Vrijwillig uit het leven stappen.....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AnneOmie

Re: Vrijwillig uit het leven stappen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:57

am_vanes schreef:
supertammy schreef:
Ik ben het helemaal met gekvanfleur eens! Het is meestal absoluut niet egoïstisch.
Personen die uit het leven willen stappen kunnen dit ook doen, zodat ze geen last meer zijn voor de anderen om hen heen.

ben het hier wel mee eens.....maar dan wel op een beetje "nette" manier.....
dat zal voor iedereen wel anders zijn...maar als je dan toch je leven wilt beeindigen probeer dan ook aan je nabestaanden te denken. Al geloof ik wel dat je dan al ver heen bent.

Wel een vreselijke verhalen hier....

Mensen die zelfmoord willen en gaan plegen verharden zich eerst... ze sluiten zich soort van af van de mensen waar ze van houden en gaan ook echt negatief denken, zoals: niemand begrijpt mij, niemand houdt van mij, ze zijn beter af als ik er niet meer ben... Op een gegeven moment zullen ze dat dan ook echt geloven. Ik denk niet dat ze dan nog in staat zijn om op een "nette manier" afscheid te nemen Neemt niet weg dat ik het vreselijk vind als mensen er nooit over gepraat hebben wat er in hen omging en zij dan ook geen briefje achterlaten of een dagboek of iets degelijks. Mijn broer heeft niets achtergelaten, maar wij wisten al jaren dat hij dood wou, daar maakte hij wel eens lugubere grapjes over... dat hij toch niet oud zou worden enzo... maar toch denk en hoop je dat hij het niet zal doen... helaas heeft hij het wel gedaan Verdrietig

Mijn broer heeft zo'n 2 weken voor zijn dood ook tegen mijn moeder gezegd dat iedereen beter af was als hij er niet meer was. Ik heb door de lotgenoten groep waar ik bij zit heel veel vreselijke verdrietige verhalen gehoord en de verhalen zijn heel verschillend en toch lijken ze ook weer heel erg op elkaar.

En de hulpverlening...... nou ik kan je zeggen dat heeeeeel veel nabestaanden daar absoluut niet over te spreken zijn! (en dat is nog zachtjes uitgedrukt).... breek me de bek er niet over open. Hoop niet dat ik mensen tegen het zere been schop want er zullen ook ongetwijfeld veel goede hulpverleners zijn. Maar erg gaat gewoon veel te veel fout bij suicidale mensen... Bij de crisisdienst sturen ze ze bijvoorbeeld gewoon weer naar huis toe, terwijl ze om hulp schreeuwen.. geen plaats!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:01

Karin schreef:
AnneOmie schreef:
Egoistisch...... is een terminaal kankerpatient die euthanasie laat plegen dan ook egoistisch Verward Ik vind dat hetzelfde, alleen weet/ziet de wereld daarvan dat die persoon ziek is! Bij iemand die psychisch in nood is begrijpt/snapt bijna niemand het.

'Zichtbare' aandoeningen worden over het algemeen beter geaccepteerd door de omgeving dan onzichtbare of ondefinieerbare aandoeningen. Om maar een voorbeeld te noemen: thuisblijven van je werk vanwege een gebroken been is 'logisch', thuisblijven vanwege overspannenheid of een depressie wordt vaak lastiger geaccepteerd door de buitenwereld. Om dus maar van terminaal zieken te zwijgen - tussen lichamelijk ziek en psychisch ziek zit voor de buitenwereld vaak ook een groot verschil.

Dat klopt idd Karin.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:03

kekaro schreef:
ja egoïstisch omdat ze voor zichzelf kiezen.....maar hoe egoïstisch ben je zelf bezig als je vind dat ze dat niet mogen....moeten mensen verder leven, terwijl ze dat eigenlijk helemaal niet willen/kunnen....alleen omdat jij dat zo graag wilt, omdat jij diegene niet kan/wil missen...

het blijft moeilijk maar zolang je er geen buitenstaanders mee raakt (zoals wel gebeurt wanneer je bijv. voor de trein springt) vind ik dat een ieder moet doen wat voor hem/haar de beste oplossing is, hoe moeilijk dat voor de nabestaanden ook is.

Maar ieder mens kiest toch uiteindelijk voor zichzelf! Ik vind er niets egoistisch aan om voor jezelf te kiezen... het is mijn leven.. ik mag doen wat ik daarmee wil doen. Ik ben alleen niet suicidaal en zou het zelf ook nooit kunnen omdat mijn overlevingsdrang te groot is en ik zelf achter de wolken altijd nog wat zonneschijn zie! Maar die overlevingsdrang hebben mensen die suicidaal zijn niet meer.....

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:08

het was dan ook positief bedoelt

vandaar het hele stuk wat erachter staat

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:16

kekaro schreef:
het was dan ook positief bedoelt

vandaar het hele stuk wat erachter staat

Ja sorry weet ik, was ook eigenlijk niet naar jou toe gericht, meer in het algemeen.

Zoetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:13

Ja

veel mensen zeggen vooral dat stuk van dat anderen beter af zijn zonder hen..

dat geeft toch wel aan dat ze vinden dat ze niet meer "gewenst" zijn hier.. en liever naar een andere plek gaan waar ze miss wel vinden dat ze er horen..

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:01

Welshcobfan schreef:
Sanie22: Wat afschuwelijk als je zelf hoort dat iemand er een eind aan maakt!
(en wat afschuwelijk dat zijn zusje en moeder het ook moesten horen...)

Snoevie: Wat onwijs slecht van die praktijk! Totaal niet ethisch verantwoord die eerste praktijk! Psychologen hebben officieel geen beroepsgeheim (er zijn geen consequenties aan verbonden aan het verbreken van het geheim aangezien het geen beschermd beroep is. Iedereen mag zichzelf psycholoog noemen!) maar ethiek moet hoog in het vaandel staan...

Zipje71: Deze maatschappie staat een stuk opener voor stoornissen (want bijna iedereen gaat of kent wel iemand die naar de psy moet) dan de japanse bv. Nergens ligt het aantal zelfmoorden zo hoog als in china en japan. Om de meest bizarre dingen maken ze er een eind aan (bv de baas vond mijn kleren niet mooi).
In zuidelijke landen is vaak not-done om naar een psy te gaan... hier is het modern. Overal maken ze een eind aan hun leven... al is hier meer openheid dan in het zuiden.
Daar zijn ze net zo goed depri, al gaan ze niet naar de psy omdat dat niet echt hip is...

Overal ter wereld hebben mensen problemen, maar je hoort het veelal niets over omdat het in veel culturen niet acceptabel is dat je hulp ervoor zoekt.
(itt tot bij ons)

Dat onze maatschappij opener is dan bijv. Japan of China is duidelijk maar dan noem je wel ff twee landen!!Het is appellen met peren vergelijken. In China nemen ze het al helemaal niet zo nauw met de mensenrechten. Dat het hier beter is wil niet zeggen dat het in Nederland Halleluja geweldig is! Nog steeds zien "gezonde" mensen anderen met een depressie o.i.d. als aanstellers en gek. Het is gewoon een ziekte en dat is nog steeds niet geaccepteerd terwijl 1 op de 3 mensen in een depressie komt! Ik ken iemand wiens familie zich er voor schaamde dat ze anti-depressiva moest slikken dus het zit nog steeds in een verdomhoekje..ook in Nederland.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:15

Ik snap niet wat mensen zo egoistisch vinden aan zelfmoord. Als jij vind dat je leven dat je leidt het niet meer waard is, dan moet je gewoon de mogelijkheid hebben om eruit te stappen. Een ander heeft niet voor jou te beslissen dat je moet leven, dat kan alleen jij beslissen (op elke leeftijd).

Danae

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:37

Weet je, ik heb dit topic eens goed doorgelezen en ook ik heb hier mijn eigen versie op..

Wat zijn we als mensen toch altijd "blij" als iemand die lichamelijk ziek is uit zijn lijden wordt verlosd door te overlijden.. Verdriet is er uiteraard wel, maar ook de opluchting dat de persoon niet langer hoeft te lijden...

Geldt dat niet hetzelfde voor mensen die dusdanig depressief zijn, dat ze niet meer verder willen leven, zoveel pijn hebben inwendig dat ze niet meer kunnen functioneren, meeste mensen hebben echt alles al geprobeerd om beter te worden in hun hoofd, opnames gehad, psychiatrie bezocht, medicatie gehad...

Depressie is alleen geen dodelijke ziekte, dus kunnen wij als mens de link niet leggen dat deze mensen graag uit het leven willen stappen.. Ik kan dat wel heel goed begrijpen... en vind het in de meeste gevallen helemaal niet egoistisch, ligt eraan hoe ze het doen, vind ik persoonlijk. Iemand vinden onder een trein of in het trapgat is heel gruwelijk om te zien uiteraard en meestal is het ook familie/ vrienden of bekenden die de persoon vindt, denk dat hier de term "egoisme" vandaan komt..

Ik kan me heel goed vinden in de mensen die dit doen, ben zelf een hele vrolijke meid, niet depressief of iets dergelijks, maar kan me goed verplaatsen in hun gedachtengang, mijn vader is al 25 jaar depressief... zie dit dus ook van dichtbij allemaal gebeuren.

Hij praat ook over zelfmoord, zeker nu mijn moeder is overleden, ziet het leven helemaal niet meer zitten, voelt zich eenzaam en een last tot zijn omgeving. Als hij op een dag gevonden wordt, kan ik hem alleen maar gelijk geven...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:37

BraveSpots schreef:
Ik snap niet wat mensen zo egoistisch vinden aan zelfmoord. Als jij vind dat je leven dat je leidt het niet meer waard is, dan moet je gewoon de mogelijkheid hebben om eruit te stappen. Een ander heeft niet voor jou te beslissen dat je moet leven, dat kan alleen jij beslissen (op elke leeftijd).

Ik ben het met je eens BraveSpots.

Wat overigens niet wegneemt dat je er als nabestaande IMO best verdrietig om mag zijn. Sowieso als iemand om wat voor reden dan ook wegvalt. Het gemis zal er namelijk vaak niet minder om zijn. Maar om te 'blijven' omdat je nabestaanden je zo zullen gaan missen... Wie kan jou 'verplichten' om voor anderen op deze wereld te blijven? Het is nog altijd jouw leven.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:41

Mee eens met Bravespots en Karin!

Verdrietig is alleen nog zacht uitgedrukt Haha! Helemaal kapot ben je ervan als nabestaande... maar toch vind ik het als nabestaande niet egoistisch. Ik heb er respect voor dat mijn broer zelf zijn leven heeft beeindigd.

Danae

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:44

AnneOmie schreef:
Mee eens met Bravespots en Karin!

Verdrietig is alleen nog zacht uitgedrukt Haha! Helemaal kapot ben je ervan als nabestaande... maar toch vind ik het als nabestaande niet egoistisch. Ik heb er respect voor dat mijn broer zelf zijn leven heeft beeindigd.

Ik denk dat je altijd wel intens verdrietig bent als iemand overlijdt waar je van houdt... hoe ze ook zijn overleden, het verdriet is hetzelfde... Ook de vragen omtrent de dood, het "waarom" enzo...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:44

'Verdrietig' was in dit geval ook verzachtend gebruikt. Haha!

Ik ben zelf dan wel geen nabestaande, maar heb het in mijn nabije omgeving wel een paar keer meegemaakt en het heeft me toch wel erg aangegrepen, ook het feit dat verdriet en respect/begrip bij de zeer naasten hand in hand gaan.

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 17:43

Schrijven is mijn hobby, maar zoiets blijft toch altijd moeilijk te verwoorden. Ik heb een beetje een dubbel gevoel aan zelfdoding. Aan de ene kant, waarom? Er zijn zoveel mensen/kinderen die zo graag willen leven, maar al terminaal zijn. Mensen die zelfmoord plegen zijn vaak lichamelijk gezond. Aan de andere kant, zo iemand moet toch wel verschrikkelijk lijden wil hij een einde aan zijn leven maken? Ik kan het me niet voorstellen, ik houd van mijn leven en probeer van iedere dag te genieten, ook al zitten er dingen tegen. Ben ik verdrietig of zit ik ergens mee, vraag ik om hulp of praat met iemand en ga vervolgens weer verder. Een vraag als 'waarom?' blijft bij zoiets altijd in mijn hoofd spoken, en dat vind ik het ergste, je laat mensen achter met een hoop vragen en twijfels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 17:49

Eva_ schreef:
Schrijven is mijn hobby, maar zoiets blijft toch altijd moeilijk te verwoorden. Ik heb een beetje een dubbel gevoel aan zelfdoding. Aan de ene kant, waarom? Er zijn zoveel mensen/kinderen die zo graag willen leven, maar al terminaal zijn. Mensen die zelfmoord plegen zijn vaak lichamelijk gezond. Aan de andere kant, zo iemand moet toch wel verschrikkelijk lijden wil hij een einde aan zijn leven maken? Ik kan het me niet voorstellen, ik houd van mijn leven en probeer van iedere dag te genieten, ook al zitten er dingen tegen. Ben ik verdrietig of zit ik ergens mee, vraag ik om hulp of praat met iemand en ga vervolgens weer verder. Een vraag als 'waarom?' blijft bij zoiets altijd in mijn hoofd spoken, en dat vind ik het ergste, je laat mensen achter met een hoop vragen en twijfels.

Omdat het leven nu eenmaal niet eerlijk is.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:21

Nouks schreef:
Eva_ schreef:

Omdat het leven nu eenmaal niet eerlijk is.

Ja idd! Life is a b*tch!

En je zegt het goed.. lichamelijk gezond!! Niet geestelijk gezond Knipoog

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:38

Ach ja tegenwoordig ben je altijd egoïstisch en gierig en weetikveelwat als je een keertje voor jezelf kiest..
We leven maar in een krom wereldje..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 21:54

Naomi_unique schreef:
Welshcobfan schreef:
Soms is zelfmoord ook: kiezen voor het leven en daarmee doodgaan.

Kan je dat ook aan mij uitleggen?

Even nog de uitleg (ben ziek, dus even vertraging Knipoog )

Als je psychisch (of lichamelijk) zo in de knoop zit dan heb je zelf weinig te zeggen over je eigen leven. Je ziekte bepaald hoe je leven eruit ziet en niet jij. Op het moment dat je zelfmoord pleegt kies je voor het eerst voor jezelf. Dan is het jouw eigen keuze. Je kiest dus zelf voor je leven omdat alles spuugzat bent dat je niets meer te vertellen hebt over je eigen leven. Je neemt dus eindelijk weer controle over alles.
Je kiest dus voor je eigen leven en daarmee zal je sterven.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:12

Nou ik denk dat mensen die zwaar depressief zijn ook niet 'echt zelf' kiezen. Ze zien geen uitweg maar dat komt m.i dóór hun ziekte. Anders vind ik het bij mensen die al zoveel hebben verloren en niks meer hebben om voor te leven. Maar iemand die depressief is kan nog heel veel hebben wat het leven de moeite waard maakt maar ziet het (tijdelijk) niet....

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:18

Een kennis van mij heeft eind vorig jaar zichzelf door zijn hoofd geschoten. Hij kon het allemaal niet meer aan, hij heeft een aantal jaren zijn bedrijf verkocht aan de gemeente omdat die zijn grond nodig had, toen is hij wat in auto's gaan handelen. Hij miste zijn bedrijf veel meer dan hij ooit tegen iemand heeft durven zeggen.
Tevens zijn hij en zijn vrouw uit elkaar gegaan, en zijn zijn 3 dochters die álles voor hem waren met zijn vrouw meegegaan.
Hij voelde zich zo eenzaam, niemand heeft waarschijnlijk beseft hóe eenzaam hij zich gevoeld moet hebben. Zijn zus had de avond voordat hij het deed tegen hem gezegd dat ie niet alleen moest slapen, omdat ie zichzelf zo rot voelde.
De volgende ochtend heeft hij zichzelf door zijn hoofd geschoten. Hij heeft een hele emotionele afscheidsbrief geschreven, waar ik nu nog helemaal tranen van in mijn ogen krijg als ik er aan denk.
Ik hoop iig dat hij nu rust heeft en gelukkig is, wij denken iig nog elke dag aan hem.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:41

Miryamk schreef:
Nou ik denk dat mensen die zwaar depressief zijn ook niet 'echt zelf' kiezen. Ze zien geen uitweg maar dat komt m.i dóór hun ziekte. Anders vind ik het bij mensen die al zoveel hebben verloren en niks meer hebben om voor te leven. Maar iemand die depressief is kan nog heel veel hebben wat het leven de moeite waard maakt maar ziet het (tijdelijk) niet....

Ze kiezen door zelfmoord te plegen juist voor zichzelf: ze zoeken dan zelf de rust en vrede op die ze missen. Op deze manier hopen ze hun geluk weer te vinden.
Ze kiezen eindelijk weer voor zichzelf... (vooral als ze al zo lang ziek zijn en dat elke behandeling weer op niets uit loopt... )
Hoe erg het voor de nabestaanden ook is. Ach gut
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 20-02-08 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:47

Nooit hadden? Er zijn ook erg veel mensen die niet jarenlang aan een depressie lijden voordat ze zelfmoord plegen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:55

dat bedoelde ik niet (ben nu ziek, dus let niet helemaal op Nagelbijten / Gniffelen) Tong uitsteken
zal even editten Tong uitsteken

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:59

De vader van een vriendin van mij en mijn zus had zichzelf in de kelder opgehangen , toen was ik nog klein maar ik kan me alles helaas nog herrineren Boos!

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 23:30

Ik vind het ontzettend triest dat er zoveel mensen met pijn en eenzaamheid rondlopen op deze wereld, en die dan alleen moeten sterven, hopend op iets beters..