Voorbeeld: Delallie, DeAli, Daylie.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Toad schreef:Ook als ze mijn achternaam vragen, dan zeg ik: SILLEM, dat is WILLEM, maar dan met een S.
Schrijft op: Willems
lindsey schreef:Als ik met Word iets typ haal ik altijd even de spellingscontrole er overheen. Met mijn berichten voor bokt heb ik die optie niet.
Of is er iemand die wel weet hoe dat moet bij berichten voor bokt?
appelbolfan schreef:Is het nou eigenlijk ''charakter'' of ''karakter'', ik zag Cassidy vanmorden ''charakter'' typen, en ik zit dus al 7 uur lang te peinzen of het nou met CH of een K isVolgens mij met een K, maar ik weet het dus niet meer zeker
Juultj schreef:Mensen hebben ook altijd moeilijkheden met mijn achternaam; d'Ailly. Ze maken er echt de meest rare woorden van.
BitchyWitchy schreef:Ik schrijf altijd "in ieder geval"
PriscaZ schreef:De laatste letter van lach is echt een h. Zo wordt het aangeleerd op de Nederandse basisscholen.
Het is misschien wel 1 klank, maar het zijn 2 letters. Net zoals ui, eu, ie etc. Ook allemaal 1 klank, maar 2 letters. Ze zeggen niet "kijk naar het laatste klankteken", maar "kijk naar de laatste letter"...
bterlaan schreef:Lach, ik ben wat ouder, de lagere school (zo heette dat toen) is al een hele tijd geleden. Ik heb nog geleerd dat het om de ch gaat, wat betreft 't kofschip. Dus ook als je het als 1 klank beschouwt, kom je toch op lachTE, want de ch staat in 't kofsCHip. Kan niet verkeerd, zou ik denken.
Justy schreef:Het gaat wel om de lettercombinatie ch, maar niet om de ch/g-klank. Als het echt een klankverhaal was dan zouden we dus ook veegte zeggen ipv veegde.
Overigens geldt de regel in theorie ook voor werkwoorden waarvan de stam op een h eindigt natuurlijk, die hebben we nu dan wel niet, maar als er ooit een leenwoord verschijnt waarvoor dat wel geldt dan wordt dat gewoon volgens het kofschip vervoegd indien enigszins mogelijk).
Karin schreef:Juultj schreef:Mensen hebben ook altijd moeilijkheden met mijn achternaam; d'Ailly. Ze maken er echt de meest rare woorden van.
Als ik jouw achternaam zou horen, dan zou ik ook niet direct weten hoe je dat schrijft. Ik vind het dus niet gek dat mensen daarover struikelen. Dat doen ze bij mijn achternaam ook en die is op papier vrij simpel, maar op het gehoor wordt er ook van alles van gemaakt.
Maar ik vind wel dat mensen je bij twijfel kunnen vragen hoe je het schrijft, en niet zelf maar op goed geluk wat gaan prutsen. Ik heb er geen problemen mee als mensen mij vragen om even mijn achternaam te spellen. Kleine moeite, groot plezier.
Shadow0 schreef:Dat vraag ik me af![]()
De oorsprong van 't Kofschip is toch de klank: scherpe, harde klanken krijgen een t, zachte klanken een d. Tegenwoordig zijn -ch en -g wel hetzelfde maar van oorsprong is de -ch een veel scherpere klank (richting de k of richting de Duitse 'ich', terwijl de 'g' meer de zachte klank is uit het Engelse 'dog').
De 'h' is toch veel meer een zachte klank, en ik verwacht dan ook dat mensen eerder geneigd zijn om daar een -d achter te plakken. (Ook al omdat het vaak gewoon klinkt als klinker: 'Hah, oh', en klinkers krijgen ook een -d)
bterlaan schreef:Lach, ik ben wat ouder, de lagere school (zo heette dat toen) is al een hele tijd geleden. Ik heb nog geleerd dat het om de ch gaat, wat betreft 't kofschip. Dus ook als je het als 1 klank beschouwt, kom je toch op lachTE, want de ch staat in 't kofsCHip. Kan niet verkeerd, zou ik denken.
En wat beteft de moderne basisscholen, als ik zie dat de
meeste PABOers die toch op de basisscholen lesgeven, in hun laatste opleidingsjaar nog niet eens kunnen spellen (kennen d, dt enz. niet) en niet kunnen hoofdrekenen, dan denk ik niet, dat dat een maatstaf kan zijn voor correcte taal.
Justy schreef:Het heeft met stemloze en stemhebbende medeklinkers te maken (t,k,f,s,c,h,p zijn stemloos, tegenover bv. d,z,v, en b). En als ik het me goed herinner zijn de meningen over of de h al dan niet stemhebbend is in taalkundigenland nogal verdeeld.
Mik_ schreef:Sorry, hier wil ik graag even kort op in gaan, ten eerste, je scheert nu iedereen over 1 kam. En ten tweede, deze toetsen moeten tíjdens je propedeuse tijd worden gehaald (dus sowieso (of wat 't zo-wie-zo) binnen 2 jaar. Dus een beetje kort door de bocht.
Sorry moest ik even kwijt(pabo-student? Nee goh
)