sabine1985 schreef:ik ben ook zo'n hypocriete vleeseter.
ik eet graag vlees maar zelf een dier slachten? moet er niet aan denken.
hier nog 1.
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
sabine1985 schreef:ik ben ook zo'n hypocriete vleeseter.
ik eet graag vlees maar zelf een dier slachten? moet er niet aan denken.
WildWings schreef:En wat als het kalfje een stiertje is, die zelf geen melk kan geven?En wat gebeurt er als melkkoeien rond de 5 jaar oud zijn en de melkproductie steeds minder wordt?
Alet74 schreef:Moet je voor je werk uit eten? Wat voor werk doe je dan? (ik ben jaloers!)
Misschien kun jij dan eens het restaurant uitkiezen of vraag aan de ober of hij iets kan vertellen over de herkomst van het vlees e.d. Als je naar een goed restaurant gaat, zou je toch kunnen verwachten dat men kwaliteitsspullen koopt. In mijn opinie zijn dit niet de producten uit de bio-industrie (of ben ik nu erg naïef)
) gekweekte dieren.
*
rebati schreef:Nou dat is dan echt een uitzondering hoor, 9 van de 10x gebeurd dat als ze 1/2 weken zijn.Dan gaat het echt een stuk makkelijker.
Ben benieuwd wat voor bedrijf dat is geweest,aangezien ook al honden in de stal hadden..
rebati schreef:Maargoed ik heb geen zin meer om me eigen te gaan verdedigen, ik weet hoe het er ECHT aan toe gaat, heb er ervaring mee en heb werk in de sector.
Ik zag trouwens dat de ts een topic had over haar kat binnen houden.. pff dat is ook zielig een poes binnen houden en die niet naar buiten mag.
Oja, over het onverdooft casteren van katten, kan ook heb zelf een keer eraan meegeholpen, poesje krijste wel wat, maar na 2 dagen ziet hij zich weer zien en was niet eens bang voor ons! Dat is natuurlijk geen normalen manier,maar het kan..beesten leiden er niet zo onder als dat de mensen denken.was trouwens in het buitenland.
Toekie schreef:Dat je er anders over denkt is prima.Maar dat het voor jou normaal is en omdat je ''weet hoe het echt zit'' wil niet zeggen dat het oke is, en diervriendelijk. Een big zonder verdoving castreren lijkt mij goedkoper en minder gedoe, dus aantrekkelijk voor de boer. En tja als het beest niet duidelijk aangeeft (op wat voor manier dan ook) dat het pijn doet, waarom zullen we het dan anders doen? Waarom kiezen veel boeren er uit zichzelf niet voor om te verdoven? Omdat ze zo om hun dieren geven? Op hun manier doen ze dat vast, dat geloof ik, maar het is en blijft broodwinning. Het is dat er nu zoveel aandacht voor is (geweest) dat de politiek zich ermee is gaan bemoeien. En terecht vind ik.
Dagelijks fiets/rij ik voorbij hetzelfde varkens- en kippenbedrijf en zowat IEDERE DAG liggen er dode dieren bij de oprit. Dan breekt mijn klomp (en hart) echt wel...Zelf eet ik sinds mei 2006 uitsluitend nog biologisch vlees. Daarbij maak ik geen enkele uitzondering, ook niet als ik ergens anders eet. Ik ben niet tegen het eten van vlees, wel tegen de manier waarop. Puur een keuze vanwege het dierenwelzijn dus.

poes schreef:De boer kiest niet het beste voor zijn vee, maar wel het hoogste rendement.
De boer MOET in zijn ogen castreren, zo kan hij later slachten => meer vlees => meer geld.
De keuze verdoofd of onverdoofd is snel gemaakt: beide veroorzaken stress en pijn, maar onverdoofd is goedkoper.
Juliette86 schreef:Het wordt verdorie eens tijd dat de consument haar hand in eigen boezem steekt en eens ophoudt met het vingertje naar die "gemene" boeren te wijzen! Stort je bijdrage voor de DB liever in het kopen van scharrelvlees dan doe je veel meer voor de dieren dan de DB met zn lastercampagnes ooit voor elkaar gaat krijgen.
Alet74 schreef:Juliette86 schreef:Het wordt verdorie eens tijd dat de consument haar hand in eigen boezem steekt en eens ophoudt met het vingertje naar die "gemene" boeren te wijzen! Stort je bijdrage voor de DB liever in het kopen van scharrelvlees dan doe je veel meer voor de dieren dan de DB met zn lastercampagnes ooit voor elkaar gaat krijgen.
Ben het met je eens dat wij zelf andere keuzes moeten maken om zo boeren de kans te geven weer leuk boer te kunnen zijn en een aardige boterham te kunnen verdienen.
Praat me eens bij, welke lastercampagnes heeft de DB de laatste tijd dan tegen boeren (bedoel je dat?) gevoerd?
Alet74 schreef:Juliette86 schreef:Het wordt verdorie eens tijd dat de consument haar hand in eigen boezem steekt en eens ophoudt met het vingertje naar die "gemene" boeren te wijzen! Stort je bijdrage voor de DB liever in het kopen van scharrelvlees dan doe je veel meer voor de dieren dan de DB met zn lastercampagnes ooit voor elkaar gaat krijgen.
Praat me eens bij, welke lastercampagnes heeft de DB de laatste tijd dan tegen boeren (bedoel je dat?) gevoerd?
Juliette86 schreef:poes schreef:De boer kiest niet het beste voor zijn vee, maar wel het hoogste rendement.
De boer MOET in zijn ogen castreren, zo kan hij later slachten => meer vlees => meer geld.
De keuze verdoofd of onverdoofd is snel gemaakt: beide veroorzaken stress en pijn, maar onverdoofd is goedkoper.
Een boer wordt door de consument gedwongen consessies te doen op dierenwelzijn. Net zoals elk ander bedrijf moet hier brood op de plank en zolang de consument goedkoop vlees wil mag de boer blij zijn als hij niet teveel verlies lijdt. Boeren kunnen tegenwoordig alleen nog maar quitte spelen of een klein beetje verdienen door schaalvergroting en meer dieren te houden in een kleiner.
De boer moet castreren in de ogen van de consument (lees duitse afnemers) omdat zij bang zijn voor berengeur aan het vlees. Heeft geen bal temaken met eerder of later slachten en meer opbrengsten. Jonger vlees is uitsluitend geschikt voor de engelse baconmarkt en te oud vlees is minder van kwaliteit. De leeftijd en het gewicht waarop de dieren nu geslacht worden geven het beste vlees en de beste kosten/opbrengsten verhouding.
Je kan de boeren in dit verhaal helemaal niets kwalijk nemen. Zij produceren simpelweg wat de consument vraagt. Als de consument alle varkens in een wei wil en de kostenverhoging hiervoor wil betalen dan liepen alle varkens gisteren nog buiten.
Het wordt verdorie eens tijd dat de consument haar hand in eigen boezem steekt en eens ophoudt met het vingertje naar die "gemene" boeren te wijzen! Stort je bijdrage voor de DB liever in het kopen van scharrelvlees dan doe je veel meer voor de dieren dan de DB met zn lastercampagnes ooit voor elkaar gaat krijgen.
poes schreef:rebati schreef:Nou dat is dan echt een uitzondering hoor, 9 van de 10x gebeurd dat als ze 1/2 weken zijn.Dan gaat het echt een stuk makkelijker.
Ben benieuwd wat voor bedrijf dat is geweest,aangezien ook al honden in de stal hadden..
Nou soms moest er echt wel 'gepeuterd' worden, natuurlijk als je er zoveel op een dag doet gaan ze niet allemaal smooth. Hoe oud ze waren kan ik niet meer zo zeggen, ze zaten wel al in het 'eerste' biggenhok (batterijkot), dus al weg bij mamas en toch al op een kilootje of 10 qua gewicht gok ik, zal zeker niet minder geweest zijn. Af en tie vergeet je der eentje en moet je die nog doen als die al ruim 30-40 kilo weegt, ook geen pretje...
Honden (jack russels en herders) kwamen er standaard mee in de stal, hielpen varkens ook versteken van kot vaak.
Nu ga ik verder bijlezen.
)noemt gecastreert,zo'n big weegt dan volgens mij (weet 't niet precies) nog geen 5 kg.Raar dat die boer zich het zelf alleen maar moeilijker maakt door ze zo laat pas te casteren! Af en toe een vergeten is ook geen goede zaak,je weet toch wel waar je mee bezig bent...
Juliette86 schreef:Het wordt verdorie eens tijd dat de consument haar hand in eigen boezem steekt en eens ophoudt met het vingertje naar die "gemene" boeren te wijzen! Stort je bijdrage voor de DB liever in het kopen van scharrelvlees dan doe je veel meer voor de dieren dan de DB met zn lastercampagnes ooit voor elkaar gaat krijgen.
Juliette86 schreef:Een boer wordt door de consument gedwongen consessies te doen op dierenwelzijn. Net zoals elk ander bedrijf moet hier brood op de plank en zolang de consument goedkoop vlees wil mag de boer blij zijn als hij niet teveel verlies lijdt. Boeren kunnen tegenwoordig alleen nog maar quitte spelen of een klein beetje verdienen door schaalvergroting en meer dieren te houden in een kleiner.
De boer moet castreren in de ogen van de consument (lees duitse afnemers) omdat zij bang zijn voor berengeur aan het vlees. Heeft geen bal temaken met eerder of later slachten en meer opbrengsten. Jonger vlees is uitsluitend geschikt voor de engelse baconmarkt en te oud vlees is minder van kwaliteit. De leeftijd en het gewicht waarop de dieren nu geslacht worden geven het beste vlees en de beste kosten/opbrengsten verhouding.
Je kan de boeren in dit verhaal helemaal niets kwalijk nemen. Zij produceren simpelweg wat de consument vraagt. Als de consument alle varkens in een wei wil en de kostenverhoging hiervoor wil betalen dan liepen alle varkens gisteren nog buiten.
Het wordt verdorie eens tijd dat de consument haar hand in eigen boezem steekt en eens ophoudt met het vingertje naar die "gemene" boeren te wijzen! Stort je bijdrage voor de DB liever in het kopen van scharrelvlees dan doe je veel meer voor de dieren dan de DB met zn lastercampagnes ooit voor elkaar gaat krijgen.
Dan had je nog het eerste en het tweede vettekot.
fojoe schreef:antibiotica standaard in het voeder is nog zo'n voorbeeld.
Huertecilla schreef:Die van mij zijn niet geënt en nooit ziek.
nooit gehoord van een tetanus infectie dan? Daar kan geen paard weerstand tegen opbouwen door hem natuurlijk te houden en natuurlijk te voeren. In 99% van de gevallen fataal met een afschuwelijke dood. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het heel mooi hoe jij je dieren probeert te houden maar je paard dit risico laten lopen, omdat jij het niet eens bent met het "onnatuurlijke enten"
. Dat komt voor mij een beetje egoïstisch over. 
poes schreef:ons eerste paard kwam zo'n 30 jaar geleden.Net zoals paarden die met dekens opstaan en ik weet niet wat ook vaker ziek worden
Huertecilla schreef:fojoe schreef:Ook in het jouwe op die manier....antibiotica standaard in het voeder is nog zo'n voorbeeld.