Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Marjo_Wystan schreef:Nou ligt eraan hoeveel schulden er zijn. Als er andere schulden zijn, blijft er bij beslag meestal niets meer over voor andere schuldeisers... de meeste mensen hebben meerdere schulden... En veelal de mensen die akte van cessies tekenen...
en je maakt het moeilijk voor andere schuldeisers, wat ook niet echt voordelig voor de schuldenaar is.
Ook het schuldhulpverleningstraject zal moeilijker in gang komen.
juline schreef:even wat toelichting tot de wsnp mijn vriend zit er namelijk in dus heb directe info.
het duurt inderdaad 3 jaar. alle inkomsten gaan naar dit bureau waarvan een heel klein bedrag naar de cliënt toegaat.
na de 3 jaar heb je financieel een schone lei maar uiteraard sta je wel geregistreerd.
daarbij kun je ook nog een curator hebben mits je particulier faliet verklaard bent. zoals in het geval van mijn vriend
(en nee nu niet denken dat hij het begaaid heeft het komt puur door studieschuld)
(net zoals je een gewone bewindvoerder kunt hebben en een bewindvoerder WSNP). 

Staat handige info tussen.
. samantha5 schreef:prive faillissementen worden nog best vaak uitgesproken, maar dit vindt meestal plaats bij mensen die een eenmanszaak of vof hebben/gehad. Meestal vindt er na een jaar een omzetting plaats naar schuldsanering, mits de administratie op orde is.
Prive failliet gaan om alleen studiekosten is echt onmogelijk hoor er moet namelijk altijd een tweede schuldeiser zijn.
OoappeloO schreef:Na 4 dagen op een gerechtsdeurwaarderskantoor te hebben gewerkt als incasso medewerker weet ik zeker: zorg ervoor dat je nooit bij een gerechtdeurwaarderskantoor terechtkomt als debiteur, er komen zó veel kosten bij de schuld die je al hebt!
juline schreef:daarbij kun je ook nog een curator hebben mits je particulier faliet verklaard bent. zoals in het geval van mijn vriend
(en nee nu niet denken dat hij het begaaid heeft het komt puur door studieschuld)
. Hangt er vanaf of je een achterstand hebt in het betalen van de IBG. De achterstand wordt nl alleen gezien als regelbare schuld en de nog lopende termijnen blijven gewoon staan.
juline schreef:nee hij heeft vrijwel alleen contact met zijn curatese en de bewindvoerder heeft zijn postzaken in handen. het is helemaal verdeeld
mocht dit niet kloppen zou ik dit ook graag weten want er hangt zowiezo al jaren een luchtje aan zijn curatese. al verschillende dingen meegemaakt die niet kloppen