Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

miss_nadine schreef:Het huis komt op zijn naam te staan, en bij een relatiebreuk heb ik nergens recht op (wil ik zelf niet, mijn vriend wil wel een contract op stellen maar dat zie ik niet zitten aangezien ik niks mee betaal).
Als ik over 4 jaar klaar ben met mijn studie ga ik natuurlijk mee betalen. Dan storten we alles op een rekening. Maar tegen die tijd stellen we ook een contract op.
Netje schreef:miss_nadine schreef:Het huis komt op zijn naam te staan, en bij een relatiebreuk heb ik nergens recht op (wil ik zelf niet, mijn vriend wil wel een contract op stellen maar dat zie ik niet zitten aangezien ik niks mee betaal).
Als ik over 4 jaar klaar ben met mijn studie ga ik natuurlijk mee betalen. Dan storten we alles op een rekening. Maar tegen die tijd stellen we ook een contract op.
Ik weet het niet helemaal zeker, maar als het huis op naam van je vriend staat kan het niet ineens na 4 jaar ook op jouw naam komen (met wat voor contract ook); dat ziet de fiscus als schenking, dus dat zou je heel veel geld gaan kosten. Ook leg je bij je hypotheekverstrekker altijd vast wie de schuld op zich neemt (in dit geval je vriend) en wil je dit bijv. wijzigen, dan moet er een nieuwe akte opgemaakt worden...
maar goed, dit is off-topic !
En dat geeft gewoon onzekerheid, dat lijkt me ook logisch. Misschien kwam mijn vorige post verkeerd over, maar ik ben absoluut niet onzeker over de relatie met mijn vriend, dat loopt veelal wel op rolletjes. Wel speelt het mee dat hij voor mijn gevoel altijd flink op 'het geld' gericht is. Hij is meer het type van alles op de grote hoop gooien en we maken het op tot de laatste cent. Vorig jaar hebben we al eens knallende ruzie gehad omdat ik vertelde dat mocht ik later gaan trouwen, met wie dan ook, ik dit altijd en alleen maar onder huwelijkse voorwaarden zou willen, hierom is hij destijds erg link geworden (daar heb ik toen ook een topic over geopend op bokt). En zo zijn er wel meer 'geld-kwesties' de revue gepasseerd. Sinds die tijd ben ik er ook wat voorzichtiger mee geworden... Met argus ogen zegmaar 

Bienotje schreef:In ieder geval zou ik denk ik duidelijk andere keuzes gemaakt hebben als ik in je situatie zat, maar dat is natuurlijk ieder voor zich
Pinda_Dipje schreef:We zijn nog zooooo piep-jong, en er kan nog zooooo ontzettend veel veranderen, dan lijkt het mij gewoon realistisch om rekening te houden met een eventuele break-up... Al verwacht ik dat het best goed zal komen.
Zep schreef:Ik vind het "enger" dat je op die leeftijd een zo vaste relatie hebt dat je over samenwonen nadenkt dan dat je het huis uit gaat
Moet er toch écht niet aan denken dat ik nog met mijn vriendje dat ik had toen ik 16 was zou samen zijn![]()
Word in augustus 19, maar zeg leeftijd zoveel dan.Bienotje schreef:Laat dat dan ook wel in een samenlevingscontract via de notaris vastleggen, als je het zelf opstelt zonder notaris staat het namelijk nog steeds niet vast..
In ieder geval zou ik denk ik duidelijk andere keuzes gemaakt hebben als ik in je situatie zat, maar dat is natuurlijk ieder voor zich
Succes in ieder geval!
Pinda_Dipje schreef:Hoi,
Mijn vriend en ik willen per 1 september samen gaan wonen, maar nu kregen we zojuist plotseling even een discussie over de maandelijkse lasten. En ik zou graag even horen hoe jullie dit hebben aangepakt.![]()
* Voorlopig doen we alles ZONDER samenlevingscontract of fiscaalpartnerschap (hier hebben we zo onze redenen voor), mogelijk verandert dit in de toekomst nog wel.
* Mijn vriend en ik gaan samenwonen in ZIJN koopwoning, en de hypotheek staat dan ook volledig op ZIJN naam, en blijft logischerwijs ZIJN eigendom.
* Mijn inkomen is gebaseerd op mijn studiefinanciering, zorgtoeslag en wat bijverdienen met bijbaantjes. Zijn inkomen is gebaseerd op een full-time baan.
* We hebben het volgende qua betalingen afgesproken:
G/W/L (50/50)
Internet + televisie (50/50)
Huishoudgeld (50/50)
We betalen ieder onze eigen zorgverzekering (100 voor ons allebei)
We betalen ieder onze eigen telefoonrekening (100 voor ons allebei)
Gezamelijk spaarpotje (50/50)
Levensverzekering voor ZIJN hypotheek (100 voor hem)
Vereniging van eigenaren (100 voor hem)
Overige vaste lasten met betrekking tot het huis (100 voor hem)
* Mijn vriend is van mening dat ik de hypotheek (van ZIJN huis dus) ook voor de helft moet betalen (50/50).
Mijn voorstel aan hem: De hypotheek blijft volledig voor jouw rekening, maar mochten we uit elkaar gaan, dan is het geld dat ik bijv. elke maand in onze gezamelijke spaarpot heb gestopt... volledig voor jou (alsin; Daar hoef ik niets meer van terug te zien). En dan heb ik alsnog een soort van bijdrage geleverd, en als hij die in zijn hypotheek wil investeren... mij best. En ik vind het eventueel ook prima om een aanmerkelijk kleiner bedrag maandelijks aan hem af te dragen voor de hypotheek, maar geen (50/50) voor een huis dat NIET van mij is en dat ook nooit zal worden.
Mijn vraag aan aan jullie: Hoe zouden jullie deze hypotheek-kwestie oplossen? Is mijn voorstel nu werkelijk zo raar? Is het werkelijk zo raar dat ik het vertik om maandelijks de helft van een hypotheek te betalen die HELEMAAL NIET van mij is?
Graag antwoord, want ik voel me op dit moment echt even een kneus.![]()
Groetjes,
Pinda_Dipje
dat is gewoon oplichting.
Zep schreef:Ik vind 18 niet zo absurd vroeg om het ouderlijk nest te verlaten hoor... redelijk normale leeftijd imo.
Zal ik eens een knuppel in het hoenderhok gooien? Ga eerst eens op jezelf wonen en een beetje zelfstandig worden voor je aan samenwonen begint.

Aimee schreef:Een relatie werkt alleen als je je zelf bent en kunt zijn....
Prima om dingen te delen.... hier gaat ook nog wel eens het één en ander over en weer... maar het is wel duidelijk wat van wie is en dat is wel een stukje onafhankelijkheid. Bij afhankelijkheid is de kans zeer nihil dat je jezelf bent.
Moet zeggen dat ik best geschockeerd ben door wat reacties hier.... het is de 21ste eeuw en we zijn een aantal vrouwenemancipaties verder. Leuk om te denken dat alles delen ware liefde is, maar het zal niet de eerste keer zijn dat je bedrogen uit komt. Nederland heeft niet voor niets een probleem met gescheiden vrouwen zonder inkomen en arbeidsperspectief.
Kan iedereen licht en luchtig over doen, maar als je er een keer mee in aanraking bent geweest, dan weet je wel beter.
Aimee schreef:Overigens TS....
Als jij AANTOONBAAR een aandeel van de hypotheek betaald, is dat aandeel in het huis ook van jou!