Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 21:31

Niobe schreef:
Dus het is wel jammer dat je zo denkt over mensen die HP fan zijn. Dat is net zo goed een vooroordeel die niet klopt.

Dat klopt dat dat een vooroordeel is. Ik denk dat dat een verdedigings tactiek is om mogelijke transfobische en gewelddadige situaties uit de weg te gaan, wat helaas voor mij als lhbtq-er dagelijks praktijk is. Als ik bijv. een post zie op social media over Harry Potter denk ik niet "oh, die zal wel transfobisch zijn". Dat staat voor mij niet vast. Wel dat ik bang ben dat de kans bestaat
(die kans is er natuurlijk bij iedereen op straat)

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 21:40

vikawiek schreef:
Niobe schreef:
Dus het is wel jammer dat je zo denkt over mensen die HP fan zijn. Dat is net zo goed een vooroordeel die niet klopt.

Dat klopt dat dat een vooroordeel is. Ik denk dat dat een verdedigings tactiek is om mogelijke transfobische en gewelddadige situaties uit de weg te gaan, wat helaas voor mij als lhbtq-er dagelijks praktijk is. Als ik bijv. een post zie op social media over Harry Potter denk ik niet "oh, die zal wel transfobisch zijn". Dat staat voor mij niet vast. Wel dat ik bang ben dat de kans bestaat
(die kans is er natuurlijk bij iedereen op straat)

Ja dat is het inderdaad… en geen manier om te leven, dus ik vind dat oprecht poedersuiker voor jou en andere LHBTQ+ers dat je gedachten al automatisch die kant op gaan.
Ik vind het lastig voor te stellen dat er veel haters zitten tussen de HP fans, ik ken juist heel veel open minded mensen die ervan houden (en waarvan velen ook last hebben van plaatsvervangende schaamte). Omdat het juist een verhaal is met veel inclusiviteit, althans, zo heb ik het opgevat.

Misschien zijn de hardcore JK fans anders? Bestaan die überhaupt? :+

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 21:57

Als ik op social media kijk (ik heb het idee dat dit soort discussies over cancellen meer online zijn) lijkt de gemiddelde fan gewoon van de franchise te houden. Dan heb je nog de club die er van houd maar dat het door jk Rowling een zure smaak heeft gekregen. En die diehard fans van Rowling bestaan vast, elk bekend persoon heeft een vaste club die de grond waarop ze lopen kussen. Maar dat is denk ik ook geen groep die de gemiddelde HP fan weer spiegelt :+

En ik heb na jouw reactie nog even doorgedacht, dat ik inderdaad dat vooroordel heb uit veiligheid. In principe hebben de transfobische mensen dat ook over mij (als in; iemand die naar de verkeerde wc gaat om mensen wat aan te doen, vrouwenhater, gestoord) en ben ik maar weer tot de conclusie gekomen dat wij mensen te veel vooroordelen hebben :+ joh big shocker

Ik wil het toch even melden, maar ik ben blij dat je mijn (niet zo'n prettige) ervaringen niet ondermijnt. Het gebeurt geregeld dat in dit soort discussies dat wordt weggeschoven. En ondanks dat ik de ervaringen liever ook niet had gehad, beïnvloeden ze mijn standpunten wel. Dankjewel daarvoor

Niobe

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 22:13

Ik denk dat dat een accurate HP fan verdeling is (geldt idd ook wel voor andere fandoms), vooral mbt dit onderwerp. En je hebt natuurlijk ook nog de mensen die al zo stom denken en haar gebruiken om dat kracht bij te zetten.

En goed punt, vooroordelen zijn er ook uit zelfbescherming, niet alleen uit haat. Dus mijn opmerking was eigenlijk ook niet heel tactisch in die zin, wel goed om daar aan herinnerd te worden. Dus jij ook bedankt :j

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 22:29

Mooi gesprek dit <3 Blij dat mijn stomme uitbarsting dit mogelijk maakte! Ik ken overigens ook geen diehard Rowling fans...

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 22:33

VuurVleugels schreef:
Mooi gesprek dit <3 Blij dat mijn stomme uitbarsting dit mogelijk maakte! Ik ken overigens ook geen diehard Rowling fans...

Doe nog eens zo’n uitbarsting, kijken we waar die op uitloopt :+

Hey en niet te hard zijn voor jezelf hè, jouw gedachten/meningen zijn ook ergens vandaan gekomen en heus niet uit kwaadwil heb ik het idee. Het is net wat je ermee doet en hoe je omgaat met kritiek van anderen. En dat doe je ook goed.

Er zijn genoeg mensen die per se moeten blijven hangen in hun mening en dat vind ik vele malen erger.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 22:57

Ik snap je uitbarsting wel.
Maar aan de andere kant denk ik ook niet dat wij hier in NL alles zien. JK heeft best wat invloed gehad op de publieke opinie. Een opmerking als "mensen die menstrueren zijn vrouwen" is imo transfoob. Transmannen die nog geen HRT en eventuele operaties hebben gehad (en sommigen willen dat ook niet) zijn nog steeds wel mannen, maar met een vagina en baarmoeder. Je hebt non-binaire mensen met een baarmoeder en vagina en die menstrueren ook.

Dus transmannen worden daarmee van de kaart geveegd, en ik persoonlijk vind het strontvervelend als ik aangesproken word als "mevrouw" want dat ben ik niet.
Mensen met een penis zijn in veel gevallen mannen, maar in sommige gevallen niet. Dat is ook min of meer het hele idee van transgender zijn, en dát is de reden dat wat ze zegt wel degelijk transfobisch is.

En dan is er de invloed die het heeft gehad op de publieke opinie, waardoor sommige mensen geen gender care meer krijgen en te maken krijgen met haat en geweld. Ik heb gezien dat een transvrouw doodgeslagen werd. Die zelfbescherming komt niet uit de lucht vallen.
En even heel hard, maar persoonlijk vind ik het vervelender om doodgeslagen te worden dan dat iemand me verkeerd beoordeelt :+

Ik associëer dat niet met Harry Potter, ik vind die serie superleuk, nog steeds, maar ik snáp de mensen die dat doen wel. De anti trans wetten met name in Amerika zijn heel beangstigend, en JKR is daar zeker zeer uitgesproken. Het heeft gewoon een enorme invloed op mensenlevens. Maar met de bril van hier snap ik dat de reactie erop overdreven overkomt.

Net zoals de reactie van iemand die jarenlang verschrikkelijk getreiterd is, overdreven kan overkomen als je ze per ongeluk triggert en die achtergrond niet kent.
Ik ben 42. En ouder worden heeft me ook wat milder gemaakt. Ik vraag me nu vaak gewoon af waarom iemand zo groot reageert, want net als bij paarden, komen de reacties van een mens ook niet uit de lucht vallen. Vaak zit er heel veel pijn en leed achter, en dan kun je beter een beetje lief voor iemand zijn dan dat je je eigen gevoelens centraal gaat zetten. Het is vaak helemaal niet op jou gericht ook :(:)

Ik heb er heel veel minder last van, omdat ik enorm geluk heb met waar ik woon, maar ook hier is er LGBT-haat en geweldpleging op mensen zoals ik, omdat we niet in het hokje passen waar mensen ons in willen hebben. Dus ik heb meer begrip voor de reactie daarop, en ik vind je vriend eigenlijk heel lief dat hij het wilt blurren. Ik reageer er anders op, maar niet iedereen beleeft de wereld zo ik dat doe. Iets wat voor mij niets betekent, kan voor een ander heel naar zijn, en die gevoelens mogen er ook zijn.

Ik vind het wat anders als je gaat eisen dat een ander rekening met je houdt, maar een beetje lief voor elkaar zijn kost niets. Voor jou een kleine moeite, maar voor een ander kan het een dag maken of breken. Ik werd aangesproken als meneer vanmorgen aan de telefoon. Ik heb de hele dag met een big smile rondgelopen, en ik heb nog een beetje pech gehad vandaag, maar mijn dag was al helemaal goed.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 23:03

Ik vind dit als meelezer ook een leuke discussie om te zien, gewoon eens mensen die ook voor input open staan en naar elkaar willen luisteren, dat is toch best zeldzaam online.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 23:17

VuurVleugels schreef:

Je moet vaker boos zijn :D

Helemaal mee eens trouwens. Dit onderwerp staat momenteel ontzettend in de schijnwerpers, en met de maatschappij die steeds harder wordt is dat niet altijd even gezellig. Ik merk dat ik heel erg wil reageren vanuit emotie, omdat dit onderwerp en de regelgeving mij ontzettend raakt en omdat het zo ontzettend frustrerend is om er elke dag weer mee te maken te krijgen. Ik wil zo graag laten zien hoe het voelt. Zodat anderen het beter kunnen begrijpen. Maar ik weet ook dat ik als ik zo reageer ik ook mee doe aan een steeds harder wordende discussie

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 23:21

Niobe schreef:
Doe nog eens zo’n uitbarsting, kijken we waar die op uitloopt :+

Hey en niet te hard zijn voor jezelf hè, jouw gedachten/meningen zijn ook ergens vandaan gekomen en heus niet uit kwaadwil heb ik het idee. Het is net wat je ermee doet en hoe je omgaat met kritiek van anderen. En dat doe je ook goed.

Er zijn genoeg mensen die per se moeten blijven hangen in hun mening en dat vind ik vele malen erger.

Oh dat komt goed, ik heb altijd wel een mening ergens over 8-) En klopt, ik ken veel mensen die koste wat kost aan hun eigen mening en gedachten vasthouden en dat is echt heel vervelend. Vind het altijd wel één van mijn betere eigenschappen dat ik snel in kan binden of mijn mening bij kan stellen als ik nieuwe informatie krijg. Dus bedankt voor de complimenten! <3

Ava, goed punt wat betreft NL vs de rest van de wereld! Die geluiden had ik nog niet eerder mee gekregen eerlijk gezegd, maar ze klinken best logisch. En de gevolgen daarvan zijn echt verschrikkelijk. Mijn beste vriendin emigreert tijdelijk naar Amerika met haar man, ze willen heel graag kinderen. Ik zeg altijd tegen haar "Lekker daarheen gaan, heb de tijd van je leven, maar als de sodemieter terug als je zwanger bent!" Daar zijn ze het tot op heden nog mee eens gelukkig, hopelijk blijft dat zo. Je moet er toch niet aan denken om daar een trans kind op de wereld te zetten... Het is hier alles behalve perfect, maar toch liever hier dan daar denk ik. Bedankt voor het aankaarten!

vikawiek schreef:
Je moet vaker boos zijn :D

Helemaal mee eens trouwens. Dit onderwerp staat momenteel ontzettend in de schijnwerpers, en met de maatschappij die steeds harder wordt is dat niet altijd even gezellig. Ik merk dat ik heel erg wil reageren vanuit emotie, omdat dit onderwerp en de regelgeving mij ontzettend raakt en omdat het zo ontzettend frustrerend is om er elke dag weer mee te maken te krijgen. Ik wil zo graag laten zien hoe het voelt. Zodat anderen het beter kunnen begrijpen. Maar ik weet ook dat ik als ik zo reageer ik ook mee doe aan een steeds harder wordende discussie

Ik snap je daarin héél erg. Elke dag weer die strijd leveren is dood- en doodvermoeiend (ik lever hem vanuit autisme, adhd en ptss). Ik reageer daardoor ook snel uit emotie (zoals je heb kunnen lezen haha) en dat is al net zo vermoeiend als overeind blijven staan van die strijd. Des te mooier dat dit dan in ieder geval een fijn, goed gesprek is geworden! :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 23:21

Toch mis ik een facet in de discussie of JKR dan wel of niet homofoob is.

Vergeet niet dat het in GB pas vrij recent uit het wetboek geschrapt is dat, vrijwel, elke vorm van niet-hetro strafbaar was en dat daar hele heftige straffen op stonden!

Je wordt als bevolking dus veteld dat niet-hetro zijn iets heel fouts is wat, gezien de strafmaat, niet zo heel ver af stond van moord.

Hoe wil je dan verwachten dat een bevolking in nauwelijks een generatie helemaal om is?
Hoe realistisch denk je dat dat echt is?

Als ik kijk waar de Britten nu staan, moet ik toch vast stellen dat de acceptatie daar in een heel wat rapper tempo gegaan is dan hier.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 23:36

Daar heb ik een vraag over Avalanche (of iemand anders natuurlijk)
“mensen die menstrueren zijn vrouwen”, dat vind ik persoonlijk ook naar transfobisch neigen (ik leg zo even uit waarom ik dat zo zeg). Want dat is niet altijd het geval natuurlijk.

Maar dat is ook anders en beter geformuleerd dan de term “mensen die menstrueren” ipv vrouwen. Terwijl als je het daar niet mee eens bent, ook transfobisch genoemd kunt worden.

Ik heb daar zelf bijvoorbeeld ook wat moeite mee, omdat ik het gevoel heb dat vrouwen nog zo’n moeilijke positie hebben in de wereld, dat die net wat omhoog beginnen te klimmen en dan moeten “dealen” met woorden die ze degraderen naar objecten, om het even cru te zeggen.
Dat betekent niet dat ik niet inclusief wíl zijn naar transmensen, totaal niet, dus ik wil niet als TERF of transfoob naar voren komen. Ondanks dat mijn mening op sommigen aspecten wel iets anders is.

(Lees dit alsjeblieft niet alsof ik vind dat transgenders het makkelijker hebben ofzo hoor, ik doe niet aan ellenderaces)

Nu heb ik dat ene filmpje een paar minuten gekeken en daar is dat het eerste onderwerp :+ dus ik snap het nu wel iets meer, maar toch blijf ik dat lastig vinden.

Daarnaast vind ik transfobisch ook wel een heftige term, ook als je alleen deze mening hebt. Of zelfs die Avalanche noemt “mensen die menstrueren zijn vrouwen”, omdat sommige mensen uit gaan van de biologie, wat ik persoonlijk kan begrijpen, zolang ze verder geen haatdragende mensen zijn. Al snap ik van de andere kant ook dat dat een moeilijke mening is als transman bijvoorbeeld.

Maar dat komt misschien omdat ik mijn leven lang al onder fobieën en andere heisa lijd, dus ik leg die associatie daar misschien neer.

Mijn vraag is dus, kan iemand me die term beter uitleggen?

P.s. wat fijn dat je zo’n goede dag hebt gehad Avalanche!

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 23:46

VuurVleugels schreef:
Ik snap je daarin héél erg. Elke dag weer die strijd leveren is dood- en doodvermoeiend (ik lever hem vanuit autisme, adhd en ptss). Ik reageer daardoor ook snel uit emotie (zoals je heb kunnen lezen haha) en dat is al net zo vermoeiend als overeind blijven staan van die strijd. Des te mooier dat dit dan in ieder geval een fijn, goed gesprek is geworden! :j

Oh ja zo herkenbaar inderdaad, ik heb ook net de diagnose autisme gekregen (lekker laat jeeeeej) en met adhd zijn we nog bezig.
Ik reageer net zoals jij ook vaak vanuit emotie en neig nog harder schreeuwen als ik het gevoel heb dat mensen me niet horen en/of niet begrijpen. Dat gebeurt nog weleens omdat ik me ook niet altijd handig en/of begrijpelijk uitdruk.
In het begin toen ik op bokt zat, zat ik ook altijd te zweten nadat ik mijn mening had geplaatst. Door bokt heb ik mijn mening leren geven, met vallen en opstaan :+

Ik wilde vroeger altijd zo graag naar de VS. Nu wil ik er niet dood gevonden worden, wat een eng land is dat

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 23:54

VuurVleugels schreef:
Fair point. Maybe. :=

Oké wel goede eye-opener dit eigenlijk :')

Edit: ik zeg dit net tegen mijn vriend en zijn zeer droge reactie was "ja, dat ging ook door mijn hoofd heen, maar ik vond het wijzer om dat maar even niet te noemen". Zo slim he, die man :D

:') Wijs man, ja. Kudo's voor je zelfreflectie hoor, zéker dat je dat dan ook nog aan je vriend laat weten haha.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 00:00

Hier ook iemand die van de harry potter boeken en films houdt.
Maar dat betekent niet dat ik het eens ben met Rowling.
Even vreselijk overdreven uitvergroot, als Hitler zo goed kon schilderen als Picasso, van Gogh en noem nog een bekende schilder, ik ken ze niet, bij elkaar opgeteld. Dan waren er vast een hoop mensen die zijn schilderingen prachtig vinden, maar het niet eens zijn met zijn gedachtes en acties.
Zolang zijn schilderingen geen uitdaging zijn van zijn ideeën maar bijvoorbeeld alleen maar mooie landschappen, dan zou er feitelijk niks zijn om aanstoot aan te nemen. Ik bedoel, wat heeft een kabbelend beekje door de heuvels je ooit aangedaan? :P
Maar door we weten wat Hitlers ideën zijn geweest, kunnen we een naar gevoel krijgen bij de dingen die hij heeft gemaakt, dus dat Harry Potter voor sommige mensen een nare bijsmaak heeft gekregen of erger kan ik ook wel begrijpen

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 00:02

Niobe schreef:
VuurVleugels schreef:

Oh ja zo herkenbaar inderdaad, ik heb ook net de diagnose autisme gekregen (lekker laat jeeeeej) en met adhd zijn we nog bezig.
Ik reageer net zoals jij ook vaak vanuit emotie en neig nog harder schreeuwen als ik het gevoel heb dat mensen me niet horen en/of niet begrijpen. Dat gebeurt nog weleens omdat ik me ook niet altijd handig en/of begrijpelijk uitdruk.
In het begin toen ik op bokt zat, zat ik ook altijd te zweten nadat ik mijn mening had geplaatst. Door bokt heb ik mijn mening leren geven, met vallen en opstaan :+

Ik wilde vroeger altijd zo graag naar de VS. Nu wil ik er niet dood gevonden worden, wat een eng land is dat

Ik ben op mijn 11e gediagnosticeerd met autisme (wat echt heel vroeg was voor een meisje toentertijd) en afgelopen zomer met adhd. Blijf het 'mooi' vinden hoeveel vrouwen nu laat gediagnosticeerd worden, wát nou 'autisme komt veel vaker voor bij jongens dan bij meisjes' :roll:.

Dat over je mening geven hier herken ik ook wel heel erg. En eerlijk gezegd zit ik nog steeds in die zwetende handjes fase, wat dat betreft. Kan me echt zorgen maken vanaf het moment dat ik op 'Versturen' druk, vaak daarvoor al. Ook met mijn bericht over deze discussie, haha. Maar bijvoorbeeld ook in het topic over de pony uit Olst, dat zijn discussies waar de emoties zo hoog oplopen en ik het héél moeilijk vind mijn meer genuanceerde boodschap te brengen, want je wordt keihard de hoek in geslagen als je het 'verkeerd' doet. Dat is moeilijk! Dat inschatten vind ik écht heel lastig, wanneer kan iets wel of niet, en op welke manier dan? Wel grappig, want ik vond mezelf echt heel extreem soms en was ervan overtuigd dat ik echt slecht bekend stond hier op bokt. Totdat iemand ooit privé tegen me zei: "Jij bent toch hartstikke braaf? Jij bent echt nog een lieverdje op bokt." Dus dat was wel een geruststelling, want zo vaak probeer ik iets oprechts over te brengen en lukt dat me toch niet helemaal waardoor het helemaal verkeerd overkomt... Vermoeiend!

Ik ken wat mensen die op bokt zitten en dan alleen in geselecteerde (HK) topics waar alles heel gemoedelijk en leuk verloopt, die je bloed nooit laat koken. Helaas heb ik die nog niet gevonden, ik blijf te veel bij de 'Laatste berichten' hangen :') Maar ik denk oprecht dat het me een hoop energie zou besparen als ik wat vaker achterover zit bij sommige topics. Maar goed, moeizaam sociaal filter, hoog rechtvaardigheidsgevoel, verveling, ennn daar gaan we weer 8)7

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 00:10

BaileyMix schreef:
VuurVleugels schreef:
Fair point. Maybe. :=

Oké wel goede eye-opener dit eigenlijk :')

Edit: ik zeg dit net tegen mijn vriend en zijn zeer droge reactie was "ja, dat ging ook door mijn hoofd heen, maar ik vond het wijzer om dat maar even niet te noemen". Zo slim he, die man :D

:') Wijs man, ja. Kudo's voor je zelfreflectie hoor, zéker dat je dat dan ook nog aan je vriend laat weten haha.

Haha ja eerlijk is eerlijk, wie de schoen past trekke hem aan! Groetjes, een parttime special snowflake :')

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 00:15

VuurVleugels schreef:
Haha ja eerlijk is eerlijk, wie de schoen past trekke hem aan! Groetjes, een parttime special snowflake :')

:)) Aren't we all

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 00:21

Niobe schreef:
“mensen die menstrueren zijn vrouwen”, dat vind ik persoonlijk ook naar transfobisch neigen (ik leg zo even uit waarom ik dat zo zeg). Want dat is niet altijd het geval natuurlijk.

Maar dat is ook anders en beter geformuleerd dan de term “mensen die menstrueren” ipv vrouwen. Terwijl als je het daar niet mee eens bent, ook transfobisch genoemd kunt worden.

Ik snap hier even niet helemaal wat je bedoelt denk ik :)

Ik maak onderscheid tussen cis vrouwen (waarbij cis gewoon het tegengestelde is van trans, als in cis - overeenkomend met / trans - niet overeenkomend met, dit omdat sommige mensen cis opvatten als een soort scheldwoord, maar het is echt niets anders dan een beschrijving en wordt eigenlijk alleen in deze context ook gebruikt) transvrouwen, cis mannen, trans mannen. Om het even binair te houden, want als ik alle non binaire genders erbij ga halen, ben ik morgen nog niet klaar :')

Cis vrouwen zijn geboren met een vagina, een baarmoeder, en ontwikkelen borsten en ronde vormen en zijn daar prima tevreden mee. Trans mannen worden ook geboren in zo'n lijf, maar het komt niet overeen met ons gender.
Mensen die menstrueren verwijst puur naar een biologische functie van je lijf maar houdt gender daar bewust buiten, en zo gezien heb ik er geen probleem mee.

Maar er zijn cis vrouwen die geen menstruatie hebben, niet vruchtbaar zijn, waarbij hormonaal het een en ander uit balans is, enzovoorts en die zijn nog steeds vrouw en voelen zich ook zo. Dus ik vind "mensen die menstrueren zijn vrouwen" ook om die reden problematisch. Want daarmee reduceer je vrouwen naar hun biologische functies, en wie zegt dat een vrouw kinderen wil of kan krijgen? En is iemand dan geen vrouw meer als ze niet menstrueert of niet vruchtbaar is?

Plus dat ik het nogal anti-vrouw vind om een vrouw te definiëren aan de hand van biologie.

Niobe schreef:
Ik heb daar zelf bijvoorbeeld ook wat moeite mee, omdat ik het gevoel heb dat vrouwen nog zo’n moeilijke positie hebben in de wereld, dat die net wat omhoog beginnen te klimmen en dan moeten “dealen” met woorden die ze degraderen naar objecten, om het even cru te zeggen.
Dat betekent niet dat ik niet inclusief wíl zijn naar transmensen, totaal niet, dus ik wil niet als TERF of transfoob naar voren komen. Ondanks dat mijn mening op sommigen aspecten wel iets anders is.

(Lees dit alsjeblieft niet alsof ik vind dat transgenders het makkelijker hebben ofzo hoor, ik doe niet aan ellenderaces)

Nu heb ik dat ene filmpje een paar minuten gekeken en daar is dat het eerste onderwerp dus ik snap het nu wel iets meer, maar toch blijf ik dat lastig vinden.

Ik ook, en om dezelfde reden. Een mens is meer dan billen en boobs en vagina's en penissen. En die simpele reductie naar biologie voelt ontmenselijkend. Het punt is denk ik dat cis vrouwen hun menszijn wordt afgepakt, maar trans mensen volledig worden uitgeveegd.
Maar dat is de reden dat is transfobie per definitie anti-feministisch vind.

Niobe schreef:
Daarnaast vind ik transfobisch ook wel een heftige term, ook als je alleen deze mening hebt. Of zelfs die Avalanche noemt “mensen die menstrueren zijn vrouwen”, omdat sommige mensen uit gaan van de biologie, wat ik persoonlijk kan begrijpen, zolang ze verder geen haatdragende mensen zijn. Al snap ik van de andere kant ook dat dat een moeilijke mening is als transman bijvoorbeeld.

Niet alleen als trans man. Ook als vrouw. De waarde van een mens is intrinsiek, zit in persoonlijkheid, in hoop, in dromen en doelen, en bijdrage aan de maatschappij, in welke vorm dan ook, maar komt vooral neer op het brein en wie die persoon ís.
En de waarde van een vrouw wordt dan gereduceerd naar een werkende baarmoeder en of ze kan bloeden elke maand. Maar je bent toch veel méér dan dat? Of je voortplantingsorganen werken en of je ze daarvoor wilt gebruiken is biologie, maar dat kan een aap ook.

Maar je stopt er cis vrouwen ook mee in een hokje. Want ben je dan alleen vrouw als je slank bent en petite, of mag je als vrouw ook stoer zijn, en butch, en mannelijk, en geen kinderen willen, omdat het gewoon niet bij je past als persoon? Want transfobie raakt ook vrouwen die niet in dat hele kleine hokje passen maar toch gewoon vrouw zijn.
De haat die transvrouwen over zich heen krijgen is bizar. Ik kan me dat niet eens voorstellen. Misogynie on steroids. Maar het komt vanuit vrouwonvriendelijkheid, en alles wat vrouwelijk is zien als minderwaardig.
Dat is volgens mij de wortel van het probleem.

Is dit wat je bedoelt?
Laatst bijgewerkt door Avalanche op 04-08-23 00:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 00:23

BaileyMix schreef:
VuurVleugels schreef:

:)) Aren't we all

Absolutely <3

En hoe erg is dat eigenlijk? Rekening houden met elkaar en om elkaar denken is een mooi ding. Het maakt ons als maatschappij sterker, niet zwakker :)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 00:29

Interessante discussie, en brengt me meteen weer tot een vraag: doen jullie deze weken ook nog iets op/met/bij Queer & Pride/Pride Week??

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 00:29

Avalanche schreef:
Niobe schreef:

Ik snap hier even niet helemaal wat je bedoelt denk ik :)

Ik maak onderscheid tussen cis vrouwen (waarbij cis gewoon het tegengestelde is van trans, als in cis - overeenkomend met / trans - niet overeenkomend met, dit omdat sommige mensen cis opvatten als een soort scheldwoord, maar het is echt niets anders dan een beschrijving en wordt eigenlijk alleen in deze context ook gebruikt) transvrouwen, cis mannen, trans mannen. Om het even binair te houden, want als ik alle non binaire genders erbij ga halen, ben ik morgen nog niet klaar :')

Cis vrouwen zijn geboren met een vagina, een baarmoeder, en ontwikkelen borsten en ronde vormen en zijn daar prima tevreden mee. Trans mannen worden ook geboren in zo'n lijf, maar het komt niet overeen met ons gender.
Mensen die menstrueren verwijst puur naar een biologische functie van je lijf maar houdt gender daar bewust buiten, en zo gezien heb ik er geen probleem mee.

Maar er zijn cis vrouwen die geen menstruatie hebben, niet vruchtbaar zijn, waarbij hormonaal het een en ander uit balans is, enzovoorts en die zijn nog steeds vrouw en voelen zich ook zo. Dus ik vind "mensen die menstrueren zijn vrouwen" ook om die reden problematisch. Want daarmee reduceer je vrouwen naar hun biologische functies, en wie zegt dat een vrouw kinderen wil of kan krijgen? En is iemand dan geen vrouw meer als ze niet menstrueert of niet vruchtbaar is?

Plus dat ik het nogal anti-vrouw vind om een vrouw te definiëren aan de hand van biologie.

Niobe schreef:

Nu heb ik dat ene filmpje een paar minuten gekeken en daar is dat het eerste onderwerp dus ik snap het nu wel iets meer, maar toch blijf ik dat lastig vinden.

Ik ook, en om dezelfde reden. Een mens is meer dan billen en boobs en vagina's en penissen. En die simpele reductie naar biologie voelt ontmenselijkend. Het punt is denk ik dat cis vrouwen hun menszijn wordt afgepakt, maar trans mensen volledig worden uitgeveegd.
Maar dat is de reden dat is transfobie per definitie anti-feministisch vind.

Niobe schreef:

Niet alleen als trans man. Ook als vrouw. De waarde van een mens is intrinsiek, zit in persoonlijkheid, in hoop, in dromen en doelen, en bijdrage aan de maatschappij, in welke vorm dan ook, maar komt vooral neer op het brein en wie die persoon ís.
En de waarde van een vrouw wordt dan gereduceerd naar een werkende baarmoeder en of ze kan bloeden elke maand. Maar je bent toch veel méér dan dat? Of je voortplantingsorganen werken en of je ze daarvoor wilt gebruiken is biologie, maar dat kan een aap ook.

Maar je stopt er cis vrouwen ook mee in een hokje. Want ben je dan alleen vrouw als je slank bent en petite, of mag je als vrouw ook stoer zijn, en butch, en mannelijk, en geen kinderen willen, omdat het gewoon niet bij je past als persoon? Want transfobie raakt ook vrouwen die niet in dat hele kleine hokje passen maar toch gewoon vrouw zijn.
De haat die transvrouwen over zich heen krijgen is bizar. Ik kan me dat niet eens voorstellen. Misogynie on steroids. Maar het komt vanuit vrouwonvriendelijkheid, en alles wat vrouwelijk is zien als minderwaardig.
Dat is volgens mij de wortel van het probleem.

Is dit wat je bedoelt?

Ik was niet degene waar je op reageerde, maar vond dit heel verhelderend.
Dankjewel voor je uitgebreide bericht :)

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 00:33

Avalanche schreef:
Absolutely <3

En hoe erg is dat eigenlijk? Rekening houden met elkaar en om elkaar denken is een mooi ding. Het maakt ons als maatschappij sterker, niet zwakker :)

Aan de ene kant ben ik het daarmee eens, aan de andere kant heb ik me wel eens afgevraagd of we, als er met alles en iedereen rekening gehouden wordt die daarom roept, zometeen toch niet met een hoop arbeidsongeschikte mensen komen te zitten omdat het ongemak en confrontatie uit de weg gaan massaal gaat leiden tot burnouts bijvoorbeeld.

En even voor de duidelijkheid, ik heb het hier niet over het extreme he. Transfobie bijvoorbeeld hoeft helemaal niemand te accepteren (ook van mij niet, in een uitbarsting) en ik hoef het ook geen moment te 'kunnen hebben' als iemand voor de honderdste keer in mijn leven tegen mij zegt dat autisten niks waardevols kunnen. Maar soms lijkt het - bijvoorbeeld in mijn opleiding, waar genderstudies een van de populairdere vakkenpakketten is - alsof overal extreem op wordt gelet en elk woord in een weegschaal wordt gelegd, waarbij alles wat volgens de weger tot onbalans leidt wordt afgekeurd. En dan denk ik wel eens, het is ook een kunst om te leren dansen op die immer schommelende weegschaal.

(zwetende handjes)

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 00:37

Avalanche schreef:
Ik maak onderscheid tussen cis vrouwen (waarbij cis gewoon het tegengestelde is van trans, als in cis - overeenkomend met / trans - niet overeenkomend met, dit omdat sommige mensen cis opvatten als een soort scheldwoord, maar het is echt niets anders dan een beschrijving en wordt eigenlijk alleen in deze context ook gebruikt) transvrouwen, cis mannen, trans mannen.

Hierover gesproken trouwens, ik blijf het bizar vinden dat we echt half door het stof moeten elke keer als we de term 'cis' willen gebruiken, om uit te leggen dat we mensen écht níet wíllen belédigen. Ik krijg er altijd half de neiging van om in discussies aangaande man/vrouw af te sluiten met "Kijk! Niemand heeft iemand een cis genoemd! Het wordt dus écht alleen maar in transonderwerpen gebruikt, geloven jullie ons nu!?". Maar ja, dat zorgt ook weer voor hakken in zand dus houd ik me maar weer in :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 00:40

Niobe schreef:

Nu heb ik dat ene filmpje een paar minuten gekeken en daar is dat het eerste onderwerp :+ dus ik snap het nu wel iets meer, maar toch blijf ik dat lastig vinden.

Maar dat komt misschien omdat ik mijn leven lang al onder fobieën en andere heisa lijd, dus ik leg die associatie daar misschien neer.

Mijn vraag is dus, kan iemand me die term beter uitleggen?

P.s. wat fijn dat je zo’n goede dag hebt gehad Avalanche!

Rowling zei niet 'mensen die menstrueren zijn vrouwen', he. Ze reageerde 'daar hebben we een woord voor' onder de titel 'mensen die menstrueren'.

Ik denk dat je, wanneer je beseft dat Rowling een verleden heeft van seksueel- en huiselijk geweld, je haar uitspraken en zorgen in een betere context kunt plaatsen, namelijk die van kwetsbare vrouw. Want het is precies wat jij zegt, de positie van vrouwen in de wereld is ook nog steeds moeilijk. Vrouwen zijn wereldwijd verre van gelijkwaardig aan mannen. Dat is ook een strijd die al decennia lang gevoerd wordt en nog niet gestreden is. Vrouwen in NL hebben bijvoorbeeld pas sinds 1919 kiesrecht, en pas sinds 1956 zijn vrouwen handelingsbekwaam volgens de wet. Zo enorm lang is dat helemaal niet.

Veel vrouwen krijgen ook nog steeds regelmatig te maken met seksueel geweld, waarmee ik het geweld tegen trans-personen absoluut niet wil bagatelliseren, mocht dat zo opgevat worden.