Beleggers op het forum?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 16:55

xMathilde schreef:
Ik doe dit bewust niet, omdat erkende pensioenbeleggingen pas opneembaar zijn vanaf de wetmatige pensioenleeftijd. (mogelijk gebruik ik niet de juiste termen).
Het geld komt dus pas vrij bij x leeftijd, mocht je eerder met pensioen willen kan dat dus niet met deze belegging. Het levert inderdaad wel belastingvoordeel op, het is een keuze die je voor jezelf moet afwegen.

Dit maakt me niet uit.
Alles wat ik meer kan opbouwen voor tegen die tijd vind ik mooie meegenomen

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 16:56

Nee, want bij mij is dat vanaf dat ik begonnen ben met beleggen automatisch verrekend :=

Doubtless

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 17:01

Oh jij bedoelt met terugwerken kracht inleggen.

Dan moet je kijken of je een pensioengat hebt. Dat kan je berekenen met je pensioen gegevens en je leeftijd/resterende werkende tijd. Dat pensioengat kan je vullen met je salaris van nu en daar zit idd belastingvoordeel op.

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 17:04

Doubtless schreef:

Dan moet je kijken of je een pensioengat hebt. Dat kan je berekenen met je pensioen gegevens en je leeftijd/resterende werkende tijd. Dat pensioengat kan je vullen met je salaris van nu en daar zit idd belastingvoordeel op.

Ja je zou terug kunnen rekenen wat je dus van andere jaren eventueel nog kan aanvullen.
Maar als ik dat vorig vorig jaar wil doen.
Vraagt hij daarna naar gegevens van 2013, maar die kan ik op de belastingdienst helemaal niet inzien.

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 17:05

Doubtless schreef:
Nee, want bij mij is dat vanaf dat ik begonnen ben met beleggen automatisch verrekend :=

Heb jij een apart beleggings account voor pensioen beleggen?
Misschien dat ik iets kan uitzoeken dan voor in ieder geval vanaf nu, als met terugwerkende kracht niet lukt

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 18:03

lovelyfiefy schreef:
Doubtless schreef:

Ja je zou terug kunnen rekenen wat je dus van andere jaren eventueel nog kan aanvullen.
Vraagt hij daarna naar gegevens van 2013, maar die kan ik op de belastingdienst helemaal niet inzien.

De gegevens die jij zoekt vind je op www.mijnpensioenoverzicht.nl

Ik beleg voor mijn pensioen via brand new day via een aparte rekening idd.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 18:23

Waar kun je dat vinden op je pensioenoverzicht?

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 19:04

Doubtless schreef:
lovelyfiefy schreef:

De gegevens die jij zoekt vind je op https://www.mijnpensioenoverzicht.nl

Ik beleg voor mijn pensioen via brand new day via een aparte rekening idd.

Factor A heb ik ondertussen gevonden.
Alleen na dat ingevuld te hebben werd er gevraagd naar 2013, wat ik dus niet kan inzien.
Misschien eens bellen naar de belastingdienst zelf?

Paardjes83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 19:32

xMathilde schreef:
Ik doe dit bewust niet, omdat erkende pensioenbeleggingen pas opneembaar zijn vanaf de wetmatige pensioenleeftijd. (mogelijk gebruik ik niet de juiste termen).
Het geld komt dus pas vrij bij x leeftijd, mocht je eerder met pensioen willen kan dat dus niet met deze belegging. Het levert inderdaad wel belastingvoordeel op, het is een keuze die je voor jezelf moet afwegen.

Ik doe het ook niet precies om deze reden. Wil je eerder aan je geld dan is het niet vrij opneembaar en moet je een boete betalen plus de belasting. Als je bijvoorbeeld ongeneselijk ziek wordt ofzo niet erg handig. Dat vertellen die influencers er nooit bij helaas

En als je de pensioengerechtigde leeftijd al red dan moet je er minimaal 5 jaar over doen om het te laten uitkeren. Eventuele nabestaanden krijgen die regel ook opgelegd.

Friendly reminder dat de pensioenleeftijd al jaren stijgt. Er zijn betere manieren om je geld weg te zetten. De overheid vertrouwen op zijn fiscale ogen is ook niet erg handig op zo’n lange termijn.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 13:26

Paardjes83 schreef:
Ik doe het ook niet precies om deze reden. Wil je eerder aan je geld dan is het niet vrij opneembaar en moet je een boete betalen plus de belasting. Als je bijvoorbeeld ongeneselijk ziek wordt ofzo niet erg handig. Dat vertellen die influencers er nooit bij helaas

En als je de pensioengerechtigde leeftijd al red dan moet je er minimaal 5 jaar over doen om het te laten uitkeren. Eventuele nabestaanden krijgen die regel ook opgelegd.

Friendly reminder dat de pensioenleeftijd al jaren stijgt. Er zijn betere manieren om je geld weg te zetten. De overheid vertrouwen op zijn fiscale ogen is ook niet erg handig op zo’n lange termijn.

Precies, ik wil meer baas blijven over mijn eigen geld dan dat voor mij wordt bepaald wanneer en hoe ik het kan opnemen. Misschien wil ik wel/niet eerder met pensioen, maar ik sluit niet uit dat er geen andere onvoorziene omstandigheden kunnen voorvallen waarbij het geld van pas kan komen.

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 14:03

Dat er andere dingen kunne voorvallen zal je nooit kunnen uitsluiten.
Wat je nu privé belegt voor in de toekomst, gebruik je dan misschien ook wel nooit.
Even heel zwart wit gezien zeg maar.

Ik zie het meer als extra potje, als ik dat vanaf mijn pensioenleeftijd er dus nog weer bij kan krijgen, vind ik dat mooi meegenomen.
Dat het verspreid zou moeten worden over minimaal 5 jaar. Vind ik zelf een prima voorwaarde.
Niet iets waardoor ik zeg, ik doe het niet.

En dat iedereen zijn eigen beweeg redenen heeft om het wel of niet te doen is prima.
Er zijn ook genoeg mensen die niet beleggen.
Je moet nog altijd doen waar je jezelf goed bij voelt toch?

Wat voor mij ook zeker wel betekend dat ik überhaupt eerst wilde uitzoeken of ik de ‘ruimte’ had en wat dit dan verder inhoudt.
Echter denk ik dat ik daarvoor met de belastingdienst zelf moet bellen.
Want er valt weinig informatie over te vinden, die ook meteen heel duidelijk uitlegt hoe je bepaalde dingen kan/moet doen.

Desireeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 18:52

Super interessant om mee te lezen. Ik kom weer even achter mijn meelees steen vandaan.

Ik heb een vraagje maar ik voel me echt even een noob :') Ik kreeg een mailtje van DEGIRO dat mijn storting in goede orde is ontvangen. Maar ik heb niks gestort haha. Is dat dan ontvangen dividend? Ik kon het in de app ook niet zo 1,2,3 vinden..

Edit: of het zijn teruggestorte transactiekosten. Maar die zouden niet zo hoog moeten zijn. Hmm :+

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 20:49

Desireeeee schreef:
Super interessant om mee te lezen. Ik kom weer even achter mijn meelees steen vandaan.

Ik heb een vraagje maar ik voel me echt even een noob :') Ik kreeg een mailtje van DEGIRO dat mijn storting in goede orde is ontvangen. Maar ik heb niks gestort haha. Is dat dan ontvangen dividend? Ik kon het in de app ook niet zo 1,2,3 vinden..

Edit: of het zijn teruggestorte transactiekosten. Maar die zouden niet zo hoog moeten zijn. Hmm :+

Ik heb vandaag dividend ontvangen
En wel precies dezelfde mail gehad als waar jij het nu over heb.
Ik kan alleen in me rekeningoverzicht nog niet zien dat het dividend bijgestort is.
Maar daar kan goed een dag overheen gaan.
Misschien dat die er morgen wel bij staat

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 23:26

Desireeeee schreef:

Dividend?

Desireeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 23:51

Ja ik dacht dus ook dat het dividend was, maar omdat ik het nergens terug kon vinden vond ik het gek. :o

Maar dan ga ik ergens de komende paar dagen nog eens kijken of ik het dan wel in de app zie staan!

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 08:55

Desireeeee schreef:
Ja ik dacht dus ook dat het dividend was, maar omdat ik het nergens terug kon vinden vond ik het gek. :o

Maar dan ga ik ergens de komende paar dagen nog eens kijken of ik het dan wel in de app zie staan!

Het dividend wat ik gister zou ontvangen
Staat bij mij nog steeds gewoon onderaan in mijn portefeuille.
Ik heb er zelf nooit op gelet hoelang er overheen gaat voordat het echt in je rekeningoverzicht te zien is.

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 09:25

Bij mij staat het dividend nu in mijn rekeningoverzicht
Dus je zou even kunnen kijken of er bij jou ook iets veranderd is nu daar

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 15:37

Ik heb vanochtend wat ASML bijgekocht.

Eind juni verkocht ik de aandelen die ik had voor €966. Nu staan ze op €831, dus weer wat teruggekocht. Nu hopen dat er niet teveel gedoe met/door China komt en ik over een paar maanden weer winst kan pakken (die dan linea recta door naar DUO kan _O- ).

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 15:59

ASML staat voor mij nog op de lijst om er zeker 1 bij te kopen.
Ik heb maar 1 aandeel daarvan momenteel.
Deze heb ik om die reden ook niet verkocht dat het aandeel de €1000 aantikte laatst.
Maar had daar wel bijna 50% winst kunnen pakken toen :+

Nu was het kopen en verkopen ook niet mijn eerste insteek met beleggen.
Maar met dit soort aandelen wil ik toch wel kijken er minimaal 2 te hebben om er 1 te kunnen verkopen als er een goede stijging heeft plaats gevonden.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 14:56

De cijfers lijken weer in de lift te zitten... [&]

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 16:16

Ja gelukkig! De flinke daler van mij staat al weer in het groen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 16:22

Bij mij juist weer wat rode cijfers :))

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 08:37

Hier een deel van de aandelen die in de plus zaten verkocht en in ons nieuwe huis gestopt :o
Overall nog een hele nette plus. De komende weken vangen wij nog wat dividend.

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 08:49

Hier ook vooral groene cijfers weer :)) Nu eens kijken naar wat nieuwe aankopen..

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 09:33

Ik heb gisteren wat aandelen in goud gekocht. e.e.a. gelezen dat die zou gaan stijgen het komende kwartaal. Dus die wil ik wel proberen.