oomens schreef:Volgens mij is het heel simpel.
Als de vaccinatiegraad min of meer homogeen hoog genoeg is, en de bescherming daarvan tegen de rondgaande varianten is voldoende, dan betekent dat dat een versoepeling van de maatregelen niet direct leidt tot een enorm scherpe piek in besmettingen (en met enige vertraging een stijging van de ziekenhuisbezetting).
Zodra je bij een versoepeling een scherpe stijging van de besmettingen ziet optreden, dan weet je dat (lokaal) de vaccinatiegraad nog niet hoog genoeg was, of de vaccins niet de benodigde bescherming bieden. Op dat moment weet je ook dat de versoepelingen te vroeg of te groot waren, en moet je nieuwe maatregelen nemen.
Zodra na versoepelingen alleen lichte schommelingen in de besmettingsaantallen optreden, dan weet je dat je voorlopig op een goede koers zit, en er niet direct nieuwe maatregelen nodig zijn.
De kern zit er dus in dat je in deze fase zult moeten blijven monitoren, en het beleid zult moeten blijven aanpassen op wat je ziet gebeuren.
Duurzaam versoepelen en blijvend alles 'losgooien', dat kan alleen als de besmettingen (met hulp van de vaccins) uit zichzelf stabiliseren, en als een toename in de besmettingen alleen tot een marginale stijging in de ziekenhuizen leidt.
Maar de besmettingen zeggen toch niet dat mensen ook doodziek zijn? Je kunt gewoon besmet raken en anderen besmetten als je gevaccineerd bent dus ik zie niet helemaal hoe een piek in het aantal besmettingen gekoppeld is aan een lage vaccinatiegraad.
Naar mijn idee blijven de besmettingen gewoon bestaan maar heeft het op grote schaal geen negatieve gevolgen meer.