Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Vjestagirl schreef:Niet. En daarom is het een kleuter. Zoals ik al eerder zei: juf verteld precies wanneer de beker omgewisselt gaat worden. En dat heeft hij te respecteren, daar heeft hij naar te luisteren. En als hij het dan toch probeerd, en hij word gecorrigeerd, en het dan nog blijft proberen, dan is dat in mijn ogen slecht opgevoed.
Nienke89 schreef:En zo fout is het toch niet om dat jongetje even te laten wachten, ik heb hem heel duidelijk uitgelegd dat hij zo zijn eigen beker kreeg maar dat hij even gedult moest hebben.
Citaat:Vaak loopt hij dan aan de hand met mij naar het plein, maar het is altijd wel zo dat hij mij even moet knijpen o.i.d. En als je dan zegt dat je dat niet prettig vind, dan doet hij het als hij de kans krijg nog een keer.
BraveSpots schreef:Nou, als mijn kind ooit zo doorslaat voor een simpele beker melk mag ie gerust een tik krijgen van de juf hoor.
Ciara: ik vind jouw eerlijk gezegd een groot gedacht te hebben van je eigen kunnen voor een klas. iedereen maakt wel eens fouten op een bepaald moment, en zeker als je zo aggresief word aangevallen door een kleuter, lijkt het me niet dat je eventjes 5 minutjes tijd hebt om te overleggen hoe je het pedagogisch zal aanpakken. Het ventje van je lijf krijgen lijkt me de eerste prioriteit (zonder daarbij natuurlijk hem schade te doen, etc)
Caira schreef:Word ik aangevallen dan is het een ander verhaal. Meestal stel ik me bij bedreiging redelijk dominant op (ja net als bij de paarden) schouders naar achteren, hoofd omhoog. En uit elkaars ruimte blijven. Komt hij wel in mijn ruimte dan eerst proberen het met je stem op te lossen. Lukt dat echt niet dan pak je het kind rustig op en zet het in een prikkelarme ruimte neer. Ga desnoods met het kind zitten en zorg dat je een beklemmende ruimte maakt waar hij zich niet in kan bewegen en rustig af kan koelen. Zorg wel altijd dat je daarna ook nog de tijd hebt om rustig met het kind in gesprek te gaan. Desnoods neemt iemand anders de klas even over, maar zorg dat jij het met het kind afsluit.
Citaat:Nette reactie trouwens van TS, ik hoop dat ze iets kan met de tips en commentaren die hier geschreven zijn.
Caira schreef:Ok zal ik dan ook (voor ik aan het werk ga) nog even typen wat ik in deze situatie gedaan zou hebben? Das misschien ook wel handig.
Punt 1 zou ik het al anders op gelost hebben:
- oudere kleuter mee laten gaan
- oudere leerling mee laten gaan.
- kind een duidelijk tijdsbestek geven: als je broodje op is gaan we je beker halen. of als de andere kinderen naar buiten zijn gaan we je beker ophalen. Dit heb ik ook heel duidelijk tegen hem gezegt.
- kind proberen over te halen toch de melk op te drinken. Ok geprobeert, zelfs gevraagt of hij anders misschien limonade wilde (die die andere vrouw die er voor het eerst bij was dan kon gaa halen.)
Mocht het wel tot een confrontatie dreigen te komen. Dan nog zou ik het kind niet fysiek aanpakken. Wil hij weglopen dan gaat de deur dicht. Maar met een beetje medeleven of begrip dan heb je dat al vaak voorkomen.
Word ik aangevallen dan is het een ander verhaal. Meestal stel ik me bij bedreiging redelijk dominant op (ja net als bij de paarden) schouders naar achteren, hoofd omhoog. En uit elkaars ruimte blijven. Komt hij wel in mijn ruimte dan eerst proberen het met je stem op te lossen. Lukt dat echt niet dan pak je het kind rustig op en zet het in een prikkelarme ruimte neer. Ga desnoods met het kind zitten en zorg dat je een beklemmende ruimte maakt waar hij zich niet in kan bewegen en rustig af kan koelen. Zorg wel altijd dat je daarna ook nog de tijd hebt om rustig met het kind in gesprek te gaan. Desnoods neemt iemand anders de klas even over, maar zorg dat jij het met het kind afsluit.
nickyu schreef:Citaat:Vaak loopt hij dan aan de hand met mij naar het plein, maar het is altijd wel zo dat hij mij even moet knijpen o.i.d. En als je dan zegt dat je dat niet prettig vind, dan doet hij het als hij de kans krijg nog een keer.
en wat voor consequenties leg jij daaraan vast ?
aan dat knijpen ?
daar hij het blijft doen dus duidelijk niet goed genoeg
niet duidelijk genoeg of niet consequent genoeg
DAT gedrag mag je al niet accepteren
hoef je ook niet te accepteren
ongeacht of die zijn moeder wel mag knijpen (als dat al mag)
weet je ook waarom die knijpt ?
heb je m dat wel eens gevraagd ?
duidelijk uitgelegd en er consequenties aan verbonden als die het toch weer doet
en daar ook zeer consequent in zijn ?
Mpepers schreef:Een heleboel mensen refereren aan hun eigen strikte opvoeding hier. Wat mij betreft zegt dat nog niets over hoe je je later als volwassene hebt ontwikkelt...
Ik heb een iets andere opvoeding gehad, althans conflicten waren altijd te bespreken en mijn ouders waren bereid zich ook eens in te leven in mij. Ik hoefde niet klakkeloos alle regels maar voor lief te nemen. Wij luisterden als kind over het algemeen prima en werden geroemd om onze beleefdheid.Nog steeds trouwens.
Hetzelfde geld voor mijn eigen kinderen. Nee is nee en dat weten ze. Luisteren ze niet, dan is er altijd een consequentie. Maar ik vermijd hardhandige maatregelen of het machtspelletje; ik ben de baas, want ik ben groot en je hebt maar te doen wat ik zeg.
Daar worden ze namelijk JUIST gefrustreerd van en dan heb je kinderen die dat kunnen verbergen of dat accepteren en je hebt er die dat niet doen en vervelend agressief en onhandelbaar gedrag ontwikkelen. Dat is mijn mening.
Citaat:Ik heb hem al heel vaak uitgelegd dat hij niet mag knijpen omdat dat niet leuk is.
Het doet pijn en het is veel leuker om gezellig met elkaar naar het plein te lopen.
Als ik vraag waarom hij knijpt zegt hij, gewoon mag ik van mama.
Dan nog zeg ik dat ik het niet fijn vind als hij dat doet en de andere kinderen ook niet.