Geneeskunde mensen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eefske

Re: Geneeskunde mensen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 09:36

Lindah schreef:
Oeh, dit topic ga ik binnenkort eens even doornemen.
Ik wil zelf volgend jaar ook geneeskunde gaan studeren. Lachen
Maar eerst maar eens kijken of ik wordt ingeloot.

Ho! Ik zie net dat m'n vriendin hier was ingelogd. Ik zat op haar pc.
Maar, ik ben dus degene die geneeskunde gaat doen en zij niet.
Vandaar ^^

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:37

Omdat sommige mensen nog wel eens negatief doen over de kwaliteit van Leiden, kan ik het niet laten om een tabel over te typen die deze week in het NTVG stond...
Het gaat om de Academic ranking of world universities.
Nederlandse universiteiten in het algemeen scoren wereldwijd de volgende plaatsen:
Utrecht 47
Leiden 76
UvA 101-151
VU 101-151
Groningen 101-151
Rotterdam 152-200
Nijmegen 152-200
Maastricht 303-401
Op Europees niveau zijn deze plaatsen:
Utrecht 9
Leiden 23
UvA 35-58
VU 35-58
Groningen 35-58
Rotterdam 59-79
Nijmegen 59-79
Maastricht 125-168
De posities voor Geneeskunde zijn wereldwijd:
Utrecht 76-107
Leiden 36
UvA 48
VU 52-75
Groningen >107
Rotterdam >107
Nijmegen 52-75
Maastricht >107
Helaas staat er in het artikeltje niet uitgebreid uitgelegd waar dan allemaal op gelet is, dus ik hecht er niet eens zo veel waarde aan, maar ik vond het toch een opvallende plaatsing terwijl ik van mensen in mijn omgeving eigenlijk nooit iets heel positiefs over Leiden hoor terwijl iedereen altijd jubelend is over Maastricht...

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:47

Volgens mij gaat dat met name om het aantal publicaties ed Nick. Zo zijn de meeste van die rankings tenminste opgesteld Ja

Ik heb mijn eerste avonddienst glansrijk doorstaan. Wel lekker druk, maar was goed te doen. Wel even wennen in je eentje op de spoed, geen collega's en de achterwacht thuis.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:54

Klinkt spannend Gomir!!
Ik heb deze week nacht, maar dan gelukkig maar als co en heb dus nog wel iemand naast me staan...

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:57

Mooi dat het goed ging, Gomir! Ben je die spanning ook weer kwijt: 't nieuwtje is eraf Knipoog

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:01

Zag er niet zo erg tegenop, maar het is wel fijn dat mijn eerste dienst geen traumatische ervaring geworden is *LOL*
Had zowel voor de interne als de cardio trouwens een prima achterwacht, dat scheelt ook de helft!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:21

Dat scheelt zeker heel erg veel ja.
Heb je nu vaak nachtdiensten?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:29

Wij hebben ongeveer 3-4 keer per jaar een dienstenblok van 5 weken. Soms als vliegende keep(anios) iets vaker.
In het dienstenblok begin je met een week avond SEH, dan een week avond zaal met 2(?) vrije dagen er tussenin, weekend-dagdienst, 3 nachten, weekend-dagdienst en dan 4 nachten. Laatste week is volledig compensatie(totaal iets van 10 compensatiedagen in hele blok).

Is volgens mij dus wel goed te doen Ja
Wij zijn met een flinke club en cardio-assistenten doen ook mee aan de dienst dus dan is het op zo'n manier haalbaar. Als je met 10 assistenten bent red je zo'n constructie niet, zitten er altijd vijf in het dienstenblok dan en dan zit je overdag met je bezetting Clown

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:50

Hallo geneeskundemensen!
Ik zit nu in de 6de en als ik word ingeloot ga ik volgend jaar beginnen aan een geneeskundestudie. Ik vroeg me af in hoeverre het lukt om geneeskunde te studeren en een paard te hebben. En vergeet een bijbaan niet om het paard te kunnen onderhouden. Ben voorlopig niet van plan om op kamers te gaan, maar zou later wel kunnen en dat betekent meer werken en ook nog een huishouden...
Mensen die ook de combinatie geneeskundestudie, bijbaan en eigen paard hebben? En hoe gaat dat je af?
En voor de mensen die geen paard hebben: denken jullie dat het te doen is qua tijd? Ik hoef niet elke dag naar het paardje, 1 à 2x per week is genoeg (doe ik nu ook).
Hoop dat jullie me er wat over kunnen vertellen, ik wacht liever niet af tot ik het te druk heb en halsoverkop beslissingen moet gaan nemen, dus ik heb dringend behoefte aan wat ervaring Lachen

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:53

Denise, daar is al heel veel over gepraat. In dit topic, maar ook in andere topics.

Ik heb vanaf het begin dat ik ging studeren (en ook eerder al) verschillende bijbaantjes gehad, op mezelf gewoond en mn paard bij mijn ouders gehouden. Dat laatste scheelt natuurlijk heel veel in stallingskosten.
Ik ga nog steeds bijna elk weekend naar huis om paard te rijden. Ook wedstrijden lukken met enige planning goed.
Nu met mijn coschappen is een bijbaantje even wat lastiger, maar in de vakanties tussendoor werk ik steeds weer een aantal dagen om de financien op peil te brengen.
Voor mij en mijn paard werkt het op deze manier prima.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:55

Hm, ik dacht toch echt dat ik heel het topic zo langzaamaan wel door had gelezen... zal nog eens kijken dan Bloos

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:57

Ik had ten tijde van mijn studie en ook de co-schappen 2-3 paarden die ik zelf volledig verzorgde. Ik woonde wel thuis en had geen bijbaantje, maar ik ging elke dag een aantal uren naar stal en reed ook wedstrijden. Heb zelfs in de 1e jaren nog een ORUN opleiding gedaan.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:57

gomir schreef:
Ruilen is idd ook nog een optie.

Ik ben in Den Helder blijven wonen tijdens mijn studie en heb het ondanks de 1 uur en 3 kwartier reistijd enkele reis ook gewoon gered met de paarden. Heb tijdens mijn studie zelfs fanatieker gereden dan op de middelbare school.
Tijdens de co-schappen was het met wat planwerk ook best te doen.

En nu mijn eerste weken als arts-assistent heb ik mijn trainingsschema ook nog niet hoeven te onderbreken ondanks de lange dagen en twee keer meer dan een uur in de auto.

Dus ik zou me er niet door laten tegenhouden dat je wilt blijven rijden En als het net te druk wordt kun je altijd nog iemand erbij zoeken voor 2 dagen doordeweeks ofzo.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:58

none schreef:
Mijn paardrijden staat momenteel op een wat lager pitje.Wie weet zoek ik in de toekomst wel weer wat. Nu houd ik mijn paardje vooral aan voor in het weekend. De tijd heb ik wel nodig en ik woon dus wel op kamers dus is het erg lastig.

(jup, ik kom weer even binnenvallen, volgende keer zal ik wat nuttigers melden Knipoog )

Nickeltje

Myour schreef:
Ik ook geneeskundestudent (had ik al laten weten) en ik vind het helemaal geweldig. Heel duidelijk allemaal, maar alles nog op celniveau. Alles is heel goed opgebouwd vind ik, eerste bonuspunttoets gehad (had 28/30 goed Haha! ). We hebben er twee in één blok, dus kunnen in feite een 11 halen. Celletjes beginnen me heel klein beetje wel de neus uit de komen hoor stiekem gezegd Tong uitsteken maar wel reuze interessant allemaal. We beginnen nu op weefselniveau te komen. In januari komt het snijwerk al, kijk er erg naar uit.

Enne, ik heb nog ZAT tijd voor mijn paard en bijblijven met studiewerk (ben supertrots op mezelf dat ik zowat helemaal bij ben, was erg lui op de middelbare), maar mijne is dan ook 2 jaar..

Nickeltje

Nickeltje schreef:
Ik ben alleen maar mer gaan rijden tijdens mijn studie.
Heb vorig jaar gewoon aan het NK SGW klasse L in Hattem mee kunnen doen en hoop stiekem dat ik dat dit jaar in het M ga redden. Het is een beetj schipperen met trainen en wedstrijden samen met coschappen maar vooralsnog gaat het prima en inmiddels ben ik al 6e jaars...

En dan is het een tijdje geleden nog in een ander topic besproken dacht ik, maar weet echt niet meer in welk...
Ik hoop dat hiermee je vraag een beetje beantwoord is?
Ik denk dat het ook heel veel scheelt waar je je paard hebt staan, of je hulp hebt met de verzorging (mijn ouders doen enorm veel voor mij) en wat dat dus kost...

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:00

Ja die had ik inderdaad ook al gevonden Nickeltje, bedankt in elk geval Ja

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:12

Ik denk dat het ook gewoon van de persoon afhangt. Hoe gedisciplineerd je bent en hoevel rust je nodig hebt. Lachen

__Carmen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:00

Ik kom me hier ook maar eens melden Lachen Ik studeer geneeskunde in Nijmegen, ben nu tweedejaars. De studie is helemaal wat ik er altijd van verwacht had: een combinatie tussen exact en sociaal, met veel aandacht voor de praktijk.
Ik heb sinds juni een eigen paard, die rij ik 4 tot 5 keer per week. Werk op zaterdag ook nog in de supermarkt en heb ook nog tijd om saxofoon te spelen bij 2 verenigingen. Geneeskunde is (bij ons op de uni in elk geval) een studie met heel weinig contacturen en veel zelfstudie. Dus als je de discipline kan opbrengen om buiten je colleges etc ook echt te gaan studeren dan hou je tijd genoeg over voor leuke dingen en haal je toch alle vakken is mijn ervaring.

monty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:29

Ik heb twee jaar geneeskunde en daarna diergeneeskunde gestudeerd. Ik was heel erg bang gemaakt van tevoren, dat het niet te combineren valt etc. Dat is mij 100% meegevallen. Is prima te combineren! De studie is pittig, maar vooral veel en qua moeilijkheidsgraad is het mij erg meegevallen. Eén van mijn vriendinnen is nu i.o. tot psychiater en rijdt nog fanatiek wedstrijden! Oké, het is psychiatrie, geen echte dokter ( Tong uitsteken ) maar het kan prima hoor. Gewoon doen als het vak je boeit.

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 22:44

Carmen, he! Eindelijk nog iemand uit Nijmegen Haha!

__Carmen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 11:43

none schreef:
Carmen, he! Eindelijk nog iemand uit Nijmegen Haha!

Haha!
Ik heb het topic niet helemaal doorgelezen, in welk jaar zit jij nu?
Heb nu infectie en afweer Huilen , een blok wat me echt niet kan interesseren maar ik MOET het gewoon halen want ik wil dus echt geen her Tong uitsteken

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:14

1e jaar Knipoog
Her lijkt me ook niet bepaald fijn nee. Zit je in je vakanties te leren, nee dank je! Maarja, ik hoop dat ik het afgelopen blok (hoofdlijnen functionele morfologie) heb gehaald. Ik denk het wel eigenlijk.. maarja je weet maar nooit.

Nu weer een even best relax MPV blokje, die gaat vast ook nog wel tegenvallen maar nu vind ik het nog evne heel fijn!

Ik vind het systeem in Nijmegen erg fijn. Vier weken lang een onderwerp en dan weer iets anders. Bevalt me tot nu toe erg goed.

__Carmen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 22:09

Hoofdlijnen functionele morfologie is een pittig blok, zou mooi zijn als je die in één keer hebt gehaald Lachen Tip voor MPV2: besteed vooral niet teveel aandacht aan ethiek en volksgezondheid, maar doe vooral statistiek Knipoog Het tentamen gaat eigenlijk alleen daarover. Ken je de trouwens de site www.stanleylambertus.nl al? Bij studie staan oude tentamens en samenvattingen (blijf wel kritisch want er staan soms fouten in!)
Wanneer heb je verpleegstage?

Ik vind de blokken van 4 weken ook erg fijn, je hebt tenminste geen extreem grote tentamens en je kan je concentreren op één onderwerp tegelijk. Nadeel is dat je nooit eens even een weekje er tussen uit kan ofzo want dan heb je meteen heel veel gemist (er is daarop in het 1e jaar één uitzondering en dat is het laatste blok Tong uitsteken ben dit jaar een week naar rome geweest en toch het blok gehaald. maar dat heb je niet van mij he Knipoog )

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 02:00

Tweede avonddienst zit er ook weer op Ja
Heb het alleen beetje druk gehad en ben nog totaal niet moe Clown
Uur in de auto heeft ook niet echt de slaap bevorderd

Dus dan nog maar even bokken Haha!