Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:06

Persconferentie voortaan aangepast aan het niveau van de vragen. Door mauricevanberkel.nl #coronacrisis #rutte #persconferentie

Afbeelding

zonnebloem18

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:06

Dat is geen anderhalve meter hè. :D

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:07

Kinderen hoeven dat niet per se. Zeker niet in deze leeftijd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:07

zonnebloem18 schreef:
Dat is geen anderhalve meter hè. :D

Kinderen minder risico , kunnen ze elkaars rammelaars uitwisselen

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:08

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:11

elnienjo schreef:

Hm, ik weet niet of anderen dit ook volgen, maar er zitten wat rare dingen bij. Ik weet helaas niet wie de sprekers zijn, ik heb het begin niet gezien. Maar er is een krullebol-meneer die echt tegen is, omdat hij meer heil ziet in een grotere IC capaciteit waar ik uit haal dat het hem niet veel uitmaakt dat er mensen ziek worden.. Hij zegt 'waarom miljoenen pompen in een economie die nu stil ligt, dat geld moet in de IC', maar ik hoop even dat ik het verkeerd begrijp. Hij klonk een beetje als bang voor zn baan ofzo.. :?

Edit: die krullenbol is dhr Filippini van Privacy First, in dat licht kan ik zijn uitspraken niet echt volgen. Hij was ook tegen het uitwisselen van medische gegevens, het zogenaamde digitale dossier, volgens mij.
Ergens snap ik zijn bezwaren wel, maar op hun website kom ik er niet helemaal uit..
Laatst bijgewerkt door Cer op 22-04-20 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:12

Ik vind dat ze nu ook moeten gaan kijken naar het economisch punt.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:13

Het Duitse Biontech heeft nu ook toestemming gekregen om hun vaccinatie op gezonde vrijwilligers te testen.
Bron: ntv

Er lijkt dus toch wat schot in de zaak te komen. Eerder deze week al het VK, nu Duitsland.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:14

Cer schreef:
elnienjo schreef:

Hm, ik weet niet of anderen dit ook volgen, maar er zitten wat rare dingen bij. Ik weet helaas niet wie de sprekers zijn, ik heb het begin niet gezien. Maar er is een krullebol-meneer die echt tegen is, omdat hij meer heil ziet in een grotere IC capaciteit waar ik uit haal dat het hem niet veel uitmaakt dat er mensen ziek worden.. Hij zegt 'waarom miljoenen pompen in een economie die nu stil ligt, dat geld moet in de IC', maar ik hoop even dat ik het verkeerd begrijp. Hij klonk een beetje als bang voor zn baan ofzo.. :?

Das echt niet een bijster intelligente uitspraak…

Ik denk dat we nu op een punt zitten dat we wel wat met de economie moeten, juist om de zorg zo optimaal mogelijk te krijgen. Maar ik weet de context niet.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:15

Destination schreef:
Het Duitse Biontech heeft nu ook toestemming gekregen om hun vaccinatie op gezonde vrijwilligers te testen.

Er lijkt dus toch wat schot in de zaak te komen. Eerder deze week al het VK, nu Duitsland.

Fijn :)

Hoe lang zou zo'n test duren?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:17

Oscar schreef:
Destination schreef:

En gaat dit om gelijke vaccins? VK en DL?
Of zijn er meerdere vaccins die in een beginstadium al voorzichtig een positief effect lijken te hebben?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:19

Gelukkig heb ik de Duitse adviezen ter harte genomen en mijn moeder en ik hebben die pneumo weken geleden al laten zetten.

Citaat:
Het kabinet wil mensen van 70 tot en met 79 jaar met voorrang een vaccinatie tegen pneumokokken aanbieden. Dat komt overeen met een spoedadvies van de Gezondheidsraad.

De groep mensen is het meest kwetsbaar. Zij lopen een verhoogd risico bij een pneumokokkeninfectie alsook bij een besmetting met het coronavirius. Ook mensen die longschade hebben opgelopen door het coronavirus komen in aanmerking voor een pneumokokkenvaccinatie.

Het is nog onzeker of er voldoende vaccin is om de hele doelgroep te gaan vaccineren of dat een deel van de doelgroep prioriteit krijgt, schrijft het kabinet aan de Tweede Kamer.

Cer

Janine1990 schreef:

Ik denk dat we nu op een punt zitten dat we wel wat met de economie moeten, juist om de zorg zo optimaal mogelijk te krijgen. Maar ik weet de context niet.

Daarbij zit een mevrouw Sticker (van Waag?) die zegt dat apple en google al dingen aan het ontwikkelen zijn, maar dat dat lang gaat duren omdat die telefoons er nog niet zijn. Iemand vraagt daarop of dat niet geintegreerd wordt met een update zodat het op de huidige telefoons komt. Zij geeft dan aan dat tracking en tracing in de hardware zit en niet in de software... Nu heb ik niet zoveel verstand van technologie, maar volgens mij kunnen telefoons al tracen en is het een software ding.. Heeft iemand hier een idee?

Dezelfde mevrouw geeft ook aan tegen de app te zijn omdat je datavervuiling zou krijgen omdat de app niet zou kunnen meten hoe ver je bij iemand vandaan bent en hoe lang je daar in de buurt geweest bent. Ik heb in de discussies die ik gevolgd heb, juist begrepen dat dat wel mogelijk is.
Kortom, door deze technische briefing over specifiek de app ben ik niet veel wijzer geworden :')
Laatst bijgewerkt door Cer op 22-04-20 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Destination

Oscar schreef:
Destination schreef:

Toch wel een paar maanden schat ik. Er zijn 3 verschillende fases:
- Fase 1: testen op een kleine groep gezonde vrijwilligers
Fase 2: bij succes in fase 1 testen op een grotere groep vrijwilligers, waarvan vaak ook een aantal de ziekte hebben
Fase 3: bij succes in fase 2 testen op een grote groep vrijwilligers uit verschillende landen. Het gaat hier soms om duizenden mensen. Deze fase kan zelfs enkele jaren duren.

https://de.gsk.com/de-de/forschung-und- ... -pruefung/

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:22

purny schreef:

Dat een VVD'er zegt dat de volksgezondheid vóórgaat zegt wel wat, toch?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:28

Astorga schreef:
purny schreef:

Dat een VVD'er zegt dat de volksgezondheid vóórgaat zegt wel wat, toch?

Absoluut, nu moet iedereen daar ook nog op leren vertrouwen.

Ik denk alleen niet dat Purny de situatie onderschat zoals heel veel anderen dat wel doen. Maar dat Purny wel van mening is dat economie belangrijk is voor volksgezondheid omdat stilstand van de economie ontwikkeling in de weg staat. En ontwikkeling is voor de gezondheidszorg nu juist heel erg belangrijk.

Natuurlijk zijn er al hele mooie initiatieven ontstaan. Maar tegelijk raken veel mensen en bedrijven nu ook in een mineurstemming, en een mineurstemming staat ontwikkeling ook in de weg.

Dus ik kan dat idee heel goed volgen. Natuurlijk worden er achter de schermen heel wat dingen besproken. Maar de NOS verspeelde een flinke kans om hier kennis over te vergaren. Al was het maar een uitspraak dat er achter de schermen diverse scenarios worden uitgewerkt.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:37

Cer schreef:
Janine1990 schreef:

Daarbij zit een mevrouw Sticker (van Waag?) die zegt dat apple en google al dingen aan het ontwikkelen zijn, maar dat dat lang gaat duren omdat die telefoons er nog niet zijn. Iemand vraagt daarop of dat niet geintegreerd wordt met een update zodat het op de huidige telefoons komt. Zij geeft dan aan dat tracking en tracing in de hardware zit en niet in de software... Nu heb ik niet zoveel verstand van technologie, maar volgens mij kunnen telefoons al tracen en is het een software ding.. Heeft iemand hier een idee?

Dezelfde mevrouw geeft ook aan tegen de app te zijn omdat je datavervuiling zou krijgen omdat de app niet zou kunnen meten hoe ver je bij iemand vandaan bent en hoe lang je daar in de buurt geweest bent. Ik heb in de discussies die ik gevolgd heb, juist begrepen dat dat wel mogelijk is.
Kortom, door deze technische briefing over specifiek de app ben ik niet veel wijzer geworden :')

Je kan blijkbaar nog niet continu bluetooth oid scannen. Apple en Android zijn bezig met een API (een soort software extensie) die dus eerst af moet zijn voordat mensen er iets mee kunnen (en blijkbaar geldt dat ook voor de 7 apps die nu in de running zijn). Volgens mij zijn er geen nieuwe telefoons nodig. Bron: mijn vriend is app developer bij een groot bedrijf en daar hebben ze dat uitgezocht gezien ze op de hoogte moeten blijven van dit soort ontwikkelingen :j
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 22-04-20 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:37

Groot probleem is dus dat er wederom een steunpakket moet komen. En dat we niet stil moeten blijven staan maar moeten gaan kijken desnoods over 2 weken hoe we voorzichtig kunnen gaan openen, met maatregelen.
Ik vind de volksgezondheid ook heel belangrijk. Maar ik ben van mening dat je niet nog een aantal maanden op deze voet verder kan gaan.

Werken is ook een deel welzijn en dagbesteding. Mensen die voorheen werkten zitten nu thuis. Coronakilo's, sociaal isolement, verwaarlozing.. dit gaat allemaal gebeuren. En dan vraag ik me af hoever dit gaat komen

Overigens is er al een app. Die van het OLVG

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:38

@Purny dat is een anders soort app dan de 7 apps die nu in ontwikkeling zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:39

IMANDRA schreef:
Je kan blijkbaar nog niet continu bluetooth oid scannen. Apple en Android zijn bezig met een API die dus eerst af moet zijn voordat mensen er iets mee kunnen (en blijkbaar geldt dat ook voor de 7 apps die nu in de running zijn). Volgens mij zijn er geen nieuwe telefoons nodig. Bron: mijn vriend is app developer bij een groot bedrijf en daar hebben ze dat uitgezocht :j

Ja, jouw vriend zegt dan idd hetzelfde als mijn prive-bron (een IT genius :') ) maar mevrouw Stikker is het daar niet mee eens. Snap ik wel, na het lezen van haar website. Zij is sowieso heel erg anti internet privacy schending. Is logisch, maar ze moet dan wel met goede argumenten komen, nu vond ik haar een beetje ongeloofwaardig..

Overigens heb ik net wel geleerd dat BlueTooth een ingang is voor hackers.. wist ik niet, weer wat geleerd (bij mij staat dat dus altijd aan ivm autobellen enzo :') )

Het stukje wat nu volgt heeft sprekers die wat positiever zijn volgens mij, maar het moet nog beginnen
Laatst bijgewerkt door Cer op 22-04-20 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:39

Inderdaad, als er iemand is die voor de economie staat is het Mark Rutte wel. :j Zodra dat ook weer kan zal dat ook zeker weer een weg vinden, daar ben ik niet bang voor. Maar het moet gewoon geleidelijk gaan en inderdaad steeds opnieuw bekeken worden.

Heel naar allemaal, maar veel verder dan 3 weken vooruit denken is nu gewoon even de realiteit. En ik geloof echt wel dat er al allerlei scenario's klaar liggen om de boel straks weer op gang te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:40

Cer schreef:

Dit is geen technische briefing, maar een hoorzitting aangevraagd door de tweede kamer.
https://www.tweedekamer.nl/debat_en_ver ... 2020A01700
Jammer dat ik het grotendeels gemist heb. Afgelopen maandag was de briefing over de app. Dat was echt nutteloos, werd alleen maar naar de minister verwezen.

Marleen Stikker is inderdaad directeur van Waag.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:41

Cer schreef:
IMANDRA schreef:
Je kan blijkbaar nog niet continu bluetooth oid scannen. Apple en Android zijn bezig met een API die dus eerst af moet zijn voordat mensen er iets mee kunnen (en blijkbaar geldt dat ook voor de 7 apps die nu in de running zijn). Volgens mij zijn er geen nieuwe telefoons nodig. Bron: mijn vriend is app developer bij een groot bedrijf en daar hebben ze dat uitgezocht :j

Ja, jouw vriend zegt dan idd hetzelfde als mijn prive-bron (een IT genius :') ) maar mevrouw Stikker is het daar niet mee eens. Snap ik wel, na het lezen van haar website. Zij is sowieso heel erg anti internet privacy schending. Is logisch, maar ze moet dan wel met goede argumenten komen, nu vond ik haar een beetje ongeloofwaardig..

Overigens heb ik net wel geleerd dat BlueTooth een ingang is voor hackers.. wist ik niet, weer wat geleerd (bij mij staat dat dus altijd aan ivm autobellen enzo :') )

Alles is een ingang voor hackers als het niet goed beveiligd is. Openbare WiFI bijv ook. Je moet gewoon verstandig met je telefoon omgaan en geen verbinding maken (op welke manier dan ook) met apparaten of signalen die je niet kent.

Heb je een linkje naar wat die Stikker precies zegt? Want ook als het scannen vanuit de hardware komt, zal je die data toch nog ergens op moeten slaan wil je het kunnen vergelijken met anderen, en is er dus altijd wel iets van privacy data mee gemoeid.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:42

Jessix schreef:
Inderdaad, als er iemand is die voor de economie staat is het Mark Rutte wel. :j Zodra dat ook weer kan zal dat ook zeker weer een weg vinden, daar ben ik niet bang voor. Maar het moet gewoon geleidelijk gaan en inderdaad steeds opnieuw bekeken worden.

Heel naar allemaal, maar veel verder dan 3 weken vooruit denken is nu gewoon even de realiteit. En ik geloof echt wel dat er al allerlei scenario's klaar liggen om de boel straks weer op gang te krijgen.

Maar op een gegeven moment is ook onze pot leeg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:44

Cer schreef:

Het stukje wat nu volgt heeft sprekers die wat positiever zijn volgens mij, maar het moet nog beginnen

Mevrouw Stikker heeft haar sporen echter wel verdiend. Dat heeft voor mij toch iets meer waarde dan al die privebronnen :+ .