Hypocriete vleeseters...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xx_Lizet

Re: Hypocriete vleeseters...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:13

sabine1985 schreef:
ik ben ook zo'n hypocriete vleeseter.

ik eet graag vlees maar zelf een dier slachten? moet er niet aan denken.

hier nog 1.

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:16

WildWings schreef:
En wat als het kalfje een stiertje is, die zelf geen melk kan geven? Lachen En wat gebeurt er als melkkoeien rond de 5 jaar oud zijn en de melkproductie steeds minder wordt?

Dat ligt er maar net aan,is de koe nog goed terbeen wordt ze geinsimineerd en kan nog een lactatie mee. Heeft de koe slechte benen dan wordt de keuze gemaakt geeft ze nog genoeg liters tov het voer wat ze eet.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 21:26

Alet74 schreef:
Moet je voor je werk uit eten? Wat voor werk doe je dan? (ik ben jaloers! Knipoog )
Misschien kun jij dan eens het restaurant uitkiezen of vraag aan de ober of hij iets kan vertellen over de herkomst van het vlees e.d. Als je naar een goed restaurant gaat, zou je toch kunnen verwachten dat men kwaliteitsspullen koopt. In mijn opinie zijn dit niet de producten uit de bio-industrie (of ben ik nu erg naïef)

we hebben een eigen zaak en gaan vrij veel met klanten uit eten Knipoog
je bent idd een beetje naïef, maar ik vind het wel mooi dat je gelooft in de goedheid van de mens Haha!
een goede vriend van ons heeft een restaurant.
die man kookt met hart en ziel, probeert de best mogelijke grondstoffen om te toveren tot een heerlijk gerecht, voor een redelijke prijs.
maar ik vrees dat die ook niet zo zit met de manier waarop die grondstoffen verkregen zijn Bloos
dieren uit de bio-industrie kunnen ook heerlijk vlees opleveren, en meestal goedkoper dan de ecologisch (ja hc, je hebt gelijk, biologisch is inderdaad een belachelijke term, maar iedereen snapt wel meteen wat je ermee bedoelt Knipoog ) gekweekte dieren.

noch m'n man, noch ik hebben van thuis uit liefde voor of kennis van koken meegekregen (eten maken was een soort noodzakelijk kwaad om de familie te voeden).
mijn talent blijkt ook niet in de keuken te liggen ... jammer genoeg, want ik ben gek op lekker eten.
* gaat van status 'hongerig' naar Kwijl *

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 09:13

Het is zoals ik meermalen schrijf geen kwestie van het eten, laat staan het vlees alléén. De grote valkuil in een vicieuze cirkel; de consumptiemaatschappij.
Uiteindelijk is het resultaat dat je hard werkt voor eigenlijk onnutte luxegoederen en om die te betalen moet je drie keer de waarde ervan aan werk verrichten omdat de rest aan direct en indirecte belastingen op gaat.
Voor goed voer blijft dan tijd noch budget over.

Wij werken nu dichter bij en letterlijk met de handen ín de grond voor ons eten. Dat hebben we dan diréct en betalen we geen belasting over/voor.

Uiteraard is het een versimpeling om het idee van het model helder te tekenen.

Met technologische ontwikkeling is het vergelijkbaar. Jager-verzamelaars hebben/hadden de meeste tijd voor genieten en kunst. Elke technologische 'vooruitgang' gaf meer 'welvaart' = meer verplichtingen, minder kwalitijd (bb).

Ik werkte in de automatisering en ben 15 jaar geleden uit de ratrace gestapt na een paar jaar worstelen met fundamentele vragen.
Mijn lief is 8 jaar terug uit de filmwereld bij mij op de kar hierheen gestapt. Heeft een jaar nodig gehad om te onthaasten en te kunnen begínnen met aanpassen.

Als je er over nadenkt is goed eten een essentie van goed leven. Voor kwaliteit van leven heb je niet veel nodig, alleen goede kwaliteit van de existentiële zaken. Wij zijn hier heel bewust naar een exitentiëlere manier van leven gegaan.
O.a. goed eten, ons eígen eten en ook 'gelukkig' vlees Knipoog

hc

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 10:56

Ik ben vegetarier en ik vind het zielig om vlees te eten.
Maar er zijn ook genoeg andere dingen die zielig zijn...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 13:23

rebati schreef:
Nou dat is dan echt een uitzondering hoor, 9 van de 10x gebeurd dat als ze 1/2 weken zijn.Dan gaat het echt een stuk makkelijker.
Ben benieuwd wat voor bedrijf dat is geweest,aangezien ook al honden in de stal hadden..

Nou soms moest er echt wel 'gepeuterd' worden, natuurlijk als je er zoveel op een dag doet gaan ze niet allemaal smooth. Hoe oud ze waren kan ik niet meer zo zeggen, ze zaten wel al in het 'eerste' biggenhok (batterijkot), dus al weg bij mamas en toch al op een kilootje of 10 qua gewicht gok ik, zal zeker niet minder geweest zijn. Af en tie vergeet je der eentje en moet je die nog doen als die al ruim 30-40 kilo weegt, ook geen pretje...

Honden (jack russels en herders) kwamen er standaard mee in de stal, hielpen varkens ook versteken van kot vaak.
Nu ga ik verder bijlezen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 13:36

rebati schreef:
Maargoed ik heb geen zin meer om me eigen te gaan verdedigen, ik weet hoe het er ECHT aan toe gaat, heb er ervaring mee en heb werk in de sector.
Ik zag trouwens dat de ts een topic had over haar kat binnen houden.. pff dat is ook zielig een poes binnen houden en die niet naar buiten mag.
Oja, over het onverdooft casteren van katten, kan ook heb zelf een keer eraan meegeholpen, poesje krijste wel wat, maar na 2 dagen ziet hij zich weer zien en was niet eens bang voor ons! Dat is natuurlijk geen normalen manier,maar het kan..beesten leiden er niet zo onder als dat de mensen denken.was trouwens in het buitenland.

Zoals gezegd vertel ik ook maar wat ik zelf gezien heb op 1 grote varkensboerderij in België en wat ik hoorde van andere boeren die daar kwamen.

Wat betreft mijn katten:

Het is geen impulsieve beslissing geweest om katten op een appartement te houden.
Enkele zaken telden zeer zwaar mee:

1. App is kleine 100m², vrij ruim voor de twee poezels, er zijn speeltjes en palen
2. Er zijn 4 balkonnen: er is altijd onbeperkt toegang tot ten minste 1 ervan zodat ze toch wat zon of frisse neus hebben
3. Het gaat om 2 asielkatten, ex-zwervers, de kattin had het ene nestje na het andere gehad en zat al 4 maand in de opvang, de kater zat graatmager buiten in de sneeuw toen ik hem ging ophalen.
4. Ik plan binnen de 3 a 4 jaar een eigen stek te kopen + tuin waar de poezels in mogen (wrs wel afgezet voor hun eigen veiligheid)

=> Deze dieren hadden bitter weinig kans zoals ze toen leefden en ik kan niet geloven dat ze het slecht hebben nu. Het zijn 2 hele leuke, vrolijke, speelse katten die eigenlijk nog erg veel ruimte ter beschikking hebben. Desondanks weet ik maar al te goed dat het niet ideaal is. Maar ik heb wel 2 stumperds uit een nare situatie gehaald en ze zullen ook nog van de buitenlucht genieten ooit. Als er geen kattenoverschot was, zou ik nooit overwogen hebben op mijn app katten te houden...

Mijn bijrijdpaarden staan 24/7 buiten, en dat vind ik ook de enige manier om paarden te houden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 13:51

Toekie schreef:
Dat je er anders over denkt is prima. Lachen Maar dat het voor jou normaal is en omdat je ''weet hoe het echt zit'' wil niet zeggen dat het oke is, en diervriendelijk. Een big zonder verdoving castreren lijkt mij goedkoper en minder gedoe, dus aantrekkelijk voor de boer. En tja als het beest niet duidelijk aangeeft (op wat voor manier dan ook) dat het pijn doet, waarom zullen we het dan anders doen? Waarom kiezen veel boeren er uit zichzelf niet voor om te verdoven? Omdat ze zo om hun dieren geven? Op hun manier doen ze dat vast, dat geloof ik, maar het is en blijft broodwinning. Het is dat er nu zoveel aandacht voor is (geweest) dat de politiek zich ermee is gaan bemoeien. En terecht vind ik.

Dagelijks fiets/rij ik voorbij hetzelfde varkens- en kippenbedrijf en zowat IEDERE DAG liggen er dode dieren bij de oprit. Dan breekt mijn klomp (en hart) echt wel... Verdrietig Zelf eet ik sinds mei 2006 uitsluitend nog biologisch vlees. Daarbij maak ik geen enkele uitzondering, ook niet als ik ergens anders eet. Ik ben niet tegen het eten van vlees, wel tegen de manier waarop. Puur een keuze vanwege het dierenwelzijn dus.

De boer kiest niet het beste voor zijn vee, maar wel het hoogste rendement. Daar spelen tig factoren in mee, maar een belangrijke factor blijft stress bij het varken, dus men probeert dat te beperken. Beperken staat in geen geval gelijk aan weinig stress volgens mij. Het gaat om fijngevoelige sociale dieren, die in hokken met zijn allen gestopt worden, en in veel gevallen nog erg gruwelijk behandeld worden.

De boer MOET in zijn ogen castreren, zo kan hij later slachten => meer vlees => meer geld.
De keuze verdoofd of onverdoofd is snel gemaakt: beide veroorzaken stress en pijn, maar onverdoofd is goedkoper.

Sja en dode dieren... vond het ook altijd erg zielig. Zeker omdat de biggen die er bij staan er soms wel best van ondersteboven zijn. En ZEKER als het 30 graden is buiten en je een opgezwollen lijk van 200 kilo naar buiten moet trekken met de jeep en je blijft achter een hoekje hangen...

Lekker hoor een stukje varkensvlees Tong uitsteken Gestoord

hc: hulde voor jouw levensstijl!!
Maar zie je mogelijkheid om dat eigenlijk nog haalbaar te krijgen voor iedereen nu we met zoveel zijn?

Ivon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 14:12

Deze week begint een televisieprogramma waarin BN-ers met een chefkok (toevallig een bekende van vroeger) gaan koken met producten "dicht bij huis", het is daarbij dus ook de bedoeling dat de BN-ers bij alles mee moeten helpen (dus ook het slachten van de dieren etc). Het moet een heel "eerlijk" programma worden dat dus ook laat zien waar vlees en vis etc vandaan komt. Ik ben benieuwd of er nog ophef over komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 15:57

poes schreef:
De boer kiest niet het beste voor zijn vee, maar wel het hoogste rendement.

De boer MOET in zijn ogen castreren, zo kan hij later slachten => meer vlees => meer geld.
De keuze verdoofd of onverdoofd is snel gemaakt: beide veroorzaken stress en pijn, maar onverdoofd is goedkoper.

Een boer wordt door de consument gedwongen consessies te doen op dierenwelzijn. Net zoals elk ander bedrijf moet hier brood op de plank en zolang de consument goedkoop vlees wil mag de boer blij zijn als hij niet teveel verlies lijdt. Boeren kunnen tegenwoordig alleen nog maar quitte spelen of een klein beetje verdienen door schaalvergroting en meer dieren te houden in een kleiner.

De boer moet castreren in de ogen van de consument (lees duitse afnemers) omdat zij bang zijn voor berengeur aan het vlees. Heeft geen bal temaken met eerder of later slachten en meer opbrengsten. Jonger vlees is uitsluitend geschikt voor de engelse baconmarkt en te oud vlees is minder van kwaliteit. De leeftijd en het gewicht waarop de dieren nu geslacht worden geven het beste vlees en de beste kosten/opbrengsten verhouding.

Je kan de boeren in dit verhaal helemaal niets kwalijk nemen. Zij produceren simpelweg wat de consument vraagt. Als de consument alle varkens in een wei wil en de kostenverhoging hiervoor wil betalen dan liepen alle varkens gisteren nog buiten.

Het wordt verdorie eens tijd dat de consument haar hand in eigen boezem steekt en eens ophoudt met het vingertje naar die "gemene" boeren te wijzen! Stort je bijdrage voor de DB liever in het kopen van scharrelvlees dan doe je veel meer voor de dieren dan de DB met zn lastercampagnes ooit voor elkaar gaat krijgen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 19:16

Juliette86 schreef:
Het wordt verdorie eens tijd dat de consument haar hand in eigen boezem steekt en eens ophoudt met het vingertje naar die "gemene" boeren te wijzen! Stort je bijdrage voor de DB liever in het kopen van scharrelvlees dan doe je veel meer voor de dieren dan de DB met zn lastercampagnes ooit voor elkaar gaat krijgen.

Ben het met je eens dat wij zelf andere keuzes moeten maken om zo boeren de kans te geven weer leuk boer te kunnen zijn en een aardige boterham te kunnen verdienen.
Praat me eens bij, welke lastercampagnes heeft de DB de laatste tijd dan tegen boeren (bedoel je dat?) gevoerd?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 21:23

Alet74 schreef:
Juliette86 schreef:

Ben het met je eens dat wij zelf andere keuzes moeten maken om zo boeren de kans te geven weer leuk boer te kunnen zijn en een aardige boterham te kunnen verdienen.
Praat me eens bij, welke lastercampagnes heeft de DB de laatste tijd dan tegen boeren (bedoel je dat?) gevoerd?

Ik sluit me hier volledig bij aan....
Die verantwoordelijkheid moeten we zeker nemen, maar veel mensen moeten zich eerst bewust worden van die cyclus... en dus is een discussie als deze, of waar dan ook, altijd nuttig.
Ik kom van het platteland, en veel kennissen van mij die boerden op een bijzonder diervriendelijk wijze hebben het bijltje erbij neer moeten gooien...
Triest....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 08:02

Alet74 schreef:
Juliette86 schreef:

Edit: Was met name gericht op organisaties zoals Wakker Dier. Maar de DB is er ook erg goed in om zo af en toe wat van die persberichten uit te laten gaan.

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 08:24

Juliette86 schreef:
poes schreef:
De boer kiest niet het beste voor zijn vee, maar wel het hoogste rendement.

Een boer wordt door de consument gedwongen consessies te doen op dierenwelzijn. Net zoals elk ander bedrijf moet hier brood op de plank en zolang de consument goedkoop vlees wil mag de boer blij zijn als hij niet teveel verlies lijdt. Boeren kunnen tegenwoordig alleen nog maar quitte spelen of een klein beetje verdienen door schaalvergroting en meer dieren te houden in een kleiner.

De boer moet castreren in de ogen van de consument (lees duitse afnemers) omdat zij bang zijn voor berengeur aan het vlees. Heeft geen bal temaken met eerder of later slachten en meer opbrengsten. Jonger vlees is uitsluitend geschikt voor de engelse baconmarkt en te oud vlees is minder van kwaliteit. De leeftijd en het gewicht waarop de dieren nu geslacht worden geven het beste vlees en de beste kosten/opbrengsten verhouding.

Je kan de boeren in dit verhaal helemaal niets kwalijk nemen. Zij produceren simpelweg wat de consument vraagt. Als de consument alle varkens in een wei wil en de kostenverhoging hiervoor wil betalen dan liepen alle varkens gisteren nog buiten.

Helemaal met je eens!!!!! Wij boeren zijn altijd maar de slechte! En wij willen wel het beste met ons vee voor! hoe kom je daar nou bij van niet,anders wordt je geen boer! Wij maken dieren ook beter, in jullie ogen worden ze allemaal maar aan hun lot over gelaten en volgepropt met vrete! Oh wat kan ik er toch kwaad om worden! Boos!

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 08:28

poes schreef:
rebati schreef:
Nou dat is dan echt een uitzondering hoor, 9 van de 10x gebeurd dat als ze 1/2 weken zijn.Dan gaat het echt een stuk makkelijker.
Ben benieuwd wat voor bedrijf dat is geweest,aangezien ook al honden in de stal hadden..

Nou soms moest er echt wel 'gepeuterd' worden, natuurlijk als je er zoveel op een dag doet gaan ze niet allemaal smooth. Hoe oud ze waren kan ik niet meer zo zeggen, ze zaten wel al in het 'eerste' biggenhok (batterijkot), dus al weg bij mamas en toch al op een kilootje of 10 qua gewicht gok ik, zal zeker niet minder geweest zijn. Af en tie vergeet je der eentje en moet je die nog doen als die al ruim 30-40 kilo weegt, ook geen pretje...

Honden (jack russels en herders) kwamen er standaard mee in de stal, hielpen varkens ook versteken van kot vaak.
Nu ga ik verder bijlezen.

Hier in nederland worden ze gewoon in het speenhok (wat jij zo mooi batterijkot Frusty )noemt gecastreert,zo'n big weegt dan volgens mij (weet 't niet precies) nog geen 5 kg.Raar dat die boer zich het zelf alleen maar moeilijker maakt door ze zo laat pas te casteren! Af en toe een vergeten is ook geen goede zaak,je weet toch wel waar je mee bezig bent... Slapen
Honden in de varkensstal.. al eens aan ziektes gedacht! Wij hier allemaal moeilijk doen met hygiene sluizen en douche voor en na je de stal in gaat en daar nemen ze de honden mee naar binnen... echt not done in mijn ogen!
Duidelijk een verschil tussen belgie en nederland denk ik..

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 11:16

Juliette86 schreef:

Amen to that!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 13:19

Juliette86 schreef:

Ik ben het wel eens dat de boeren niet anders meer kunnen... Die moeten inderdaad op dierenwelzijn inboeten om nog rond te komen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 13:21

Rebati: dat klinkt idd wel heel anders ja.
Ze waren zeker zwaarder dan 5 kilo, je moest al 2 helpers en 1 snijder per varken hebben.
Sja de naam batterijkot, dat heb ik gewoon van daar hoor Clown Dan had je nog het eerste en het tweede vettekot.

Sluizen voor de stal, douchen? Blijkbaar heb ik idd in een heel ander bedrijf gezeten...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 14:03

Mijn man had het er gisteren nog over, de bio-industrie. Wat hem betreft ligt de oorzaak van de bio-industrie bij het oorlogstrauma van mensen in de randstad. "Nooit meer een hongerwinter" was het devies in de jaren 50 en 60, en we zien de bio-industrie ontstaan.
Maar als ik, waar ik nu woon, alleen al een toompje kippen zou laten lopen voor "eigen gebruik" wat vroeger normaal was, evenals konijnen houden voor de slacht, dan weet ik zeker dat er enorm gezeur vanuit de buurt komt. Bij een kennis van me, die in een vrijstaande villa in de buurt tegenover me woonde, klaagden blijkbaar zeer goed horende buren al over het "getok" van haar kippen en dan zat er geeneens een haan bij.

We hebben de keuze of we genoegen nemen met te goedkoop vlees, of het alternatief, vlees waarbij een dier een leven heeft gehad.
De economie draait op vraag een aanbod. Als consumenten kiezen voor goedkoop, zonder naar de effecten van hun keuze te kijken, dan moeten ze niet zeuren dat de bio-industrie blijft bestaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:51

Erg grappig zijn twee aspecten:

1. de boer is de primaire sector; dáár waar het eten groeit

2. ik ben boer en ga een kap stuk verder dan het referentiekader van de db Cool

Het punt van de bio-industrie is correct. Zoals ik al opmerkte maakt de consument het míj moeilijk duurzaam verantwoorde keuzes te maken door voor de bio-industrie te kiezen waarvoor míj dan weer regeltjes opgelegd worden.
Hier gezellig rondknorrende varken die eens even komen kijken bij het geitenmelken, ruzie maken met de honden over het laatste stuk oud brood of tot onze frustratie de emmer water voor de konijnen nét nog even omgooien. Moet je ráp wegspringen want het doel is een modderrol Haha!
Ze lopen ook vaak gewoon los als ik een paard opzadel http://www.mijnalbum.nl/Foto-XZOKDFCD.jpg

Ontsmettingsbak en douche... ROFL ROFL

hc

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:42

oh, ik dacht dat er ontsmettingsvloeistof op de grond lag ROFL

tja, als je zoveel enkel op vleesproductie doorgefokte beesten bij elkaar gaat zetten, heb je wel draconische hygiënische maatregelen nodig om de boel ziektevrij te houden.
antibiotica standaard in het voeder is nog zo'n voorbeeld.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 00:00

fojoe schreef:

Ook in het jouwe op die manier....
Slechts een beetje. Een beetje van de varkens, een beetje van de kippen, een beetje van de runderen... en steeds meer mensen een beetje allergisch. Goedkoop is héél duurkoop.

Onze dieren krijgen níets anders dan gezond te eten en een stressvrij leven. Lekker een heel gemengd setje bij elkaar. Zelfs een snotneus komt vrijwel niet voor. Welke dieren zijn nu gezond en welke dieren moeten nu tegen welke beschermd worden?
Exact hetzelfde geneuzel als met paarden. Die van mij zijn niet geënt en nooit ziek. Maar ja, niet geënt dus een risico voor wel geënte paarden. Euh, nu begrijp ik het niet. Óntbeschermd enten dan???

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 07:59

Huertecilla schreef:
Die van mij zijn niet geënt en nooit ziek.

nooit gehoord van een tetanus infectie dan? Daar kan geen paard weerstand tegen opbouwen door hem natuurlijk te houden en natuurlijk te voeren. In 99% van de gevallen fataal met een afschuwelijke dood. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het heel mooi hoe jij je dieren probeert te houden maar je paard dit risico laten lopen, omdat jij het niet eens bent met het "onnatuurlijke enten" . Dat komt voor mij een beetje egoïstisch over.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 08:58

Net zoals paarden die met dekens opstaan en ik weet niet wat ook vaker ziek worden Ja

We worden met zijn allen meer allergisch omdat alles rond ons te schoon is, en idd door antibiotica overal in...

Tetanus infectie zie ik dan weer als een uitzondering, hoewel dat soort epidemieën vaak hele mooie 'opkuisziekten' zijn zeg maar...

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 09:58

poes schreef:
Net zoals paarden die met dekens opstaan en ik weet niet wat ook vaker ziek worden Ja
ons eerste paard kwam zo'n 30 jaar geleden.
onze paarden stonden altijd zonder dekens, want die waren in die tijd niet gebruikelijk => beesten werden nooit ziek
een paar jaar geleden begon m'n moeder toch met dekens, omdat het blijkbaar 'zo hoorde' => torenhoge veeartskosten!
vorige winter zonder deken (en zonder biks, maar volop hooi) => diezelfde paardjes kerngezond

Huertecilla schreef:
fojoe schreef:
Ook in het jouwe op die manier....

en dat is nu net mijn belangrijkste motivatie om ecologisch vlees te kopen Knipoog
ik ben niet tégen enten of tégen antibiotica.
maar wel vóór verantwoord gebruik daarvan.
enten alleen tegen gevaarlijke ziektes, antibiotica alleen als het echt nodig is.

en alles té schoon ... dan heb je mijn kinderen nog niet gezien als ze thuiskomen van school Haha!