekend dat landen beslissen wat ze doen voor deze zomer?
NatasjavE schreef:brokjes schreef:Is er al een soort datum bekend dat landen beslissen wat ze doen voor deze zomer?
Hier kan je meer informatie vinden.
https://www.anwb.nl/vakantie/reiswijzer
Verwachting is dat vanaf 1 juni steeds meer landen de grens weer geheel of gedeeltijk open zetten voor touristen.