Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 09:58

Cer schreef:
Nee hoor, het hoeft niet alleen positief te zijn.... :)
Realistisch mag altijd.. en in hoeverre 'ik denk dat' of 'mijn gevoel zegt' realistisch is is de vraag. Uiteraard is het uitspreken van ideeen altijd vrij :j
Maar "het wordt een poedersuiker winter want er komt een variant" is gewoon niet zo stellig te zeggen, toch?

Ik ben wel stellig in het feit dat ik alle winters in Nederland poedersuiker vind. Met of zonder corona :+ :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 10:04

Bijna met je mening eens ingedebruijn. Behalve bijvoorbeeld in de gemeente Saba. :))

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 10:05

:')
Ik hoop heel erg op een zo goed als ‘normale’ poedersuiker, dus met zo min mogelijk coronaperikelen. Echter heb ik ooit geleerd dat ik beter van iets slechter uit kan gaan, dan kan het alleen maar meevallen. Maar heb weinig zin om nu al te gaan zitten zwartkijken want da’s niet goed voor mijn humeur.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 11:23

In de winter heb ik nergens zin in. Blijf ik liever thuis dus heb in de winter ook maar weinig gemerkt van de maatregelen. Verwacht er de komende ook weinig van te merken als ze er nog zijn. Hoop van niet want dan zijn vaccinaties blijkbaar ook niet voldoende.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 11:56

Cer schreef:
Sizzle, ik vind je een vrij nuchter iemand... maar het lijkt alsof je er al vanuit gaat dat het dus een vervelende winter wordt? Door zo'n artikel... ?

Er zijn blijkbaar al 3 varianten die in iedergeval in het lab minimaal 3x slechter op vaccin antilichamen reageren.
Ik ben niet zozeer een doemdenker maar dat artikel is echt pas net uit en nu komt Duitsland vandaag met de mededeling maskerplicht tot voorjaar 2022.
Wellicht niet direkt gerelateerd (geen idee), maar blijkbaar vinden ze het geen enkel probleem om maatregelen gewoon even pats boem met 9 maanden te verlengen.

Wellicht dat die varianten niet eens perse direkt een klinisch probleem zijn, maar ik voorzie wel maatregelen omdat overheden al een paar keer te laat gereageerd hadden.

Voor het gemak reken ik er zelf maar vast op dat vanaf oktober weer een hoop beperkingen gaan zijn.
Dan kan het alleen maar meevallen als dat niet zo is.
Ik ga in in iedergeval nog maar even niets aan reizen vastleggen, dat kan altijd nog ad-hoc.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 12:00

Ik hoop toch echt dat ze cijfers afwachten, want anders ga ik direct ook nog geloven dat overheden deze pandemie aangrijpen om restricties op te leggen en te blijven verlengen....

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 12:06

Waarom zou de overheid belang hebben bij restricties?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 12:07

ingedebruijn schreef:
In de winter heb ik nergens zin in. Blijf ik liever thuis dus heb in de winter ook maar weinig gemerkt van de maatregelen. Verwacht er de komende ook weinig van te merken als ze er nog zijn. Hoop van niet want dan zijn vaccinaties blijkbaar ook niet voldoende.

Ik heb dat dus juist andersom.
Maar het beperkt natuurlijk mijn werk zo dat het gewoon uitvoeren vrijwel onmogelijk. Dus ik denk dat het daarom ook wel anders is.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 12:11

Bovendien waren de maatregelen afgelopen winter écht wel streng. Met mijn twee vrienden afspreken heeft maanden niet gekund. Avondklok ook nog waardoor ook 1 van de twee problematisch werd.

Van de maatregelen merk ik op dit moment echt bijna niks. Ok ik kan niet dansen enzo, wat ik eerder meerdere keren per week deed, en mijn andere hobby's niet uitoefenen, maar je mag iig weer mensen zien en het is stukken beter dan in de winter.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 12:13

Sheran schreef:

Ja weet ik veel...waarom doen ze het?
blijkbaar neemt duitsland een voorschot door de maskerplicht met 9mnd te verlengen..
Denken ze nog niet klaar te zijn met vaccineren? Of zijn ze inderdaad benauwd voor die varianten?
Want als het dat laatste is, dan kom je toch nooit van de maskerplicht af?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 12:19

Sizzle schreef:
en nu komt Duitsland vandaag met de mededeling maskerplicht tot voorjaar 2022.
Wellicht niet direkt gerelateerd (geen idee), maar blijkbaar vinden ze het geen enkel probleem om maatregelen gewoon even pats boem met 9 maanden te verlengen.

...

Voor het gemak reken ik er zelf maar vast op dat vanaf oktober weer een hoop beperkingen gaan zijn.

Vind het schril contrast met de aanpak in de UK.
Daar is alles nu vrij juist opdat er in oktober geen probleem, want iedereeen resitent is.

Hier is het wéér anders omdat er nu veel verplaatsingen zijn, ook vanuit buitenland, door toerisme naar de costas. Koorddansen nú met een breed skala aan beperkingen en daarbij alles inzetten op zoveel mogelijk vaccineren om na het seizoen juist een díp in besmettingen dus marge te hebben.

Wat er érg vervelend bij is, is dat als de UK goed blijkt te gaan wij die kans voorbij hebben laten gaan.

Wat nog steeds blijft is de rest van de wereld.
Covid19 blíjft. Wereldwijd dus import blijft een zekerheid. Het enige onzekere is wanneer en hoe serieus.
Wat daar tegen de beste strategie is??? Ik ben bang dat hierbij onze individuele vrijheden niet erg hoog op het lijstje van algemene belangen staan.

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 12:25

Sheran schreef:
Bovendien waren de maatregelen afgelopen winter écht wel streng. Met mijn twee vrienden afspreken heeft maanden niet gekund. Avondklok ook nog waardoor ook 1 van de twee problematisch werd.

Van de maatregelen merk ik op dit moment echt bijna niks. Ok ik kan niet dansen enzo, wat ik eerder meerdere keren per week deed, en mijn andere hobby's niet uitoefenen, maar je mag iig weer mensen zien en het is stukken beter dan in de winter.

Hier wil ik even op inhaken. In principe mág dit wel! Kan me overigens heel goed voorstellen dat je er nog niet voor kiest hoor, maar in het geval van partnerdans zijn er misschien afspraken te maken met 1 vaste partner waarvan je weet dat hij/zij ook voorzichtig is in het dagelijks leven? :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 12:28

Ja dat is waar, had moeten nuanceren naar: 'het is een heel stuk ingewikkelder'. Ik heb al tijden geen vaste partner meer dus wisselde steeds en danste erg vaak met mensen die ik nog nooit had gezien. Daar kom je niet zo makkelijk weer mee in contact. Flamenco gaat nu alleen door met mini-groepen vanwege de kleine locatie, dus daar is gewoon geen ruimte :).

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 12:34

Dansen op een trouwfeest mag bij ons ook nog steeds niet
Vanaf september zou het weer toegelaten worden zei de premier
Eigenlijk best eng ..een premier die ons heeft verboden om te dansen

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 12:35

Volgens mij is het heel simpel.
Als de vaccinatiegraad min of meer homogeen hoog genoeg is, en de bescherming daarvan tegen de rondgaande varianten is voldoende, dan betekent dat dat een versoepeling van de maatregelen niet direct leidt tot een enorm scherpe piek in besmettingen (en met enige vertraging een stijging van de ziekenhuisbezetting).

Zodra je bij een versoepeling een scherpe stijging van de besmettingen ziet optreden, dan weet je dat (lokaal) de vaccinatiegraad nog niet hoog genoeg was, of de vaccins niet de benodigde bescherming bieden. Op dat moment weet je ook dat de versoepelingen te vroeg of te groot waren, en moet je nieuwe maatregelen nemen.

Zodra na versoepelingen alleen lichte schommelingen in de besmettingsaantallen optreden, dan weet je dat je voorlopig op een goede koers zit, en er niet direct nieuwe maatregelen nodig zijn.
De kern zit er dus in dat je in deze fase zult moeten blijven monitoren, en het beleid zult moeten blijven aanpassen op wat je ziet gebeuren.

Duurzaam versoepelen en blijvend alles 'losgooien', dat kan alleen als de besmettingen (met hulp van de vaccins) uit zichzelf stabiliseren, en als een toename in de besmettingen alleen tot een marginale stijging in de ziekenhuizen leidt.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 12:37

Ik vind het niet eng maar logisch, dansen is praktisch seks zonder zoenen :')

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 12:42

oomens schreef:
Volgens mij is het heel simpel.
Als de vaccinatiegraad min of meer homogeen hoog genoeg is, en de bescherming daarvan tegen de rondgaande varianten is voldoende, dan betekent dat dat een versoepeling van de maatregelen niet direct leidt tot een enorm scherpe piek in besmettingen (en met enige vertraging een stijging van de ziekenhuisbezetting).

Zodra je bij een versoepeling een scherpe stijging van de besmettingen ziet optreden, dan weet je dat (lokaal) de vaccinatiegraad nog niet hoog genoeg was, of de vaccins niet de benodigde bescherming bieden. Op dat moment weet je ook dat de versoepelingen te vroeg of te groot waren, en moet je nieuwe maatregelen nemen.

Zodra na versoepelingen alleen lichte schommelingen in de besmettingsaantallen optreden, dan weet je dat je voorlopig op een goede koers zit, en er niet direct nieuwe maatregelen nodig zijn.
De kern zit er dus in dat je in deze fase zult moeten blijven monitoren, en het beleid zult moeten blijven aanpassen op wat je ziet gebeuren.

Duurzaam versoepelen en blijvend alles 'losgooien', dat kan alleen als de besmettingen (met hulp van de vaccins) uit zichzelf stabiliseren, en als een toename in de besmettingen alleen tot een marginale stijging in de ziekenhuizen leidt.

Maar de besmettingen zeggen toch niet dat mensen ook doodziek zijn? Je kunt gewoon besmet raken en anderen besmetten als je gevaccineerd bent dus ik zie niet helemaal hoe een piek in het aantal besmettingen gekoppeld is aan een lage vaccinatiegraad.

Naar mijn idee blijven de besmettingen gewoon bestaan maar heeft het op grote schaal geen negatieve gevolgen meer.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 12:44

Cer schreef:
Sheran schreef:

blijkbaar neemt duitsland een voorschot door de maskerplicht met 9mnd te verlengen..
Denken ze nog niet klaar te zijn met vaccineren? Of zijn ze inderdaad benauwd voor die varianten?
Want als het dat laatste is, dan kom je toch nooit van de maskerplicht af?

Dit is speculatie, maar ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat we nog midden in een pandemie zitten en dat je in deze tijd van onzekerheid dingen beter vóór kan zijn?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 12:44

Cer schreef:
Sheran schreef:

De overheid heeft in deze als de twee meest belangrijke prioriteiten de economie en de druk op de gezondheidszorg.
Of ´jij´ een masker op moet, kan dansen of gedurende de kleine uurtjes van de nacht niet voor de lol de deur uit mag, tests moet kopen voor vakantie is een zeer ondergeschikt belang. Sterker nog, de economie van Covid19; maskers, tests et al is eerder wel dan niet in het belang van de overheid.
Hoe meer beperkingen op jouw vrije-tijdsbesteding ze mee weg kunnen komen zonder sociale onrust, hoe beter voor de overheid.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 12:46

Sheran schreef:

Ik heb het afgelopen winter ook enorm zwaar gehad. Op dit moment heb ik er eigenlijk geen last van. Het enige dat ik mis zijn de festivals die niet door mogen gaan. Als het zo nog een tijd blijft vind ik het prima. Verjaardagen vieren we gewoon weer met zijn allen, geen max. aantal personen meer op bezoek en ik moet zeggen dat je hier onderling niets meer merkt van het 1,5 m. advies onder mensen die elkaar kennen. Wij hebben dat ook laten varen. Alleen in winkels en van mensen die ik niet goed ken houd ik afstand.

Ik zit middenin een verhuizing en gisteren kennis gemaakt met iemand uit de straat. Een wat ouder iemand en zij gaf me gewoon een hand. Ik wilde niet onbeleefd zijn en heb mijn hand niet terug getrokken, maar ik merk wel dat ik deze behoefte eigenlijk niet meer heb richting onbekenden. Hier ben ik toch iets voorzichtiger mee geworden. Vrienden en familie feliciteren en kussen voelt dan gek genoeg weer niet vreemd of onwennig. Iedereen is hier al ruime tijd gevaccineerd en dat voelt gewoon fijn en safe.
Mijn dochter heeft gisteren haar tweede vaccinatie gehad. Een enorm grote locatie in Breda waar 2/3 van de prikhokjes niet meer gebruikt werden en het echt enorm rustig was.
Ik snap nog steeds niet waarom er geen optie is voor mensen verder uit het noorden om vrijwillig hun vaccinatie om te boeken naar een locatie hier in Noord Brabant. Vandaag bellen is vandaag of morgen aan de beurt.

Oomens, maar we zitten nu bijna op het punt dat iedereen die dit wilde gevaccineerd had kunnen zijn. Ergens houdt het dan op vind ik. Het kan niet zo zijn dat de persoonlijke keuze om je niet te laten vaccineren tot gevolg kan hebben dat er meer of langer restricties komen ivm de te lage vaccinatiegraad. Dan liever verplichte vaccinatiepaspoorten om ergens heen te mogen in de tijd waarin besmettingen nog hoog zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 12:51

ingedebruijn schreef:
Naar mijn idee blijven de besmettingen gewoon bestaan maar heeft het op grote schaal geen negatieve gevolgen meer.

Hopen dat de overheden hun verkregen extra bevoegdheden weer los zullen laten en ons niet zullen blijven ´beschermen´.
Dát gaat imo het spannende van de komende winter worden.
Covid19 is in Europa nú al geen acute pandemie meer. Komt door de nog steeds toenemende graad van resistentie (besmettingen eb vaccinaties) steeds beter onder controle.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 12:53

Sheran schreef:
Dit is speculatie, maar ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat we nog midden in een pandemie zitten en dat je in deze tijd van onzekerheid dingen beter vóór kan zijn?

maar zitten we er echt nog middenin? Of zijn we over de helft? Misschien al op 3/4?

want dat is waarom ik die vraag stelde... dat als we er nu nóg midden in zitten, dan is het einde wel een beetje zoek denk...?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 12:54

Sheran schreef:

:roll:

´is´???

In míjn leven toch echt héééél anders :j

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 12:59

Sheran schreef:
Ja dat is waar, had moeten nuanceren naar: 'het is een heel stuk ingewikkelder'. Ik heb al tijden geen vaste partner meer dus wisselde steeds en danste erg vaak met mensen die ik nog nooit had gezien. Daar kom je niet zo makkelijk weer mee in contact. Flamenco gaat nu alleen door met mini-groepen vanwege de kleine locatie, dus daar is gewoon geen ruimte :).

Wilde net zeggen wij mogen namelijk met onze vaste groep (iedereen vaste partner) gewoon dansen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 13:01

Sheran schreef:

serieus :x :roll: >;)