Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:18

MizzMontana schreef:
Er zijn zo veel mensen zich juist door de lockdowns gaan verspreiden over de wereld. Zowel in Wuhan en Italië zijn er nog snel hordes mensen vertrokken voordat alles dicht zou gaan. Weten we waar die allemaal naar toe zijn gegaan? Hoe lang en waar blijven er nieuwe haarden opkomen doordat er onbewust besmette mensen rondlopen?

Als er hier nu een lockdown afgekondigd zou worden dan zou ik toch totaal niet weten waar je heen zou moeten vluchten. Het virus zit overal. De enige logische oplossing die mij nog over lijkt is om het thuis uit te zitten.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:18

Maar het is nog afwachten of de lockdown in Wuhan het gewenste effect heeft gehad. Het leven daar komt weer opgang. In hoeverre gaat het virus nu terug komen?
En als dat het helaas gebeurt, hoe gaat dat dan verlopen?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:19

kiki1976 schreef:
Maar het is nog afwachten of de lockdown in Wuhan het gewenste effect heeft gehad. Het leven daar komt weer opgang. In hoeverre gaat het virus nu terug komen?

Dat gaan we zien in de komende tijd.

PSvanLot

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:20

Ik krijg net een mailtje dat Douglas alle winkels gaat sluiten.
En dat van Tilburg in Nistelrode ook hun super grote winkelketen gaat sluiten.

Ik hoop zo dat Nederland voor zichzelf gaat zorgen door al deze geweldige initiatieven van winkels.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:21

En wat denk je dat er met de NL economie gebeurt, alles 3mnd plat? Kijk hoe we nu al instorten.
En dan hebben we de boel misschien (misschien want het is net zo goed een experiment) onder controle, mocht de NL bevolking zich 3mnd aan een lockdown houden.
En dan beginnen we gewoon weer opnieuw. Ja met wat meer tests, maar verder? Een tweede kans tot lockdown pikt de bevolking niet, en je hebt in 3mnd niet ineens 2x zoveel IC capaciteit.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:22

Hoorde ook dat de keten van oa WE, Primark ook dicht gaan

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:23

Cer schreef:
Hoe komt nl eigenlijk aan de grondstoffen voor die tests, en welke grondstoffen zijn dat, dat daar zo lastig aan te komen is?

Volgens mij zijn de grondstoffen niet het probleem. Het maken van de tests kost tijd en de vraag naar de tests is wereldwijd natuurlijk ongebreideld. Maar in NL is de techniek voorhanden om de tests zelf te maken. Maar hebben we geen laboratoriumcapaciteit voldoende. Dat moet uitgebreid en dat kost (zei die viroloog gisteren) zon 12 miljoen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:23

Babootje schreef:
Destination schreef:
Als je goed had gelezen, had je gelezen dat ik enkele klappen zei en niet alle klappen. Natuurlijk heeft de Chinese economie een flinke tik gehad, maar niet de hele economie heeft platgelegen. Als heel Nederland in lockdown gaat, zal vrijwel de hele economie stil komen te liggen. Zoals Rutte ook tijdens het debat aangaf vandaag, wanneer de economie stil komt te liggen, kan de zorg op een gegeven moment ook niet meer betaald worden. En wat moeten we dan? Zonder geld kan er ook geen onderzoek gedaan worden.

Ik heb goed gelezen Destination.
Maar de prognose van Rutte gaat uit van een stilleggen van de economie gedurende een jaar tot dat er een vaccin is. Maar in Wuhan heeft het 3 maanden geduurd om het virus te controleren.
Het hoeft geen jaar te duren om het virus onder controle te krijgen. Wuhan heeft in 3 maanden laten zien dat dat kan. In 3 maanden heb je nog geen vaccin, maar als nu de capaciteit van de laboratoria wordt uitgebreid kan NL zelf voldoende tests maken om na de 3 maanden lockdown af te schalen waarbij controle door veelvuldig testen kan plaatsvinden. Daarnaast kan onderzoek naar het gedrag van het virus worden gedaan.
(Ja ik heb ook goed geluisterd naar de viroloog van gisterenavond bij Op1.) Stilleggen van de economie voor 1 jaar tot er een virus is, is absoluut niet nodig.

Hoe gemakkelijk denk je dat het is om de capaciteiten op laboratoria uit te breiden? Als het daadwerkelijk zo simpel was, zouden ze daar dan niet allang mee begonnen zijn? Het is roeien met de riemen die je hebt en op dit punt is een lockdown nog niet zinvol. Dit wordt ook bevestigd door Nederlandse experts, die stellen dat een lockdown slechts een korte termijn oplossing is. Ook volgens het RIVM heeft het op dit punt geen meerwaarde. Of is het allemaal onzin wat het RIVM en de Nederlandse experts zeggen?

https://nos.nl/artikel/2327428-experts- ... -zijn.html
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b288cdfb/
https://www.parool.nl/nederland/geen-co ... ~bc288f72/
https://www.nu.nl/coronavirus/6038171/h ... kdown.html

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:24

Babootje schreef:
Cer schreef:
Hoe komt nl eigenlijk aan de grondstoffen voor die tests, en welke grondstoffen zijn dat, dat daar zo lastig aan te komen is?

Volgens mij zijn de grondstoffen niet het probleem. Het maken van de tests kost tijd en de vraag naar de tests is wereldwijd natuurlijk ongebreideld. Maar in NL is de techniek voorhanden om de tests zelf te maken. Maar hebben we geen laboratoriumcapaciteit voldoende. Dat moet uitgebreid en dat kost (zei die viroloog gisteren) zon 12 miljoen.

De grondstoffen is ook een fors tekort aan werd een paar bladzijdes terug benoemd.

PSvanLot

secricible schreef:
En wat denk je dat er met de NL economie gebeurt, alles 3mnd plat? Kijk hoe we nu al instorten.
En dan hebben we de boel misschien (misschien want het is net zo goed een experiment) onder controle, mocht de NL bevolking zich 3mnd aan een lockdown houden.
En dan beginnen we gewoon weer opnieuw. Ja met wat meer tests, maar verder? Een tweede kans tot lockdown pikt de bevolking niet, en je hebt in 3mnd niet ineens 2x zoveel IC capaciteit.

Daarom zal een echt lockdown ook nooit lukken. Ik vond dat Rutte daar een zeer heldere uitleg over gaf.
Opschalan, dat is wat het doel is.

En 3 mnd, ik ben bijzonder benieuwd of we het in 3 mnd gaan trekken.
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 18-03-20 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Ik zal morgen eens Googlen maar ik had gelezen dat de productie capaciteit a is uitgebreid maar dat ze niet kunnen produceren vanwege die grondstoffen

Babootje

secricible schreef:

Wat denk je dat er gebeurt als we nu niet in lockdown gaan en na 1 maand blijkt dat het toch moet omdat we de zorg niet meer aankunnen. Is de schade dan niet veel groter?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:25

Babootje schreef:
secricible schreef:

Wat denk je dat er gebeurt als we nu niet in lockdown gaan en na 1 maand blijkt dat het toch moet omdat we de zorg niet meer aankunnen. Is de schade dan niet veel groter?

De vraag zal je vast al gesteld zijn, maar weet je wat een lockdown inhoudt?
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 18-03-20 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:25

Babootje,
Heb je vanmorgen naar het debat/gesprek met de directeur van de RVIM en het hoofd IC gekeken?
Zij hadden goede antwoorden op de (kritische) vragen van de verschillende Kamerleden.
Het beleid van Nederland wijkt helemaal niet zo af van het beleid van WHO.

Ik krijg de indruk dat jij je erg laat leiden door berichten op SM.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:28

Babootje schreef:
secricible schreef:

Waarom zou de schade dan veel groter zijn?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:29

Babootje schreef:
Cer schreef:

Grondstoffen zijn wel een probleem. Er is o.a. een tekort aan plastic plaatjes waarmee de test uitgevoerd kan worden, zie de link van het NRC. Er zijn alternatieve manieren van testen, maar die zorgen voor hogere werkdruk en die is momenteel al ontzettend hoog. Bovendien is daarbij het risico op fouten hoger.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b9f38736/
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/12/te ... s-a3993659

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:30

Afbeelding
Ik woon in Duitsland en hier zijn sinds vandaag zelfs speelveldjes afgesloten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:34

kiki1976 schreef:

Het virus is niet weg uit Wuhan, er komen nog steeds bevestigde besmettingen bij. We zullen zien hoe het de komende tijd zal gaan inderdaad.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:35

De schade aan mensen is dan waarschijnlijk een stuk groter, de schade aan de economie niet.

Pas als Wuhan over een aantal weken bewijst dat het leven daar weer 100% normaal draait én er GEEN nieuwe besmettingen bij komen, dan pas wil ik in een totale lock down gaan geloven.

Maar tot nu toe is een lock down alleen een middel om het virus op "pauze" te zetten en niet om het virus te "stoppen"

En aan een pauze hebben we op dit moment niet zoveel. Er zijn nog ruim genoeg ic bedden.

En een "pauze" zo lang laten duren totdat er een vaccin is, is onmogelijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:35

Cer schreef:
Ik zal morgen eens Googlen maar ik had gelezen dat de productie capaciteit a is uitgebreid maar dat ze niet kunnen produceren vanwege die grondstoffen

Met een tijdelijk tekort aan grondstoffen worden ook de "swabs" wattenstaafjes bedoeld om mondmonsters te nemen, las ik. Er zijn ook NLse producenten die ze maken. Ik vermoed dat het tekort aan grondstoffen meer een tijdelijk logistiek probleem is en dat de capaciteit op de laboratioria een groter probleem is.
Niet iets dat je niet kun organiseren, maar daar moet dus in worden geinvesteerd.
Maar dat had natuurlijk al gebeurd kunnen zijn. Met vooruitziende blik. Met de wetenschap van Wuhan.

secricible

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:37

Met vermoedens redden we het niet...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:38

zoefie schreef:
[ [url=m/y97NFD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo zie je hoe verschillend buurlanden zijn. Bij ons werd het Duitse speeltuin beleid als raar afgedaan en promoten ze juist dat kleine kinderen gewoon buiten blijven spelen zolang ze (en de ouders ervan) geen contact hebben met risico groepen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:41

Babootje schreef:
Cer schreef:

Met een tijdelijk tekort aan grondstoffen worden ook de "swabs" wattenstaafjes bedoeld om mondmonsters te nemen, las ik. Er zijn ook NLse producenten die ze maken. Ik vermoed dat het tekort aan grondstoffen meer een tijdelijk logistiek probleem is en dat de capaciteit op de laboratioria een groter probleem is.
Niet iets dat je niet kun organiseren, maar daar moet dus in worden geinvesteerd.
Maar dat had natuurlijk al gebeurd kunnen zijn. Met vooruitziende blik. Met de wetenschap van Wuhan.

Heb je de link van het NRC gelezen? Daar staat in dat voornamelijk apparaten van het Zwitserse Roche gebruikt worden en die kunnen momenteel niet leveren. Andere manieren van testen zijn minder betrouwbaar en zijn arbeidsintensiever. Volgens dat artikel werken de medewerkers in de laberatoria nu al ontzettend hard. Bovendien worden daar de middelen ook al schaarser en is er nog een kans dat de medewerkers zelf besmet raken.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:41

Sizzle schreef:
zoefie schreef:
[ [url=m/y97NFD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo zie je hoe verschillend buurlanden zijn. Bij ons werd het Duitse speeltuin beleid als raar afgedaan en promoten ze juist dat kleine kinderen gewoon buiten blijven spelen zolang ze (en de ouders ervan) geen contact hebben met risico groepen.

Lijkt me ook goed. Buitenlucht is nog altijd goed voor de weerstand.
Deze kleine dingen die nog wel mogen maken denk ik ook of de mate van lockdown waar een land zich in bevindt wel of niet dragelijk blijft.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:45

Wel bizar, vorig jaar zijn er 10+ PCR swab tests bij me gedaan. Heb zelfs nog testkits thuis liggen omdat de internist me het geleerd heeft.

Kan zo bij de GGD gaan werken.