Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 20:44

lenaa_tje schreef:
Onder andere deze 2 quotes zorgen er voor dat ik het artikel niet prettig en veroordelend vind.
Citaat:
Voor de zomervakantie was afgesproken dat de scholen volledig zouden opengaan, met volle klassen, met inachtneming van de 1,5 meter tussen leerling en leerkracht en tussen volwassenen onderling. Zo zouden ze het gaan doen; goed geregeld, klap erop. Tevreden vertrokken ze naar de camping, de minister, de bestuurders en de schoolleiders.

Maar dat 'ze' slaat dus op de minster, de bestuurders en de schoolleiders. Niet op de scholen zelf of de docenten.
Ja, die worden wel veroordeeld ja, omdat er vanuit hen als samenwerking weinig kwam. Dat is nogmaals geen verwijt naar individuele scholen of docenten, maar naar het beleid, de samenwerking, de verantwoordelijke hogere lagen.

Citaat:
Citaat:
Dwarsliggen wordt niet op prijs gesteld. Kinderarts Károly Illy, nota bene lid van het OMT, zegt dat het verstandig is om scholieren onderling één meter afstand te laten houden en waar dat niet kan, in de gangen bijvoorbeeld, mondkapjes te laten dragen.

Dit is niet haalbaar met 32 in een klaslokaal. Over clusters in de bovenbouw gesproken.

Het toont denk ik vooral de verwaarlozing van ons onderwijs aan. 32 leerlingen in lokalen die toch al niet te ruim meestal ontworpen zijn voor max 30. Dat het niet haalbaar is om leerlingen een beetje ruimte te geven is op zich al iets van zorg, ook zonder deze specifieke situatie. Maar nogmaals: daar kun je als docent weinig aan doen. Als politiek des te meer. Dit is geen verwijt naar individuele scholen maar naar de verwaarlozing van het onderwijs en het gemak waarmee we nu kiezen voor 'het kan niet dus doen we maar niets.'

(En ik heb toevallig anderhalve week terug de omgekeerde discussie gehad toen iemand vond dat het maar gewoon richtlijn moest worden om voldoende afstand te houden, en ik daar tegenin bracht dat het in de meeste schoolgebouwen helemaal niet kan omdat ze fysiek niet voldoende ruimte bieden.)

Dus ik snap het praktische bezwaar wel, maar de afwachtendheid van onze regering niet.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 20:48

Onze meters zijn ooit uitgezet, stonden altijd op rood. Dan maar beter gewoon uitschakelen ;)
Leerkrachten onderling vooral in onze tak van sport waarin er eens wel iets fysieks moet gebeuren is ook geen optie anderhalve meter. Maar houd daardoor meer afstand bij bijv mijn ouders helaas. Sinds start Corona nooit meer een knuffel kunnen halen. Moeder zit door longen in risicogroep. .

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 20:49

@shadow0 Maar schoolleiders zijn de scholen hè? Dat zijn mijn teamleiders en directeur die beleid maken bij ons op school. Dat was dus mijn punt, die scholen worden hier aangesproken.
Ik ben het wel eens met jou opmerking over de overheid al zou ik het ook echt niet beter weten.
Ik heb wel meer twijfels bij beleid over Corona maar zou ik het beter weten? Nee totaal niet.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 20:51

Coby schreef:
Onze meters zijn ooit uitgezet, stonden altijd op rood. Dan maar beter gewoon uitschakelen ;)
Leerkrachten onderling vooral in onze tak van sport waarin er eens wel iets fysieks moet gebeuren is ook geen optie anderhalve meter. Maar houd daardoor meer afstand bij bijv mijn ouders helaas. Sinds start Corona nooit meer een knuffel kunnen halen. Moeder zit door longen in risicogroep. .

Nog steeds? Jeetje zeg ... dat vind ik wel echt vreemd. Dit is bij ons dus wel aangepast (ok.. ze zijn nog bezig ..) maar in de meeste lokalen is het in orde.
En heel vervelend de situatie met je moeder. :knuffel:

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 20:58

Meters staan idd nog steeds uit. De zwarte roosters zijn ergens in de vakantie wel schoongemaakt dat is alles. :+
Tsja wat betreft ouders is het lastig. Ouders willen heel graag nauw contact, snap ik, maar kan gewoonweg niet. Dat geeft wel frictie. Maar wil niet degene zijn die het doodvonnis tekent daarvoor.
Ooit een zieke kleinzoon met griep bij pake. Pake week daarna overleden. Beppe door verdriet paar weken later.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 08:59

Bij Nieuwsuur ging het gisteren ook hier over. Scholen waar ze nu hebben besloten dan altijd maar de ramen open voorlopig. Nu niet zo'n probleem (alhoewel, vandaag....) maar straks in de winter minder prettig. Als volgens sommige experts mondkapjes ook een optie zouden zijn (en ik ben echt niet voor mondkapjes) waarom die dan niet inzetten voor kinderen boven de 12 waar afstand houden niet lukt en ventilatie ook niet optimaal is? Gaat er nog wel van komen hoor.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 09:17

MoniqueT

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 09:44

Terug in Spanje en al binnen twee dagen weer gewend aan een straatbeeld vol mondkapjes. Viel me zelf trouwens ook niet tegen, rustig ademen, boodschappen gedaan zonder paniek, zoals voorheen weleens gebeurde (bij heel benauwd weer), ondanks 37 graden buiten.

Een interessant artikel over waarom het hier weer zo snel fout gaat en wat ik volledig herken. Ik zag onderweg naar huis maandag ook een aantal mensen elkaar op straat begroeten, mondkapjes af om te zoenen en weer op. Ja hoor!

https://nos.nl/artikel/2345421-streng-s ... n-dat.html

En over hoe Nederland heel Spanje op code oranje zet, terwijl veel gebieden (ook toeristisch) het gewoon beter doen dan delen van Nederland. Zo erg voor de toeristensector hier, maar bijvoorbeeld ook voor Nederlanders die hier een vakantiehuis hebben en graag een paar weken daar door zouden brengen. In eigen huis, in de natuur, zonder uit te gaan of veel risico te lopen.

https://www.espanje.nl/waarom-spanje-code-oranje/

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 10:14

Dat is toch niet raar? NL kan niets zeggen of beoordelen over de binnenlandse situatie. Als daar geen reisbeperking geldt, is het hele gebied risicovoller. Daarnaast blijven het adviezen, wie een vakantiehuis ergens achteraf heeft en nergens heen gaat, kan zelf inschatten dat er minder risico is. Maar daar heeft de toeristensector in Spanje ook weinig aan natuurlijk.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 10:19

purny schreef:

Mij ook niet.

Want je kan dus corona hebben met echt minimaal "klachten"

En ik merk het ook aan mezelf. Bij ieder pijntje, snotje en hoestje is het: oj hopelijk geen corona.

Ik heb eigenlijk chronisch last van mn neus. Ik ruik de ene dag beter dan de andere dag, dus een dagje wat minder ruiken, zal voor mij geen alarmbel laten rinkelen.

En net als ieder mens moet ik wél eens hoesten omdat ik een kriebel in mn keel heb en dagelijks wel eens een snotje in mn neus. Al 26 jaar..

Voor mezelf heb ik besloten me te laten testen bij duidelijk symptomen. Voor mij zou dat flink hoesten, verhoging, echt een verkouden gevoel zijn.

Maar voor één enkel snotje, nies, hoest of dagje minder ruiken ga ik me niet laten testen, want dan had ik nu al 50x getest geweest.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 10:25

veerledec schreef:
Dat is toch niet raar? NL kan niets zeggen of beoordelen over de binnenlandse situatie. Als daar geen reisbeperking geldt, is het hele gebied risicovoller. Daarnaast blijven het adviezen, wie een vakantiehuis ergens achteraf heeft en nergens heen gaat, kan zelf inschatten dat er minder risico is. Maar daar heeft de toeristensector in Spanje ook weinig aan natuurlijk.

Raar dat dan tot afgelopen dinsdag wel kon, toen delen van Spanje oranje gebied waren en de rest gewoon op geel stond .... Artikelen gelezen? Zelfs het RIVM en Buitenlandse Zaken snappen het zelf niet en wijzen naar elkaar.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 10:34

mvdende schreef:
purny schreef:

Mij ook niet.

En ik merk het ook aan mezelf. Bij ieder pijntje, snotje en hoestje is het: oj hopelijk geen corona.

Ik heb eigenlijk chronisch last van mn neus. Ik ruik de ene dag beter dan de andere dag, dus een dagje wat minder ruiken, zal voor mij geen alarmbel laten rinkelen.

En net als ieder mens moet ik wél eens hoesten omdat ik een kriebel in mn keel heb en dagelijks wel eens een snotje in mn neus. Al 26 jaar..

Voor mezelf heb ik besloten me te laten testen bij duidelijk symptomen. Voor mij zou dat flink hoesten, verhoging, echt een verkouden gevoel zijn.

Maar voor één enkel snotje, nies, hoest of dagje minder ruiken ga ik me niet laten testen, want dan had ik nu al 50x getest geweest.

Hier ook hoor, bij klachten kijk ik het gewoon een dagje aan. Eerst even puffen en mocht het niet over gaan de volgende dag dan ga ik pas bellen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 11:33

MoniqueT schreef:
veerledec schreef:

Raar dat dan tot afgelopen dinsdag wel kon, toen delen van Spanje oranje gebied waren en de rest gewoon op geel stond .... Artikelen gelezen? Zelfs het RIVM en Buitenlandse Zaken snappen het zelf niet en wijzen naar elkaar.

Ja gelezen, maar de quotes worden wel duidelijk in het straatje van de auteur gezet. Er kan toch verschil zitten in de situatie: 'het gaat net over onze grens' en 'het gaat nu al langere tijd over onze grens, waardoor het risico op binnenlandse verspreiding groter wordt'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 11:43

purny schreef:
mvdende schreef:
Mij ook niet.

Hier ook hoor, bij klachten kijk ik het gewoon een dagje aan. Eerst even puffen en mocht het niet over gaan de volgende dag dan ga ik pas bellen.

Ik laat me testen bij alle klachten die afwijken van wat bij mij normaal is. Want ook hele lichte klachten kunnen op corona duiden. En bij lang niet iedereen wordt het erger dan die lichte klachten, maar dan kan je intussen wel anderen besmetten.

Dus word ik 's morgens wakker met een neusgat dicht, dan doe ik niks. Want dat is in mijn situatie normaal. Dat heb ik bijna elke dag. Maar heb ik opeens keelpijn, of is mijn smaak minder goed, dan wel. Dan regel ik dezelfde dag nog een afspraak. Want dat heb ik zelden tot nooit. Testen is een kleine moeite. En juist bedoeld om er op tijd bij te zijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 11:59

Ik laat me ook testen bij aanhoudende of afwijkende klachten. Dat bedoelde ik met mijn post

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 12:08

Bij hele kleine klachten kijk ik het eerst een paar dagen aan.

Nogmaals ik heb meerdere keren per jaar een verstopte/ loopneus. Nu ook weer. En hele grote kans dat het morgen weer weg is.

Pas als het echt gaat doorzetten bel ik voor een afspraak.

Wat ook niet helpt is dat ik 40 minuten / 50km enkele reis met de auto moet rijden. Da's best een takke eind en kost gewoon een smak benzine. Dus dat doe ik alleen maar als het echt duidelijk corona kan zijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 12:19

mvdende schreef:

Nogmaals ik heb meerdere keren per jaar een verstopte/ loopneus. Nu ook weer. En hele grote kans dat het morgen weer weg is.

Wat ook niet helpt is dat ik 40 minuten / 50km enkele reis met de auto moet rijden. Da's best een takke eind en kost gewoon een smak benzine. Dus dat doe ik alleen maar als het echt duidelijk corona kan zijn.

Dat is balen... maar dan blijf je wel binnen toch?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 12:36

purny schreef:
mvdende schreef:

Dat is balen... maar dan blijf je wel binnen toch?

Nee, want dan zit ik van de 52 weken er 45 binnen.

Ik heb gewoon altijd wisselend dan weer een verstopte neus, dan weer een loopneus.

Zolang er geen verhoging en belabberd gevoel bij komt kijken ga ik niet laten testen.

Hetzelfde geld voor keelpijn, of keelirritatie. Zeker na een dag kletsen met een vriendin is mn keel shor, dat is geen corona en een dag later weer over.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 12:43

Ik vraag me af of de besmettingen bij ons komende week oplopen (regio Woensdrecht)
Putte wordt namelijk meegenomen in het rioolwateronderzoek en op peildatum 11 augustus stond het op 0 en gisteren is peildatum 17 augustus toegevoegd en nu staat het op 521.
https://coronadashboard.rijksoverheid.n ... regio=VR20

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 12:45

mvdende schreef:

Je woont toch in Den Haag? Hoezo dan 50 km enkele reis?

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 12:45

mvdende schreef:

Bij sommigen zet t niet door, waardoor je dus anderen kunt besmetten tenzij je alleen thuis blijft en niemand ontvangt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 12:46

Ossendrecht en teststation in Breda is 55 km.
Maar er komt er binnenkort ook eentje in Roosendaal.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 12:47

bigone schreef:
mvdende schreef:

Je woont toch in Den Haag? Hoezo dan 50 km enkele reis?

Nee mvdende woont in Ossendrecht.
Maar dan nog zou ik bij verergerde klachten binnenblijven. Dat word ook uitgebreid verteld.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 12:48

En als je wel naar buiten gaat voor een boodschap enz, wees dan even sociaal en zet een mondkapje op. O:)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 13:16

cobiie schreef:
En als je wel naar buiten gaat voor een boodschap enz, wees dan even sociaal en zet een mondkapje op. O:)

Ik heb dit het hele jaar door! Ik noem het altijd chronisch verstopte neus.

Pas bij echte klachten ga ik laten testen. Dus als deze klachten erger worden ga ik me laten testen. Maar nu is er nog niets aan de hand.

Ook Roosendaal is 30 minuten enkele reis, ze zouden een testlocatie hier in gemeente Woensdrecht moeten hebben.