Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 18:38

christel1857 schreef:
Lame schreef:
Nee hoor, ik ben ook erg sceptisch.. Maar de ark strandde wel op een berg.. Ik kan me niet voorstellen dat het waar is hoor.. En als je googled, dan zie je dat 1x per zoveel jaar " de ark" gevonden wordt..

Ik denk dat bepaalde verhalen in de bijbel beter symbolisch gelezen kunnen worden. Het hele verhaal van de ark van noach is IMO zéér onwaarschijnlijk. Dus ik verwacht ook niet dat ze de ark kunnen vinden, laat staan bewijzen dat het de ark is. En het is een evangelisch onderzoeksteam in dit geval, dus echt objectief vind ik het ook niet... Maar wel een mooi verhaal en zéér frapant dat er een boot op een berg beland :D

Ik ben het in dit opzicht wel met je eens. Ik ben scheepsbouwkundig ingenieur en ik had een keer met mijn collega's (50-50 gelovig / niet gelovig) hierover een discussie. Het liep op een gegeven moment zo hoog op dat we er maar mee gestopt zijn!

Er zijn meer dingen voor mij onwerkelijk in de Bijbel, maar God is zo veel groter dan wij!

Ofwel:
Zooist schreef:
Maar ik geloof dat er voor mijn Schepper niks onmogelijk is. ;)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 18:38

christel1857 schreef:
Wat ik jammer vind zooist, is dat je door je zekerheid die je meent te hebben onbewust alle andere religies, en hun mensen, en hun ervaringen als onwaar, obscuur, of heidens bestempeld.

Waar zeg ik dat? :o?

Ik ben getrouwd met een man die niet geloofd.
Mijn beste vriend naast mijn man is een Hindoestaanse homofiel :=
Heb drie vriendinnen die geloven en de rest gelooft van alles behalve in God.

Gelukkig denken hun er wel anders over Christel en voelen ze dat niet zo.

Mogelijk komt het doordat je de tonatie niet kan horen. Logisch, want het is geschreven. :D

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 19:01

Zooist schreef:
christel1857 schreef:
Wat ik jammer vind zooist, is dat je door je zekerheid die je meent te hebben onbewust alle andere religies, en hun mensen, en hun ervaringen als onwaar, obscuur, of heidens bestempeld.

Waar zeg ik dat? :o?

Ik ben getrouwd met een man die niet geloofd.
Mijn beste vriend naast mijn man is een Hindoestaanse homofiel :=
Heb drie vriendinnen die geloven en de rest gelooft van alles behalve in God.

Gelukkig denken hun er wel anders over Christel en voelen ze dat niet zo.

Mogelijk komt het doordat je de tonatie niet kan horen. Logisch, want het is geschreven. :D

Doordat jij 100% zeker weet dat de christelijke god dé enige god is, zeg je indirect ook meteen dat alle andere goden die door de mensheid worden aanbeden 100% niet waar zijn. Als je er nou 99,99999999 % procent van maakt dan zie ik het probleem ook niet. En ik bedoel dit ook niet op een manier dat je gelijk in de verdediging hoeft. Ik heb totaal geen verkeerd beeld van je, en als je me in het echt zou horen dan zou je dat idd ook aan mijn tonatie kunnen merken :D
Ik zeg in principe niets verkeerd hoor, lees mijn stukje nog maar eens terug.

christel1857

Re: Ben je gelovig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 19:04

Even anders verwoord: Wanneer je wat minder overtuigd zou zijn van je eigen gelijk dan zou je meer ruimte openlaten voor andere mensen om iets anders te vinden.
Geld voor iedereen die gelooft en zegt dat ze 100% zeker zijn van hun god.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 19:10

@Christel
Als ik zeg dat mijn man de mooiste en liefste man is van de hele wereld.... wil dat niet zeggen dat een ander dat ook moet vinden.
En een ander mag best haar/zijn man de mooiste/liefste vinden.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 19:12

Ik zie ook nergens dat Zooist iemand die anders denkt veroordeelt of afkeurt.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 19:14

Ik zeg niet dat ze dat niet mag vinden. Ik zeg alleen dat ze er zich van bewust moet worden dat wanneer ze zegt dat haar man de mooiste en liefste man van de wereld vind, alle andere mannen dus NIET de mooiste en de liefste mannen van de wereld zijn. Wanneer ze zou stellen dat ze denkt, dat ze het zeer waarschijnlijk vind, dat ze een gevoel heeft, dat haar man de mooiste en de liefste man in de wereld is dan laat ze nog ruimte open voor andere mensen om iets anders te vinden.

@KarinvdM: Dat wil ik er ook niet mee zeggen, dit is niet eens persoonlijk voor zooist, geldt voor veel mensen (zowel atheisten die zeker weten dat ie niet bestaat als religieuzen die iets anders zeker weten), en volgens mij snap je niet helemaal dat ik dit juist NIET negatief bedoel maar meer een soort opbouwende kritiek wil plaatsen. Hoeft ze niks mee te doen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 19:27

Oké, op mij kwam het net iets anders over. :)

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 19:30

marleen_usar schreef:
Dat voelt heel erg goed,een soort gevoel van het licht zien zeg maar.Dus je ego op zij zetten, en puur vanuit je hart gaan denken en voelen.

Dat gevoel ken ik, en volgensmij is dát wat Christenen het ''goddelijke'' noemen. Terwijl het imo gewoon eigen emoties en hormoontjes zijn. :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 19:41

Ik begrijp Christel wel. Ook ik krijg nog steeds het idee dat er wat mis met mij is, ik zie God immers niet en heb er geen contact mee. Door jouw contact en weet ik wat continu zo op te hemelen geef je naar mij ook onprettige signalen af. Alsof je pas echt gelukkig en wijs en verlicht kan zijn wanneer je in God gelooft en hem ontmoet.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 20:34

Give it a try zou ik zeggen :Y) :D

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 20:38

Zooist schreef:
Give it a try zou ik zeggen :Y) :D

Ik weet dat je het goed bedoelt. Maar dit soort dingen halen het bloed onder mijn nagels vandaan eerlijk gezegd :+

*no hard feelings :D*

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 20:43

Moet je niet doen, want gelovig of niet gelovig, je bent en blijft de baas over je eigen gedachten en emoties.

Dus kan je er zelf voor kiezen om je te ergeren of juist niet. Om je aangesproken te voelen of juist niet.....

En je kan er mi niet over oordelen als je het zelf niet hebt. Ik dacht ook altijd dat ik dat kon en dat alle Jesusfreaks gestoord waren. Totdat ik het zelf ervoer en voelde en meemaakte...en Jesusfreak werd.

Een jaartje terug had ik hard met jullie meegedaan hoor :Y)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 20:48

Wat ik me ook afvraag, waarom moeten er zoveel regeltjes aan vast zitten als je in een God gelooft? Waarom voor het eten bidden en op zondag naar de kerk gaan? Wat heeft al dat voor meerwaarde? Waarom zou een normaal beschaafd leven leiden niet genoeg zijn voor een God?

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 20:50

Zooist schreef:
Moet je niet doen, want gelovig of niet gelovig, je bent en blijft de baas over je eigen gedachten en emoties.

Dus kan je er zelf voor kiezen om je te ergeren of juist niet. Om je aangesproken te voelen of juist niet.....

En je kan er mi niet over oordelen als je het zelf niet hebt. Ik dacht ook altijd dat ik dat kon en dat alle Jesusfreaks gestoord waren. Totdat ik het zelf ervoer en voelde en meemaakte...en Jesusfreak werd.

Een jaartje terug had ik hard met jullie meegedaan hoor :Y)

Je hebt daar gelijk in. Maar ergens maakt het je voor mij niet geloofwaardiger dat je binnen een jaar wisselt van mijn point of view naar jesusfreak. Als je het zo neerschrijft komt het op mij over alsof je een beetje labiel bent, als dat zo van 1 2 3 poef is gegaan.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 20:55

Flosje446 schreef:
Wat ik me ook afvraag, waarom moeten er zoveel regeltjes aan vast zitten als je in een God gelooft? Waarom voor het eten bidden en op zondag naar de kerk gaan? Wat heeft al dat voor meerwaarde? Waarom zou een normaal beschaafd leven leiden niet genoeg zijn voor een God?

Dat hoeft niet hoor :Y)

Ik ga ook niet elke week naar de kerk.......

Belangrijk is dat je dicht bij jezelf blijft!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 20:56

Flosje446 schreef:

zoveel regeltjes zitten er niet aan hoor. Ik ga niet zo vaak naar de kerk, alleen als ik weet dat er een interessante dienst komt. Ik bid alleen voor ik ga slapen, omdat ik het dan fijn vind om met God te praten :) Dat is geen 'regeltje'. Als je 1x per week wilt bidden is het ook goed ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 20:57

Zooist schreef:
Flosje446 schreef:

Dat hoeft niet hoor :Y)

Ik ga ook niet elke week naar de kerk.......

Belangrijk is dat je dicht bij jezelf blijft!

idd... en dichtbij God :) En dat is geen regeltje, en geen verplichting, maar ik vind het wel prettig om zo dicht bij God te zijn :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 20:59

Heino schreef:
Ik begrijp Christel wel. Ook ik krijg nog steeds het idee dat er wat mis met mij is, ik zie God immers niet en heb er geen contact mee. Door jouw contact en weet ik wat continu zo op te hemelen geef je naar mij ook onprettige signalen af. Alsof je pas echt gelukkig en wijs en verlicht kan zijn wanneer je in God gelooft en hem ontmoet.

nja... in mijn geval was dat ook zo :Y)

Ik begrijp zooist juist heel goed. Er is voor mij niks mooiers dan een leven met God.

Maar even to the point; wat heb je aan een geloof als je twijfelt of het waar is := Dan heb je toch ook geen sterk geloof :?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:02

christel1857 schreef:
Je hebt daar gelijk in. Maar ergens maakt het je voor mij niet geloofwaardiger dat je binnen een jaar wisselt van mijn point of view naar jesusfreak. Als je het zo neerschrijft komt het op mij over alsof je een beetje labiel bent, als dat zo van 1 2 3 poef is gegaan.

Ik zal het nog sterker vertellen. Binnen een uurtje *D
Als in 1, 2, 3 POEF! :))

Citaat:
Willem J. Ouweneel legt in dit boekje op een heldere manier uit waarom in allerlei samenkomsten mensen wel eens 'vallen in de Geest', dat is: vallen onder de kracht van God. Het behandelt bijbelse voorbeelden van mensen die maar een glimp van Gods heerlijkheid hebben opgevangen en daardoor al werden geveld. Mensen die de Heilige Geest nog nooit op zo'n ingrijpende wijze hebben meegemaakt, denken dat de mensen die het vandaag meemaken, zich aanstellen, of psychisch overgevoelig zijn, of zelfs dat ze demonisch belast zijn. En dat terwijl de Bijbel vol is van zulke gevallen van goddelijke aanraking, met alle gevolgen daarvan! Dit boekje legt uit wat de Bijbel erover zegt en gaat in op de (soms terechte) zorgen die sommigen erover hebben. Gaat het echt om een vallen in de Geest? Kunnen er ook andere oorzaken van dit vallen zijn? Wat is het nut ervan? Kortom: wat moeten we ermee aan? Een helder boekje om te lezen en door te geven!

BRON:Vallen in de Geest / Ouweneel

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:04

verootjoo schreef:
Maar even to the point; wat heb je aan een geloof als je twijfelt of het waar is := Dan heb je toch ook geen sterk geloof :?

Dat zijn kerkelijke waarden en normen, daar heb ik geen boodschap aan. Het enige wat ik hier aan kan toevoegen is dat wanneer god echt van jou houdt dan zal ie je die 1% twijfel wel vergeven. En dan kun jij als prettig persoon in de omgang met andersgelovigen door het leven.

@ zooist: Oke..... héél zweverig....

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:08

christel1857 schreef:
verootjoo schreef:

Dat zijn kerkelijke waarden en normen, daar heb ik geen boodschap aan. Het enige wat ik hier aan kan toevoegen is dat wanneer god echt van jou houdt dan zal ie je die 1% twijfel wel vergeven. En dan kun jij als prettig persoon in de omgang met andersgelovigen door het leven.

Dat wordt je ook heus wel vergeven, maar ik geloof juist omdat ik denk dat het waar is. Niet omdat ik twijfel en 'dan maar voor het geloof kies'.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:13

Ik lees dit topic zo nu en dan ook nog even mee! :) Ik heb niet het gevoel dat bijvoorbeeld Zooist in dit topic de mensen benadeeld die niet in God geloven. Ik ken wel meerdere mensen die euforisch zijn die God hebben gevonden. Zelf kan ik dat niet altijd begrijpen maar ik denk maar zo dat als de mensen dat zo zien en er zich goed bij voelen ze in die waarde te laten.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:14

verootjoo schreef:
Dat wordt je ook heus wel vergeven, maar ik geloof juist omdat ik denk dat het waar is. Niet omdat ik twijfel en 'dan maar voor het geloof kies'.

Ik geloof ook dat god niet bestaat en dat het niet waar is. Maar dat wil niet zeggen dat ik vind dat ik gelijk heb. Subtiel verschil, maar er is een verschil.
Overigens vind ik het wel goed dat je niet gelooft omdat je twijfelt. Maar er zou in je achterhoofd altijd enige twijfel moeten blijven bestaan, al is het maar om jezelf te dwingen tot zelfreflectie.

jetla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:15

Ik geloof in de Darwin theorie.
Ook dat er meer is tussen hemel en aarde.
Maar in God nee, daarvoor zie ik teveel ellende!!!