OV chip? Of nieuwe OV jaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pytje

Re: OV chip? Of nieuwe OV jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 22:41

Heeft iemand enig idee over het volgende:

Ik neem aan dat straks iedereen met chipkaart moet gaan reizen en de papierentreinkaartjes o.a. verdwijnen. Maar als er dan iemand met je mee wilt reizen (en dus die 40% korting krijgt), hoe zou dat dan gaan? Of kan dat straks 'gewoon' niet meer?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 22:45

@ Millennium: Activeren op internet is voor zover ik weet nergens voor nodig.

@ Susanne: Die poortjes op 't station zijn er omdat ze ooit die papieren kaartjes gaan afschaffen en dan alleen nog met die chipkaart willen gaan werken. Dat duurt alleen nog wel even.

@ Pytje: Goede vraag. Misschien zijn ze daar zelf ook nog over aan 't denken waardoor 't allemaal nog langer duurt :P

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 22:46

Als je in theorie kijkt, zou dat dus niet meer kunnen?

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 22:46

Aah, is dát de rede dat dit zo traag gaat haha.

Ik had begrepen dat o.a. in HongKong dit chipkaart systeem al jaren in gebruik is, je zou toch zeggen dat het hier dan ook zou kunnen werken. ooit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 22:50

Het is zelfs hetzelfde Systeem als de Oyster in London. Maar hier werkt het gewoon niet door alle diverse maatschappijen :D

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 22:54

Ik riep maar wat hoor Pytje :P

Voorlopig kun je gewoon nog een kaartje kopen iig.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 22:57

Klinkt wel als een plausibele verklaring, hihi. Mocht iemand iemand spreken van de hulplijn... vraag het eens :Y)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:13

Pytje schreef:
Ik neem aan dat straks iedereen met chipkaart moet gaan reizen en de papierentreinkaartjes o.a. verdwijnen. Maar als er dan iemand met je mee wilt reizen (en dus die 40% korting krijgt), hoe zou dat dan gaan? Of kan dat straks 'gewoon' niet meer?

Daarvoor zou ik zeggen: we cross that bridge when we come to it. Oftewel - dat wordt vanzelf duidelijk.

En verder: ik denk dat het nog wat vroeg is om te constateren dat het niet werkt... Ik twijfel niet of de invoering in andere landen heeft ook moeite gekost - alleen dat vergeet je meestal snel als mensen er uiteindelijk aan gewend zijn. De pinpas was ooit ook zo'n gedoe hoor! En daar kan iedereen nu wel mee uit de voeten. Het heeft alleen tijd nodig.

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:41

Jongens, ik heb vandaag iets heel raars meegemaakt!

Ik heb afgelopen dinsdag m'n ov-chipkaart binnen gekregen. Ik heb hiervoor nog geen OV gehad, ben pas vanaf oktober 18.
Dit was een pas met pasfoto en alles erop, naar mijn weten dus een definitieve pas.

Nou kreeg ik vandaag met de post, mijn tijdelijke ov-chipkaart?
Dus die pas zonder pasfoto enzo. In de brief stond dat ik voorlopig deze moest gebruiken tot dat ik m'n definitieve had, etc.

Maar welke moet ik nou gebruiken dan, en is die eerste ook wel echt m'n definitieve?

rakkertjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:40

mmm ik denk dat je dan gewoon die tijdelijke moet gebruiken...of je neemt ze met het reizen voor zekerheid beide mee en vraag je het ff voor zekerheid.

rakkertjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:43

Nou twijfel ik weer of ik het nou goed heb gedaan..
Gister mijn bestelling gehaalt,deed mijn ov chipkaart erin,en stond er bestellingen ophalen,toen heb ik op knopje gedrukt,en was die laden ofzo..en toen stond er 2bestellingen en klik op oke enz..
en deed ik hem er later weer in stond er kaart herkend.
Maar hoe weet ik nu of ik een week er op heb gezet??? want dat gaf die niet aan.

CarpeDiem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 10:20

rakkertjuuhh schreef:
Nou twijfel ik weer of ik het nou goed heb gedaan..
Gister mijn bestelling gehaalt,deed mijn ov chipkaart erin,en stond er bestellingen ophalen,toen heb ik op knopje gedrukt,en was die laden ofzo..en toen stond er 2bestellingen en klik op oke enz..
en deed ik hem er later weer in stond er kaart herkend.
Maar hoe weet ik nu of ik een week er op heb gezet??? want dat gaf die niet aan.

had ik ook dus..

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 10:34

Arielle_ schreef:
Jongens, ik heb vandaag iets heel raars meegemaakt!

Ik heb afgelopen dinsdag m'n ov-chipkaart binnen gekregen. Ik heb hiervoor nog geen OV gehad, ben pas vanaf oktober 18.
Dit was een pas met pasfoto en alles erop, naar mijn weten dus een definitieve pas.

Nou kreeg ik vandaag met de post, mijn tijdelijke ov-chipkaart?
Dus die pas zonder pasfoto enzo. In de brief stond dat ik voorlopig deze moest gebruiken tot dat ik m'n definitieve had, etc.

Maar welke moet ik nou gebruiken dan, en is die eerste ook wel echt m'n definitieve?

die tijdelijke krijgen studenten die nu voor het eerst een OV krijgen. Omdat zij anders niks hebben om mee te reizen, maar waarschijnljk is dat bij jou verkeerd gegaan ;). Ik had namelijk wel eerst mijn tijdelijken en een paar dagen later kreeg ik m'n echte. Heb nu met die goede gewoon het abbonnement opgehaald, maar heb die tijdelijke wel bij me. Je weet het maar nooit ..

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 10:46

Neem ze inderdaad allebei maar mee, dan is het zeker goed.

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 11:33

ik heb nu al 2x een poging gedaan het te activeren, maar was eerst in utrecht daar was dat apparaat defect, gister op rotterdam centraal, ook defect :Y)
Ga vanmiddag maar weer even kijken of dat ding bij utrecht het onderhand weer doet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 11:37

ik ben gister eens met de trein geweest :Y) (doe je niet voor je lol :x) En omdat ik vertraging had heb ik mn pasje eens in zo'n paal bij de AH gedaan en gekeken wat er gebeurde :P En toen heb ik er volgens mij een studentenweek op gezet :) Bij mij gaf hij het wel aan wat ik erop heb gezet hoor.
Alleen ben ik in de trein 3x vergeten in te checken :o Je bent zo gewend er zo in te lopen. In de bus heb ik wel in/uitgecheckt. Maar daar loop je ook bijna tegen dat ding aan :P

@simoneDV: ik heb gister bij die in utrecht gedaan. :j

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 11:37

Gisteren stond er tot mijn verbazing op Alkmaar wél een abonnementen ophaal ding, dus ov chip erin gedaan en kon inderdaad mijn week abonnement er opzetten (wel traaaag ding).

Maar goed, gisteren in de metro door overstap op amstel (daar hebben ze die poortjes niet) vergeten uit te checken, echt heel stom.

Ik heb op zowel de studenten site als de site van de ov chip zelf gekeken, maar wordt mij niet echt duidelijk, op de studentensite staat dat als je meerdere malen vergeet uit te checken, je product geblokkeerd wordt. Das dus bij mij niet gebeurd, lijkt mij. Kan niet vinden wat er gebeurd als je het een keer vergeet.

Op ov-chipkaart.nl staat dat er dan dus een bedrag van wordt afgeschreven.

Wat nu, kan ik de volgende keer die ov chip gewoon gebruiken, moet ik er eerst geld opzetten of moet ik het eerst ergens weer activeren?

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:21

Heb nu eindelijk het aanvraag formulier binnen, hoop maar dat ik hem voor 1 feb heb :=

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:11

Heb zelf dus nog steeds die kaart niet..
Zit al 5 minuten te wachten op een medewerker aan de ov chip lijn...tikt lekker aan zo!!!!

Klasgenootje is hier en is vergeten uit te checken in de bus... Wat nu??

:)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:13

Lein_ schreef:
Heb zelf dus nog steeds die kaart niet..
Zit al 5 minuten te wachten op een medewerker aan de ov chip lijn...tikt lekker aan zo!!!!

Klasgenootje is hier en is vergeten uit te checken in de bus... Wat nu??

:)

volgens mij maakt dat niet uit hoor := Je rijdt toch gratis als student? Ik heb gister ook niet ingecheckt :oo Denk er gewoon niet aan.

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:19

Oke...

Ze hebben me al 14 minuten in de wacht staan..lekkerrrr dan

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:39

Het is toch wel gratis??

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:51

_Tara_ schreef:
Waarom moet ik in 't weekend wel inchecken dan? Ik ga echt niet en een kaartje kopen en ook nog eens in en uitchecken :P
Weet niet waar je de informatie vandaan haalt, maar op http://www.studentenov-chipkaart.nl staat ook heel duidelijk dat je in de trein niet hoeft in en uit te checken.

In plaats van een kaartje kopen.
Zo is het mij in ieder geval verteld.
Als jij een kaartje koopt snap ik dat je niet in en uitcheckt.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:54

[*quote="Szan"]
milatje schreef:
Nikki__ schreef:
Even een vraagje, als jullie hem nu (de gene die hem al opgehaald hebben) langs het apparaat halen, wat komt er dan voor teks? Bij mij kwamen er heel veel cijfertjes bij inchekken en bij uitchekken kan ik me niet goed meer herrineren!

Goede reis!
Stud. week.

Serieus? Bij mij zijn de paaltjes niet zo vriendelijk hoor :n Althans, ik heb er alleen nog maar bij de trams mee in- en uitgecheckt, en dan staat er alleen iets in de zin van:

In OK.
Stud. week.

En daarna Uit OK :')
Maar hij doet het tenminste goed, en bij de trams is het gelukkig ook geen chaos en dringen voor het uitchecken bij de paaltjes als iedereen massaal uitstapt.

Ben al wel een paar keer vergeten in te checken, omdat ik dan heel snel naar de tram rende omdat ie net aan kwam rijden, dus dat is echt even wennen.
Normaal kon dat, maar nu moet je toch je chipkaart even bij de hand houden om toch net snel langs die paaltjes te crossen :))[/quote]

Dit zegt ie ook alleen bij de trein.
Bij de metro in Amsterdam zegt hij STWK 31-12-12 ofzoiets.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:55

Jolliegirl schreef:
hier zijn ze momenteel enorm streng!!

als iemand bijvoorbeeld met achternaam letter B begint, had ie 'm al moeten activeren..
iemand had het nog neiet gedaan...
die heeft dus een boete gekregen :=

Beetje vreemd aangezien heel veel kaarten het nog niet doen en enorm veel studenten nog geeneens een kaart hebben gehad?
Dus als hij nou had gezegd dat hij geen ov chipkaart had en zn oude ov had laten zien (wat ze nog accepteren) had hij geen boete gehad?
Beetje vaag..