Niobe schreef:Daar heb ik een vraag over Avalanche (of iemand anders natuurlijk)
“mensen die menstrueren zijn vrouwen”, dat vind ik persoonlijk ook naar transfobisch neigen (ik leg zo even uit waarom ik dat zo zeg). Want dat is niet altijd het geval natuurlijk.
Maar dat is ook anders en beter geformuleerd dan de term “mensen die menstrueren” ipv vrouwen. Terwijl als je het daar niet mee eens bent, ook transfobisch genoemd kunt worden.
Ik snap hier even niet helemaal wat je bedoelt denk ik
Ik maak onderscheid tussen cis vrouwen (waarbij cis gewoon het tegengestelde is van trans, als in cis - overeenkomend met / trans - niet overeenkomend met, dit omdat sommige mensen cis opvatten als een soort scheldwoord, maar het is echt niets anders dan een beschrijving en wordt eigenlijk alleen in deze context ook gebruikt) transvrouwen, cis mannen, trans mannen. Om het even binair te houden, want als ik alle non binaire genders erbij ga halen, ben ik morgen nog niet klaar
Cis vrouwen zijn geboren met een vagina, een baarmoeder, en ontwikkelen borsten en ronde vormen en zijn daar prima tevreden mee. Trans mannen worden ook geboren in zo'n lijf, maar het komt niet overeen met ons gender.
Mensen die menstrueren verwijst puur naar een biologische functie van je lijf maar houdt gender daar bewust buiten, en zo gezien heb ik er geen probleem mee.
Maar er zijn cis vrouwen die geen menstruatie hebben, niet vruchtbaar zijn, waarbij hormonaal het een en ander uit balans is, enzovoorts en die zijn nog steeds vrouw en voelen zich ook zo. Dus ik vind "mensen die menstrueren zijn vrouwen" ook om die reden problematisch. Want daarmee reduceer je vrouwen naar hun biologische functies, en wie zegt dat een vrouw kinderen wil of kan krijgen? En is iemand dan geen vrouw meer als ze niet menstrueert of niet vruchtbaar is?
Plus dat ik het nogal anti-vrouw vind om een vrouw te definiëren aan de hand van biologie.
Niobe schreef:Ik heb daar zelf bijvoorbeeld ook wat moeite mee, omdat ik het gevoel heb dat vrouwen nog zo’n moeilijke positie hebben in de wereld, dat die net wat omhoog beginnen te klimmen en dan moeten “dealen” met woorden die ze degraderen naar objecten, om het even cru te zeggen.
Dat betekent niet dat ik niet inclusief wíl zijn naar transmensen, totaal niet, dus ik wil niet als TERF of transfoob naar voren komen. Ondanks dat mijn mening op sommigen aspecten wel iets anders is.
(Lees dit alsjeblieft niet alsof ik vind dat transgenders het makkelijker hebben ofzo hoor, ik doe niet aan ellenderaces)
Nu heb ik dat ene filmpje een paar minuten gekeken en daar is dat het eerste onderwerp dus ik snap het nu wel iets meer, maar toch blijf ik dat lastig vinden.
Ik ook, en om dezelfde reden. Een mens is meer dan billen en boobs en vagina's en penissen. En die simpele reductie naar biologie voelt ontmenselijkend. Het punt is denk ik dat cis vrouwen hun menszijn wordt afgepakt, maar trans mensen volledig worden uitgeveegd.
Maar dat is de reden dat is transfobie per definitie anti-feministisch vind.
Niobe schreef:Daarnaast vind ik transfobisch ook wel een heftige term, ook als je alleen deze mening hebt. Of zelfs die Avalanche noemt “mensen die menstrueren zijn vrouwen”, omdat sommige mensen uit gaan van de biologie, wat ik persoonlijk kan begrijpen, zolang ze verder geen haatdragende mensen zijn. Al snap ik van de andere kant ook dat dat een moeilijke mening is als transman bijvoorbeeld.
Niet alleen als trans man. Ook als vrouw. De waarde van een mens is intrinsiek, zit in persoonlijkheid, in hoop, in dromen en doelen, en bijdrage aan de maatschappij, in welke vorm dan ook, maar komt vooral neer op het brein en wie die persoon ís.
En de waarde van een vrouw wordt dan gereduceerd naar een werkende baarmoeder en of ze kan bloeden elke maand. Maar je bent toch veel méér dan dat? Of je voortplantingsorganen werken en of je ze daarvoor wilt gebruiken is biologie, maar dat kan een aap ook.
Maar je stopt er cis vrouwen ook mee in een hokje. Want ben je dan alleen vrouw als je slank bent en petite, of mag je als vrouw ook stoer zijn, en butch, en mannelijk, en geen kinderen willen, omdat het gewoon niet bij je past als persoon? Want transfobie raakt ook vrouwen die niet in dat hele kleine hokje passen maar toch gewoon vrouw zijn.
De haat die transvrouwen over zich heen krijgen is bizar. Ik kan me dat niet eens voorstellen. Misogynie on steroids. Maar het komt vanuit vrouwonvriendelijkheid, en alles wat vrouwelijk is zien als minderwaardig.
Dat is volgens mij de wortel van het probleem.
Is dit wat je bedoelt?