dyslect zijn is al erg zat beoordeel ons dan niet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

paix

Re: dyslect zijn is al erg zat beoordeel ons dan niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:28

ik heb ook al een tijd dislectie en heb het ook in mijn onderschrift.. ik vind het heel rot als mensen er comentaar op hebben. ik kan er toch niks aan doen! vind het daarom erg vervelend en vind het goed dat hier een topic over gemaakt word!

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:29

Nee hoor, het is dyslexie en niet dyslexy.
Dyslexie houdt in: hardnekkige taal- en spellingsproblemen. Een breed begrip dus!
(Net remedial teaching achter de rug.)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:30

ROFL Sorry, typvaut van mezelf Haha! typen en eten tegelijk gaat ook niet. Ik bedoelde inderdaad Dyslexie, terwijl er hier dus Dislexy of Dislectie wordt geschreven Clown
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 18-06-07 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:30

@ katiavl: ah, had ik niet goed begrepen Lachen. Ik dacht trouwens altijd dat dyslecten die extra tijd kregen om zo foutloos mogelijk te schrijven, maar niet dus Clown. Weer wat geleerd Lachen.

@ RK: valt wel mee hoor Lachen. Je berichten zijn goed te volgen, al heb ik soms wel een beetje moeite met het iedere zin op een nieuwe regel beginnen, maar dat ligt gewoon aan mij Lachen.

@ avanti4ever: kan ik me ergens ook wel begrijpen. Als iemand er al verschrikkelijk veel moeite mee heeft en als het al bloed, zweet en tranen kost om er beetje een leesbaar geheel van te maken, kan ik me voorstellen dat diegene al snel zoiets heeft van ''laat maar'' Lachen. Je moet het ook willen verbeteren (daarmee bedoel ik dat je je daar echt voor de volle 100% voor in wil zetten en al dat bloed, zweet en tranen er voor over hebt).

@ Cayenne: dyslexy (of hoe je het ook schrijft Clown ) is nou eenmaal een rotwoord Clown.

@ Shadow0: dat bedoelde ik idd meer Lachen.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:32

Cayenne schreef:
ROFL Wikipedia denkt daar toch heel anders over. Nu begint het wel erg ingewikkeld te worden Haha!

Het is idd dyslexie Lachen Heb de Van Dale er op nageslagen Lachen Zie ook: http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenb ... d=dyslexie

Overigens is Wikipedia nooit voor 100% betrouwbaar omdat iedereen er iets kan plaatsen, maar dat even terzijde en offtopic Lachen.

Edit: laat maar, je had 't zelf al door Lachen
Laatst bijgewerkt door Nerwen op 18-06-07 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:32

En ik heb juist moeite met lappen tekst.
Ook als ze wel correct geschreven staan, ik val soms zomaar een regel naar boven of beneden onder het lezen.
Om die reden zal ik dan ook snel zelf een open regel plaatsen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:33

Nerwen schreef:
Cayenne schreef:
ROFL Wikipedia denkt daar toch heel anders over. Nu begint het wel erg ingewikkeld te worden Haha!

Het is idd dyslexie Lachen Heb de Van Dale er op nageslagen Lachen Zie ook: http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenb ... d=dyslexie

Overigens is Wikipedia nooit voor 100% betrouwbaar omdat iedereen er iets kan plaatsen, maar dat even terzijde en offtopic Lachen.

Heb het even veranderd want ik bedoelde inderdaad met ie op het eind Haha! Eten en typen gaat niet zo makkelijk ROFL

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:35

Cayenne zou je volgende keer niet meer tijd nemen om te typen, of mischien even in word plaatsen. Scheve mond *LOL*

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:35

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:37

Het valt me wel op dat er tegenwoordig wel heel veel (met name jongeren) zijn die dyslexie claimen te hebben. Eerlijk gezegd geloof ik dat niet zo. Dat ze er zijn wel, maar een hoop zijn gewoon gemakzuchtig....

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:38

Eigelijk niet nee, ik vraag het meestal (tenminste als ik verdenk dat het fout is). Je kan er alleen maar van leren, en hopen dat het erin blijft zitten. Tong uitsteken

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:51

Cayenne schreef:
Google leest nog beide spelling Knipoog (oud en nieuw)
Dat is ook de reden waarom de zoekopdracht via Wikipedia van oud naar nieuw gaat:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dyslectie
http://www.stichtingdyslexienederland.nl/
http://www.steunpuntdyslexie.nl/sitemanager.asp?pid=601

Ok, Ik vindt die steeds veranderde spelling trouwens stom Clown

Nerwen schreef:
@ avanti4ever: kan ik me ergens ook wel begrijpen. Als iemand er al verschrikkelijk veel moeite mee heeft en als het al bloed, zweet en tranen kost om er beetje een leesbaar geheel van te maken, kan ik me voorstellen dat diegene al snel zoiets heeft van ''laat maar'' Lachen. Je moet het ook willen verbeteren (daarmee bedoel ik dat je je daar echt voor de volle 100% voor in wil zetten en al dat bloed, zweet en tranen er voor over hebt).

Nerwen Misschien wil diegen dat wel , maar lukt het niet ? Nou ja kan het niet uitleggen hoe ik het bedoel... maar goed denk dat het een discussie is waar zoveel meningen over zijn dat het nog een erg lang topic wordt Haha! Ja Clown

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:53

Ik heb er helemaal geen moeite mee, en heb er best begrip voor als er mensen met dyslexie zijn.. (ik typ zelf ook niet foutloos, en de leestekens zijn ook niet altijd goed, maar ik doe mijn best Knipoog ) Maar op bokt is het zo snel ongeloofwaardig. Dan typen ze eerst een stukje wat helemaal slordig is getypt en vervolgens als er op gereageerd is, en ze hebben gezegt dat ze dyslexie's zijn kan het in één keer heel netjes..

En misschien wel de tip die al vaker voorbij is gekomen, die spellingscontrole van volgens mij spyfox?
Je hoeft maar één keer te klikken op spellingscontrole en er komen streepjes te staan bij de woorden die niet kloppen plus het verbeterde woord (net zoals word dus, alleen iets eenvoudiger). Weer een klik op spellingscontrole en alles is weer normaal.. Het wordt gewoon in het venster van bokt gedaan, dus echt een hele kleine moeite Knipoog

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:58

Heb er ook geen moeite mee. Een vriend van mij heeft ook dyslexie en het broertje van me vriendin. We verbeteren ze wel altijd als ze iets verkeerds schrijven ofzo.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 20:00

avanti4ever schreef:
Nerwen schreef:

Nerwen Misschien wil diegen dat wel , maar lukt het niet ? Nou ja kan het niet uitleggen hoe ik het bedoel... maar goed denk dat het een discussie is waar zoveel meningen over zijn dat het nog een erg lang topic wordt Haha! Ja Clown

Ja, je kan wel willen en het ook proberen, maar als het dan nòg niet wil of ZO verschrikkelijk veel moeite kost, kan ik me begrijpen dat je je er dan ook niet meer (of nauwelijks) voor in wil zetten Lachen.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 20:04

@Nerwen ja zoiets bedoel ik Lachen

12345HA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 20:08

Ik denk dat niemand op Bokt moeilijk zal doen over wat spelfouten als je dyslectisch bent. Alleen op het moment dat iemand wel netjes elke zin op een nieuwe regel kan beginnen, maar vervolgens niet weet waar de hoofdletters en de punten geplaatst moeten worden... Dat getuigt volgens mij niet alleen van dyslectie, maar ook een beetje van luiheid.

Als je weet wanneer een nieuwe zin begint, dan is het niet zo moeilijk om die zin met een hoofdletter te beginnen en te eindigen met een punt. Lijkt mij.

Ik wil in ieder geval best wat meer moeite doen voor een berichtje van iemand met dyslectie. Alleen op het moment dat het écht onleesbaar wordt, heb ik ook zoiets van: 'Ja, daag!'

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 20:51

Het gebruiken van word of van een spellingschecker zou ik niet confronterend vinden, ik zou het confronterend wanneer mensen mij erop blijven wijzen terwijl ik er (voor een deel!) prima wat aan zou kunnen doen. Als ik problemen zou hebben met rekenen ga ik toch ook niet wat getallen noemen, maar juist een rekenmachine gebruiken?

Over een kort berichtje op bokt (zoals mijn post op de 1e pagina) doe ik al makkelijk 10 - 15 minuten en een woord als "machine" heb ik even opgezocht omdat ik vermoedde dat ik het verkeerd schreef (en dat deed ik dus ook).

Ik ben nu al 11 minuten bezig met een berichtje, maar heb nog niet eens zoveel geschreven. Ik blijf stukken overlezen en zinnen/woorden/tijdsbepalingen verbeteren. Dan te bedenken dat ik niet eens officieel dyslectisch (weer opgezocht) ben.

Ik heb altijd bijzonder veel moeite gehad met het leren van vreemde talen (om een of andere reden Engels juist niet), ik kan de (grammatica) regels wel leren, maar niet toepassen. Ik kan een lijst met woorden (bijv Ned-Duits) prima leren (gewoon stampen), maar als er een woord vervoegd was herkende ik het niet meer en wist dan ook de vertaling niet. Het onbegrip bij sommige leraren was erg groot (ik deed er gewoon niets aan en het zat niet in m'n genen).

Ondanks dat kan ik er soms wel om lachen; tijdens m'n afstudeerscriptie (WO) liet ik een stukje van m'n inleiding lezen aan m'n zusje voordat ik de spellingchecker eroverheen had gehaald- die vroeg zich lachend af waarom ik in hemelsnaam drie keer in een alinea werd met dt moet schrijven..... Ooops, maar ach, ben er toch nog Drs mee geworden!

Nu even een hapje eten, dit stukje heeft me bijna een half uur gekost..

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:27

Shadow0 schreef:
Ik denk dat Nerwen de vraag met een iets andere insteek stelde... als het zo moeilijk is om te lezen, dan is het ook heel lastig op Bokt, toch? Iemand die zoveel moeite heeft met lezen, leest die ook de andere reacties nog? Kun je daar een gesprek mee voeren als het begrijpend lezen zoveel moeite kost?

Daar twijfel ik beslist niet aan bij jou. Maar ik denk dat het in het algemeen wel een goede vraag is.

**iets lezen is totaal anders dan als er tegen je gepraat word Bloos **
Maar als ik de rest van jou reaties lees, dan vind ik je af en toe behoorlijk krom de bocht door komen. Het is waardeloos genoeg als je dislexie heb, en als je dan door andere nog eens negatief behandelt/beoordeelt word, maakt het eigelijk alleen maar erger. En ik weet er roepen er zat dat ze het zijn. Maar zolang jij je papiertje niet heb, heb je geen recht van spreken.
En er word zo makelijk geroepen, doe dit, doe dat, maar als dat nou niet helpt, wat dan? Oordelen is zo makelijk, vooral als je er zelf niet mee te maken.
Je wilt niet weten hoeveel tranen, woede, onbegrip hier gevloeit ect hebben. Het stukje papier dat te kennen geef ik ben niet dom, het heeft een naam. Een bevrijding. Ik heb nu een zoon die sinds anderhalf jaar weet, ik ben niet dom, ik kan er gewoon niks aan doen. Ik heb een ander kind gekregen. Dus wees gewoon voorzichtig met je oordeel, het kan zo kwetsend overkomen.
En ook wij gaan door met oefenen, zoekende naar andere methodes, wie weet komt er eens de oplossing
Laatst bijgewerkt door Esmeralda op 18-06-07 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:29

Jeetje, MacavityL, dat had ik niet verwacht. Maar het heeft effect Ja Je posts vallen juist op doordat ze altijd verzorgd zijn en goed in elkaar steken, zowel qua spelling als qua inhoud. Ik mag ze graag lezen.

(En dat is wel iets wat ook anderen in hun achterhoofd moeten houden. De meeste mensen lezen Bokt toch vooral voor hun eigen plezier. En of ze nou wel of niet begrip hebben voor dyslexie, men is toch geneigd om interessante en goed te lezen berichten meer aandacht te geven dan berichten die lastig lezen. Dus als je berichten erg onleesbaar zijn, word je makkelijk overgeslagen. Dat lijkt misschien niet helemaal eerlijk, maar is wel de realiteit.)

Wienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:32

Ik ben ook dyslectisch! Maar ik heb het niet in mn onderschrift! Ik vind het normaal dat je 'ABN' typt! Maar let dan niet op de spellings fouten maar als mensen zo lekker MSN of zo gaan typen! Dat is lichtelijk irritant!

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:35

Ja msn taal is echt zo iritand. Dat kan ik dus niet lezen door me dyslectie.
Dan vind ik het normaal dat er iets van wordt gezegt. Ik krijg ook wel is Pm berichten over dat ik iets fout type ofzo. Maar om echt op alls gewezen teworden kan echt gaan iriteren.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:37

Ik ga echt geen kwartier aan een bericht zitten, ik doe genoeg mijn best om het twee keer na te lezen.
Het is een ontspanning voor mij, dat mag ook zo blijven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:46

Esmeralda schreef:
iets lezen is totaal anders dan als er tegen je gepraat word Bloos

Maar op Bokt /lees/ je toch reacties? Daar wordt toch niet tegen je gepraat, maar moet je zelf lezen? Ik denk dat dat voor bepaalde mensen heel lastig is. Misschien voor jou niet, dat weet ik niet, maar ik vind de vraag van Nerwen best wel logisch, en ik ben ook benieuwd naar hoe verschillende mensen dat ervaren.

Citaat:
Maar als ik de rest van jou reaties lees, dan vind ik je af en toe behoorlijk krom de bocht door komen.

In welk opzicht?

Citaat:
Het is waardeloos genoeg als je dislexie heb, en als je dan door andere nog eens negatief behandelt/beoordeelt word, maakt het eigelijk alleen maar erger. En ik weet er roepen er zat dat ze het zijn. Maar zolang jij je papiertje niet heb, heb je geen recht van spreken.

Voor de duidelijkheid: ik heb in elk geval geen dyslexie, in de verste verte niet. Ik claim dat ook niet. In dat opzicht lijkt het voor mij inderdaad makkelijk oordelen. Maar wie zegt dat ik niet in een vergelijkbare situatie ben geweest? Alleen... er is verschil met hoe je ermee omgaat. En dat zie je ook terug in de reacties van mensen in dit topic. Sommige mensen doen echt hun best om hun berichten in elk geval leesbaar te houden. Dat waardeer ik erg, en ik neem niemand z'n taalfoutjes dan kwalijk. Zolang het geheel maar de indruk wekt dat er aandacht aan besteed is.

Maar als mensen uitstralen 'ik kan het niet dus ik ga er ook geen moeite voor doen', dan heb ik daar weinig begrip voor. Of eigenlijk, dan is het voor mij heel simpel: dan doe ik ook geen moeite om het te lezen. Lachen

Katiavl: een kwartier hoeft niet - en jouw berichten vind ik ook geen probleem. Toch besteed ik zelf ook behoorlijk wat tijd aan het schrijven en herlezen van mijn berichten. En toevallig is dit een bericht waar ik dus wel een minuut of 10 aan heb besteed.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:55

Ow, en op nerwen te beantwoorden. Gewone vragen heb ik geen probleem mee, geen idee hoe dat komt dat het op toetsen, examens of hoe je het ook wilt noemen wel komt. Maar zoals mijn examens word bokt ook voorgelezen door sprint. Haha!
Zelfs in het nederlands accent. Sigaar
Iq test was hierdoor ook een probleem bij me Haha!