Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 07:16

Love_Laugh schreef:
Dat mensen altijd zeggen mijn kind is 23 maanden (bijvoorbeeld). Zo irritant.

Zo ontzettend mee eens! :D

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 09:15

Riddershow schreef:
Hmm, nop dat punt ben ik denk ik gepasseerd 2 jaar na start relatie....

Inmiddels 5 jaar relatie. Maar zwangerschap en moederschap bracht vragen mee :')

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 09:19

MarcoBorsato schreef:
Riddershow schreef:
Hmm, nop dat punt ben ik denk ik gepasseerd 2 jaar na start relatie....

Inmiddels 5 jaar relatie. Maar zwangerschap en moederschap bracht vragen mee :')

Daarin heeft internet (en bokt) mij denk ik veel meer geholpen :) Daar zit toch een generatiekloof tussen en ik ben ook gewoon een "googler", ik zoek en onderzoek graag. Mijn moeder had een hoop adviezen, maar meestal kwamen deze ongevraagd (soms niet minder welkom hoor)

Riddershow

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 10:47

Elektrisch rijden is een kul oplossing voor de "milieuproblemen" en een hype die nergens op gebaseerd is. Hoewel enige innovaties (zoals energiewinning met remmen) wel nuttig zijn, is met een nieuwe schone dieselrijden evt als hybrid een betere oplossing totdat we een degelijke oplossing hebben gevonden voor minerale grondstoffen.

Ik vind dus ook het dieselvrij maken van binnensteden inspelen op publieke opinies en heeft niks te maken met minder fijnstof/beter leefomgeving. Oudere diesels worden steeds zeldzamer, minimaal aanwezig in de binnenstad en een elektrische auto geeft net zo goed een hoop fijnstof. Alleen hun imago is "beter".

Wil je de binnenstad leefbaarder maken, doe dan alle scooters en brommertjes de deur uit. Vieze stinkdingen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 11:38

Riddershow schreef:
Elektrisch rijden is een kul oplossing voor de "milieuproblemen" en een hype die nergens op gebaseerd is. Hoewel enige innovaties (zoals energiewinning met remmen) wel nuttig zijn, is met een nieuwe schone dieselrijden evt als hybrid een betere oplossing totdat we een degelijke oplossing hebben gevonden voor minerale grondstoffen.

Ik vind dus ook het dieselvrij maken van binnensteden inspelen op publieke opinies en heeft niks te maken met minder fijnstof/beter leefomgeving. Oudere diesels worden steeds zeldzamer, minimaal aanwezig in de binnenstad en een elektrische auto geeft net zo goed een hoop fijnstof. Alleen hun imago is "beter".

Wil je de binnenstad leefbaarder maken, doe dan alle scooters en brommertjes de deur uit. Vieze stinkdingen.

Elektrisch rijden is wetenschappelijk bewezen veel milieuvriendelijker in de hele levenscyclus (productie, rijden, nieuwe accu, recycling/destructie). Dus hoezo hype die nergens op gebaseerd is :))?
Fijnstof van banden/remmen/asfalt is wel een ding (zowel bij EV's als diesels als benzinewagens), maar hoe dan ook is onder aan de streep (waarbij naar meer gekeken wordt dan alleen fijnstof) een EV beter voor het milieu.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 11:47

Ja je moet hem niet na 3 jaar alweer inruilen maar dat moet je met die diesel ook niet doen. En fijnstof is zeker een ontzettend groot probleem. Mensen in steden hebben vaker luchtwegklachten, ik zou willen zeggen dat die niet uit de lucht komen vallen maar eigenlijk doen ze dat dus wel :)) Ik zat ooit in het vliegtuig (jaren terug, ik vlieg nu niet meer) en ik herinner me nog dat ik Rotterdam in de verte zag en het was werkelijk waar één smogwolk die eromheen hing. Ik schrok me dood. Echt niet normaal was dat. Je kon letterlijk de luchtvervuiling zien. :n

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 12:04

_Nancy schreef:
ARCTN schreef:
Nu krijg ik ongetwijfeld heel veel sh*t over me heen... :+

De meeste kinderen zijn beter gebaat bij een ouder die thuis is, i.p.v. meerdere dagen per week naar een opvang omdat beide ouders moeten werken.

Nee daar ben ik het niet mee eens, ik denk dat opvang heel goed kan zijn voor jonge kinderen om te leren delen en samen spelen.
Nu ben ik het wel eens met dat 5 dagen veel te veel is..

Mijn zoon gaat 2 hele dagen en het is super leuk om te zien hoe hij met leeftijdsgenootjes omgaat.

Dat zou hij hier thuis veel meer missen, aangezien ik nu sowieso fysiek niet in staat ben om zomaar ergens heen te gaan (bijna einde zwangerschap) en omdat we nog niet veel kindjes kennen van zijn leeftijd.

Ik merk bij het kindje van mijn zus, die niet naar de opvang gaat, dat zij niet goed kan delen en/of samen spelen. Natuurlijk heeft zoiets meerdere oorzaken, maar 1 of 2 dagen opvang zou kunnen helpen.

Ik zie de meerwaarde van een opvang wel, mits het binnen de perken blijft.
Daarnaast vind ik het ook wel fijn om zelf ook eens buiten de deur te komen om te gaan werken en 'volwassene praat' te hebben en ik vind mijn werk leuk.

Dus ik vraag mij af waarom je denkt dat de meeste kinderen gebaat zijn bij een ouder die 24/7 bij ze thuis is?

Ik bedoelde niet dat ouders 24/7 bij de kinderen moeten zijn, dat had ik misschien wat beter neer moeten zetten. Ik bedoelde de kinderen die 4 á 5 dagen naar de opvang gaan. Ik ben van mening dat het een groot deel van die kinderen niet ten goede komt.

En zeker heeft opvang meerwaarde, mijn kind van 2 gaat ook 2 ochtenden per week naar de peuters. Kan ie alleen maar van leren :j

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 12:49

Ik vind dat elektrisch rijden niks.
Hoe schoon denk je dat je kan opladen?
Energie komt echt niet alleen van windmolens en zonnepanelen.
Accu gaat maar kort mee, accu produceren is slecht voor het milieu.
Hoe lang je in praktijk met een volle accu kan rijden wijkt ook aanzienlijk af van wat er geroepen wordt door de fabrikant.

Ik ben voor afval afval scheiden.
Maar als ik glas op kleur in de glasbak gooi en zie dat bij het legen alles in 1 grote container gaat vraag ik mij af waarom.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 13:12

Elektrisch rijden moet je als paardenmens niet willen. Hoe krijg je je paard op een andere plek dan stal?? Ik vind hybride ook een goede tussenoplossing. Maar dat komt wellicht ook omdat we zelf een hybride auto hebben.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 13:19

SusanH schreef:
Elektrisch rijden moet je als paardenmens niet willen. Hoe krijg je je paard op een andere plek dan stal?? Ik vind hybride ook een goede tussenoplossing. Maar dat komt wellicht ook omdat we zelf een hybride auto hebben.

Kan een elektrische auto geen trailer trekken dan?

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 13:23

Oh trouwens, over autorijden: de snelheid gaat van 130 terug naar 120 op de a28/Veluwe: top!
Breng overal maar terug naar 100, wat mij betreft. Dit land is zo klein, met 100 kom je er ook wel zonder uren tijdverlies

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 13:25

vikawiek schreef:
SusanH schreef:

Alleen de tesla model X kan een tweepaards trekken. Maar dan ben je ook bijna 100.000 euro verder...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 13:29

vikawiek schreef:
SusanH schreef:

Uhm....Nee. Of ja die dure tesla. Maar helaas laatste keer dat ik keek had ik geen geldboom in de tuin staan.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 13:37

Magrathea schreef:
Ja je moet hem niet na 3 jaar alweer inruilen maar dat moet je met die diesel ook niet doen. En fijnstof is zeker een ontzettend groot probleem. Mensen in steden hebben vaker luchtwegklachten, ik zou willen zeggen dat die niet uit de lucht komen vallen maar eigenlijk doen ze dat dus wel :)) Ik zat ooit in het vliegtuig (jaren terug, ik vlieg nu niet meer) en ik herinner me nog dat ik Rotterdam in de verte zag en het was werkelijk waar één smogwolk die eromheen hing. Ik schrok me dood. Echt niet normaal was dat. Je kon letterlijk de luchtvervuiling zien. :n

Maar dat fijnstof is dus niet minder met een E-auto. Alleen de CO2 en stikstofoxiden liggen hoger met verbrandingsmotoren, waarbij een benzine een hogere CO2 heeft dan een diesel, maar een lagere NOx. En dat laatste is dus weer erg afhankelijk van de leeftijd van de auto (ivm voorzieningen)

Als je gaat kijken naar onderzoeken die alles meenemen (en die moeilijk of zelfs nauwelijks te vinden zijn) is de huidige e-auto echt nog niet zo milieuvriendelijk als dat we het allemaal willen geloven. Ja, hij stoot geen CO2 uit met rijden. Maar de productie van de auto is wel degelijk erg belastend. Zowel de CO2 die erbij "vrij komt" (meer als de "gewone" auto) en de meestal niet gemeten schade aan de omgeving waar de grondstoffen gewonnen worden.

Zolang er geen volledig groene stroom uit de stopcontacten komt valt de uiteindelijke "betere" impact heel erg tegen. Als er alternatieven komen voor de Li-ion-accu (die zijn in ontwikkeling) dan is het al een betere optie, al zal een elektrische auto altijd een tussenstap blijven tot hopenlijk nog betere optie.

Wil je de kwaliteit in de binnenstad verbeteren, heeft het meer effect om, zoals gezegd, de scooters en brommers te weren. Daarmee behaal je een veel grotere winst.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 13:38

luuntje schreef:
Maar als ik glas op kleur in de glasbak gooi en zie dat bij het legen alles in 1 grote container gaat vraag ik mij af waarom.

Je weet dat een “glas vrachtwagen” 3 compartimenten heeft?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 13:46

luuntje schreef:
Ik vind dat elektrisch rijden niks.
Hoe schoon denk je dat je kan opladen?
Energie komt echt niet alleen van windmolens en zonnepanelen.
Accu gaat maar kort mee, accu produceren is slecht voor het milieu.
Hoe lang je in praktijk met een volle accu kan rijden wijkt ook aanzienlijk af van wat er geroepen wordt door de fabrikant.

Nee maar alles gaat wel steeds meer richting groene energie: dus qua 'brandstof' worden EV's steeds groener. Benzine/diesel worden dat niet, die blijven ontzettend vervuilend. Bovendien ligt dat probleem niet aan EV's maar aan Nederland die nog niet helemaal groen is qua energie. Jouw laptopje opladen of jouw mobiel opladen is dus net zo 'slecht' als je puur naar de herkomst van energie kijkt.

En definieer 'kort'. Als jij netjes met je auto omgaat gaat die een prima tijd mee. En als ie echt versleten is dan vervang je hem. De meeste accu's zijn gewoon grotendeels recyclebaar tegenwoordig, en ook hier wordt de technologie steeds beter van. Er zijn flink wat accu's in ontwikkeling die nóg beter, nóg groener zijn en nóg veel meer range bieden. En over range gesproken: Je hebt een ideale range en een daadwerkelijke range. Deze worden als het goed is beide bij de EV's laten zien. Volgens mij is dat de WLTP range. En ook die range wordt steeds beter, met elke nieuwe auto kan je meer rijden. Tesla wordt goedkoper, Opel komt nu ook met een EV... Elektrische auto's zijn écht de toekomst.

Zijn we er al qua EV's? Nee. Maar we gaan wel echt de goede kant op. En nee, op het moment is het voor paardenmensen nog niet het ideale vervoersmiddel. Maar dat komt ook nog wel.

@Riddershow: Overall blijft een EV dus wél beter. Maar in fijnstof geef ik je gelijk en moeten we nog flink aan de bak. En ik zou graag die onderzoeken waar je het over hebt via pb krijgen, want ik heb er andere gelezen :j. Zijn best veel 'nep' of slechte onderzoeken door de autoindustrie de wereld in geholpen om maar de EV's tegen te houden. Qua productie is een EV belastender dan een benzine/diesel, maar vliegt de normale auto heel snel voorbij als men er daadwerkelijk in gaat rijden. Daarom zei ik ook: over de hele levensloop is een EV veel milieuvriendelijker. Zélfs met de huidige grijze stroom.
En dat we scooters en brommers moeten weren uit de binnenstad, daar ga ik niks tegenin brengen want daar zie ik het nut wel van in :j.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 15:01

LadyMadonna schreef:
luuntje schreef:

Je weet dat een “glas vrachtwagen” 3 compartimenten heeft?

Dit dus. 2 of 3 compartimenten, al naar gelang. En als je het echt zelf wil zien om het te geloven dan hebben de meeste afvalinzamelaars daar wel een mogelijkheid toe. Wij hebben ook een paar keer per jaar iemand over de vloer die het zelf moet zien. :D

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 16:43

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 17:08

Vrachtwagen die hier het glas ophaalt heeft geen compartimenten volgens mij.
Maar dat ga ik vragen.
Overigens blijf ik braaf glas op kleur in de glasbak gooien.

Citaat:
elektrische auto’s.
Een belangrijke factor in het functioneren van de accu is de temperatuur; in de kou worden de prestaties minder en in de hitte wordt de levensduur bekort. Het best komt de elektriciteitstank tot zijn recht bij kamertemperatuur; dan verloopt het laden lekker vlot, is zijn rendement mooi hoog en gaat hij langer mee.

Lijkt mij dat een auto voor buiten is. En dat de accu daarop gemaakt moet zijn of worden.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 17:18

Sunnda schreef:

- Geen wetenschappelijk onderzoek
- Artikel gaat alleen om de uitstoot. Qua verbruik is 'ie alsnog niet top (De zuinige Nissan LEAF krijgt een 5/5 sterren tov deze auto een 3/5).
- Het gaat om één specifieke auto. Grootste gros van de diesels/benzineauto's zijn alsnog flink vervuilend.
- Deze auto heeft alsnog diesel nodig, wat geen schone energiebron is qua verkrijgen. Qua broeikasgassen is de auto alsnog niet top, zeker vergeleken met bijv. de Nissan LEAF.

Verder kijken dan een nieuwsartikel loont. Maar dit is geen discussietopic. Dus als je verder wil discussiëren zal er een ander topic voor geopend moeten worden ;). Ik ben in ieder geval van mening (unpopular?) dat het laatste uur van benzineauto's en dieselauto's geslagen heeft. Oh, en dat waterstof ook geen toekomst heeft onder consumentenwagens.

@Luuntje: wat wil je daarmee zeggen? De huidige accu's doen het goed in milde temperaturen (niet te warm, niet te koud). Logisch. Wil niet zeggen dat EV's geen toekomst hebben of niet in de koude winter/hete zomer kunnen rijden. Ook benzineauto's of dieselauto's zouden waarschijnlijk een bepaalde temperatuur hebben waarbij ze optimaal werken.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 17:24

IMANDRA schreef:
Sunnda schreef:

- Geen wetenschappelijk onderzoek
- Artikel gaat alleen om de uitstoot. Qua verbruik is 'ie alsnog niet top (De zuinige Nissan LEAF krijgt een 5/5 sterren tov deze auto een 3/5).
- Het gaat om één specifieke auto. Grootste gros van de diesels/benzineauto's zijn alsnog flink vervuilend.
- Deze auto heeft alsnog diesel nodig, wat geen schone energiebron is qua verkrijgen. Qua broeikasgassen is de auto alsnog niet top, zeker vergeleken met bijv. de Nissan LEAF.

Verder kijken dan een nieuwsartikel loont. Maar dit is geen discussietopic. Dus als je verder wil discussiëren zal er een ander topic voor geopend moeten worden ;). Ik ben in ieder geval van mening (unpopular?) dat het laatste uur van benzineauto's en dieselauto's geslagen heeft. Oh, en dat waterstof ook geen toekomst heeft onder consumentenwagens.

@Luuntje: wat wil je daarmee zeggen? De huidige accu's doen het goed in milde temperaturen (niet te warm, niet te koud). Logisch. Wil niet zeggen dat EV's geen toekomst hebben.

Wie discussiert hier nu elke keer zodra het op milieu aankomt? Ik plaats alleen een link. (Het valt op ook in dit topic weer, iedereen mag wat vinden todat het over milieu gaat dan komen dezelfde milieugoeroe's steeds weer om de bocht om het geloof te prediken.)

En over wat voor een dieselauto hebben we het. <3 Ik rij er graag in.
Mijn unpopulair mening? Een hoop van al het klimaatgedoe gaat om geld, geld en nog eens geld.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 17:31

Sunnda schreef:
Wie discussiert hier nu elke keer zodra het op milieu aankomt? Ik plaats alleen een link. (Het valt op ook in dit topic weer, iedereen mag wat vinden todat het over milieu gaat dan komen dezelfde milieugoeroe's steeds weer om de bocht om het geloof te prediken.)

Mijn unpopulair mening? Een hoop van al het klimaatgedoe gaat om geld, geld en nog eens geld.

Je plaatst een link als reactie op een discussie, nu niet gaan doen alsof je dan niet meediscussieert.
En een paar reacties/korte discussie is prima, maar denk dat het wel daarbij moet blijven, vind je niet (en ja ik doe er nu weer aan mee maar goed).

En geloof te prediken? Niks geloof, gewoon keiharde feiten: dat 'klimaatgedoe' is gewoon wetenschappelijk bewezen, dus jouw 'unpopular opinion' is gewoon fout, mijn mening is correct en onderbouwd door feiten ;). Bovendien, als men geld wil verdienen moet je juist niet je hele economie gaan omgooien voor het klimaat :)).

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 17:50

IMANDRA schreef:
Sunnda schreef:

Je plaatst een link als reactie op een discussie, nu niet gaan doen alsof je dan niet meediscussieert.
En een paar reacties/korte discussie is prima, maar denk dat het wel daarbij moet blijven, vind je niet (en ja ik doe er nu weer aan mee maar goed).

En geloof te prediken? Niks geloof, gewoon keiharde feiten: dat 'klimaatgedoe' is gewoon wetenschappelijk bewezen, dus jouw 'unpopular opinion' is gewoon fout, mijn mening is correct en onderbouwd door feiten ;). Bovendien, als men geld wil verdienen moet je juist niet je hele economie gaan omgooien voor het klimaat :)).

Dat het klimaat verandert is een feit.
Dat de mensheid daar (voor een klein gedeelte) aan bijdraagt ook.
Dat de palmbomen in een eerdere warmere periode tot zeer diep noorwegen in groeide is ook een feit.
En dat 0.007% temperatuurverschil die we met miljarden proberen te stoppen misschien zorgt dat die palmboom nu een halve meter minder ver Noorwegen in groeit kun je ook wel ongeveer bereken. Dus kun je jezelf de vraag stellen of de invloed van de mens zooo enorm veel gaat dat het op het einde daadwerkelijk verschil maakt..ik vraag mij af hoeveel mensen daadwerkelijk weten dat we nog steeds in een koudere periode op aarde zitten.

Waar iedereen zich vooral zorgen over maakt is het milieu. En dat is terecht. Maar nog steeds is milieu e n klimaat niet 1 op 1 vergelijkbaar. Ook dat is gewoon een feit.

En nu doe ik toch mee aan de discussie. :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 18:02

Een hoop klimaatgedoe is ook lobby van fabrikanten.
De echte oplossingen roepen sowieso teveel weerstand op bij heel veel mensen en komen waarschijnlijk de economie niet ten goede.

Lobbyisten vind ik een merkwaardig beroep trouwens :)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 18:05

Met iemand die zo ongeïnformeerd is over de situatie omtrent klimaat & milieu ga ik niet verder in discussie.

Unpopular opinion: kinderen/siblings/ouder en kind/vrienden die elkaar op de mond kussen, dat is raar.