Opvoedadvies: pijn doen uit nieuwsgierigheid - wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Opvoedadvies: pijn doen uit nieuwsgierigheid - wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:56

Jij verwoord 100 keer beter wat ik bedoel Cer Ja

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:56

Kafue schreef:
Dat de jeugd verknipt is is de schuld van de opvoeding van de ouders. Liever een tik over mijn vingers dan alleen thuiskomen en wachten tot er eindelijk iemand komt. Die kinderen schreeuwen om aandacht negatief of positief.

Ik durf het haast niet te zeggen, maar lieve Kafue, ik ga toch weer voor antwoord C. Er zijn meer mogelijkheden dan zwart en wit Lachen En dat zijn nog meestal de betere ook.

Maar een paar misverstanden:
- het geven van een tik betekent niet dat je automatisch een goede, duidelijke grens stelt. En dat veel mensen de tik verdedigen omdat je anders automatisch te lief en te soft zou zijn, jaagt me wel een beetje schrik aan: als ze in dat opzicht zo eenzijdig redeneren, zouden die mensen dan wel kritisch genoeg kijken naar wanneer ze zo'n tik uitdelen?
- het doel van de opvoeding is NIET alleen maar om je kind feilloos te laten gehoorzamen naar de commando's van de ouders, maar ook om ZICHZELF te leren ontwikkelen en motiveren en te beheersen. Het uiteindelijke doel van opvoeden is toch dat een kind zelf kan bepalen wat goed en fout is, niet omdat de ouders / de wet / god of de school dat zegt maar omdat ze dat ZELF kunnen bepalen. (Dat is ook precies waar kinderen en paarden verschillen. Een paard hoef ik geen geweten mee te geven.)

Helaas kunnen veel volwassenen dit ook niet. Veel regels ontstaan omdat ook volwassenen niet zelf kunnen inschatten wat goed en verantwoord is, maar redeneren in plaats daarvan dat 'als het mag, het ook wel goed is, anders was het wel verboden'.
Ik hoop toch dat ik de kinderen waar ik mee omga iets anders meekrijgen in het leven.

Dat is uiteraard nog niet aan de orde op 13 maanden. Maar het is wel iets om over na te denken bij de algemenere discussie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:57

Ik vind een tik op de vingers een heel slecht voorbeeld. Als je niet doet wat ik zeg, doe ik je pijn. Ik denk juist dat er tegenwoordig meer geslagen wordt, en kindjes doen dat vervolgens bij andere kindjes als ze het ergens niet mee eens zijn. Ik vind het ook erg pathetisch, een volwassene die een tik moet uitdelen omdat consequent zijn blijkbaar te vermoeiend is.
En dat heeft niets met vriendjes met je kind willen zijn te maken. Ik vind het wel tekenend dat een hoop volwassenen vinden dat je tikken moet uitdelen omdat je anders niet opvoedt. Gaat echt nergens over

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:58

Een tik geven op de vingers of billen, of in de arm knijpen is geen mishandeling. Kinderen worden daar echt niet slechter van. Het werkte voor mij wel (en de kinderen waren vroeger toch echt een stuk minder geweldadig en respectvoller voor anderen). Er is echt een groot verschil tussen echt slaan en een tik geven: een tik geef je bewust en rationeel (zonder boosheid).Je hebt jezelf nog volledig in de hand.Je doet het puur om kind te disciplineren (of voor het schrikeffect). Slaan doe je echt uit onmacht en verlies van zelf controle en dan blijft het vaak ook niet bij 1 tik.

Maar veel ouders zijn veel te bang om hun kind ook maar met 1 vinger aan te raken omdat het 'mishandeling' is in de ogen van de omstander.

Een tik is niet slaan. Kinderen hebben soms meer aan een tik dan een vreselijk pedagogische babbel om maar 'vriendjes' te blijven met de ouders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:00

Blijkbaar willen jullie niet luisteren, ook gevolg van de disciplinerende opvoeding die je vroeger gehad hebt?

Een tik uitdelen is niet nodig, mits je energie wil steken in consequent zijn. Dat kan vermoeiend zijn ja, maar het getuigt van meer volwassenheid dan je eigen beperking op je kind af te reageren middels een tik.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:02

'Jullie' is wel heel generaliserend...

Er zijn ook kinderen die makkelijk zijn en kinderen die moeilijk zijn..
Uiteraard begint het bij consequent zijn.. maar ik vind het wat overdreven om een tik te scharen onder mishandeling.. Verward

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:04

Cer schreef:
Dus niet iedereen die wel es een tik krijgt (let wel, een verschil tussen een tik en slaan) wordt een randgroepjongere... Clown

Dat is niet gezegd, niet in dit topic en ook niet in de vorige topics hierover.

WEL krijg ik zo langzamerhand de indruk dat die niet-schadelijke tik toch schade doet. Schade aan het vermogen om nuance te zien. Elke keer opnieuw wordt de discussie geleid naar een zwartwit-tegenstelling: je hebt 2 soorten ouders, ouders die een tik uitdelen en dat is Duidelijk, en ouders die alleen maar praten en praten en praten en dat is verkeerd.
En elke keer opnieuw wordt er gedaan alsof een tik de ENIGE manier is om grenzen te stellen en consequent te zijn. Dat is niet zo.

Er is NIET gezegd dat iedereen die een tik geeft gelijk z'n kind mishandelt. Er is ook niet gezegd dat elk kind dat een tik krijgt gelijk fout gaat. Daar kun je je wel tegen verdedigen, maar NIEMAND heeft het gezegd. Er wordt slechts gezegd dat er andere en betere manieren zijn om hetzelfde te bereiken, die niet inhouden dat je je kind lichamelijk pijn doet, en waarbij je als ouders geen gedrag laat zien dat je kind niet na mag doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:04

Dat is wat jij er van vind Faye...is dat ook iets wat jij hebt geleerd, drammen over wat jij vind niet op kunnen ouden omdat je geleerd hebt over alles maar door te mogen gaan en op andere neer kijken dat ze beperkingen hebben Tong uitsteken

Flauwekul wat ik hierboven schrijf en meen ik ook niet, maar zeg nu precies wat jij ook zegt Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:06

Faye, een tik geven is net zo pijnlijk als een niet luisterend kind meeslepen aan de arm (want er zijn genoeg kids die weglopen en echt niet braaf meelopen als je ze een time-out geeft). Bij correct en rationeel gebruik, wat is er dan zo erg dat een ouder haar kind eens een tik op de vingers geeft op het moment dat andere methoden niet werken? Je kan niet altijd even lief zijn, want je kind is dat ook echt niet Clown (kinderen zijn niet altijd voor rede vatbaar...). Ik geef mijn neefje met liefde een tik, als hij op de normale manier niet wil luisteren en zijn broertje maar bijft stikken...

Een kneep in de arm of een tik is vaak voor genoeg om het kind uit zijn bui te halen. Dan kun je pas met hem praten. Het gaat niet om het pijn doen, maar om het 'schrik' effect. En dat is echt geen mishandeling!

Bovendien is een tik/kneep/time out slechts een klein onderdeel van het opvoeden... en dat zal de kinderen ook niet echt bijblijven (bij een gezond gezin).

In afrika vinden ze het overigens kindermishandeling dat kinderen bij ons niet bij pa en ma op de kamer slapen... het is dus allemaal erg relatief Knipoog

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:09

@Shadow: Dat is hetzelfde zwartwit zien als degene die zeggen dat ouders die een tik uitdelen, agressieve kinderen kweken en niet met hun kinderen praten. Ook daar zijn nl nuances in, die 'de andere groep' blijkbaar niet wil zien....

Ik denk dat ik zeer redelijk geworden ben van mijn opvoeding.. maar ja, das mijn mening Clown

Een kind bij zn arm sleuren zou ik dan weer niet zo snel doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:10

De beste stuurlui staan aan wal zullen we maar zeggen Clown

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:11

Zelf slaan is pure onmacht en frustratie. En oh, wat ben IK wel eens gefrustreerd geweest enwat heb ik wel eens die pure onmacht gevoeld!;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:12

ja hoor...hebben we die doodoender weer.....

die stuurlui kunnen wel kijken hoe andere het doen Lachen
En kijken kan heel leerzaam zijn...of heb je dat nooit geleerd bij paardrijden Haha!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:12

Alsof hier alleen maar kinderloze dames meepraten over tikken Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:13

slaan is idd onmacht
een tik uitdelen niet

Als ik een tik geef aan mijn paard dan is dat geen frustratie.
Ram ik heb de hele bak door wel.
Dat is niet anders bij kinderen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:15

slaan uit pure onmacht is ook zeker niet goed Knipoog
maar er zijn ook heel wat ouders die heel bewust, rustig en rationeel een tik uit delen (lees: 1 tik en niet doorslaan). of even bij de arm pakken. Ik heb mijn ouders ook nooit de controle zien verliezen op het moment dat ik stevig bij de arm werd gegrepen. of een tik op mijn vingers kreeg omdat ik weer eens met mijn tengels ergens aanzat wat niet mocht Nagelbijten / Gniffelen

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:16

Ik geef grif toe dat het hier een keer gebeurt is dat mn (arme, arme) kind een week met een blauwe bil heeft rondgelopen.(ja ik verloor even volledig de controle). Een corrigerende tik over de vingers is iets heel anders. Dat is ook een ander iets;)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:17

Buitenstaanders kunnen anders erg goed bepaalde situaties observeren waar insiders het overzicht een beetje verliezen Ja Daar is niks geks aan, komt regelmatig voor...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:19

correctie tik geef je ook niet met het doel je kind pijn te doen.

Ik heb ook geen kinderen, maar ik heb wel een opvoeding gehad Knipoog Bovendien zie ik bij mijn zus hoe het absoluut niet moet... (zij staat ook niet open voor discussie over opvoeding van haar kinderen...).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:20

Cer schreef:
@Shadow: Dat is hetzelfde zwartwit zien als degene die zeggen dat ouders die een tik uitdelen, agressieve kinderen kweken en niet met hun kinderen praten.

Wat interessant is, want dat heb ik niemand zien zeggen.

Citaat:
Ik denk dat ik zeer redelijk geworden ben van mijn opvoeding.. maar ja, das mijn mening Clown

Dat bestrijd ik niet, ik kan moeilijk oordelen over jouw opvoeding of het resultaat.

Maar ik vind het bijzonder jammer dat de discussie elke keer gepolariseerd wordt door een bepaalde groep woorden in de mond te leggen die ze niet hebben gebruikt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:21

Shadow0 schreef:
Cer schreef:
@Shadow: Dat is hetzelfde zwartwit zien als degene die zeggen dat ouders die een tik uitdelen, agressieve kinderen kweken en niet met hun kinderen praten.

Wat interessant is, want dat heb ik niemand zien zeggen.

En hoe bedoel je dat dan? Lachen
Shadow0 schreef:
Nou ja, het is in elk geval niet verwonderlijk dat ook de 'jeugd van tegenwoordig' niet leert dat er andere manieren zijn om problemen op te lossen dan door boosheid of zelfs lichamelijk geweld.
Jammer...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:23

Runningkawa: ik zie daar wel verschillen tussen. Bovendien is mijn zorg niet eens de tik op zich, maar de manier van reageren van de mensen die die tik verdedigen. Een belangrijk verschil.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:24

Het is een interpretatie van een aantal berichten Shadow, het staat er ook niet zo letterlijk maar wordt wel gesuggereerd door sommigen...

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:24

Met 2 kinderen, 2 honden en 3 paarden om te verzorgen, ben ik er allang achter dat een tik uitdelen weinig opvoedkundige waarde heeft. Er zijn genoeg andere manieren om beleefde kinderen -met behoud van een eigen mening- te krijgen. En nee, ik ben niet van de lange discussies. Wel van rust, regelmaat en consequent zijn.

@Urielle, jouw kindje zit in een 'probeer' periode. Mijn advies is om haar handje weg te halen, duidelijk 'Nee' te zeggen en dit consequent vol te blijven houden. Er komt een tijd dat alleen 'Nee' zeggen en boos kijken ( Clown Knipoog ) afdoende werkt.
Laatst bijgewerkt door Ann op 23-10-07 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:31

Welshcobfan schreef:
correctie tik geef je ook niet met het doel je kind pijn te doen.

Met welke reden dan? Waarom is die tik nodig (die wel pijn doet), en kun je het niet op een andere manier bewerkstelligen dat een kind naar je luistert?