Enge driftbui!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Re: Enge driftbui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:09

respect dwing je niet af met corrigeren, respect dwing je af door ook respectvol met de kinderen om te gaan en je in te leven in hun wereld. Ik sta bekend als behoorlijk streng, maar de kinderen zijn gek op me. En daar heb ik nog NOOIT fysiek voor op hoeven te treden.

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:12

Kinderen zijn van nature altijd bezig met het opzoeken van grenzen. Dat is nodig voor het ontwikkelen van een eigen identiteit. Het mooie is dat je in de conflicten die je met kinderen krijgt (en dat is onvermijdelijk als een kind grenzen opzoekt) je de moeglijkheid hebt een kind wat te leren over hoe het om kan gaan met conflicten. Driftbuien en ander obstinaat gedrag zijn dus eigenlijk heel gewoon het onvermogen van een kind om te reageren op zijn frustraties die "de grens" op dat moment teweeg bracht. Hoe daar vervolgens als pedagoog/ouder/leidster/leerkracht mee omgaat is bepalend voor zijn verdere leven. Ik geloof niet dat het goed is om een kind onvoorwaardelijke acceptatie te leren. Het kind mag protesteren, en dat hoeft niet te betekenen dat je alles hoeft te accepteren. Er zijn echter andere meer ontwikkelde methoden om een kind te "leren luisteren". Maar ja, dat is duidelijk niet voor iedereen weggelegd...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:12

Vjestagirl schreef:
Niet. En daarom is het een kleuter. Zoals ik al eerder zei: juf verteld precies wanneer de beker omgewisselt gaat worden. En dat heeft hij te respecteren, daar heeft hij naar te luisteren. En als hij het dan toch probeerd, en hij word gecorrigeerd, en het dan nog blijft proberen, dan is dat in mijn ogen slecht opgevoed.

het is m ook geleerd dat hij direct na het naar buiten gaan zijn eten en drinken op moet eten en drinken ... door die zelfde school , dag in dag uit ..
hij weet ook dat de zus dat ook moet en als die niet snel ruilt het niet meer kan ..

kan je nu echt het dilemma van deze kleuter niet voorstellen ?

denk echt dat deze escalatie voorkomen had kunnen worden
en waar ik ook aan denk ..en dat is een aanname ...zeg dus niet dat het zo is
maar zou best wel eens hard mee kunnen spelen

daar deze dus vaker schijnt te ettereen en er dus duidelijk mee wegkomt bji haar
ze dus waarschijnlijk niet consequent is
is het geloof in haar verminderd

dat er een hoop ongemaniede eterbakkies rondlopen ben ik met je eens
maar als juf zegt we gaan zo en het duurt in zijn gedachte langer dan hij tijd heeft
en het dus zelf gaat oplossen
(waar was die andere juf ... daar ik me haast niet vor kan stellen dat er
A aleen een stagiere voor de klas staat B met naar buiten er altijd 2 zijn juist voor als er wat gebeurt )

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:13

goed... We raken vanaf nu de kinderen helemaal niet meer aan. We pakken geen bovenarmpje, niets. Dan komen ze op de middelbare school. Daar zijn we nog wat voorzichtiger, want ondanks dat het gedrag ondertussen volledig uit de hand is gelopen, willen we hem niet aanraken, want dan hebben we een aanklacht. En dan is kleine jan grote jan en groot genoeg om uit te gaan. Daar doet hij dit natuurlijk ook, want tsss als je wat doet dan zeggen ze hoogstends tegen je dat het niet mag. tot die ene grote uitsmijter komt en hem eruit gooit op hardhandige wijze. En dat is wel eerlijk?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:14

amen Mpepers, hoe kan ik op school de kinderen vertellen dat geweld niets oplost als ik een conflict fysiek op probeer te lossen?

Juist Vjesta je hebt gelijk, we raken nooit en te nimmer een kind op een bedreigende manier aan! NOOIT!!! Ik ben zelf van het fysieke, dat weten de kinderen en ze kwamen regelmatig een knuffel halen als ze zich niet lekker voelden of er behoefte aan hadden. Maar ik zal echt nooit een kind aanraken om mijn punt kracht bij te zetten. Dan faal ik immers in het mondelinge gedeelte en dat kan niet de bedoeling zijn.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:16

Naar mijn mening is aanraken nooit nodig als je jou goed opsteld.
Want aanraken doe je wanneer je het niet meer aankan.

Een goede juf kan haar kinderen ook de moeilijke sturen met haar houding

Verder ben ik het ook met wat hierboven word gezegd eens
Laatst bijgewerkt door lesilla op 12-06-08 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:17

Maar aanraken is niet in alle gevallen bedreigend, ook tijdens een driftbui niet. Je hebt aanraken en aanraken.

Zulk gedrag hoef je gewoon niet te accepteren. Wat moet je dan, rustig weglopen met zo'n kind dat je wel volgt en die op je in blijft beuken? Dat blijft toch echt helemáál een verkeerde reactie; zo'n kind heeft hoe dan ook, op welke manier dan ook (ik neem aan dat mensen met een pedagogische opleiding wel weten hoe ze dat dan zouden doen), respectvol met jou om te gaan en die hoeft je niet open te krabben en te schoppen en te slaan waardoor jij 's middags met blauwe plekken naar huis gaat.

Zulk gedrag moet je niet accepteren, daar wordt het echt niet beter van.

Ongeacht wat je dan de beste manier vindt om zulk gedrag aan te pakken.

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 11:19

Oke, ik heb het wat ongelukkig verwoord, dat besef ik nu ook wel, alleen ik heb geen namen en ook niet de school benoemd.
Dat in deze klas alle "moeilijke" kinderen bij elkaar zitten is toeval, volgend jaar worden ze opgesplitst en over alle andere groepen 2 verdeeld.
Ik pakte hem inderdaad bij zijn arm, maar totaal niet met de intentie om hem pijn te doen. Het was voor zijn eigen veiligheid, het is gewoon gevaarlijk dat hij in zijn eentje naar dat andere plein loopt. En ik heb hem heel duidelijk en rustig uitgelegd dat hij zometeen met mij samen naar het andere plein mocht om zijn beker op te halen.

Zijn moeder is al heel vaak op het matje geroepen omdat zijn gedrag ook gevaarlijk ik voor de ander kinderen. Het gaat hier inderdaad om werkende ouders, de kinderen worden naar school gebracht, blijven over en gaan naar schooltijd naar de BSO. Ik kan me ook wel voorstellen dat dit jongetje het moeilijk vind om telkens weer ergens anders te zijn waar ook telkens weer andere regels gelden. Ik snap ook dat hij daar van in de war raakt.

En elke dinsdag geef ik hem weer een nieuwe kans, ik ga elke week weer hij hem zitten en even gezellig met hem praten. Als hij mij op andere dagen tegen komt komt hij ook altijd even knuffelen. Vaak loopt hij dan aan de hand met mij naar het plein, maar het is altijd wel zo dat hij mij even moet knijpen o.i.d. En als je dan zegt dat je dat niet prettig vind, dan doet hij het als hij de kans krijg nog een keer.

In dit geval was er niet de mogelijkheid om die beker meteen te ruilen, want dan had ik de rest van de groep alleen moeten laten. Ik doe dit overblijven met iemand anders samen, alleen diegene was gestopt, dus hadden we afgelopen keer een nieuw iemand, die de kinderen nog niet kende en de kinderen kende haar ook niet. Het leek mij verstandiger om haar dan niet alleen met de kinderen te laten.

En zo fout is het toch niet om dat jongetje even te laten wachten, ik heb hem heel duidelijk uitgelegd dat hij zo zijn eigen beker kreeg maar dat hij even gedult moest hebben.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:20

Nou, als mijn kind ooit zo doorslaat voor een simpele beker melk mag ie gerust een tik krijgen van de juf hoor.

Ciara: ik vind jouw eerlijk gezegd een groot gedacht te hebben van je eigen kunnen voor een klas. iedereen maakt wel eens fouten op een bepaald moment, en zeker als je zo aggresief word aangevallen door een kleuter, lijkt het me niet dat je eventjes 5 minutjes tijd hebt om te overleggen hoe je het pedagogisch zal aanpakken. Het ventje van je lijf krijgen lijkt me de eerste prioriteit (zonder daarbij natuurlijk hem schade te doen, etc)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:21

kwestie van over kleine dingen ook "streng"maarvooral
consequent te zijn

duidelijk
eerlijk
consequent

heel wat etterbakkies over de vloer gehad
welke elders niet meer mochten spelen
en nooit problemen gehad

fysiek geweld van de kleuter is onmacht
een fysieke oplossing van de juf ook ..

betekend niet dat je dit gedrag moet accepteren

is de juf in kwestie op zijn minst naderhand nog
een gesprek op kind niveau aangegaan met het kind
of was ze blij dat ze het voro elkaar had
dat kind niet meer mag overblijven
een zo daar zijn we lekker vanaf moment
ipv ..jeetje hoe gaan we dit zo goed mogelijk oplossen
en een volgende keer proberen te voorkomen
waarom ging het fout , wat en hoe kan ik als juf veranderen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:22

Nienke89 schreef:
En zo fout is het toch niet om dat jongetje even te laten wachten, ik heb hem heel duidelijk uitgelegd dat hij zo zijn eigen beker kreeg maar dat hij even gedult moest hebben.

Nette reactie in z'n geheel, dat allereerst.

Verder, "even geduld hebben" snappen die ukkies nog niet, die hebben totaal geen besef van tijd.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:23

@Blue-eyes

Hoe ik zo'n kind zou aanpakken? In ieder geval niet slaan of gaan schreeuwen of iets in die trant. Dat werkt niet, maar hem even bij de arm vastpakken moet kunnen om hem van je af te houden, en daarna in de hoek zetten, alleen. Laat hem maar even in zijn sop gaar koken, afkoelen doet wonderen.

Mijn vader ( aangezien mijn moeder ergens anders woont ) heeft mij best af en toe hard handing opgevoed. Ik hoefde echt geen commentaar te hebben want dan kreeg ik een draai om de oren. Schreeuwen, slaan, schoppen en gooien met de deuren was helemaal uit den boze want dan kon ik een pak rammel krijgen, en een goeie ook. Een grote mond moet ik zelfs nu nog mee uit kijken dan heb er een hangen. Mijn vader is van de oude stempel, respect voor ouderen, of je het wil of niet. En ik ben daar blij om, want ik heb nu tenminste normen en waarde en respect voor andere wat vaak onbreekt bij de kleineren. Natuurlijk kun je niet verwachten dat die op alles braaf en amen zeggen maar tekeer gaan hoeft ook niet en vooral niet tegen andere.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:25

Ok zal ik dan ook (voor ik aan het werk ga) nog even typen wat ik in deze situatie gedaan zou hebben? Das misschien ook wel handig.

Punt 1 zou ik het al anders op gelost hebben:
- oudere kleuter mee laten gaan
- oudere leerling mee laten gaan.
- kind een duidelijk tijdsbestek geven: als je broodje op is gaan we je beker halen. of als de andere kinderen naar buiten zijn gaan we je beker ophalen.
- kind proberen over te halen toch de melk op te drinken.

Mocht het wel tot een confrontatie dreigen te komen. Dan nog zou ik het kind niet fysiek aanpakken. Wil hij weglopen dan gaat de deur dicht. Maar met een beetje medeleven of begrip dan heb je dat al vaak voorkomen.
Word ik aangevallen dan is het een ander verhaal. Meestal stel ik me bij bedreiging redelijk dominant op (ja net als bij de paarden) schouders naar achteren, hoofd omhoog. En uit elkaars ruimte blijven. Komt hij wel in mijn ruimte dan eerst proberen het met je stem op te lossen. Lukt dat echt niet dan pak je het kind rustig op en zet het in een prikkelarme ruimte neer. Ga desnoods met het kind zitten en zorg dat je een beklemmende ruimte maakt waar hij zich niet in kan bewegen en rustig af kan koelen. Zorg wel altijd dat je daarna ook nog de tijd hebt om rustig met het kind in gesprek te gaan. Desnoods neemt iemand anders de klas even over, maar zorg dat jij het met het kind afsluit.
Laatst bijgewerkt door Caira op 12-06-08 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:25

Citaat:
Vaak loopt hij dan aan de hand met mij naar het plein, maar het is altijd wel zo dat hij mij even moet knijpen o.i.d. En als je dan zegt dat je dat niet prettig vind, dan doet hij het als hij de kans krijg nog een keer.

en wat voor consequenties leg jij daaraan vast ?
aan dat knijpen ?
daar hij het blijft doen dus duidelijk niet goed genoeg
niet duidelijk genoeg of niet consequent genoeg

DAT gedrag mag je al niet accepteren
hoef je ook niet te accepteren
ongeacht of die zijn moeder wel mag knijpen (als dat al mag)

weet je ook waarom die knijpt ?
heb je m dat wel eens gevraagd ?
duidelijk uitgelegd en er consequenties aan verbonden als die het toch weer doet
en daar ook zeer consequent in zijn ?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:29

BraveSpots schreef:
Nou, als mijn kind ooit zo doorslaat voor een simpele beker melk mag ie gerust een tik krijgen van de juf hoor.

Ciara: ik vind jouw eerlijk gezegd een groot gedacht te hebben van je eigen kunnen voor een klas. iedereen maakt wel eens fouten op een bepaald moment, en zeker als je zo aggresief word aangevallen door een kleuter, lijkt het me niet dat je eventjes 5 minutjes tijd hebt om te overleggen hoe je het pedagogisch zal aanpakken. Het ventje van je lijf krijgen lijkt me de eerste prioriteit (zonder daarbij natuurlijk hem schade te doen, etc)

Natuurlijk, ik maak ook bergen fouten. Het gaat erom hoe je omgaat met die fouten. In dit geval werd het afgeschoven op het kind en diens opvoeding en dat vind ik fout.

Nette reactie trouwens van TS, ik hoop dat ze iets kan met de tips en commentaren die hier geschreven zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:30

Caira schreef:
Word ik aangevallen dan is het een ander verhaal. Meestal stel ik me bij bedreiging redelijk dominant op (ja net als bij de paarden) schouders naar achteren, hoofd omhoog. En uit elkaars ruimte blijven. Komt hij wel in mijn ruimte dan eerst proberen het met je stem op te lossen. Lukt dat echt niet dan pak je het kind rustig op en zet het in een prikkelarme ruimte neer. Ga desnoods met het kind zitten en zorg dat je een beklemmende ruimte maakt waar hij zich niet in kan bewegen en rustig af kan koelen. Zorg wel altijd dat je daarna ook nog de tijd hebt om rustig met het kind in gesprek te gaan. Desnoods neemt iemand anders de klas even over, maar zorg dat jij het met het kind afsluit.

Precies wat ik al een paar pagina's lang duidelijk heb willen maken, maar nee, toen was het niet mogelijk om een kind in een driftbui zonder gevaar voor eigen leven op te pakken en werd het geïnterpreteerd als "vooral strak vasthouden" Rolleyes

Daarnaast; stem vind ik ook tricky hoor. Tuurlijk probeer je het eerst met stem, maar dat zal in een driftbui weinig uithalen meestal. Risico is wel dat je vervolgens, zeker als je het kind niet op wil of durft te pakken uit angst voor reactie ouders of "gevaar voor eigen leven", dat je je zal laten verleiden tot "vooral blijven schreeuwen tegen zo'n jochie", zeker als minder ervaren (nog in opleiding zijnd) persoon.

Edit: had beetje domme fout gemaakt Knipoog
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-06-08 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:30

Citaat:
Nette reactie trouwens van TS, ik hoop dat ze iets kan met de tips en commentaren die hier geschreven zijn.

eens ,

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 11:31

Caira schreef:
Ok zal ik dan ook (voor ik aan het werk ga) nog even typen wat ik in deze situatie gedaan zou hebben? Das misschien ook wel handig.

Punt 1 zou ik het al anders op gelost hebben:
- oudere kleuter mee laten gaan
- oudere leerling mee laten gaan.
- kind een duidelijk tijdsbestek geven: als je broodje op is gaan we je beker halen. of als de andere kinderen naar buiten zijn gaan we je beker ophalen. Dit heb ik ook heel duidelijk tegen hem gezegt.
- kind proberen over te halen toch de melk op te drinken. Ok geprobeert, zelfs gevraagt of hij anders misschien limonade wilde (die die andere vrouw die er voor het eerst bij was dan kon gaa halen.)

Mocht het wel tot een confrontatie dreigen te komen. Dan nog zou ik het kind niet fysiek aanpakken. Wil hij weglopen dan gaat de deur dicht. Maar met een beetje medeleven of begrip dan heb je dat al vaak voorkomen.

In dit geval zaten we buiten en kon ik de deur niet dicht doen, maar vaak als we in de klas zitten dan doe ik dat ook en leg ik hem nog een keertje uit waarom hij nu even niet de klas uit kan.

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 11:34

nickyu schreef:
Citaat:
Vaak loopt hij dan aan de hand met mij naar het plein, maar het is altijd wel zo dat hij mij even moet knijpen o.i.d. En als je dan zegt dat je dat niet prettig vind, dan doet hij het als hij de kans krijg nog een keer.

en wat voor consequenties leg jij daaraan vast ?
aan dat knijpen ?
daar hij het blijft doen dus duidelijk niet goed genoeg
niet duidelijk genoeg of niet consequent genoeg

DAT gedrag mag je al niet accepteren
hoef je ook niet te accepteren
ongeacht of die zijn moeder wel mag knijpen (als dat al mag)

weet je ook waarom die knijpt ?
heb je m dat wel eens gevraagd ?
duidelijk uitgelegd en er consequenties aan verbonden als die het toch weer doet
en daar ook zeer consequent in zijn ?

Ik heb hem al heel vaak uitgelegd dat hij niet mag knijpen omdat dat niet leuk is.
Het doet pijn en het is veel leuker om gezellig met elkaar naar het plein te lopen.

Als ik vraag waarom hij knijpt zegt hij, gewoon mag ik van mama.
Dan nog zeg ik dat ik het niet fijn vind als hij dat doet en de andere kinderen ook niet.

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:34

Een heleboel mensen refereren aan hun eigen strikte opvoeding hier. Wat mij betreft zegt dat nog niets over hoe je je later als volwassene hebt ontwikkelt...

Ik heb een iets andere opvoeding gehad, althans conflicten waren altijd te bespreken en mijn ouders waren bereid zich ook eens in te leven in mij. Ik hoefde niet klakkeloos alle regels maar voor lief te nemen. Wij luisterden als kind over het algemeen prima en werden geroemd om onze beleefdheid. Haha! Nog steeds trouwens.

Hetzelfde geld voor mijn eigen kinderen. Nee is nee en dat weten ze. Luisteren ze niet, dan is er altijd een consequentie. Maar ik vermijd hardhandige maatregelen of het machtspelletje; ik ben de baas, want ik ben groot en je hebt maar te doen wat ik zeg.
Daar worden ze namelijk JUIST gefrustreerd van en dan heb je kinderen die dat kunnen verbergen of dat accepteren en je hebt er die dat niet doen en vervelend agressief en onhandelbaar gedrag ontwikkelen. Dat is mijn mening.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:36

Wat ik begrijp was TS met de kinderen op het plein. Daar kun je niet zo maar even een deur dicht doen. Knipoog
Eigenlijk moet je weten, om hier een antwoord op te kunnen geven: Hoeveel kinderen waren er? Alleen kleuters of ook oudere kinderen? Was er nog meer begeleiding? Waar moest hij heen om zijn beker te ruilen? Hoe land was dat lopen? Waar moest hij langs? Hoe is het conflict begonnen? ( want ik denk niet dat kind zei: ik heb een verkeerde beker, opstond, wegliep, vastgepakt werd en door het lind ging. Ik mag hopen dat er eerst andere manieren geprobeerd zijn)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:39

Even iets totáál anders in deze discussie he...

Ik begrijp dat jullie op het plein waren op dat moment.
Ik begrijp dat dat de plaats was waar het gedoe met de beker zich afspeelde.

Begrijp ik daaruit ook dat jullie de lunch nuttigden op het plein?

Want in dat geval brengt dat ook al een hoop emoties met zich mee, dat is een behoorlijke verandering van gewoon binnen eten naar buiten waar alle speeltoestellen roepen en de vogeltjes fluiten en er een hoop mensen langs fietsen en rijden. Dan zal zo'n kind zich sowieso al anders voelen dan normaal. Als je dan ook nog zegt dat hij even moet wachten/geduld moet hebben en dat het straks allemaal wordt opgelost, is dat voor zo'n kind helemaal lastig te begrijpen "want we zijn al buiten en buiten mag ik altijd spelen".

Mijn advies met "lastige kinderen": gewoon binnen eten.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:41

Mpepers schreef:
Een heleboel mensen refereren aan hun eigen strikte opvoeding hier. Wat mij betreft zegt dat nog niets over hoe je je later als volwassene hebt ontwikkelt...

Ik heb een iets andere opvoeding gehad, althans conflicten waren altijd te bespreken en mijn ouders waren bereid zich ook eens in te leven in mij. Ik hoefde niet klakkeloos alle regels maar voor lief te nemen. Wij luisterden als kind over het algemeen prima en werden geroemd om onze beleefdheid. Haha! Nog steeds trouwens.

Hetzelfde geld voor mijn eigen kinderen. Nee is nee en dat weten ze. Luisteren ze niet, dan is er altijd een consequentie. Maar ik vermijd hardhandige maatregelen of het machtspelletje; ik ben de baas, want ik ben groot en je hebt maar te doen wat ik zeg.
Daar worden ze namelijk JUIST gefrustreerd van en dan heb je kinderen die dat kunnen verbergen of dat accepteren en je hebt er die dat niet doen en vervelend agressief en onhandelbaar gedrag ontwikkelen. Dat is mijn mening.

Ik heb nooit straf gehad als in de zin van: ga naar je kamer, ga naar bed, je mag niet naar buiten. Ik heb ook nooit in mijn hele leven een tik gehad. Altijd alleen met praten. Ik heb een hele poos bij mijn opa gewoond, die dat weldegelijk had gedaan mocht dat nodig zijn. En zelf ik, die nooit een tik gehad heeft, zag precies wanneer ik te ver ging en wél een klap kon verwachten, en dus werd ik verbazingwekkend inschikkelijk Haha!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:41

Citaat:
Ik heb hem al heel vaak uitgelegd dat hij niet mag knijpen omdat dat niet leuk is.
Het doet pijn en het is veel leuker om gezellig met elkaar naar het plein te lopen.

Als ik vraag waarom hij knijpt zegt hij, gewoon mag ik van mama.
Dan nog zeg ik dat ik het niet fijn vind als hij dat doet en de andere kinderen ook niet.

maar wat voor consequentie heb je er aan vast gehangen ??

op school mag wel meer niet als dat thuis wel mag en andersom
je kan zeggen dat dat bij mamma mag prima
maar hier op school mag dat niet
en als je dat wel doet dan .. een zinvolle consequentie

gewoon lief zeggen mag niet hoor en hij gaat door
tja dan moet er toch een lichtje gaan branden dat dat niet werkt
iig niet bji dit kind ..

zet er een consequentie aan zijn gedrag vast
als er geen consequentie aan zijn gedrag zit
en het mag thuis wel waarom zou die het dan stoppen ?
er word toch alleen maar gezegt mag niet hoor vind ik niet lief
doe je dan ook niet lief of blijf je dan lief hand in hand door kwebbellen over het mooie weer ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:44

Mystica: sowieso vind ik naar kamer of bed sturen bij wijze van straf geen goed idee. Dat hoort namelijk een veilige plek te zijn en geen strafplek. Dus als je al straft door een kind even ergens anders alleen te laten zijn, dan op een "onbelangrijke plek" als de gang, de trap oid.

Straffen door naar een voor een kind "veilige" plek te sturen is geen goed idee. In die zin is het ook geen goed idee een kind op een basisschool voor straf naar buiten te sturen, want dat is juist de plek die hij associëert met "leuk". In plaats daarvan kies je een neutrale plek waar zo'n kind verder niets te zoeken heeft. Een berging, de keuken, de docentenkamer... Eventueel de gang, hoewel daar ook vaak weer van alles te doen is op basisscholen.