Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Mystica schreef:Noah is de persoon van de ark, tijdens de zondvloed.Noach dus
Giglamesh is Gilgamesh of Gilgamesj.Tweederde god, éénderde mens. Hij was van 2652 v.Chr. tot 2602 v.Chr Koning van Erech ( Uruk/Oeroek).
_Ella_ schreef:Mystica schreef:Noah is de persoon van de ark, tijdens de zondvloed.Noach dus
Giglamesh is Gilgamesh of Gilgamesj.Tweederde god, éénderde mens. Hij was van 2652 v.Chr. tot 2602 v.Chr Koning van Erech ( Uruk/Oeroek).
2000 v Chr. is iets anders dan 2000 voor Noach hoor.. Noach zal ook ongeveer in deze tijd geleeft hebben
Blue_Eyes schreef:Noach is oudtestamentisch. Het oude Testament bestond al ver voor Jezus, sterker nog, Jezus refereert er regelmatig aan.
Jeremia 5 schreef:5 De dag zal komen – spreekt de HEER – dat ik aan Davids stam een rechtmatige telg laat ontspruiten, die als koning een wijs beleid zal voeren en die in het land recht en gerechtigheid zal handhaven. 6 Dan wordt Juda verlost en zal Israël in vrede leven. Zijn naam zal zijn “De HEER is onze gerechtigheid”.
Jesaja 7 schreef:Daarom zal de Heere Zelf ulieden een teken geven; ziet, een maagd zal zwanger worden, en zij zal een Zoon baren, en Zijn naam IMMANUEL zijn.
Zacharia 9 schreef:9 Juich, Sion,
Jeruzalem, schreeuw het uit van vreugde!
Je koning is in aantocht,
bekleed met gerechtigheid en zege.
Nederig komt hij aanrijden op een ezel,
op een hengstveulen, het jong van een ezelin.
Psalm 118 schreef:22 De steen die de bouwers afkeurden
is een hoeksteen geworden.
Jesaja 53 schreef:5 Om onze zonden werd hij doorboord,
om onze wandaden gebroken.
Voor ons welzijn werd hij getuchtigd,
zijn striemen brachten ons genezing.
Zacharia 12 schreef:10 Het huis van David en de inwoners van Jeruzalem echter zal ik vervullen met een geest van mededogen en inkeer. Ze zullen zich weer naar mij wenden, en over degene die ze hebben doorstoken, Ze zullen zich weer naar mij wenden, en over degene die ze hebben doorstoken zullen ze weeklagen als bij de rouw om een enig kind; hun verdriet zal zo bitter zijn als het verdriet om een oudste zoon.
Psalm 22 schreef:17 Honden staan om mij heen,
een woeste bende sluit mij in,
zij hebben mijn handen en voeten doorboord.
Dr. Ds. A. van der Dussen schreef:Gelet op het karakter van de huidige canon kunnen wij er vertrouwen in hebben dat de kerk niets belangrijks heeft achtergehouden. Het proces dat heeft geleid tot de vorming van de canon heeft zich niet in achterkamertjes afgespeeld. Er is een open, publieke discussie gevoerd, waarbij men op zijn hoede was voor subjectieve voorkeuren. Uiteindelijk gaven twee dingen de doorslag: trouw aan de apostolische verkondiging, en zeer brede overeenstemming.
Wat het eerste betreft: men erkende alleen die geschriften waarin de gezaghebbende leer van de apostelen is weergegeven. Men zei ook alleen maar 'ja' tegen geschriften die aansloten bij de eerste apostolische getuigenissen. Wat pas ontstond toen de tweede generatie christenen gestorven was deed niet meer mee.
In de tweede plaats is de canon de neerslag van het algemeen, ongetwijfeld christelijk geloof. Bij het vaststellen ervan hanteerde men het criterium van de katholiciteit (algemeenheid): alleen datgene waar grosso modo heel de kerk het mee eens was, gold als betrouwbaar.
Juist het bestaan van een 'rafelrand' wekt zo gezien vertrouwen: over de kern is iedereen het eens! Dat in onze cultuur van wantrouwen twijfel gezaaid wordt over de samenstelling van de canon heeft zo gezien iets duisters. Laat u er niet door in verwarring brengen. We hebben alle reden om erop te vertrouwen dat, dankzij de leiding van de Heilige Geest, de Bijbel ons inderdaad het betrouwbare beeld schetst van onze Heer en Heiland Jezus Christus.
Bron
_Ella_ schreef:Mystica schreef:Noah is de persoon van de ark, tijdens de zondvloed.Noach dus
2000 v Chr. is iets anders dan 2000 voor Noach hoor.. Noach zal ook ongeveer in deze tijd geleeft hebben
Blue_eyes schreef:Jeremia 5 schreef:5 De dag zal komen – spreekt de HEER – dat ik aan Davids stam een rechtmatige telg laat ontspruiten, die als koning een wijs beleid zal voeren en die in het land recht en gerechtigheid zal handhaven. 6 Dan wordt Juda verlost en zal Israël in vrede leven. Zijn naam zal zijn “De HEER is onze gerechtigheid”.
Blue_eyes schreef:Jesaja 7 schreef:Daarom zal de Heere Zelf ulieden een teken geven; ziet, een maagd zal zwanger worden, en zij zal een Zoon baren, en Zijn naam IMMANUEL zijn.
Blue_eyes schreef:Jesaja 53 schreef:5 Om onze zonden werd hij doorboord,
om onze wandaden gebroken.
Voor ons welzijn werd hij getuchtigd,
zijn striemen brachten ons genezing.
Er zijn er nog legio meer te noemen, maar dan wordt het wel een echte bijbeltekstenbom
Edit: nog eentje dan, die heel duidelijk is. Merk op dat in de tijd van David en in de tijd van Zacharia de kruisdood nog niet bestond - die werd pas rond 70 v.C. (ruim 400 jaar later) ingesteld door de Romeinen. De Joodse doodstraf was steniging, op het moment dat deze woorden geschreven werden.Zacharia 12 schreef:10 Het huis van David en de inwoners van Jeruzalem echter zal ik vervullen met een geest van mededogen en inkeer. Ze zullen zich weer naar mij wenden, en over degene die ze hebben doorstoken, Ze zullen zich weer naar mij wenden, en over degene die ze hebben doorstoken zullen ze weeklagen als bij de rouw om een enig kind; hun verdriet zal zo bitter zijn als het verdriet om een oudste zoon.Psalm 22 schreef:17 Honden staan om mij heen,
een woeste bende sluit mij in,
zij hebben mijn handen en voeten doorboord.
Blue_Eyes schreef:Over dat evangelie naar Judas nog even. Ik geloof er niet in. Het is ca. 300 jaar na de dood van Judas (Iskariot, want er was nog een Judas) geschreven, en er staat geen enkele tekst in die door Judas zelf is aangereikt. Dat is ook niet zo vreemd, want Judas I. heeft zichzelf al opgehangen nog voordat Jezus gekruisigd werd.
Verder gaat het zo lijnrecht tegen de rest van de Bijbel in... het is er niet voor niets niet in opgenomen. Toen de huidige bijbel werd samengesteld is er heel nauwkeurig gekeken naar een aantal belangrijke criteria waaraan de Evangelien en Brieven moesten voldoen om in de Bijbel te worden opgenomen.
Blue_Eyes schreef:Tja, dat is een geloofskwestie, ik vind de bewijzen dat Jezus gekruisigd is duidelijk genoeg. Er zijn heel wat mensen die bij het kruis hebben gestaan en gezien hebben dat Jezus eraan hing. Ook bij de Opstanding zijn er mensen zat die hem gezien hebben. Nee, daar heb ik geen enkele twijfel over.
Als je even op 'bron' klikt, zul je trouwens zien dat in de korte, geschreven versie van de preek die ik aanhaalde, het meeste van je verhaal over het vormen van de bijbelse canon ook verteld wordt. Maar ik wou niet de hele tekst hier neerzetten. In de bron kun je trouwen ook op luisteren klikken, dan kun je de hele preek horen.
spettic schreef:Er is maar 1 waar geloof en daarom klinkt het je vast ook belachelijk in de oren.
Citaat:Maar ik vind dat als jij respect wilt, je andere mensen met andere meningen ook moet respecteren.
spettic schreef:Citaat:Maar ik vind dat als jij respect wilt, je andere mensen met andere meningen ook moet respecteren.
Wie is hier respectloos dan![]()
Daar gaat het helemaal niet om en er worden hier ook geen respectloze dingen geschreven.
Het gaat juist heel respectvol.
Ookal ben ik overtuigd van mijn mening daarom zeg ik nog geen respectloze dingen....
Citaat:maar ik zou NOOIT in zo'n hokje gestopt willen worden
spettic schreef:Wie is hier respectloos dan![]()
Daar gaat het helemaal niet om en er worden hier ook geen respectloze dingen geschreven.
Het gaat juist heel respectvol.
Ookal ben ik overtuigd van mijn mening daarom zeg ik nog geen respectloze dingen....