Autorijden: Wanneer schakel jij op?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Asciugamano

Re: Autorijden: Wanneer schakel jij op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:48

Inderdaad!
Ander voorbeeld;
Ik heb een transportbedrijf. 1 vrachtwagen rijdt al een paar jaar alleen maar korte stukjes (op zich niet zo heel goed voor de motor maar dat terzijde Knipoog ) en komt niet boven de 60km/u uit en draait dan ook nog het meest stationair.
Ik rij zelf altijd erg rustig met dat ding, schakel vroeg en inderdaad geeft dat soms wat meer rook.
Een andere auto rijdt internationaal en procentueel gezien veel meer op vol vermogen.
Héél af en toe wissel ik nog wel eens of doe met de eerste ook ander werk. Raad eens: Als ik m op z'n staart trap gaat ie als een trein hoor!
Met losse trekker scheur ik veel personenwagens eruit, met het optrekken bij het stoplicht! Dus als er 1 auto is die langzamer moest zijn omdat ie dag in dag uit een lui leventje heeft is het die wel!

Het is een mechanisch iets! Je kunt een motor (auto) niet opvoeden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:52

of je voelt het verschil gewoon niet
Niet aanallend bedoeld hoor.. maar genoeg mensen die ook niet voelen dat hun paard steeds wat harder gaat...of steeds taaier op het been wordt, of het gewicht in de handen ook steeds meer wordt.

Technische uitleg kan ik niet geven...maar ik kan wel voelen...
En nogmaals laat me maar gek zijn...maar ik weet wat ik voel...
En laat al die garages die anders zeggen ook maar onkundig zijn..hun bevestigen wel mijn gevoel.
Dus voor mij erg duidelijk wat waar is en wat niet..

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:01

Je hebt toch keiharde feiten voor je neus? Toerenteller, kilometerteller?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:03

Mis ff de functie daarvan gezien dit onderwerp over trage auto?
Die laten niet zien of hij trager is dan zou kunnen Lachen

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:15

Stel, je zat voorheen in 10 sec. op de 80.. En jaren later zit je nog steeds in 10 sec. op de 80..
Dat kan ik prima aflezen via de km teller hoor!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:22

runningkawa schreef:
Niet aanallend bedoeld hoor.. maar genoeg mensen die ook niet voelen dat hun paard steeds wat harder gaat...of steeds taaier op het been wordt, of het gewicht in de handen ook steeds meer wordt.

Technische uitleg kan ik niet geven...maar ik kan wel voelen...
En nogmaals laat me maar gek zijn...maar ik weet wat ik voel...
En laat al die garages die anders zeggen ook maar onkundig zijn..hun bevestigen wel mijn gevoel.
Dus voor mij erg duidelijk wat waar is en wat niet..

Haha, ik voel me niet zo snel aangevallen hoor! Knipoog
Van paarden en -rijden heb ik niet zoveel verstand (= alleen hobbymatig) maar ik durf wel te beweren dat ik een klein beetje verstand en gevoel voor auto's, -rijden en techniek heb. (daar ben ik nl. in opgeleid, opgegroeid en dagelijks mee bezig, zolang ik leef. bijna 37jr dus.)
't Is dat ik niet in je buurt woon, anders zou ik t je laten zien! Kwam ik op een dag in jouw auto rijden, gingen we de acceleratie opmeten, laten een week je vriend erin trutten en een week later kijken we weer hoe snel/ langzaam hij optrekt!
Wedden dat t geen donder uitmaakt? Knipoog
't kán natuurlijk ook jóuw gevoel zijn he, dat je voor de gek houdt? (ook niet aanvallend bedoeld Knipoog )

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:26

Als ik vanuit mijn Sprinter of de Octavia in mijn Land Rovertje stap vind ik die ook erg langzaam geworden zo ineens... Haha!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:33

Ik heb geen toerenteller,dus ik wet niet bij welke toeren ik opschakel.
Maar ik heb wel een km. teller.
Ik trek op met 1. Clown (duh)
Dan meteen naar 2.(dat zal denk ik 20 km. p.u. zijn)
Ik schakel pas naar 3 als ik bijna 50 rij,dus als ik een stuk 30 of 40 moet rijden doe ik dat in z'n 2.
Ik ga pas naar de vierde versnelling als ik 70 of hoger ga rijden,en ik gebruik de 5 alleen op de snelweg.
(als ik een heel eind 60 moet rijden schakel ik ook door naar de vierde versnelling)

thorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:03

MiiGurl schreef:
thorretje schreef:
Hier met Volvo S40.
50 in z'n 4 en bij 80 naar z'n 5, gemiddeld schakelen rond de 2500 - 3000 toeren.
Op snelweg/deutsche autobahn, zo'n 2000 toeren hoger voor ik schakel.. (om op snelheid te komen), naar 5e versnelling pas bij 100kmh en dan rustig door naar de 6000 toeren :D

wil je je auto stuk hebben??

Hoezo?.. hij kan tot 7500 voor 't rode vlak begint, dus verklaar je nader. Volvo is allang niet meer de oude banketstaaf bak van vroeger. (nja de 7xx serie en de 9xx serie nog wel (sorry Rina)), maar de nieuwe modellen allang niet meer.

'k trek menig golf, bmw, honda of ander snel bakkie er met gemak uit, vooropgesteld dat er géén Turbo in zit (want die heb ik ook niet)

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:15

Nou mocht het zo zijn dat een auto niet lui / langzaam kan worden.. dan werkt lekker weg trekken psygisch in ieder geval wel erg goed! Lachen

MiiGurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:16

thorretje schreef:
thorretje schreef:
Hier met Volvo S40.
50 in z'n 4 en bij 80 naar z'n 5, gemiddeld schakelen rond de 2500 - 3000 toeren.
Op snelweg/deutsche autobahn, zo'n 2000 toeren hoger voor ik schakel.. (om op snelheid te komen), naar 5e versnelling pas bij 100kmh en dan rustig door naar de 6000 toeren :D

wil je je auto stuk hebben??

Hoezo?.. hij kan tot 7500 voor 't rode vlak begint, dus verklaar je nader. Volvo is allang niet meer de oude banketstaaf bak van vroeger. (nja de 7xx serie en de 9xx serie nog wel (sorry Rina)), maar de nieuwe modellen allang niet meer.

'k trek menig golf, bmw, honda of ander snel bakkie er met gemak uit, vooropgesteld dat er géén Turbo in zit (want die heb ik ook niet)[/quote]

mijn hoef je niks over volvo's te vertellen wij hebben er namelijk twee voor de deur staan Knipoog nieuwe modellen. en aangezien mijn vader 25 jaar bij volvo heeft gewerkt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:34

Frank schreef:
Stel, je zat voorheen in 10 sec. op de 80.. En jaren later zit je nog steeds in 10 sec. op de 80..
Dat kan ik prima aflezen via de km teller hoor!

Heb jij dan ook een seconde teller in je auto?

Ik niet Haha!

En mijn gevoel klopt
Laatst nog op een ander vlak
auto stuurde niet lekker, was wel de band wat slap (nee niet op de velg)
Mijn vriend had het niet gemerkt, die net daarvoor uit de auto was gestapt Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 18:11

Shadow0 schreef:
Dus wat wil je hier mee zeggen? Is het niet verstandiger om je verhaal inhoudelijk te onderbouwen? Want je kunt wel alles over jezelf zeggen en dat kunnen de anderen ook, en dat is voor mij geen reden om je meer of minder te gaan geloven.

Persoonlijk zou ik dan bv af gaan op andere dingen. Kun je bv informatie geven van je gerenomeerde Duitse merk die je verhaal ondersteunt? Onderzoeken en testen van TNO misschien? Een iets gedetailleerder verhaal met feitelijke onderbouwing?
.

Ik werk en studeer bij DCNL, merk kan je dan wel raden neem ik aan Knipoog En ik meen dat ik meer dan genoeg onderbouwende voorbeelden over de techniek van een motorvoertuig heb gegeven, wat de gevolgen zijn van een vervuilde motor en een motorblok wat is gerevolutioneerd, dus heb heb werkelijk geen idee wat je probleem zo is, en om heel eerlijk te zijn vind ik dat wel prima Lachen

Mijn studieprojecten heb ik overigens succesvol afgerond aan de DCNL academie te Nijkerk.

runningkawa schreef:

Waarom krijg ik stoch steeds meer het gevoel dat ik met een soort van penny te maken heb die mij de piaffe probeert te leren? Bloos
Sorrie hoor RK ik vind je argumenten niet overtuigend, maar kan het je niet kwalijk nemen,
je zegt zelf al....je heb geen enkel idee hoe een motor van een auto inelkaar zit...En dat kan ik wel merken ook.

Ooit van middelpunt vliedende kracht gehoort? Verward

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 18:12

stomme vraag misschien, maar waarom rijd een auto dan zuiniger als je sneller doorschakelt?
En waarom rijd ie zuiniger als je minder remt?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 18:16

Wat betreft het remmen: op zich kost remmen geen brandstof, maar het is de bedoeling dat je eerder gas los laat en dan zonder gas te geven uit laat rollen ipv zo lang mogelijk gas te blijven geven en dan op de rem te trappen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 18:21

in principe schakel ik zo vroeg mogelijk over... maar er zijn uitzonderingen zoals sneller op willen trekken en met de trailer.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 18:37

Ik schakel nooit Vork
Mijn autotje doet dat allemaal Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 18:39

Ik heb vandaag eens geteld, en ik heb 18 keer geschakeld op een stukje van ongeveer 2 km Ziek . Ik wil ook een automaat Tong uitsteken

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 18:42

ik schakel vrij snel naar de 2. bij 30 schakel ik naar de 3. Bij 50 naar de 4 en bij 70 naar de 5 Lachen

Veel commentaar gehad van mijn vader daarop, maar zelf doet hij het net zo Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 18:48

Gelukkig zijn jou berichten voor iemand die in auto's doet wel helemaal vol argumenten Chiqa Haha!
Ik heb nog een smoes waarom niet...wat is jou smoes?

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 18:51

Shadow0 schreef:
Ik heb vandaag eens geteld, en ik heb 18 keer geschakeld op een stukje van ongeveer 2 km Ziek . Ik wil ook een automaat Tong uitsteken

Haha ik vind het ideaal !!
Ik rij dan ook erg veel, dus moet er niet aan denken om een schakel auto te hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 18:53

Of je wilt een ander stukje weg shadow Tong uitsteken

Ik geloof dat ik een automaat saai zou vinden...en dat ik de rem nogal eens perongeluk te pakken zou hebben Haha!

Flor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 19:03

Hmm, good question. Ik heb ook geleerd om te luisteren en bovendien heeft de auto waarin ik nu rijd geen toerenteller. Ik zit meestal iets boven de 30 in z'n 3, bij 50 in 4, bij 80 in 5.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 19:08

runningkawa schreef:
Of je wilt een ander stukje weg shadow Tong uitsteken

Daar zeg je wat Haha!

Citaat:
Ik geloof dat ik een automaat saai zou vinden...

Dat is iets wat ik echt niet heb. Omdat het schakelen dus meestal op punten is waarop je toch wel genoeg 'afleiding' hebt. Mijn leuke stukje weg bevat ook 10 stoplichten, overstekende voetgangers, vrachtwagens die uitgeladen worden, fietsers die tussendoor schieten, mensen die de bus willen halen, auto's die inparkeren of vanuit een zijstraat willen invoegen... Ik verveel me daar zeg maar niet Tong uitsteken
Van de andere kant heb je lange stukken snelweg of provinciale weg, gewoon recht, gewoon open. Dat dat saai kan worden snap ik nog wel enigzins, maar ja - daar heb je niets te schakelen Haha!

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 19:27

Om nog ff op gisteren terug te komen, of je auto wel of niet slomer word als je bijv. bij de 2000 toeren steeds schakelt.
Ik heb het na gevraagd aan me vriend en hij is automonteur.
Het klopt wel degelijk dat je auto slomer word als je hem niet of nauwelijks doortrekt.
Dit komt omdat de computer zich dan aanpast.