lenaa_tje schreef:Onder andere deze 2 quotes zorgen er voor dat ik het artikel niet prettig en veroordelend vind.Citaat:Voor de zomervakantie was afgesproken dat de scholen volledig zouden opengaan, met volle klassen, met inachtneming van de 1,5 meter tussen leerling en leerkracht en tussen volwassenen onderling. Zo zouden ze het gaan doen; goed geregeld, klap erop. Tevreden vertrokken ze naar de camping, de minister, de bestuurders en de schoolleiders.
Maar dat 'ze' slaat dus op de minster, de bestuurders en de schoolleiders. Niet op de scholen zelf of de docenten.
Ja, die worden wel veroordeeld ja, omdat er vanuit hen als samenwerking weinig kwam. Dat is nogmaals geen verwijt naar individuele scholen of docenten, maar naar het beleid, de samenwerking, de verantwoordelijke hogere lagen.
Citaat:Citaat:Dwarsliggen wordt niet op prijs gesteld. Kinderarts Károly Illy, nota bene lid van het OMT, zegt dat het verstandig is om scholieren onderling één meter afstand te laten houden en waar dat niet kan, in de gangen bijvoorbeeld, mondkapjes te laten dragen.
Dit is niet haalbaar met 32 in een klaslokaal. Over clusters in de bovenbouw gesproken.
Het toont denk ik vooral de verwaarlozing van ons onderwijs aan. 32 leerlingen in lokalen die toch al niet te ruim meestal ontworpen zijn voor max 30. Dat het niet haalbaar is om leerlingen een beetje ruimte te geven is op zich al iets van zorg, ook zonder deze specifieke situatie. Maar nogmaals: daar kun je als docent weinig aan doen. Als politiek des te meer. Dit is geen verwijt naar individuele scholen maar naar de verwaarlozing van het onderwijs en het gemak waarmee we nu kiezen voor 'het kan niet dus doen we maar niets.'
(En ik heb toevallig anderhalve week terug de omgekeerde discussie gehad toen iemand vond dat het maar gewoon richtlijn moest worden om voldoende afstand te houden, en ik daar tegenin bracht dat het in de meeste schoolgebouwen helemaal niet kan omdat ze fysiek niet voldoende ruimte bieden.)
Dus ik snap het praktische bezwaar wel, maar de afwachtendheid van onze regering niet.