Fotografie op Bokt een hype of overal?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Fotografie op Bokt een hype of overal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 23:49

Iedereen die het geld uit wil geven aan een digitale SRF mag dat van mij vooral doen. Alleen als je met zo'n camera om je nek loopt wil dat nog niet zeggen dat je een fotograaf bent. Ik snap ook niet dat mensen willen betalen voor slechte kwaliteit foto's.

Onze camera (canon 40D) is in mijn handen ook geen garantie voor echt mooie foto's. Mijn man kan er veel meer mee. Maar ik vraag er ook geen geld voor. Knipoog Man trouwens ook niet maar die heeft al jaren als hobby mooie foto's maken. Sinds de digitale camera is hij vooral druk met HDR foto's Haha!

xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 23:51

Tot nu toe is het nog niet fout gegaan, maar als jij 'm kapot doet terwijl je 'm aan het 'maken' bent, is al garantie weg Knipoog.

Ontopic: Ik blijf erbij, dat tenslotte iedereen doet wat ie wil. Als je er last van hebt moet je maar geen UK / CB topics meer gaan kijken, zo simpel is dat. Er zijn zoveel dingen die je daarmee kunt vergelijken, zoals vroeger had niemand een stijltang, nu heeft bijna iedereen er een. Vroeger had niemand een digitale camera, nu heeft bijna iedereen er een. Vroeger had niemand een plasma tv, nu hebben heel veel mensen er een. Vroeger had bijna niemand verschillende computer in huis, nu hebben heel veel mensen dat. Dat is met een SLR juist hetzelfde, het daalt in prijs , en iedereen heeft er een! Da's toch logisch? Knipoog Net als met een Ipod, die waren eerst ook speciaal, tot dat die nieuwe kwamen die zo goedkoop waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 23:53

DramaQueen_ schreef:
Tot nu toe is het nog niet fout gegaan, maar als jij 'm kapot doet terwijl je 'm aan het 'maken' bent, is al garantie weg Knipoog.

Weet ik. Maar dat is voor eigewijze ik geen reden om het niet te doen. Clown

shagya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 01:53

Ik maak met mijn oude Canon A80 ook mooie foto's.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 08:33

Het kan een hype zijn omdat paardensport iets is met emotie (voornamelijk dressuur)

Sorry dat ik het zeg, maar al is de foto nog zo slecht.. de eigenaar koopt m toch wel.
Daarom vind ik dat je als fotograaf hyperkritisch moet zijn..

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 09:14

Iddel schreef:
Voel me wel lichtelijk aangesproken, heb ook in een opwelling een goed beginnerscamera gekocht (Fuji FinePix S5800), snap nog niks van diafragma, sluitertijd, IOS(heb ik het zo goed?)waarden.
Ben dus nog een echte beginner, maar ach..laat me toch lekker knooien samen met die andere mensen Knipoog

Edit:Heeft iemand dus nog sites met goede tips en/of oefeningen? Zijn natuurlijk van harte welkom!

ik ben begonnen bij de Fuji finepix s5600, daarvoor een echte compact camera en vond foto's toen al fantastisch, de Fuji heeft mij echt onwijs veel geleerd!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 09:21

xDramaQueen schreef:
Iddel schreef:
Voel me wel lichtelijk aangesproken, heb ook in een opwelling een goed beginnerscamera gekocht (Fuji FinePix S5800), snap nog niks van diafragma, sluitertijd, IOS(heb ik het zo goed?)waarden.
Ben dus nog een echte beginner, maar ach..laat me toch lekker knooien samen met die andere mensen Knipoog

Edit:Heeft iemand dus nog sites met goede tips en/of oefeningen? Zijn natuurlijk van harte welkom!

ik ben begonnen bij de Fuji finepix s5600, daarvoor een echte compact camera en vond foto's toen al fantastisch, de Fuji heeft mij echt onwijs veel geleerd!

Ik ben begonnen met een ienieminie Samsung cameratje.. Daarna met een Lumix F8 geloof ik..
Toen kocht ik van mijn vakantiegeld vorig jaar Juni een Sony H7, heel uitgebreid maar nog net geen DSLR.. Daar heb ik zó ontzettend veel van geleerd. Stond met die camera zelfs te fotograferen op een wedstrijd waar ze mij gevraagd hadden ín een binnenbak.. En die foto's waren goed.. Pling Helaas ging mijn vriend voor t leven door een ongeluk kapot, of ja, er zat een dikke kras op de lens en maken zou kapitalen kosten.. Toen ben ik opzoek gegaan naar een andere camera.

Ik heb nu sinds een kleine maand een SONY A200 DSLR, het werkt allemaal hetzelfde. Dus ik was gauw op weg, maar die dingen die ik met mijn vorige Sony klaarspeelde, daar ben ik nog lang niet. Moet nog erg veel leren met deze camera.
Voor erbij heb ik een Lumix gekocht, ook een erg leuk cameratje, typenummer weet ik zo even niet precies uit mijn hoofd. Maar ook daar komen leuke plaatjes uitrollen en hoef ik niet steeds mijn hele tas mee te sjouwen als ik ergens heen ga.. Lachen

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 09:27

ik geloof dat mijn eerste een HP cameraatje was ROFL
doordat ik met de Fujifinepix geleerd heb was de stap naar DSLR niet zo extreem anders eigenlijk. maar ben nog steeds heel erg aan het leren!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 09:30

Dat is hier eigenlijk ook.. Van die H7 naar die A200, was niet heel groot.. Op die H7 kon je ook Diafragma, sluitertijd ect instellen... Alleen nu op die A200 is het toch net ietsjes moeilijker, heb veel meer knopjes.. *LOL* Maar verder is het weer een leuk leerproces..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 09:49

Ik heb heel veel jaar met een Kodak Easyshare C530 gefotografeerd. *LOL* Ik had geen geld voor iets beters, en het dingetje maakte scherpe overzichtsfoto's. Kon er aardig wat netjes mee vastleggen. Kon verder helemaal niks instellen. Maar het afgelopen jaar heb ik op school wel een aantal keer met een DSLR gewerkt, dus helemaal nieuw is deze niet voor me. Lachen Zoals Sita_ ook zegt: Het is een leuk leerproces. En volgend jaar krijg ik alle begeleiding die ik nodig heb op school.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 10:14

Van mij mag iedereen fotograferen en om tips vragen, zolang het echt om de fotografie zelf gaat. Tegenwoordig worden er (vooral op Crea Bea) maar al te vaak topics geopend waarvan ik echt denk dat ze er verkeerd zijn neergeplaatst. Als er nl. met een heleboel onnuttige commentaar wordt gereageerd ("wat schattig" bv), vindt de TS het leuk. Ik persoonlijk zou niet tevreden zijn met zo'n commentaar en zou echte kritiek willen waar ik iets aan heb, dus ik weet niet of het dan de bedoeling is van die mensen om beter te worden of om gewoon hun diertje eens te showen. Dààr kan ik me aan ergeren, dan moeten ze hun topic maar op Beestenboel itp plaatsen... Overigens heb ik niets tegen mensen die minder goed fotograferen maar echt wel om tips vragen en met de kritiek iets doen. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 10:21

Maar over die mensen heb ik het ook niet hè fiekhe. Prima als mensen een uitgebreide camera kopen en willen leren. Heb het eerder over de mensen die betaalde shoots aanbieden, zichzelf fotograaf noemen en helemaal gelukkig zijn als mensen hun verre-van-kwaliteits-foto's de hemel inprijzen en geen tips willen. En mensen die denken dat een goede camera in je handen garant staat voor mooie plaatjes. Moeten ze ook zelf weten, maar daar kan ik me aan irriteren.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 10:25

Ja ik weet wat je bedoelt. Er lopen er zo een pak rond, en dan totaal geen kritiek aanvaarden dat vind ik het lastigste. Scheve mond Maar anderzijds moeten ze het zelf weten: mij ga je niet weten betalen voor zo'n slechte fotoshoot, en voor de mensen die er wel voor betalen is dat hun probleem natuurlijk...

En ik had het niet over dat ik niet met je eens was (want ben ik wel) maar gewoon waar ik mij aan erger als het op fotografie op bokt aan komt. Oke misschien beetje off topic. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 10:28

Klopt. Maar dan is mijn probleem dat er door zo vele zo makkelijk gedacht wordt over fotografie. Omdat die DSLR's steeds goedkoper worden denken veel mensen toch van 'Oh, dat doe ik even.' Met shoots aanbieden enzo. En ookal blijven de profifotografen toch wel de grote opdrachten houden, het is anders. Imo.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 10:34

Het is natuurlijk een oncomfortabele situatie voor de professionele fotografen. Ja Maar de vraag is: is er wat aan te doen, want ik zou niet weten wat; mensen die er geen verstand van hebben grijpen natuurlijk naar een goedkopere 'fotograaf'. Al zijn er natuurlijk ook mensen die echt wel gaan voor de kwaliteit. Lachen

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 10:35

ondanks dat ik een eigen camera heb, zou ik dolgraag een shoot hebben van sjoert oid Ja of hypofocus Ja

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 10:37

Ik ben het wel eens met de TS.

Er lopen een stuk of 100 "fotografen" rond op bokt, compleet met website en SLR.
Maar er zijn er misschien maar 5 of 6 die ook echt daadwerkelijk goede foto's maken.
Het lijkt tegenwoordig zo makkelijk: Men koopt even een goede camera, schiet foto's en verkoopt ze, en huppa, geld verdienen maar.
En het wordt inderdaad nog verkocht, maar kritisch zijn..ho maar..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 10:42

Precies. Maarja, dat zijn wel Nederlanders. Clown Overal geld uit willen halen.. Maar het komt de fotografie niet ten goede.

xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 10:43

Ik ben begonnen met me mobiel (oke dit klinkt erg dom Vork). Maar daar vonden me ouders dat ik mooie foto's mee maakte (ergens in Duitsland) en ik vond het ook leuk. En toen heb ik lang met zo'n oude Sony foto's gemaakt. Toen half jaar Kodak Easyshare M753 en dan een SLR. Je kan van elke camera nog iets leren dusja Knipoog.
Mja het draait ook allemaal niet rond de camera he, de persoon die er achter staat moet de foto's maken, je hebt er aanleg voor, of je hebt die niet. En dat veel mensen het doen, niets aan te doen, toch? Als mensen een SLR kopen terwijl ze er niet mee kunnen werken, is dat hun geldverspilling Knipoog. Ik denk niet dat er mensen van Bokt te vergelijken zijn met de echte professionele fotografen, want die hebben toch wel echt grote opdrachten, en die foto's zijn wel écht 'wauw'.
Als je het 'fotograferen hier op bokt' vergelijkt met van die fotografen die op voetbal & wielren wedstrijden fotograferen, tja Sigaar.

Ik fotografeer graag, het is een hobby, maar puur voor mezelf omdat ik het graag doe. Ik begin niet aan een website en shoots voor andere, nee. Dat vind ik beetje overdreven worden, maarja.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 11:37

Ik heb ook net een mooie camera gekocht. Omdat ik het wou proberen, en omdat ik voor de kunstacedemi alvast wil oefenen. En omdat ik het natuurlijk leuk vind. Ik ken mensen met de inzicht van fotografie, die er een opleiding voor hebben, en uhm.. dat zijn uiteindelijk ''simpele'' bruidsfotografen geworden, of staan in de zaak. Of ze maken schoolfotos. Dat kan ook nog, en is dat kunst? Dat is iets gewoon mooi op de foto zetten, dat vind ik persoonlijk niet heel bijzonder. Maar zo iemand als ik, of iemand anders zonder opleiding kan net zo goed mooie creatieve fotos maken, en meer experimenteren. In plaats zich te houden aan de regeltjes die ze op school hebben geleerd. Ik denk dat iedereen moet kunnen fotograferen. En jah, soms wel irritant dat mensen dan meteen een spiegelreflex kopen, omdat ze dan denken dat ze heel wat kunnen.. maar jah, ze kiezen lekker voor de simpelste weg. Zo kan iedereen lekker tekenen, mogen ze ook lekker fotograferen. Het kan mij niet boeien, wij moeten nu alleen nog creatiever zijn om daaruit te springen, en dat vind ik een lekkere uitdaging^^

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 12:12

Cayenne schreef:
Ik ben het wel eens met de TS.

Er lopen een stuk of 100 "fotografen" rond op bokt, compleet met website en SLR.
Maar er zijn er misschien maar 5 of 6 die ook echt daadwerkelijk goede foto's maken.
Het lijkt tegenwoordig zo makkelijk: Men koopt even een goede camera, schiet foto's en verkoopt ze, en huppa, geld verdienen maar.
En het wordt inderdaad nog verkocht, maar kritisch zijn..ho maar..

Zeker, dat is voor mij ook de reden waarom ik geen site heb, en nergens geld voor vraag. Ik doe fotografie voornamelijk omdat ik het zelf leuk vind en om daar andere mensen soms blij mee te maken.

Ben trouwens 4 jaar geleden begonnen met camera van m'n moeder, 3 jaar geleden een fuji finepix s5000 gekocht, en nu sinds 2 jaar een DSLR.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 12:35

ik heb wel een website, maar dat is omdat ik studeer voor grafisch vormgeving/ webdesign *LOL* dat is overigens een grotere hobby van me dan fotografie Ja

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 12:44

xDramaQueen schreef:
ondanks dat ik een eigen camera heb, zou ik dolgraag een shoot hebben van sjoert oid Ja of hypofocus Ja

Precies Ja

Ikzelf laat ook wel eens iemand komen, en wil daar dan ook grof geld aan uitgeven omdat ik dan echt hele knappe foto's krijg.
Vorig jaar is Amanda bij me geweest, dit jaar komt Hypofocus.

Ik vind het zelf altijd mooi al anderen mijn paarden fotograferen, hun hebben er weer een andere kijk op en weten mijn paarden altijd net iets anders op de foto te krijgen dan dat ik kan.
Ze zeggen wel eens vreemde ogen.. En dat gaat bij mijn paarden ook echt op, als ik actiefoto's wil sloffen ze maar wat aan, maar voor een ander geven ze echt een showtje weg! *LOL*

Ik heb ook geen website trouwens, maar ik word vaak gevraagd door mensen.
Meestal doe ik het tegen een kleine vergoeding. Mensen staan er soms op om me wat te geven. Ik vroeg toen een keer aan een klant 15 euro, incl reiskosten en de CD die ze krijgen, en ze zegt ben jij gek.. En trok een briefje van 50.. Hier zegt ze.. Dit verdien je ook.. En o wee als ik het niet aanpakte.. Bloos

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 13:14

Juul schreef:
Precies. Maarja, dat zijn wel Nederlanders. Clown Overal geld uit willen halen.. Maar het komt de fotografie niet ten goede.

En vise versa................ nergens voor willen betalen/voor een dubbeltje op de eerste rang Clown Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 13:16

Ook idd! Erg eigenlijk. *LOL* Hoe niet-Nederlands ben ik dan? Want ik heb daar helemaal niks mee. Huilen van het lachen