Schulden en het incassotraject

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juline

Re: Schulden en het incassotraject

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 13:27

even wat toelichting tot de wsnp mijn vriend zit er namelijk in dus heb directe info.

het duurt inderdaad 3 jaar. alle inkomsten gaan naar dit bureau waarvan een heel klein bedrag naar de cliënt toegaat.
na de 3 jaar heb je financieel een schone lei maar uiteraard sta je wel geregistreerd.

daarbij kun je ook nog een curator hebben mits je particulier faliet verklaard bent. zoals in het geval van mijn vriend

(en nee nu niet denken dat hij het begaaid heeft het komt puur door studieschuld)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 17:02

Marjo_Wystan schreef:
Nou ligt eraan hoeveel schulden er zijn. Als er andere schulden zijn, blijft er bij beslag meestal niets meer over voor andere schuldeisers... de meeste mensen hebben meerdere schulden... En veelal de mensen die akte van cessies tekenen...

en je maakt het moeilijk voor andere schuldeisers, wat ook niet echt voordelig voor de schuldenaar is.

Ook het schuldhulpverleningstraject zal moeilijker in gang komen.

Als er beslag gelegd wordt dan wordt er beslag gelegd tot de beslagvrije voet. Alles boven de beslagvrije voet gaat naar de schuldeiser die beslag heeft laten leggen. En ja, zijn er meerdere schuldeisers dan kunnen deze schuldeisers dus geen beslag meer laten leggen (of aansluiten bij de deurwaarder die al een beslag heeft lopen). Die schuldeisers kunnen nog wel zelf proberen afspraken met de schuldenaar te maken. Veel mensen met schulden betalen dan toch nog een deel van de andere schulden af uit de beslagvrije voet.

Heeft iemand een akte van cessie getekend dan wordt het bedrag voor de akte van cessie uit de beslagvrije voet gehaald. Dat is dus inderdaad erg vervelend voor de schuldenaar en ook voor andere schuldeisers. Het kan dus zomaar zijn dat als er beslag wordt gelegd en iemand daarnaast nog aktes van cessie heeft getekent er niets over blijft om van te leven.

En ja, een akte van cessie bemoeilijkt het schuldhulpverleningstraject. De schuldhulpverlening kan namelijk niets met een akte van cessie. Dat kan pas de bewindvoerder in de WSNP.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 17:04

juline schreef:
even wat toelichting tot de wsnp mijn vriend zit er namelijk in dus heb directe info.

het duurt inderdaad 3 jaar. alle inkomsten gaan naar dit bureau waarvan een heel klein bedrag naar de cliënt toegaat.
na de 3 jaar heb je financieel een schone lei maar uiteraard sta je wel geregistreerd.

daarbij kun je ook nog een curator hebben mits je particulier faliet verklaard bent. zoals in het geval van mijn vriend

(en nee nu niet denken dat hij het begaaid heeft het komt puur door studieschuld)

Als je vriend in de WSNP zit dan heeft hij een bewindvoerder WSNP. Als je vriend failliet verklaard is dan heeft hij een curator (dit komt nauwelijks meer voor in Nederland). Dit is of/of en kan niet en/en.

Als je vriend onder bewind is gesteld omdat hij zelf niet voor zn financien kan zorgen dan kan het zijn dat hij een bewindvoerder heeft voor zn financien. Dit is echt iets heel anders dan een bewindvoerder WSNP, alleen de naam 'bewindvoerder' is hetzelfde. Als je een bewindvoerder hebt voor je financien dan kun je inderdaad ook nog een curator hebben omdat je failliet bent verklaard Lachen (net zoals je een gewone bewindvoerder kunt hebben en een bewindvoerder WSNP).

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 18:18

hoe weet jij zo zeker dat het niet en en kan
aangezien het in dit geval wel zo is
hij is eerst falliet verklaard en een curatese gekregen een jaar later is het het wsnp traject ingegaan waarbij hij dus ook een wsnp bewindvoerder heeft gekregen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 18:30

Juline, je hoeft niet zo aanvallend naar me te reageren, ik weet echt wel zeker wat wel en wat niet kan.

Dat een faillissement wordt omgezet in een WSNP traject kan inderdaad wel. Dan heeft hij op dit moment alleen nog te maken met de bewindvoerder (en is de curator wellicht nog wel partij als de boedel verdeelt wordt, als schuldeiser, maar verder niet).

(andersom kan trouwens ook, dat een WSNP traject wordt omgezet in een faillissement. Meestal als de schuldenaar niet meewerkt)

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 19:10

nee hij heeft vrijwel alleen contact met zijn curatese en de bewindvoerder heeft zijn postzaken in handen. het is helemaal verdeeld

mocht dit niet kloppen zou ik dit ook graag weten want er hangt zowiezo al jaren een luchtje aan zijn curatese. al verschillende dingen meegemaakt die niet kloppen

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 21:20

Goh ik heb wat geleerd van bokt! Haha! Staat handige info tussen.
Ik ga nml (als ik word aangenomen) aan het werk als incassomedewerker op een incasso- en gerechtsdeurwaarderskantoor. Ze hebben sinds 3 jaar ook het incasso traject erbij genomen zodat ze een klant van begin tot einde begeleiden.
Ga een opleiding en alles krijgen, dus straks weet ik alles uit de boekjes Knipoog

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 21:21

Oh kijk, dan ben je al wat op de hoogte Haha!.

Mariettuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 20:58

Ik ben zelf ook werkzaam bij een deurwaarderskantoor.
Een bekende en een vrij grote organisatie (weet niet of ik de naam wel of niet kan noemen)

@ Juline
Als er daadwerkelijk iets niet klopt aan je curator kun je dat niet aangeven bij een instantie?
Ze word aangewezen door de rechter dus moet ze zich wel aan de regels en wet houden, als ze het zodanig fout doet kan ze haar titel kwijtraken.

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:28

prive faillissementen worden nog best vaak uitgesproken, maar dit vindt meestal plaats bij mensen die een eenmanszaak of vof hebben/gehad. Meestal vindt er na een jaar een omzetting plaats naar schuldsanering, mits de administratie op orde is.

Prive failliet gaan om alleen studiekosten is echt onmogelijk hoor er moet namelijk altijd een tweede schuldeiser zijn.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 12:17

Na 4 dagen op een gerechtsdeurwaarderskantoor te hebben gewerkt als incasso medewerker weet ik zeker: zorg ervoor dat je nooit bij een gerechtdeurwaarderskantoor terechtkomt als debiteur, er komen zó veel kosten bij de schuld die je al hebt!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 13:31

samantha5 schreef:
prive faillissementen worden nog best vaak uitgesproken, maar dit vindt meestal plaats bij mensen die een eenmanszaak of vof hebben/gehad. Meestal vindt er na een jaar een omzetting plaats naar schuldsanering, mits de administratie op orde is.

Prive failliet gaan om alleen studiekosten is echt onmogelijk hoor er moet namelijk altijd een tweede schuldeiser zijn.

Ja precies, dan is er een bedrijf bij betrokken.

Gewone mensen, zonder bedrijf, daarvoor is de WSNP is het leven geroepen zodat dezen niet failliet verklaard hoeven worden.

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 15:15

OoappeloO schreef:
Na 4 dagen op een gerechtsdeurwaarderskantoor te hebben gewerkt als incasso medewerker weet ik zeker: zorg ervoor dat je nooit bij een gerechtdeurwaarderskantoor terechtkomt als debiteur, er komen zó veel kosten bij de schuld die je al hebt!

Ik maak wel eens gebruik van een incassobureau, gelukkig is het een zeldzaamheid aangezien ik meestal zelf met mijn klanten afspraken maak. Maar soms kan het echt niet anders...
Ik heb nu een geval in België, weet dat mijn klant niet kan betalen. Ga het nu uit handen geven aangezien ik echt van alles al geprobeerd heb. Wat gebeurd er nu als ook een incassobureau hier geen geld kan halen?
Heb me er eigenlijk nooit echt heel erg in verdiept aangezien we het gelukkig meestal altijd zonder kunnen redden. Maar laatst hoorde ik iemand zeggen dat als ze dan nog niet betalen het gewoon op houdt... en ik dus kan fluiten naar mijn geld.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 10:05

Bij waar ik werk teld voor het incassotraject: no cure no pay. Dus als degenen waar je een vordering op hebt pleitos is bijv. of al kaal is (van de kale kip..) dan ben jij geen kosten kwijt. Lukt het via incasso wel om het geld voor jou binnen te krijgen dan zijn de incassokosten voor de debiteur.
Maar zodra het gerechtelijk gaat (het bureau heeft eerst jou toestemming nodig om gerechtelijk te gaan) komen er wel flinke kosten bij (begint met zo'n €300,-) en als het ondanks alles niet lukt het geld binnen te krijgen van de debiteur dan zijn de gerechtelijke kosten wel voor jou als klant.

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 15:42

Duidelijke uitleg! Wanneer kun je als bedrijf zijnde een faillissement aanvragen? Moet je daarvoor met meerder partijen zijn?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 15:43

Je moet met minimaal 2 schuldeisers zijn om een faillissement aan te vragen voor een andere partij.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 12:35

Ik heb een vraag, stel je hebt een achterstand van een bepaald bedrag. Je spreekt gezamelijk af dit in termijnen af te lossen alleen door omstandigheden komt dit er niet van. Vervolgens krijg je een aanmaning van het betreffende bedrijf (nog niet het incassobureau). Je dient binnen 7 dagen het geld over gemaakt te hebben, zo niet, dan wordt je in gebreke gesteld en is het bedrijf genoodzaakt passende rechtsmaatregelen te treffen. Is het dan alsnog mogelijk een termijn betaal regeling te treffen met dit bedrijf? Immers, ze hebben je die kans al een keer gegeven, maar je hebt daar geen gehoor aan gegeven.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 13:32

Je kunt altijd contact opnemen met het bedrijf om een betalingsregeling te treffen. Of ze daar mee akkoord gaan en verdere incassomaatregelen stop zetten is aan hun te besluiten. Het werkt natuurlijk niet in je voordeel dat je de eerdere betalingsregeling niet bent nagekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 10:40

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 12:03

juline schreef:

Een studieschuld bij de IBG? Ik wist niet dat je daarmee ook in aanmerking kon komen voor de WSNP.
Ik dacht dat dat nooit kon omdat de IBG naar draagkracht kijkt bij het terugbetalen.

Kan je iets meer vertellen over hoe dat ongeveer gegaan is? In mijn geval zou dat namelijk heel gunstig zijn, liever 3 jaar bikkelen dan 15 jaar semi-bikkelen Knipoog

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 12:04

Zo is het ook niet de bedoeling Haha!. Hangt er vanaf of je een achterstand hebt in het betalen van de IBG. De achterstand wordt nl alleen gezien als regelbare schuld en de nog lopende termijnen blijven gewoon staan.

Bij IBG kun je een draagkrachtmeting doen om je termijnbedrag te laten aanpassen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 12:12

Ah, dus als ik het goed begrijp:

stel je hebt een totale studieschuld van 20.000,-
je hebt 5000,- betalingsachterstand
Dan kan je dus voor die 5000,- een schuldsaneringstraject in.
De overige 15.000,- wordt opgeschort (+rente) en die moet je dan later alsnog volgens de normale weg afbetalen.

Zoiets?

In dat geval blijf ik maar gewoon braaf afbetalen naar draagkracht Haha!
Laatst bijgewerkt door Waves op 12-11-08 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 12:12

Yups, dat klopt Lachen

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 15:49

Boetes van het CJIB blijven ook bestaan. Dus ook die moet je na je schuldsaneringsregeling nog betalen. Haha!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 06:23

juline schreef:
nee hij heeft vrijwel alleen contact met zijn curatese en de bewindvoerder heeft zijn postzaken in handen. het is helemaal verdeeld

mocht dit niet kloppen zou ik dit ook graag weten want er hangt zowiezo al jaren een luchtje aan zijn curatese. al verschillende dingen meegemaakt die niet kloppen

Wat Appel zegt klopt helemaal. Zodra een debiteur het WSNP traject ingaat vervalt zijn curator en neemt de bewindvoeder de lopende zaken over.
Andersom geldt hetzelfde als iemand van wsnp naar faillisement dan neemt de curator alles over. Het is nooit en/en maar altijd of/of.
Overigens kan de bewindvoeder ook curator zijn, ligt eraan wie de rechtbank aanstelt in die functie.