am_vanes schreef:supertammy schreef:Ik ben het helemaal met gekvanfleur eens! Het is meestal absoluut niet egoïstisch.
Personen die uit het leven willen stappen kunnen dit ook doen, zodat ze geen last meer zijn voor de anderen om hen heen.
ben het hier wel mee eens.....maar dan wel op een beetje "nette" manier.....
dat zal voor iedereen wel anders zijn...maar als je dan toch je leven wilt beeindigen probeer dan ook aan je nabestaanden te denken. Al geloof ik wel dat je dan al ver heen bent.
Wel een vreselijke verhalen hier....
Mensen die zelfmoord willen en gaan plegen verharden zich eerst... ze sluiten zich soort van af van de mensen waar ze van houden en gaan ook echt negatief denken, zoals: niemand begrijpt mij, niemand houdt van mij, ze zijn beter af als ik er niet meer ben... Op een gegeven moment zullen ze dat dan ook echt geloven. Ik denk niet dat ze dan nog in staat zijn om op een "nette manier" afscheid te nemen

Mijn broer heeft zo'n 2 weken voor zijn dood ook tegen mijn moeder gezegd dat iedereen beter af was als hij er niet meer was. Ik heb door de lotgenoten groep waar ik bij zit heel veel vreselijke verdrietige verhalen gehoord en de verhalen zijn heel verschillend en toch lijken ze ook weer heel erg op elkaar.
En de hulpverlening...... nou ik kan je zeggen dat heeeeeel veel nabestaanden daar absoluut niet over te spreken zijn! (en dat is nog zachtjes uitgedrukt).... breek me de bek er niet over open. Hoop niet dat ik mensen tegen het zere been schop want er zullen ook ongetwijfeld veel goede hulpverleners zijn. Maar erg gaat gewoon veel te veel fout bij suicidale mensen... Bij de crisisdienst sturen ze ze bijvoorbeeld gewoon weer naar huis toe, terwijl ze om hulp schreeuwen.. geen plaats!