Corona en vakantie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 19:39

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 19:43

Marie_Anne schreef:
Handig kaartje met de diverse landen in Europa en de vooruitzichten voor een vakantie voor zover nu bekend:
https://localfocus2.appspot.com/5ec92e7549e03

Spanje wil toch ook weer per juli open voor toeristen lees ik hier:
Zomervakantie in de EU: getouwtrek om toeristen is begonnen - https://nos.nl/l/2334824

Reken er iig maar niet op dat ieder land zijn grenzen open gooit voor ieder willekeurig ander land. Die 'corona corridors' lijken serieus vorm te krijgen, zoals ook in dat artikel beschreven wordt. Bijvoorbeeld:

Citaat:
Oostenrijk wil 15 juni de grenzen openen voor onder andere Zwitserland, Duitsland en Tsjechië. Bondskanselier Sebastian Kurz voegde daar waarschuwend aan toe dat Oostenrijk "in geen geval de grenzen zal openen voor landen die de coronacrisis niet onder controle hebben", hintend op zuiderbuur Italië.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 20:12

Ik ga 14 aug. naar Mallorca, maar is een mondkapje echt verplicht dan in Spanje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 20:13

Oeps sorry Karin, ben dan toch niet zo goed op de hoogte.

Marie_Anne, half juli! En jij?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 20:18

Overigens zou ik niet al te veel waarde hechten aan dat kaartje met die rode stippen. :o

Voor Zweden staat daar:

Citaat:
Zweden
Reizen mag gewoon, de grenzen zijn open. Met de ferry kun je er gemakkelijk komen.

Zweden heeft nooit echt een lockdown gehad, dus hotels, winkels, restaurants en musea zijn bijna allemaal open.

Het is nog wel verboden om met meer dan 50 mensen samen te komen.

Het lijkt nu net of je vrolijk Zweden in en uit kunt om er vakantie te vieren, terwijl de website van Buitenlandse Zaken nog steeds het volgende meldt:

Citaat:
Wat is het reisadvies van Zweden?
Het advies is dat alleen noodzakelijke reizen naar Zweden mogen plaatsvinden.

Kan ik nog op vakantie naar Zweden?
Nee, vakantie valt niet onder “noodzakelijke reizen”. Het dwingende advies van de Zweedse autoriteiten aan de bevolking is om zoveel mogelijk thuis te blijven en vakantieverblijven en tweede huizen niet te bezoeken. Dit geldt ook voor buitenlanders. De komende (zomer)maanden wordt hier geen verandering in verwacht.

Ik vertrouw zelf iig meer op de informatie op een website van een ministerie. Zweden is op de website van BuZa ook nog steeds oranje gekleurd, dus 'alleen noodzakelijke reizen'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 20:23

brokjes schreef:
Oeps sorry Karin, ben dan toch niet zo goed op de hoogte.

Marie_Anne, half juli! En jij?

Ik denk dat ik dit jaar maar in Nederland blijf, ik durf het niet aan. Ik wilde eigenlijk nog met de trein naar Cornwall dit jaar, maar dat doen we nog maar even niet.

Maar half juli Noorwegen wordt lastig zo te zien, ik hoop dat Duitsland dan lukt voor je.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 21:56

sureido schreef:
Ik ga 14 aug. naar Mallorca, maar is een mondkapje echt verplicht dan in Spanje?

En is de quarantaineperiode dan al afgelopen?

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 21:58

purny schreef:
sureido schreef:

En is de quarantaineperiode dan al afgelopen?

Vanaf begin juli al.

mvdende

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 07:21

Paar daagjes kamperen zitten erop. Gisteren al naar huis gegaan, want vanochtend is er regen voorspeld en ik wilde de tent graag droog inpakken.

Paar heerlijke dagen gehad en dit was zeker voor herhaling vatbaar.

Als in juli de toiletgebouwen echt open zijn en het is een keer mooi weer, dan ben ik denk ik zo weer vertrokken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 08:02

Fijn dat het goed bevallen is! Het was ook heerlijk weer om te kamperen. Ik baal dat ik allemaal extra diensten genomen heb net met Hemelvaart en Pinksteren :+. Ik ga kijken of we niet toch in juni nog een weekendje kunnen proefdraaien ergens. Vind dat altijd wel lekker om vast een beetje vakantiegevoel te kweken. Hoeft niet eens ver weg, camping op een paar km van huis voldoet prima.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 09:00

Karin schreef:
Overigens zou ik niet al te veel waarde hechten aan dat kaartje met die rode stippen. :o

Voor Zweden staat daar:

Citaat:
Zweden
Reizen mag gewoon, de grenzen zijn open. Met de ferry kun je er gemakkelijk komen.

Zweden heeft nooit echt een lockdown gehad, dus hotels, winkels, restaurants en musea zijn bijna allemaal open.

Het is nog wel verboden om met meer dan 50 mensen samen te komen.

Het lijkt nu net of je vrolijk Zweden in en uit kunt om er vakantie te vieren, terwijl de website van Buitenlandse Zaken nog steeds het volgende meldt:

Citaat:
Wat is het reisadvies van Zweden?
Het advies is dat alleen noodzakelijke reizen naar Zweden mogen plaatsvinden.

Kan ik nog op vakantie naar Zweden?
Nee, vakantie valt niet onder “noodzakelijke reizen”. Het dwingende advies van de Zweedse autoriteiten aan de bevolking is om zoveel mogelijk thuis te blijven en vakantieverblijven en tweede huizen niet te bezoeken. Dit geldt ook voor buitenlanders. De komende (zomer)maanden wordt hier geen verandering in verwacht.

Ik vertrouw zelf iig meer op de informatie op een website van een ministerie. Zweden is op de website van BuZa ook nog steeds oranje gekleurd, dus 'alleen noodzakelijke reizen'.

Toevallig is een vriend van mij net dit weekeind terug gekomen van een week Zweden, met het vliegtuig zonder ook maar enig probleem. Enige dat hij ondervond was dat hij een mondkapje op moest in het vliegtuig. Hij ging langs familie, dus niet noodzakelijk

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 09:15

Tja, het is een advies, geen verbod om niet noodzakelijk te reizen.

Dus kan het, ja, is het verstandig, nee.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 09:19

MarliesV schreef:
Tja, het is een advies, geen verbod om niet noodzakelijk te reizen.

Dus kan het, ja, is het verstandig, nee.

Het kan wel zijn dat als je nu in het buitenland ziek wordt je reisverzekering niet over de brug komt.
Zou dat wel even goed checken van te voren als je toch een niet noodzakelijke vakantiereis wil maken.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 09:51

Er zal idd niemand bij de Zweedse grens staan om je tegen te houden. In tegenstelling tot bijvoorbeeld België. Ik kan me ook voorstellen dat mensen graag een weekje naar familie willen en dat ook doen als het 'technisch gezien' mogelijk is.

Maar of je dat moet opvatten als 'joh, ga lekker naar Zweden op vakantie want dat kán gewoon hoor'... Een beetje gezond verstand gebruiken in deze tijden is misschien ook een goed idee. ;-)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 10:10

Aangezien de hele wereld nog oranje is geldt vanuit Nederland dat alleen noodzakelijke reizen de standaard is. Maar dat zal wel snel veranderen wanneer landen de grenzen opengooien .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 10:11

Is er al een soort datum bekend dat landen beslissen wat ze doen voor deze zomer?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 10:15

brokjes schreef:
Is er al een soort datum bekend dat landen beslissen wat ze doen voor deze zomer?

Ik vermoed dat daar geen centrale datum voor staat. De situatie verschilt immers per land, dus ieder land zal zijn eigen plan trekken. Uiteraard vindt er wel overleg plaats tussen landen. Maar het zal vast niet zo zijn dat er bijvoorbeeld op 1 juni een lijstje wordt gepubliceerd dat vervolgens vaststaat.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 10:17

brokjes schreef:

Hier kan je meer informatie vinden.

https://www.anwb.nl/vakantie/reiswijzer

Verwachting is dat vanaf 1 juni steeds meer landen de grens weer geheel of gedeeltijk open zetten voor touristen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 10:18

Het blijven natuurlijk verwachtingen. Die kunnen elk moment bijgesteld worden als de situatie daarom vraagt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 10:22

Karin schreef:
Het blijven natuurlijk verwachtingen. Die kunnen elk moment bijgesteld worden als de situatie daarom vraagt.

Absoluut.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 10:28

Ik kom ook even binnenvallen :D
Helaas is onze kampeervakantie in Frankrijk in mei niet doorgegaan, maar er was niets geboekt i.v.m. trekkerstentje (die je vaak niet hoeft te reserveren). Het plan wordt nu in Nederland te gaan trekken in de zomer, maar even afwachten wanneer we dat doen.

In de tussentijd is in mijn vriendenclub (die lekker verspreid in NL woont) besloten dat we huizenruil gaan doen voor een weekendje weg. Vanwege "Corona-samenwonende" stellen is er toch ruimte over. Leuk initiatief, misschien een tip voor anderen?

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 10:29

Er stond gisteren een lange file op de Øresundsbroen van Deense vakantiegangers die het land weer in wilden. Niet bijzonder handig. Geloof 700 auto's per uur de (gesloten) grens over, Denemarken weer in.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 10:30

Gezien nu zo’n beetje alle landen zijn begonnen met versoepeling van de regels vermoed ik dat het de komende weken wel duidelijk zal worden wat de gevolgen hiervan zijn en in hoeverre ze wanneer verder gaan versoepelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 10:49

NatasjavE schreef:
brokjes schreef:

Hier kan je meer informatie vinden.

https://www.anwb.nl/vakantie/reiswijzer

Verwachting is dat vanaf 1 juni steeds meer landen de grens weer geheel of gedeeltijk open zetten voor touristen.

Ik denk dat er best van alles mogelijk zal zijn deze zomer. Vooral voor mensen die met de auto weg willen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 11:04

Marie_Anne schreef:
Ik denk dat er best van alles mogelijk zal zijn deze zomer. Vooral voor mensen die met de auto weg willen.

Ik hoop ook met het vliegtuig :)

Maar we zullen zien.