Beleggers op het forum?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 10:25

Dat klinkt goed :D
Wij zijn de laatste jaren ook wat meer aan het inzetten op dividend aandelen inderdaad, en dan vooral bedrijven die nog laag staan en blijven groeien.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 10:40

Paardjes83 schreef:
8nnemiek schreef:
Hebben jullie nog iets gemerkt van de nieuwe kwartaalcijfers?
Hier ging Flowtraders 20% de min in (ondanks hogere winst) en 3M 23% de plus in :+ Dus uiteindelijk nog niet veel verdiend onder de streep haha.
Maar we hebben nog leuk wat Flowtraders bijgekocht, dus als die weer terug omhoog gaat hebben we er alsnog mooi aan verdiend :D

En hoe gaat het verder bij jullie?

Ik sta helemaal in de startblokken om weer in te slaan. Staan een paar pareltjes heel erg laag, waardoor ze spontaan hoog dividend aandelen zijn geworden. Zo raap ik ze altijd graag op.

Hoe bestudeer jij dat dan?

Ik denk altijd als eentje een enorme chrash maakt. Dat ze misschien failliet gaan. Of zit daar geen verband tussen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 11:13

Bedrijven doen vooraf voorspellingen over hoeveel winst ze verwachten te maken. Als zo’n voorspelling niet uitkomt, en ze minder winst hebben gemaakt dan voorspeld, maar wel nog altijd winst hebben gemaakt, zoals Flowtraders nu, dan zie je vrij vaak dat de koers ineens flink crasht. Maar een bedrijf dat nog gewoon winst maakt zal niet zomaar failliet gaan. Dus zie je zo’n koers bijna altijd weer terug omhoog veren.

lizard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 14:59

Mijn winst is de laatste 2weken aardig gedaald.

Misschien ga ik nog wat bijkopen.

Anders gewoon afwachten,het gaat vast wel een keer weer omhoog.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 15:02

8nnemiek schreef:
Bedrijven doen vooraf voorspellingen over hoeveel winst ze verwachten te maken. Als zo’n voorspelling niet uitkomt, en ze minder winst hebben gemaakt dan voorspeld, maar wel nog altijd winst hebben gemaakt, zoals Flowtraders nu, dan zie je vrij vaak dat de koers ineens flink crasht. Maar een bedrijf dat nog gewoon winst maakt zal niet zomaar failliet gaan. Dus zie je zo’n koers bijna altijd weer terug omhoog veren.

aha oke dankje voor de uitleg.

Paardjes83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 15:54

furious schreef:
8nnemiek schreef:

aha oke dankje voor de uitleg.

Dat is meestal de reden maar ook ongegronde angst. De lock down gaat over handelsancties zijn te omzeilen bang voor verslechterde concurrentie positie.

Zo kocht ik Klepierre in de lockdown bijvoorbeeld. Philips toen het slechte nieuws van de apneu apparaten in de prijs verwerkt was en AT en T toen er geruchten waren over het verouderde netwerk.

Je moet wel geduld hebben vertrouwen komt te voet maar gaat te paard.

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 17:01

Hi Allen, ik wil graag starten met beleggen en nu zag ik sowieso dat ASML redelijk interessant is omdat deze zo gedaald is maar wel een goed groei potentieel heeft. Daarnaast natuurlijk de ETFS. Maar nu twijfel ik wat is handig zelf beleggen via DEGIRO of via Meesman. Ik ben een begin twintiger en wil langzaam aan beginnen om een mooie portefeuille op te bouwen :o

Desireeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 17:19

J30d schreef:
Hi Allen, ik wil graag starten met beleggen en nu zag ik sowieso dat ASML redelijk interessant is omdat deze zo gedaald is maar wel een goed groei potentieel heeft. Daarnaast natuurlijk de ETFS. Maar nu twijfel ik wat is handig zelf beleggen via DEGIRO of via Meesman. Ik ben een begin twintiger en wil langzaam aan beginnen om een mooie portefeuille op te bouwen :o

Interessant! Ik twijfel ook nog tussen DEGIRO (voordeel zelf kunnen kiezen) en Meesman (lagere kosten en er wordt goed voor je belegt). Dus ik lees even mee!

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 16:47

De boel is lekker aan het kelderen :=

Laten jullie dan 'gewoon' alles staan?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 16:57

Hier valt het wel mee eigenlijk, maar dat is denk ik vooral omdat Flowtraders alles omhoog trekt met dik 10% in de plus vandaag :=
Ik ben wel blij dat we Intel een tijd geleden zo'n beetje op de top hebben verkocht. Die is al weken flink aan het kelderen.
China mobile is vandaag de snelste daler in ons portfolio, met 3% in de min. Maar daar staan we over alles zo veel in de plus dat je daar weinig van merkt. Ik zie in ieder geval zo gauw niks waarvan ik denk, boh die is interessant om bij te kopen.
Verkopen bij dalen doe ik nooit. Of ik moet al echt genoeg in de plus staan en er moet een duidelijke reden zijn waarom een bedrijf verder zal blijven dalen. Maar meestal veert zo'n aandeel vrij snel weer terug.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 17:02

Omdat ik veel zie dalen. Denk ik dan als je er nog 1 mooi in de plus heb die dan cashen. Maar misschien een verkeerde gedachten gang omdat ik nog niet zo lang beleg.
(kan het ingelegd geld prima missen dus dat is het niet)

_Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 17:15

J30d schreef:

Ik heb geen ervaring met Meesman, maar ik vind het wel fijn om zelf keuzes te kunnen maken hoeveel en waar ik in beleg...

@furious, ik laat ook alles staan. Tenzij ik denk dat aandelen naar beneden gaan, terwijl ze nu (flink) in de plus staan.. Maar dat heeft voor mij niks te maken met of de andere aandelen laag of hoog staan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 17:45

Ik laat ook staan en kijk om bij te kunnen kopen.
Aangezien ik verwacht dat op lange termijn het wel weer gaat stijgen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 13:03

furious schreef:
De boel is lekker aan het kelderen :=

Laten jullie dan 'gewoon' alles staan?

Ik heb recent veel verkocht, want dik in het groen, dus heb nu nog maar minimaal in het rood staan. Dat blijft staan en ik koop nu bij.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 13:52

Wij laten alles staan, proberen extra bij te kopen deze rode maanden. Ik zie het al 'uitverkoop'. Maar wij doen dan ook indexbeleggen.

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 20:35

Ik heb hier net toch voor Meesman gekozen ipv het zelf te gaan doen. Zeker als beginner leek mij dit wel zo verstandig. Alleen enige waar ik over twijfel is de stortingxmix ik heb nu aandelen wereldwijd 50% , aandelen toekomst 25% en obligaties 25% ik ga echt beleggen voor de lange termijn denk aan minimaal 25 jaar maar waarschijnlijk eerder richting de 40. Ik ben nu 22 jaar oud en ga maandelijks een x bedrag storten en daarnaast 2x per jaar nog een extra storting. Welke stortingsmix raden jullie aan/ hebben jullie?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 09:05

Enkel aandelen wereldwijd totaal zou ik dan doen. De rest levert minder rendement op en als je zo lang wil beleggen dan is indexbeleggen hartstikke veilig.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 10:09

Als je wat serieuzer wil gaan beleggen voor de toekomst dan is het sowieso slim om een paar boeken te lezen of bijvoorbeeld wat podcasts te volgen. Dan kun je zelf uitzoeken wat het beste bij jou past en hoeveel risico je wel of niet wil nemen.
Om te beginnen zijn ETF's ook leuk, en niet al te risicovol. Dividendbeleggen is ook leuk, maar dan moet je wel zelf op zoek naar goede bedrijven die veel dividend uitkeren, dus daar gaat wat meer tijd in zitten.
Wij doen naast dividendbeleggen vooral ook wat value investing, maar daar gaat nog veel meer tijd in zitten.

Hoe je het ook doet, het is altijd verstandig om zo vroeg mogelijk te beginnen, en gewoon maandelijks een vast bedrag opzij te zetten inderdaad. Goed bezig :j

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 23:03

Wij proberen bij een flinke daling nog wat bij te kopen. Inderdaad als zijnde uitverkoop.

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 09:08

Ik heb inderdaad ook alleen gekocht nu.
Verkopen heb ik sowieso nog niet gedaan.
Mijn idee was dividend beleggen.
Nu kan je bij etf’s niet echt zien wat het dividend is, alleen het voordeel aan een etf vind ik dat er heel veel aandelen in zitten.
Ben laatst wel gaan kijken hoe het met dividend zit op aandelen die ik al heb.
En wanneer ze uitkeren. Dit om eigenlijk ook te gaan kijken elke maand iets aan dividend te kunnen gaan ontvangen.
Maar daar gaat ook wel wat tijd in zitten :+

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 13:14

Via de podcast van jong beleggen ben ik er zojuist achter gekomen dat het kan zijn dat je nog met een deel van je bruto salaris zou mogen beleggen voor je pensioen.
Dit kan je via de website van de belastingdienst tot 10 jaar terug opvragen/uitrekenen.

Nu is mij vraag. Zijn er hier ook mensen die dit toevallig al doen?
Ik wil vanmiddag even met mij belastingaangiftes gaan kijken of ik nog recht heb op iets.
Maar het klonk voor mij wel als iets wat toch wel heel interessant kan zijn.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 15:56

Ik doe dit bewust niet, omdat erkende pensioenbeleggingen pas opneembaar zijn vanaf de wetmatige pensioenleeftijd. (mogelijk gebruik ik niet de juiste termen).
Het geld komt dus pas vrij bij x leeftijd, mocht je eerder met pensioen willen kan dat dus niet met deze belegging. Het levert inderdaad wel belastingvoordeel op, het is een keuze die je voor jezelf moet afwegen.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 16:30

Nee wist niet dat dat mogelijk via bruto salaris kan.
Kan mij dat ook niet herinneren van de podcast, maar heb ze ook niet allemaal geluisterd.

Je zou dan toch ook een deel voor pensioen kunnen beleggen een een deel voor '' jezelf''

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 16:51

Ja, ik doe dit wel. Wordt automatisch verrekend in mijn aangifte.

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 16:55

Doubtless schreef:
Ja, ik doe dit wel. Wordt automatisch verrekend in mijn aangifte.

Kan jij mij misschien uitleggen hoe ik dit goed doe?
Ik heb het net geprobeerd en toen vroeg hij naar gegevens van 2013, maar ik kan maar tot 2018 terug zien op de belastingdienst