Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:33

Ik woon in Oostenrijk en ze hebben hier de mensen echt goed geïnstrueerd. Iedereen lijkt zich er aan te houden nu. Vorige week nog overal apres-ski en nu een stil land. Het weer is zoals altijd prachtig en dat maakt het contrast zo groot. Italië is niet zo heel ver en als je er dan aan denkt wat daar gebeurt....

Flachau is wel in quarantaine, dat is hiervandaan 30 minuten rijden. Maar dat is een Nederlandse enclave tijdens de wintersport.... ik geloof dat half Brabant daar was de afgelopen weken.

Oostenrijk is ook niet officieel in lock down, ik denk ook niet dat dat helpt. Dan had dat veel eerder moeten gebeuren. Toen de eerste gevallen in Italië waren. Direct alle mensen daarvandaan in quarantaine en niet naar de carnaval. Geen carnaval en geen vakanties meer. Nu is het echt te laat.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:36

Weet je...Ik vraag me af of we niet überhaupt al te laat zijn. En of de optie virus zijn gang laten gaan niet de enige optie is die over blijft. Dat is een gedachte die me vandaag niet los wil laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:37

SusanH schreef:
Weet je...Ik vraag me af of we niet überhaupt al te laat zijn. En of de optie virus zijn gang laten gaan niet de enige optie is die over blijft. Dat is een gedachte die me vandaag niet los wil laten.

We zijn wel te laat, in ieder geval met voorkomen dat heel veel mensen ziek gaan worden. Maar de maatregelen die nu genomen worden zorgen er in ieder geval voor dat het zorgsysteem (hopelijk) niet overbelast gaat raken. Dus dat is nog best een groot verschil met het gewoon laten gaan.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:42

SusanH schreef:

Snap wel dat je dat denkt. Het is zo wijdverspreid over de hele wereld. Hoe zet je alle bewegingen van besmette mensen stil tot het virus helemaal is uitgedoofd? Is dat überhaupt mogelijk, want weten we wie er allemaal zonder klachten met het virus rond loopt?

Er zijn zo veel mensen zich juist door de lockdowns gaan verspreiden over de wereld. Zowel in Wuhan en Italië zijn er nog snel hordes mensen vertrokken voordat alles dicht zou gaan. Weten we waar die allemaal naar toe zijn gegaan? Hoe lang en waar blijven er nieuwe haarden opkomen doordat er onbewust besmette mensen rondlopen?

Sorry, dit helpt niet zeker?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:42

Destination schreef:
China is dus volgens jou drie maanden in lockdown geweest. Hoe veel wijzer zijn we in die tijd geworden? Naar mijn mening niet bijster veel, want er is nog niet zo lang geleden naar buiten gebracht dat het virus ook op oppervlakten kan overleven. Eerder werd gesteld dat dit niet het geval was. Ook werd er eerst gezegd dat het openbaar vervoer nog relatief veilig was, dit is later ook teruggetrokken toen bleek dat er mensen zijn besmet in een openbare bus.

De capaciteit binnen Nederland wordt ook uitgebreid, maar dit gaat niet van de ene op de andere dag. Ik kan me persoonlijk niet voorstellen dat ze in China ineens een bijna onbeperkte voorraad aan tests hebben.

Bovendien, China kun je niet vergelijken met Nederland. Hun levensstandaard verschilt ontzettend met die van Nederland en het is op bepaalde plekken veel dichtbevolkter dan in bijvoorbeeld de Randstad.

Destination ga je even inlezen. Wuhan - hoofstad van Huwei - is erg dichtbevolkt met 10.020.000 inwoners (volkstelling 2011), waarvan er ca. 6.434.000 in het stedelijke gebied wonen. In Huwei is stedelijk gebied ook hutjemutje. Nederland heeft 17.000.000 inwoners, waarvan bijna een kwart in grote en middelgrote steden = zo'n 4.250.000. Je kunt dus stellen dat Wuhan dichtbevolkter is dan Nederland.
Als ze dus de ziekte daar al onder controle krijgen, zodanig dat het noodziekenhuis kan worden ontmanteld, kunnen we dat in NL toch ook? En misschien nog wel beter?
Je kunt heel China inderdaad niet met Nederland vergelijken; dan moet je heel Europa daarnaast leggen. Zou het zo out of control zijn in China als in Europa, dan blijft dat echt niet achter gesloten deuren.
In Wuhan (China) is er controle; dat kan hier dus ook.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wuhan

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:45

Onze curve is nog lang niet plat, maar het is gelukkig geen verdubbeling.

Rampen zoals in 1919 (virus, pandemie n1h1, A griep, Spaanse griep) met 20 miljoen doden kunnen we voorkomen.
De kindersterfte valt erg mee (itt 1919).
Maar gezien mijn leeftijd loop ik wel degelijk gevaar.

MizzMontana

Babootje schreef:
Destination schreef:
China is dus volgens jou drie maanden in lockdown geweest. Hoe veel wijzer zijn we in die tijd geworden? Naar mijn mening niet bijster veel, want er is nog niet zo lang geleden naar buiten gebracht dat het virus ook op oppervlakten kan overleven. Eerder werd gesteld dat dit niet het geval was. Ook werd er eerst gezegd dat het openbaar vervoer nog relatief veilig was, dit is later ook teruggetrokken toen bleek dat er mensen zijn besmet in een openbare bus.

De capaciteit binnen Nederland wordt ook uitgebreid, maar dit gaat niet van de ene op de andere dag. Ik kan me persoonlijk niet voorstellen dat ze in China ineens een bijna onbeperkte voorraad aan tests hebben.

Bovendien, China kun je niet vergelijken met Nederland. Hun levensstandaard verschilt ontzettend met die van Nederland en het is op bepaalde plekken veel dichtbevolkter dan in bijvoorbeeld de Randstad.

Destination ga je even inlezen. Wuhan - hoofstad van Huwei - is erg dichtbevolkt met 10.020.000 inwoners (volkstelling 2011), waarvan er ca. 6.434.000 in het stedelijke gebied wonen. In Huwei is stedelijk gebied ook hutjemutje. Nederland heeft 17.000.000 inwoners, waarvan bijna een kwart in grote en middelgrote steden = zo'n 4.250.000. Je kunt dus stellen dat Wuhan dichtbevolkter is dan Nederland.
Als ze dus de ziekte daar al onder controle krijgen, zodanig dat het noodziekenhuis kan worden ontmanteld, kunnen we dat in NL toch ook? En misschien nog wel beter?
Je kunt heel China inderdaad niet met Nederland vergelijken; dan moet je heel Europa daarnaast leggen. Zou het zo out of control zijn in China als in Europa, dan blijft dat echt niet achter gesloten deuren.

Er blijven in China wel wat meer dingen achter gesloten deuren :=

Destination

MizzMontana schreef:
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... len-reizen

Inreisverbod vanaf morgen.

Citaat:
Het gaat om een inperking voor alle niet noodzakelijke reizen van personen vanuit derde landen naar Europa (alle EU-lidstaten, alle leden van Schengen en het VK) met als doel de verspreiding van het COVID19 virus tegen te gaan.

Wat dus in lijn is met het dringende advies van de Europese Commissie.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:47

Babootje schreef:

Er blijft anders genoeg achter gesloten deuren in China, maar dat is een hele andere discussie. Maar als ze daar drie maanden in lockdown zijn geweest, waar is dan een vaccin? Waar is het bewijs dat ze volledige grip hebben op de situatie? Elke dag worden er immers nog nieuwe gevallen gemeld en het is wachten op het moment dat het weer volledig uit de hand loopt. En waar is meer informatie over het virus? Je hoort nog steeds overal dat het een nieuw en onbekend virus is. Als de lockdown daadwerkelijk zoveel had bijgedragen aan het onderzoek naar het virus, hadden we nu veel meer kennis moeten hebben, toch?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:53

Dat schiet nog niet op. De EU blijft dus onderling nog open, inclusief VK Zweden, Noorwegen, etc.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:53

China is niet 3 maanden in lock-down geweest, wel bepaalde steden, maar niet het hele land. Daardoor kon een groot deel van de economie nog wel doordraaien. Daarom is het daar ook makkelijker om dat in te voeren dan hier.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:54

Nouja, 13 per dag erbij in China is toch het wel redelijk onder controle hebben? Of is dit een grote stijging met de afgelopen tijd?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:57

Neonlight schreef:
China is niet 3 maanden in lock-down geweest, wel bepaalde steden, maar niet het hele land. Daardoor kon een groot deel van de economie nog wel doordraaien. Daarom is het daar ook makkelijker om dat in te voeren dan hier.

Dit dus. Een stad in lockdown is niet vergelijkbaar met een heel land. En zelfs nu zie je al dat er forse gevolgen zijn voor China.

Babootje

Destination schreef:
Er blijft anders genoeg achter gesloten deuren in China, maar dat is een hele andere discussie. Maar als ze daar drie maanden in lockdown zijn geweest, waar is dan een vaccin? Waar is het bewijs dat ze volledige grip hebben op de situatie? Elke dag worden er immers nog nieuwe gevallen gemeld en het is wachten op het moment dat het weer volledig uit de hand loopt. En waar is meer informatie over het virus? Je hoort nog steeds overal dat het een nieuw en onbekend virus is. Als de lockdown daadwerkelijk zoveel had bijgedragen aan het onderzoek naar het virus, hadden we nu veel meer kennis moeten hebben, toch?

Er is ook al meer kennis, maar China zat helemaal voor in de lijn. Ook China kan niet in 3 maanden een vaccin ontwikkelen, maar er wordt wel veel onderzoek gedaan naar hoe het virus zich gedraagt.
Maar NL volgt dat advies niet en denkt het zelf beter te kunnen op basis van modellen (van het gedrag van oude virussen). Ik blijf het zeggen: ik vind dat schokkend.

Destination

Air schreef:
Nouja, 13 per dag erbij in China is toch het wel redelijk onder controle hebben? Of is dit een grote stijging met de afgelopen tijd?

Dat lijkt wellicht zo, maar vergeet niet dat dit de bevestigde gevallen zijn. Daar wordt vast niet elke burger getest of hij ook Corona heeft of niet, want zoveel testen zijn er niet. Nu dat iedereen weer naar buiten mag, bestaat natuurlijk de kans dat de besmettingen weer beginnen.

Neonlight schreef:

Dit inderdaad. In Nederland heeft het geen zin om bijvoorbeeld alleen de randstad op slot te gooien, dit zal dan het hele land worden. En dan staat de hele Nederlandse economie stil, terwijl er in China nog wel fabrieken open waren en er nog gehandeld werd.

kiki1976

Nu ook in onze regio (Hollands Kroon) de eerste positief geteste persoon, waarschijnlijk besmet in de lente tuin.
Ook uit een ander dorp wat valt onder Hollands Kroon iemand met alle symptomen opgenomen, maar nog geen uitslag. Degene is in Hamar Noorwegen vermoedelijk besmet geraakt
Laatst bijgewerkt door kiki1976 op 18-03-20 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:58

secricible schreef:
Neonlight schreef:

Dit dus. Een stad in lockdown is niet vergelijkbaar met een heel land. En zelfs nu zie je al dat er forse gevolgen zijn voor China.

Wuhan IS qua inwoneraantal vergelijkbaar met heel Nederland...

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:58

Babootje schreef:
Destination schreef:

Er is ook al meer kennis, maar China zat helemaal voor in de lijn. Ook China kan niet in 3 maanden een vaccin ontwikkelen, maar er wordt wel veel onderzoek gedaan naar hoe het virus zich gedraagt.
Maar NL volgt dat advies niet en denkt het zelf beter te kunnen op basis van modellen (van het gedrag van oude virussen). Ik blijf het zeggen: ik vind dat schokkend.

Heb je het debat van vandaag gevolgd? Daar werd gesteld dat het beleid van Nederland helemaal niet zoveel afwijkt van wat de WHO zegt. Of welk advies volgt Nederland niet volgens jou?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:59

Babootje schreef:

Een verschil van ruim 6 miljoen inwoners, maar goed. De Chinese economie is groter dan alleen Wuhan. De rest van China kan enkele klappen opvangen van de lockdown in Wuhan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:00

Babootje schreef:
secricible schreef:

Volgens mij begrijp je niet wat ik wil zeggen.
Als we NL plat leggen ligt de economie van het hele land plat. In China kon de economie in redelijke mate doorlopen.
Dat heeft dus niks met inwonersaantallen te maken, maar met het oppervlakte van het land dat plat ligt. De situatie in China is vergelijkbaar met Amsterdam plat leggen. Pijnlijk voor de economie, maar de rest van het land vangt nog wat op.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:01

En er blijft in China een heleboel onder de radar, er is geen persvrijheid en kritiek op de regering is gevaarlijk. Ergo, er is een heleboel wat we niet weten uit China. Op het kaartje wat hier eerder vertoond werd, met de wereldwijde besmettingen en slachtoffers is het getal uit China maar tot 13 maart bijgewerkt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:03

Destination schreef:
Babootje schreef:

Een verschil van ruim 6 miljoen inwoners, maar goed. De Chinese economie is groter dan alleen Wuhan. De rest van China kan enkele klappen opvangen van de lockdown in Wuhan.

Sorry hoor. Maar dat kun je niet zo zeggen.
De rest van China heeft wel degelijk flinke klappen gehad van de lockdown in zijn economie.
Niet alleen omdat Wuhan op slot ging, maar ook de handel stopte voor een groot deel.
Dat is goed te zien in de CO2 uitstoot van de industrie van dat land.
Dan heeft China echt last van het feit dat Wuhan het gezicht van China werd.
Op lokaal gebied (in Wuhan) waar de economie echt is gestopt zullen de gevolgen dramatisch zijn geweest.
Een finacieel vangnet, zoals in Nederland, hebben ze daar niet.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:06

Babootje schreef:
Destination schreef:

Sorry hoor. Maar dat kun je niet zo zeggen.
De rest van China heeft wel degelijk flinke klappen gehad van de lockdown in zijn economie.
Niet alleen omdat Wuhan op slot ging, maar ook de handel stopte voor een groot deel.
Dat is goed te zien in de CO2 uitstoot van de industrie van dat land.
Dan heeft China echt last van het feit dat Wuhan het gezicht van China werd.
Op lokaal gebied (in Wuhan) waar de economie echt is gestopt zullen de gevolgen dramatisch zijn geweest.
Een finacieel vangnet, zoals in Nederland, hebben ze daar niet.

Als je goed had gelezen, had je gelezen dat ik enkele klappen zei en niet alle klappen. Natuurlijk heeft de Chinese economie een flinke tik gehad, maar niet de hele economie heeft platgelegen. Als heel Nederland in lockdown gaat, zal vrijwel de hele economie stil komen te liggen. Zoals Rutte ook tijdens het debat aangaf vandaag, wanneer de economie stil komt te liggen, kan de zorg op een gegeven moment ook niet meer betaald worden. En wat moeten we dan? Zonder geld kan er ook geen onderzoek gedaan worden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:15

Destination schreef:
Als je goed had gelezen, had je gelezen dat ik enkele klappen zei en niet alle klappen. Natuurlijk heeft de Chinese economie een flinke tik gehad, maar niet de hele economie heeft platgelegen. Als heel Nederland in lockdown gaat, zal vrijwel de hele economie stil komen te liggen. Zoals Rutte ook tijdens het debat aangaf vandaag, wanneer de economie stil komt te liggen, kan de zorg op een gegeven moment ook niet meer betaald worden. En wat moeten we dan? Zonder geld kan er ook geen onderzoek gedaan worden.

Ik heb goed gelezen Destination.
Maar de prognose van Rutte gaat uit van een stilleggen van de economie gedurende een jaar tot dat er een vaccin is. Maar in Wuhan heeft het 3 maanden geduurd om het virus te controleren.
Het hoeft geen jaar te duren om het virus onder controle te krijgen. Wuhan heeft in 3 maanden laten zien dat dat kan. In 3 maanden heb je nog geen vaccin, maar als nu de capaciteit van de laboratoria wordt uitgebreid kan NL zelf voldoende tests maken om na de 3 maanden lockdown af te schalen waarbij controle door veelvuldig testen kan plaatsvinden. Daarnaast kan onderzoek naar het gedrag van het virus worden gedaan.
(Ja ik heb ook goed geluisterd naar de viroloog van gisterenavond bij Op1.) Stilleggen van de economie voor 1 jaar tot er een virus is, is absoluut niet nodig.

Cer

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:18

Hoe komt nl eigenlijk aan de grondstoffen voor die tests, en welke grondstoffen zijn dat, dat daar zo lastig aan te komen is?