Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JudithO

Berichten: 7126
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 15:57

Ik ben echt fan van de Mechelse. Vorig jaar voor het eerst geprobeerd, maar het vlees is echt heel goed en de kippen zijn qua karakter ook heel fijn. We hadden vorig jaar ook Marans geslacht tegelijk met de Mechelse, daar was het verschil echt bizar groot in vleeskwaliteit. Marans vond ik taai, terwijl de Mechelse echt heel lekker was. Beide op dezelfde manier geslacht, beide op dezelfde manier bereid. De Marans vond ik qua karakter ook helemaal niks, veel te paniekerig.

julius_juut

Berichten: 3123
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 16:22

DeMolenhoek schreef:
JudithO schreef:
Een Mechelse inderdaad! Een haantje zo te zien.

Fijn DMH dat er toch nog kuikens bijgekomen zijn!
En wat sneu van jullie stalkat... Sterkte.


Leuk! Ik heb nu ook nog 8 mechelse zitten van 4 weken oud. Ik begin nu langzaam zeker te worden van de geslachten. 3 hennen gaan er naar mijn schoonvader. Ik ga eens goed moeten kijken straks om te weten of er nog een hen over blijft voor mij zelf :)

Van de bielefelders zijn er ondertussen 6 kuikens. Denk 3 hennen en 3 hanen. 3 eieren nog altijd niet aangepikt. Dag 23 dus verwacht niet veel meer daarvan. Nummer 7 geraakt niet echt uit het ei... Dus ik denk dat wij op 6 gaan blijven. Van de 6 is er dan nog 1 heel erg zwak. Valt constant op de rug dus vrees daar ook voor. Spijtig maar helaas :)



Trekt ie echt achterover? Dat is vaak een tekort, volgens mij vit. E maar mijn geheugen is niet fantastisch. Is soms met dwangvoeren nog te herstellen, en zou dan ook de andere kuikens in de gaten houden. :)

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 16:31

Thanks voor de tip! Ga kijken of ik er ergens aan geraak :)

Djoena
Berichten: 11523
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 17:17

JudithO schreef:
Ik ben echt fan van de Mechelse. Vorig jaar voor het eerst geprobeerd, maar het vlees is echt heel goed en de kippen zijn qua karakter ook heel fijn. We hadden vorig jaar ook Marans geslacht tegelijk met de Mechelse, daar was het verschil echt bizar groot in vleeskwaliteit. Marans vond ik taai, terwijl de Mechelse echt heel lekker was. Beide op dezelfde manier geslacht, beide op dezelfde manier bereid. De Marans vond ik qua karakter ook helemaal niks, veel te paniekerig.

Haha! Ik heb dat juist precies andersom! :') :D

JudithO

Berichten: 7126
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 18:00

Wat grappig :D

Djoena
Berichten: 11523
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 18:50

JudithO schreef:
Wat grappig :D

Nu moet ik ook eerlijk bekennen dat ik altijd Indische kip maak als wij kip eten. Dat staat zo lang te sudderen dat een 8 jarige kip nog lekker mals van het bot valt :') :')

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 20:21

Receptje? O:)

Djoena
Berichten: 11523
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 21:10


JudithO

Berichten: 7126
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 11:53

Tweede kuiken is geboren! Nog 5 te gaan, ik ben benieuwd. Zo blij dat het goed is gekomen!

Moonfight

Berichten: 3684
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-19 09:51

Zijn de rest van je kuikens nog uitgekomen Judith?

JudithO

Berichten: 7126
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 11:00

Vannacht nog 2 gehad, gisternacht ook 1. Totaal heb ik nu 5 kuikens. Nog 2 eieren in de broedmachine, maar daar verwacht ik weinig van. Morgen gaat de broedmachine uit als ze nog niet aangepikt zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 13:16

Zijn de eieren nog aangepikt geweest? :)

Hier heb ik zowel gisteren als vandaag lekkere confituur gemaakt. Gisteren aardbei en vandaag aardbei rabarber *\o/*

Century

Berichten: 6018
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 22:17

Wie hebben ook al weer Bielefelders hier? Ik hoor graag ervaringen met het ras. Zijn ze rustig, luidruchtig..?

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 22:39

Die van mij zijn nog maar anderhalve week dus kan nog niet veel ervaringen delen. Buiten dat ze zelfs als kuiken enorm veel energie hebben :+

Century

Berichten: 6018
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 22:57

Ik vind het echt een prachtig ras :+: Nu we eindelijk zijn verhuisd heb ik ook ruimte voor ze beschikbaar. Nu nog het hok bouwen :) En dan uitzoeken waar ik ze kan krijgen.

JudithO

Berichten: 7126
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 09:27

DeMolenhoek schreef:
Zijn de eieren nog aangepikt geweest? :)


Nee, zoals verwacht zijn de laatste twee niet meer uitgekomen.
Één van de kuikens lag ook dood in het hok twee dagen geleden, dus we hebben er nu nog 4 zitten. Het overleden kuiken had een zware geboorte en bleef wat suf vergeleken met de rest. Dus echt een verrassing was het niet.
Over 3 weken nog weer wat kuikens. Altijd leuk dat kleine spul :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 10:50

Hier bij de laatste ronde ook veel mindere kuikens. Ook veel pootproblemen. Spreidpoten, manken etc. Op 3 dagen tijd lagen ook de 4 kleinste eenden opeens dood. Vind het maar raar. Ze zijn nu 5 weken en deden het zo goed...

De andere kuikens van 5 weken oud doen het super. Gisteren nog 10 verkocht voor een leuke prijs :)

JudithO

Berichten: 7126
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 13:24

Ach wat sneu... Met 5 weken verwacht je het ook niet echt meer.
Vorig jaar had ik er ook één gehad die ineens dood in de ren lag, leek net of hij lag te slapen maar was dus in de slaap overleden. Die was toen al een week of 8 oud.

Ik heb hier ook net weer een setje broedeieren verkocht. Voordeel is dat de Mechelse koekoek hoger dan Noord Brabant eigenlijk niet voorkomt in NL. Dus mijn klandizie is groot. We hebben ook vaak mensen uit Duitsland die kippen bij ons komen halen.

lizy29

Berichten: 6262
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 13:49

Ik breek even in over de oudere kippen. Ik doe de poten een half uurtje in de snelkookpan en daar komen ze echt supermals uit. Tot nu toe waren de oudste een jaar of 4 en dat ging echt meer dan prima.

HopeMyDay

Berichten: 1290
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 15:33

Och ik ben wel klaar met mijn hanen nu.. ik had 2 hanen (1 van 2017, australorp en 1 van 2018, australorp x twenter). Ik had heel selectief de jongste gehouden vanwege zijn mooie genen en het feit dat hij patrijskuikens gaf maar nu de oudste weg is valt hij aan... vanavond is de jongste dus aan de beurt.
Gelukkig krijg ik van de hanenboer hier in de buurt gratis een nieuwe jonge Australorp haan. Super lief van hem maar wel echt zonde van mijn jonge haan.
Ach soms heb je dat helaas.

Vandaag ook ontdekt dat ik een rouwvliegjesprobleem heb in de kas (vandaag de eersten gezien) dus direct kaneel eroverheen en aaltjes besteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 08:49

Iemand enig idee? Ondertussen 5 kuikens dood. De rest graat, graat mager. Ze hebben onbeperkt water en eten (versele laga duck 1) Waarschijnlijk een virus? Ben langzaam in staat om alle dieren weg te doen. Eerst de konijnen, nu weer de eenden. Het wordt mij wat te veel...

HopeMyDay

Berichten: 1290
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 08:54

DeMolenhoek schreef:
Iemand enig idee? Ondertussen 5 kuikens dood. De rest graat, graat mager. Ze hebben onbeperkt water en eten (versele laga duck 1) Waarschijnlijk een virus? Ben langzaam in staat om alle dieren weg te doen. Eerst de konijnen, nu weer de eenden. Het wordt mij wat te veel...


Tijdelijk ander voer proberen? Wij hadden twee jaar terug een groep kuikens (kippen) die het voer alleen geweekt wilde.
Het is het proberen waard...
Als het een virus is is het wel heel zonde.. zoiets heb ik nog nooit gehad in de kippen (tenminste op snot na dan maar daar zijn middeltjes voor).
Heb je ze wel regelmatig zien eten? Anders kan je ze misschien ook af en toe even "dwangvoeren".

julius_juut

Berichten: 3123
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 09:01

Waar heb je ze op lopen? Ik heb ook wel dode kuikens gehad omdat ze zaagsel en ander fijn strooisel aten. Dan kan er geen echt eten meer in.

lizy29

Berichten: 6262
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 09:05

Hebben ze vitamines door het water?

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 09:40

Ze lopen op zand. Een grote drinktoren met ernaast hun eten. Hun bak is met regelmaat bijna leeg dus het eten gaat wel op.

Ondertussen hebben in de korte tijd nog 3 hun adem uitgeblazen. De dierenarts is al gecontacteerd en vermoed een bacterie die ze vanuit de moeder mee krijgen. Deze steekt na enkele weken de kop op en hier is niets aan te doen. Dit dragen ze al mee vanuit het ei.

Lizy: Nee, geen vitamines. Dat zou in het voeder moeten zitten. Heb met meerdere eendenkwekers gesproken en deze raden mij specifiek die versele laga er voor aan.

Moed zit in mijn schoenen ondertussen. Wat een pech blijven wij hebben. Heb het ondertussen wel wat gehad met broedeieren.