Wajong uitkering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wajong uitkering

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 18:18

Je komt idd automatisch voor keuring in aanmerking als je te lang ziek bent. HEt UWV bepaalt vervolgens of je in de WIA komt. En ik ben heel blij dat ze daar een stuk strenger in geworden zijn. Het werd hoog tijd.

Risje, ik heb er voor gekozen om inkomensderving voor lief te nemen. Ik wil namelijk niks verder met het UWV te maken hebben. Dat scheelt mij financieel veel geld, maar ook een hoop ergernis en tijd qua formulieren en bezoeken. Daarbij weet ik nu gewoon war ik aan toe ben, die rust vind ik zelf belangrijker. Ik heb er ook een hekel aan om mijn handje op te houden.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 18:28

@faye:
Heb je op zich gelijk in. Waren idd nogal wat mensen die er misbruik van maakten. Keerzijde is ook beetje dat mensen die het wel nodig hebben zo'n uitkering het nu ook moeilijker krijgen met aanvragen.

Ik zou idd ook dit voor lief willen nemen, maar na lang daarvoor gekozen te hebben wil ik nu toch kijken welke mogelijkheden er zijn. Ik zeg daarmee trouwens niet wat ik automatisch voor uitkering wil gaan hoor! Als handje ophouden niet hoeft omdat het anders kan, dan liever anders.

Mijn ervaring met UWV is ook niet bijster positief, vindt het een nogal grote, logge, bureaucratische organisatie met idd veel te veel formulieren. Laatst bijvoorbeeld toen ik n.a.v. klachten 3 dagen niet kon werken(die periode wel gewoon 30 uur per week, muv die 3 dagen).
Degene van UWV die me belde of ik wel echt ziek was vond dat als ik nog een keer teveel ziek was (hij vond 3 dagen teveel) ik naar hun controle arts moest. Toen ik voorstelde om direct afspraak te maken was dat onmogelijk en nee dat kon echt totaal niet. Wil best meewerken hoor, maar is zo verdomd moeilijk erdoorheen te komen als je zelf wel wil!
Maar goed, dat is mijn ervaring.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 19:16

russel schreef:
Nee dat klopt bepaal je niet zelf, maar door lang genoeg in de ziektewet te blijven kom je automatisch in de WAO.
En Idd Nadya van een WAO kan je bijna niet rondkomen, maar van welke uitkering dan wel? Er zijn wel woningen waar huursubsidie op zit en iemand in de bijstand krijgt ook zo een woining met huursubsidie.

Maar is het niet een beetje mijn punt? Zorgen om zolang mogelijk uit een uitkering te blijven? Als je je als 18 jarigen al arbeidsongeschikt laat verklaren, sluit je heel wat wegen af.

Als jongere kun je misschien nog wel zo'n woning met huursubsidie e.d. krijgen in bepaalde delen van NL. Maar ik was al halverwege de 30, had altijd keihard gewerkt en dan is het wel even een ander verhaal om zo'n woning te gaan zoeken (zeker hier in 't Gooi).
Ik ben zo lang mogelijk uit uitkeringen gebleven, maar uiteindelijk hield het gewoon even op. Gelukkig heb ik een nieuw levensdoel gekregen, mijn dochtertje, en daar ben ik heel tevreden mee. Want als ik nog single was op dat moment, heb ik geen idee hoe het met me afgelopen was. Ik vrees zelfs het ergste, als ik me bedenk hoe ik er toen aan toe was. Gelukkig hoef ik daar ook niet meer over na te denken. Mijn leven was dan heel anders gelopen.

Ik heb trouwens een vriendin die destijds ook vanaf haar 18e in de Wajong zat wegens behoorlijke psychische problemen. Zij heeft eerst hard aan haarzelf gewerkt en is vervolgens het toerisme ingegaan. Is allemaal goed gekomen, hoor. Zij vertelde gewoon dat ze naar het buitenland geweest was, wat ook gedeeltelijk waar was, alleen niet zo lang Haha! . Want helaas kun je bij je sollicitatie niet de waarheid gaan vertellen, dan neemt geen hond je aan (uitzonderingen daargelaten, maar ik ken ze niet).

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:34

Snap eigenlijk wel wat je bedoelt Risje Lachen krijg er weer een iets andere kijk op. Denk dat het voor de echt zieken zeer vervelend is als er ineens een jump is naar het aantal zieken die ook fym... nog iets hebben. Maar ligt dat ook niet aan de dokters? Zij zijn immers diegene die een uiteindelijke diagnose geven toch? Denk dat de dokters ook beter moeten weten en niet zo 1, 2, 3, zomaar een diagnose geven.

Daarbij wil ik nog zeggen dat ik het echt zwaar vervelend vind om voorbeelden te lezen hoe sommige mensen sjoemelen met een uitkering! Er worden geen namen genoemd en dat hoeft ook niet uiteraard maar als ik het lees dan knap ik zowat! Gewoon te erg dat mensen ermee aan de haal gaan maar het niet verdienen (niemand verdient het natuurlijk!). Echt zwaar onder de maat!

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:49

@miss_Blimm:
Klopt heb je gelijk in, ligt voor een deel ook aan de dokters. Sommige artsen zijn gewoon te onbekend met bijvoorbeeld de diagnose fibromyalgie. Is ook nog zoveel onbekend en niet onderzocht aan deze diagnose.
Heb zelf een opleiding in de zorg gedaan en weet dus vanuit beide kanten inmiddels een en ander.

Verder fijn om te lezen dat je weet wat ik bedoel!
Juist doordat er zo'n jump is zoals jij zegt zien sommige mensen het als, oh ja, dat is ook psychisch toch (oftewel zit tussen je oren). Maar goed, dat is dus helemaal niet zo.....

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 21:25

Miss_Blimm schreef:
Snap eigenlijk wel wat je bedoelt Risje Lachen krijg er weer een iets andere kijk op. Denk dat het voor de echt zieken zeer vervelend is als er ineens een jump is naar het aantal zieken die ook fym... nog iets hebben. Maar ligt dat ook niet aan de dokters? Zij zijn immers diegene die een uiteindelijke diagnose geven toch? Denk dat de dokters ook beter moeten weten en niet zo 1, 2, 3, zomaar een diagnose geven.

Daarbij wil ik nog zeggen dat ik het echt zwaar vervelend vind om voorbeelden te lezen hoe sommige mensen sjoemelen met een uitkering! Er worden geen namen genoemd en dat hoeft ook niet uiteraard maar als ik het lees dan knap ik zowat! Gewoon te erg dat mensen ermee aan de haal gaan maar het niet verdienen (niemand verdient het natuurlijk!). Echt zwaar onder de maat!

Ik begrijp ook ergens wel dat het als ''mode'' ziekte wordt gezien doordat het aantal patienten aanzienlijk stijgt, maar er moet ook rekening meegehouden worden dat x aantal jaar geleden er nog zoveel minder bekend over was.
Helaas is het bij fibromyalgie (en ook andere ziektes) niet direct in het bloed of op foto's aan te wijzen en denk dat daar het knellingspunt ligt, ook voor het UWV.
Als iemand iets ''zoekt'' om maar niet te hoeven werken en zich iets verdiept in de tenderpoints zou je dus de symptomen kunnen ''faken'', alleen betekend dat niet dat iedere fm patient dat doet/heeft gedaan.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 22:20

@sronnie:
Idd heb je helemaal gelijk in. Theoretisch gezien kun je faken met de tenderpoints.....maar goed als je serieus wil weten wat je hebt is zoiets uberhaupt niet slim. Helaas waren ze bij mij allemaal erg gevoelig en is na veel onderzoeken etc deze diagnose gesteld.

Ook wel "klassiek" beeld voor echte Fibromyalgie patienten trouwens, dat ze vaak erg veel onderzoeken en therapien, etc hebben gehad voor de uiteindelijk diagnose wordt gesteld. Je wordt soms echt gemangeld!

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 22:24

@Risje, wat houdt jouw ziekte eigenlijk in? Lachen

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 22:27

risje schreef:
@sronnie:
Idd heb je helemaal gelijk in. Theoretisch gezien kun je faken met de tenderpoints.....maar goed als je serieus wil weten wat je hebt is zoiets uberhaupt niet slim. Helaas waren ze bij mij allemaal erg gevoelig en is na veel onderzoeken etc deze diagnose gesteld.

Ook wel "klassiek" beeld voor echte Fibromyalgie patienten trouwens, dat ze vaak erg veel onderzoeken en therapien, etc hebben gehad voor de uiteindelijk diagnose wordt gesteld. Je wordt soms echt gemangeld!

Ik heb zo'n 8 jaar onderzoeken en therapien gehad voordat ik mijn diagnose kreeg, dus wat jij zegt klopt idd, ''tegenwoordig'' krijg je de diagnose veel sneller.
We zullen zien hoe ze er bij het UWV over denken.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 22:35

Miss_Blimm schreef:
@Risje, wat houdt jouw ziekte eigenlijk in? Lachen

Ik heb fibromyalgie waar het dus al hele tijd over gaat. Dat wordt ook wel "weke-delen-reuma" genoemd. I.p.v. in je gewrichten ligt de oorzaak van je klachten bij de weke delen, dus je spieren, pezen en bindweefsel. En tsja, daar heb je in je lijf heel veel van.......
Kijk anders eens op : http://fibromyalgie.nl/
Dat is een redelijk nieuwe website met goede informatie over wat het inhoud!

@Sronnie: ik ben 6 jaar bezig geweest en heb veel fysiotherapeuten, orthpeden, reumatologen en andere artsen en therapeuten gezien. Was op zich wel blij met diagnose, eindelijk meer bekendheid en bevestiging dat er echt iets mis was. Heb helaas ook vaak moeten horen dat ik niks had, dat er weer niks geovnden was of erger nog dat het tussen de oren zat, heb jij wellicht ook ervaring mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 00:09

randalinpony schreef:
Van mijn ervaringen ben ik behoorlijk cynisch geworden in ieder geval. Maar misschien heb jij juist harstikke goede ervaringen opgedaan, Chiqa?

Klopt ik heb prima ervaringen met het UWV en reintegratie.
Woensdag heb ik weer een gesprek met mijn arbeidsdescundige.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 07:50

Misschien ontgaat mij dat, maar waarom besluit iemand om gedurende zijn studieperiode een uitkering aan te vragen, ik denk toch dat ze nog thuis wonen of wellicht een studiebeurs hebben. Als je na je studie een parttime baan gaat zoeken, verdien je toch meer dan je wajong uitkering, dus ik denk dat die dan toch stop gezet gaat worden. Als je niet gaat werken na je studie, dan is het toch zonde om te gaan studeren vind ik, dan is zo een wajong toch minder dan een bijstandsuitkering? Of is het om voor een bijstandsuitkering in aanmerking te kunnen komen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 09:04

Ik heb ook een aanvullende uitkering (wajong).
Ik was tot voor kort in opname en ben daarop, mijn rug en mijn beperkingen (heb veel structuur nodig, een vast programma met weinig afwijkingen) afgekeurd.
Ben altijd blijven werken (10 uur per week) en heb daar een vast programma, opdat ik mijn structuur kan vast houden.
Ik word wsl in mei weer opgeroepen voor herkeuring, dan ga ik nogmaals uitleggen wat mij mankeert (ziekteverleden, rug, psychische klachten) en dan zie ik wel.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 10:34

russel schreef:
Chiqa schreef:

Dat bepaald het UWV hoor...niet jij of wie dan ook....

Nee dat klopt bepaal je niet zelf, maar door lang genoeg in de ziektewet te blijven kom je automatisch in de WAO.
En Idd Nadya van een WAO kan je bijna niet rondkomen, maar van welke uitkering dan wel? Er zijn wel woningen waar huursubsidie op zit en iemand in de bijstand krijgt ook zo een woining met huursubsidie.

Maar is het niet een beetje mijn punt? Zorgen om zolang mogelijk uit een uitkering te blijven? Als je je als 18 jarigen al arbeidsongeschikt laat verklaren, sluit je heel wat wegen af.

mmm, deels geef ik je gelijk
maar er zijn genoeg voorbeelden van mensen (waaronder ikzelf) die beter met 18 al deels of geheel afgekeurd zouden moeten zijn ipv tot hun 27ste of ver daarna door modderen en continu uitbranden, nog dieper wegzakken en echt naar de *** gaan
het verschilt ontzettend per persoon en situatie

ik zie de stempels niet als iets ergs, maar als erkenning en steun...
voor mij is een deel van de stress en paniek door de afkeuring weggevallen waardoor ik nu beter functioneer dan voor de afkeuring..
en ik merk er in mijn contact met werkgevers en toekomstige werkgevers weinig van
hoewel de toekomst toch een beetje cowboy wereldje is ... wat dat deels zou verklaren ...
ik ben in ieder geval wel van mening dat je beter in de wajong kunt zitten en ondersteuning kunt hebben (op alle vlakken)
dan dat je maar doormoddert tot je echt niet meer kunt
in het eerste geval was ik minder stuk gegaan dan in het laatste geval zoals het nu dus is gegaan

had ik met 18 al in de wajong gezeten had ik waarschijnlijk wel een studie af kunnen maken , had ik waarschijnlijk wel een normaal arbeids verleden op kunnen bouwen etc
nu ging dat allemaal niet, heb ik talloze opleidingen gestart om er in vast te lopen en uit te branden . nog meer baantjes en banen gehad, om die ook allemaal te zien crashen ...
dat is echt niet bevordelijk voor iemands welzijn zeker omdat je geacht word normaal mee te draaien wat keer op keer onmogelijk blijkt te zijn ,
maar zo zijn er zoveel verschillende situaties ...voor de 1 is het misschien de oplossing om door te gaan zonder stempels...
bij de ander zijn de stempels nodig

John_1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 10:54

Chiqa schreef:
randalinpony schreef:
Van mijn ervaringen ben ik behoorlijk cynisch geworden in ieder geval. Maar misschien heb jij juist harstikke goede ervaringen opgedaan, Chiqa?

Klopt ik heb prima ervaringen met het UWV en reintegratie.
Woensdag heb ik weer een gesprek met mijn arbeidsdescundige.

Dan ben jij een van de weinige.

Ik ben nu al bijna 3 jaar thuis.... ik heb dit jaar van februari t/m mei gewerkt bij een spuiterij. Het was fisiek te zwaar dus moest ik het laten vallen.... Ik moet continu achter het UWV aanzitten om maar iets voor elkaar te krijgen. Ik ben het nu echt gewoon ontzettend zat aan het worden van die mensen. Bij het UWV doen ze in mijn geval echt helemaal niets om me weer aan het werk te hebben.

Het liefste heb ik een baan en GEEN uitkering.... trouwens is die uitkering ook een lachertje. Op jezelf wonen kun je ongeveer vergeten. Nu is de uitkering (bij mij iig) omhoog gegaan van 70% naar 75% van het MINIMUM loon! Maar ze draaien net zo lang totdat ze niet veel meer omhoog hoeven te gaan. Ik ben er, jawel, 6 euro op vooruit gegaan.

Dus voor de mensen die denken dat een uitkering ontzettend veel is en minder validen mensen niet willen werken: Guess again!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 12:18

John_1983 schreef:

Mss ligt dit ook aan je houding en je verwachtingen tov het UWV?
Ik weet het niet hoor, ik ken namelijk meer mensen die geen problemen
hebben bij het UWV...

Een voorbeeldje; onlangs sprak ik iemand die aangaf dat ze blij was wéér
afgekeurd te zijn, je bent toch niet blij met een afkeuring?? No Cheer
Je bent toch blij dat je weer goedgekeurd wordt,
centen heb en een dagstructuur??

swiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 12:21

russel schreef:
Misschien ontgaat mij dat, maar waarom besluit iemand om gedurende zijn studieperiode een uitkering aan te vragen, ik denk toch dat ze nog thuis wonen of wellicht een studiebeurs hebben. Als je na je studie een parttime baan gaat zoeken, verdien je toch meer dan je wajong uitkering, dus ik denk dat die dan toch stop gezet gaat worden. Als je niet gaat werken na je studie, dan is het toch zonde om te gaan studeren vind ik, dan is zo een wajong toch minder dan een bijstandsuitkering? Of is het om voor een bijstandsuitkering in aanmerking te kunnen komen.

Ehm.. Die studiefinanciering moet je terug betalen als je niet afstudeert. In mijn geval: Ik woonde niet bij mijn moeder (vader overleden) en dat was ook absoluut geen optie. Parttime werk was op dat moment ook niet haalbaar. En ja, dat kan met een psychiatrische aandoening ook het geval zijn. Rest je weinig dan een uitkering aan te vragen. Nu had ik het geluk dat ik die kreeg. Hoewel, geluk? Je had me moeten zien destijds. Kon ik ervan rondkomen? Als ik mijn vriend niet had gehad, NEE.
Nu heb ik echt een ernstige vorm van een aandoening, waarbij je tijdens de remissie nog zeker beperkende restverschijnselen kan hebben, ik denk aan structuurproblemen en gebrek aan initiatief. (ja, een schop onder mijn kont heb ik nodig, en dan ben ik genezen.. Koe ) Op dit moment kun je in de omgang niet aan mij merken dat ik deze aandoening heb. Toch heb ik wel degelijk beperkingen, en het is belangrijk dat ik deze eerst volledig accepteer (lukt nu behoorlijk, en acceptatie is GEEN synoniem voor in een slachtofferrol gaan zitten!) en dan ga evalueren wanneer ik er aan toe ben weer dingen aan te pakken, en dit in een verantwoord tempo opbouwen, zodat er geen stressoren ontstaan die een nieuwe episode triggeren, zodat alles voor niets is geweest en ik weer van voor af aan moet beginnen.
Het UVW heeft me tot nu toe daartoe de tijd gegeven, en mijn doel is zeker weer aan het werk te gaan, na het volgen van een opleiding op MBO-3 niveau. Die in principe ver beneden mijn eigenlijke intellectuele niveau ligt. Ik ben nl. na het halen van mijn universitaire propedeuse gestopt met mijn studie. Helaas liggen mijn intellectuele niveau en het niveau wat ik qua werkdruk aankan op dit moment nogal een eindje uit elkaar. Maar mijn trots staat mijn gevoel voor realiteit niet langer in de weg, en daarom kan ik weer langzaam aan vooruit.
Het zou natuurlijk kunnen dat het UWV volgend jaar besluit dat ik gedeeltelijk weer aan het werk moet, en dat dat meteen moet. Dan zal ik toch een ongeschoolde baan moeten aannemen. Tja, dat kan. Maar uiteindelijk wil ik toch een papiertje hebben waar ik mee aan het werk kan. En dat gaat me lukken ook!

swiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 12:23

Chiqa schreef:

Nou, bij mijn laatste herkeuring was ik HEEL blij dat ik afgekeurd werd. Zie vorige post. De dagstuctuur die bij een baan hoort, kon ik op dat moment absoluut niet aan, en daar waren ze het op het UWV gelukkig helemaal mee eens!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:14

Chiqa schreef:
John_1983 schreef:

Mss ligt dit ook aan je houding en je verwachtingen tov het UWV?
Ik weet het niet hoor, ik ken namelijk meer mensen die geen problemen
hebben bij het UWV...

Betekent goedkeuring dan ook dat je genezen bent, Chiqa?

Goedgekeurd worden terwijl je in een situatie zit dat werk je gezondheid zal verslechteren, is niet leuk.

In Goes is een mevrouw met kanker goedgekeurd die nog 7 maanden te leven had. Daar is toen een beetje een rel over ontstaan omdat de politiek zich ermee bemoeide.
Hoe blij zou die mevrouw zijn geweest?
Extreem voorbeeld, maar geeft wel aan hoe er met mensen om wordt gesprongen.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:25

Omdat ik zelf werkzaam ben geweest bij het UWV wil ik even die kant ook belichten....

Het is niet zo dat bij UWV mensen werken die jou express willen "pakken" op iets, ook zijn ze niet express langzaam....

Jammer genoeg heb je als medewerker daar te maken met een enorme bureaucratische en logge organisatie, waarbij je alles in viervoud moet indienen om iets gedaan te krijgen. je mag niks zelf, alles moet via de baas van de baas van de baas....
Daarnaast worden er heel veel mensen ontslagen daar (ik was er destijds één van) omdat ze van politiek Den Haag maar moeten blijven bezuinigen, terwijl er imo juist steeds méér behoefte is aan mankracht, die dit soort situaties goed en professioneel kunnen opvangen.

Ik weet precies van de hoed en de rand, en het ligt echt niet aan de medewerkers daar, maar aan de wet- en regelgeving! Ik heb, toen ik in dienst kwam, ruim een jaar (!) een studie er bij moeten volgen, om mijn werk fatsoenlijk te kunnen uitvoeren. Dat noem ik nog eens inwerken Tong uitsteken
Maar het is een hele complexe materie, dat is gewoon een feit. En hoe vaak ik zelf wel niet wanhopig werd van de logge manier van werken daar....

Ooit heb ik verschrikkelijke ruzie gehad met mijn chef, omdat die weigerde een WW uitkering toe te kennen aan een mevrouw, die al ruim twee jaar (!) op haar geld aan het wachten was. Ze had geen recht op WW, geen recht op ziektegeld, geen WAO... en steeds werd ze van het kastje van de muur gestuurd. Ik heb de puinzooi die haar dossier heette meegenomen, heb mezelf twee dagen opgesloten in een kantoor en heb het uitgezocht. Wat bleek? iemand (weet niet eens meer wie) had binnen UWV zo'n fout gemaakt, die vrouw had gewoon recht op WW, al ruim twee jaar. Kun je je voorstellen dat je al die tijd zonder geld zit?
Ik ben naar mijn baas gegaan met de vier (!) formulieren die er voor nodig waren, en heb geëist dat hij ze ondertekende, zodat mevrouw direct naar het postkantoor kon gaan om zo'n 15.000 euro voorschot op te gaan halen. Wat een ruzie dat kostte!!! Ik vond het verschrikkelijk dat zoiets kon, maar stond machteloos. Heel veel mensen vergeten dat ook de medewerkers van UWV er van alles aan doen, maar in alles vertraagd worden door de regering en hun regels.

Uiteindelijk is het mij gelukt, en dat is voor mij één van de fijnste zaken die ik ooit behandeld heb. Die mevrouw kwam speciaal naar kantoor en heeft me wel tien minuten vastgehouden, zo gelukkig was ze dat ik de beslissing er door gedrukt had. Heel mn shirt had ze natgehuild... Ik vond het hartverscheurend, echt.

De mensen bij UWV bedoelen het vaak goed, maar hebben in feite geen bal te zeggen, dat weet ik nu wel.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:48

Barmat, van jouw verhaal schieten de tranen in mijn ogen.

Maar ik denk dat mensen die zo werken bij UWV tegen een muur oplopen, en het niet volhouden, of zie ik dat verkeerd?

Stel dat jij er niet geweest was?
Stel dat de andere mensen die er werkten, aan hun baantje dachten? Als er ontslag in de lucht hangt, houden de meesten zich gedeisd -liever een ander die zijn nek uitsteekt.

Wat dan? -Die chef was niet bepaald van goede wil, of zie ik dat fout?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 16:42

Barmat. Wat een verhaal, heel herkenbaar, alleen duurde het bij mij iets korter.
Ik moest toen ik ontslagen was ook 6 1/2 maand op mijn geld wachten.
Ik zat in de ziektewet, had 4 paarden, huis aan het bouwen, dus hypotheek en gelukkig woonde ik nog bij mijn ouders.
Als ik hun niet had, had ik mezelf al iets aangedaan.
Het is echt verschikkelijk.
Ze hadden ook een verkeerde berekening gemaakt.
ipv 350 p.w kreeg ik 3,50 per dag.
Nou, daar wordt je echt blij van!
Heeft al met al 7 maand geduurd voordat ik geld kreeg.
Nu in de ww hetzelfde geintje.
Baal ervan.
Ik wil heel graag werken, maar als je gezondheid het af laat weten en je goedgekeurd door het leven moet gaan, nou ja volgens de arts dan.
In mijn geval werd er even met een stethoscoop naar de longen geluisterd, kleed u maar weer aan, mevrouw, kan niks horen.
Tja, als die ****** dat ding ook maar 1 seconde tegen het lichaam houd?
Pfffff. Instanties?
Praat me er niet van.

TS heel veel succes.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 16:53

randalinpony schreef:
Barmat, van jouw verhaal schieten de tranen in mijn ogen.

Maar ik denk dat mensen die zo werken bij UWV tegen een muur oplopen, en het niet volhouden, of zie ik dat verkeerd?

het "probleem" bij een behoorlijk groot deel van de UWV-ers is dat ze nogal van de geitenwollensokken zijn... mensen van 45 jaar die er al 25 jaar werken zeg maar... al die tijd heerlijk in een overheidsbaan hebben gezeten, zonder te weten wat de arbeidsmarkt écht inhoudt... ze willen wel, maar ze weten niet hoe het buiten de deur er aan toe gaat. In de tijd dat ik bij UWV begonnen ben, trad een grote groep "van buiten" in dienst die dus wel degelijk wist hoe het er aan toe gaat in arbeidsland. Wij hebben binnen het kantoor voor enorm wat veranderingen gezorgd denk ik, in ieder geval qua mentaliteit. Jammer genoeg waren die zelfde geitenwollensokken "in charge" dus je loopt op een gegeven moment tegen de muur op, zoals jij het zegt. Het is daar prima vol te houden, je kunt daar wel 100 jaar worden, als je om weet te gaan met bureaucratie. Ik had er graag langer gewerkt, maar na 4 jaar was de koek op en moest ik er uit, bezuinigingen zeg maar. Dezelfde geitenwollensokken zitten er nu nog steeds, geen goede zaak als je het mij vraagt. Op deze manier wordt er nooit begrip van de buitenwereld gekweekt.

Stel dat jij er niet geweest was?
Stel dat de andere mensen die er werkten, aan hun baantje dachten? Als er ontslag in de lucht hangt, houden de meesten zich gedeisd -liever een ander die zijn nek uitsteekt.

Ik ga mijn "daad" niet verheerlijken, maar ik zeg eerlijk dat geen van mijn collega's zin had in die klus, het was echt even de kop er bij en goed nadenken en uitpluizen, maar ik keek altijd "voorbij" het dossier en probeerde de mens er achter te zien. Kwestie van mentaliteit dus. En ja, het was een hele kluif, zeker als er zaken verloren zijn gegaan door fouten binnen UWV. Maar gelukkig had ik de bevoegdheid om knopen door te hakken, dat dan weer wel. Ik heb een soort van essay geschreven van 20 pagina's waarin ik mijn beslissing motiveerde, dat zijn ze daar officieel en volgens de wet verplicht. Het voelde goed om deze vrouw te kunnen helpen, dat geeft je zoveel voldoening, die dankbaarheid. Terwijl ze niet eens dankbaar hoefde te zijn! Ze had alle recht pislink te worden, maar in plaats daarvan kreeg ik enkele weken daarna een mooie tekening opgestuurd van haar dochtertje, met een klein briefje "dankzij uw goede zorgen heeft *** een prachtige verjaardag gehad en heb ik haar eindelijk de roze fiets kunnen geven die ze zo graag wilde hebben" stond er op. Nou, dan zit ik ook te janken hoor!!!
Het is soms moeilijk om op je stoel van UWV-er te blijven zitten, als er zoveel onrecht is. Ik zeg ook gewoon eerlijk dat ik deze mevrouw geholpen heb naderhand, met een klacht in te dienen, om wettelijke rente terug te vorderen. Mijn chef was er niet blij mee nee, maar soms moet je gewoon je menselijke kant laten gelden en niet alleen naar regeltjes kijken.
Niet veel mensen durven dat, nee. Voor mij was het toen ook al snel bekeken, maar ik heb nooit de menselijkheid uit het oog verloren.

Wat dan? -Die chef was niet bepaald van goede wil, of zie ik dat fout?

Tja, hoe moet je dat zeggen? Hij had ook weer een baas, en die had er ook weer één (en dan gaan bezuinigen op werkpersoneel, kun je het voorstellen?) en ze houden allemaal elkaars handje boven het hoofd en geven toch nooit fouten toe.

Ik was in mijn werk keihard en eerlijk - had iemand het verprutst, kreeg ie ook geen cent van me (ik had ook een heel hoog percentage aan bezwaarzaken op mijn beslissingen) maar voor iemand met de juiste instelling en verhaal, ging ik ook door het vuur. In mijn ogen zou dit zo moeten zijn, helaas beletten de regels en wetten je hier soms in....

Het werk bij UWV had ik graag langer gedaan, maar mijn tijd was om daar. Het enige voordeel is dat ik het klappen van de zweep nu ken, mijn regels en ook de grijze gebieden. Ik belazer de boel niet, maar ik weet bijvoorbeeld wel bij wie ik mijn verhaal kwijt moet en precies wat mijn rechten en plichten zijn. Zo weet ik bijvoorbeeld dat als je na 4 weken nadat je je WW uitkering hebt ingediend, nog niets gehoord hebt, je direct moet gaan bellen - na 4 weken moeten ze je een voorschot uitbetalen conform de wet. Veel mensen weten dat niet en blijven zo onderop de stapel liggen. HElaas is het ook hier zo, wie het hardst schreeuwt, krijgt het meest Haha!

En bij alles waarvan je denkt: hier ben ik het niet mee eens: bezwaar maken! Echt, het loont negen van de tien keer Knipoog

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 16:55

Overigens... ik heb nog nergens zoveel afgekeurden gezien als bij het UWV zelf.... Lachen
Bij mij in de groep zat meer dan de helft voor gedeelte in de WAO Knipoog

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 16:56

kaatje77: zoals ik al zei in mn post hierboven: bezwaar maken, mekkeren en iedere dag aan die telefoon hangen om geld te vragen.... net zolang tot ze je uitkotsen en dan... geloof me... krijg je je geld Ja