Schrijftaal ??? Of ben ik ouderwets ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Frank

Re: Schrijftaal ??? Of ben ik ouderwets ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 09:59

Perrokai schreef:
Ik verbaas me hier vaak over schrijffouten dus geen incidentele typfouten maar fouten zoals
" me paardje" terwijl dat "mijn paardje" moet zijn of " hij segt" terwijl dat "hij zegt " moet zijn.
En zo zijn er ontzettend veel ! Dan kijk ik in het profiel en zie dat diegene al 20 is en studeert of
zelfs accountant is of zoiets terwijl ik verwacht dat het een heel jong iemand is.
Is dit echt een gebrek aan kennis van de nederlandse taal of loop ik enorm achter of zoiets en is dit hoe men tegenwoordig zich uitdrukt. Het is gewoon een vraagje, ben gewoon erg nieuwsgierig daarnaar. Als je nog meer voorbeelden weet of ziet dan laat maar zien ?
MSN taal mag tenslotte niet op bokt meen ik in de regels te hebben gelezen.... Bloos
Blond

Ten eerste wil ik even zeggen dat ik die manier van schrijven ook echt niks vind!

Maar het is wel zo dat talen continue aan het veranderen zijn! Duizend jaar geleden sprak en schreef men anders, honderd jaar geleden precies het zelfde en vijftig jaar terug ook!
Een taal staat niet stil. Hier is niks tegen te doen! Jij blijft voor een deel je eigen stijl van spreken en schrijven behouden, kijk maar naar oude mensen! Die doen uitspraken die wij nooit meer gebruiken.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 13:20

Ja, en het klopt ook dat de 'oudere' generatie er niets aan vindt...
Maar dat zijn wij nu geworden....

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 13:39

Plien91 schreef:
bonitobol schreef:
@milo: in dat opzicht kan je wel gelijk hebben. Maar als je het dan over de hele grens doortrekt spreken Belgen zowel vloeiend Engels als Frans als Duits. Lachen
En wat je over de Fransen zegt, daar heb je absoluut gelijk in, ik erger me mateloos aan hun gebrekkige talenkennis en hun grote air.

En ik vind trouwens dat jullie Nederlanders een zeer goed Engels accent hebben. Lachen

Weetje hoe het komt dat nederlanders vaak goed engels praten, en fransen niet?
Bij ons is alles ondertiteld, dus ook jongere kinderen krijgen al vroeg andere talen te horen.
In frankrijk en duitsland enzo is veel nagesynchroniseerd.

idem voor belgie

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 13:39

Frank schreef:
Ten eerste wil ik even zeggen dat ik die manier van schrijven ook echt niks vind!

Maar het is wel zo dat talen continue aan het veranderen zijn! Duizend jaar geleden sprak en schreef men anders, honderd jaar geleden precies het zelfde en vijftig jaar terug ook!
Een taal staat niet stil. Hier is niks tegen te doen! Jij blijft voor een deel je eigen stijl van spreken en schrijven behouden, kijk maar naar oude mensen! Die doen uitspraken die wij nooit meer gebruiken.

Ja dat is wel zo, maar wat er nu gebeurt is nu niet volgens de grammatica regels die nu gelden.
Dat heeft dus niets met vooruitgang te maken maar komt gewoon erg dom over op mensen die
wel weten hoe het moet en je automatisch een treetje lager plaatsen.
Ik heb de neiging om dat ook te doen terwijl ik er eigenlijk een hekel aan heb omdat ik vind dat je iedereen in zijn waarde moet laten. Maar met solliciteren schriftelijk en mondeling word je er op afgerekend!

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 13:59

Ik ben nog niet zo oud maar toch erger ik me ook aan die 'msn-taal'. Hoe je het ook draait of keert, het komt gewoon dom over!
Maar ik erger me eigenlijk nóg meer aan mensen die niet eens fatsoenlijk kunnen spellen. En dan heb ik het niet over een het feit dat ze een moeilijk woord niet kunnen spellen (ik kan ook niet alles Knipoog ) maar dat ze nog niet eens zonder "dt" fouten kunnen schrijven, voorbeeld: "ik vindt". En als je dan in hun profiel kijkt dan zie je dat die mensen vaak hoge studies hebben gedaan.
Komaan, dat is toch te erg voor woorden!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 14:17

Dus de conclusie is dan toch dat het erg treurig gesteld is met het niveau van de nederlandse taal. De "jeugd" leert zichzelf een schrijf en spreektaal aan door o.a. msn en haalt zichzelf hier mee naar beneden, zowel op sociaal niveau als op maatschappelijk niveau. Ze leren wel msn taal maar vinden grammatica en spelling te moeilijk, terwijl ik msn taal minstens net zo moeilijk vind. Ik moet bekennen dat ik wel meer verschillen merk bij de "jeugd" van tegenwoordig. Zo wordt ze ook niet meer geleerd om te groeten bij binnenkomst of als ze weg gaan, zeggen nooit dankjewel, en eten met hun mond open en praten tegelijk en lopen constant van tafel. O o, waar moet dat naar toe ?
Ik vind toch wel dat dat de basisdingen zijn die je je kind moet leren hoe modern we ook worden !
Je hebt toch een goede basis nodig ?

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 15:23

Perrokai schreef:
Zo wordt ze ook niet meer geleerd om te groeten bij binnenkomst of als ze weg gaan, zeggen nooit dankjewel, en eten met hun mond open en praten tegelijk en lopen constant van tafel. O o, waar moet dat naar toe ?

Die zaken ben ikzelf (nog) niet echt tegengekomen.
Wel merk ik dat de jeugd steeds brutaler wordt. Er worden dingen gezegd die ik nooit zou durven zeggen, laat staan op die leeftijd!

Ik ben het met je eens dat de basisdingen zeer belangrijk zijn, als dat al niet meer kan, dan is het wel zeer triest gesteld..

Misschien dat jullie het programma "Van etter tot engel goes Kenia" (of zoiets) kennen, hierin zag je dat de opvoeding toch een grote invloed heeft op het gedrag van de kinderen (de kinderen leken qua gedrag (deels) op hun ouders).

INGEMUIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 18:32

Ik kan daar ook niet tegen, als ik in mijn msn lijst kijk.. Al die afkortingen nwly, hvj , beaffl en weet ik het allemaal! En dan te bedenken dat sommige kinderen msn taal in hun proefwerken en werkboeken gebruiken? En dan die zogenoemde ' breezertaal ' Clown

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 18:59

Ik kort wel heel erg veel af in werkboeken en schriften, maar gebruik geen breeezertaal of msn taal in werkboeken en schriften. Met toetsen gebruik ik niet eens afkortingen dus zeker geen breezertaal!

Clinnn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 19:03

Ik schrijf trots zonder DT fouten Tong uitsteken.
Maar met de nieuwe spelling weet ik toch vaak niet of er nu een tussenletter -n bij moet of niet.

Breezertaal heb ik nog nooit gebruikt en hvj en nwly gebruikt ik ook nooit.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 19:05

Ik maak ook heus wel eens fouten met tussenletter -n of niet en sommige woorden schrijf ik misschien ook wel fout, maar sommige fouten zijn bijna te dom om te maken.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 19:19

Pouskintje schreef:

Maar met de nieuwe spelling weet ik toch vaak niet of er nu een tussenletter -n bij moet of niet.

Ik denk dat dat voor veel mensen een probleem is, de tussenletter. De regels zijn inmiddels zo vaak veranderd, dat niemand je erop aankijkt als je hiermee een fout maakt. Haha!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 22:22

Manon88 schreef:
Ik kort wel heel erg veel af in werkboeken en schriften, maar gebruik geen breeezertaal of msn taal in werkboeken en schriften. Met toetsen gebruik ik niet eens afkortingen dus zeker geen breezertaal!

Ik ook, maar dan afkortingen als v/d(van de) en die dingen.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-06 00:52

_Linda schreef:
Perrokai schreef:
Zo wordt ze ook niet meer geleerd om te groeten bij binnenkomst of als ze weg gaan, zeggen nooit dankjewel, en eten met hun mond open en praten tegelijk en lopen constant van tafel. O o, waar moet dat naar toe ?

Die zaken ben ikzelf (nog) niet echt tegengekomen.
Wel merk ik dat de jeugd steeds brutaler wordt. Er worden dingen gezegd die ik nooit zou durven zeggen, laat staan op die leeftijd!

Ik ben het met je eens dat de basisdingen zeer belangrijk zijn, als dat al niet meer kan, dan is het wel zeer triest gesteld..

Misschien dat jullie het programma "Van etter tot engel goes Kenia" (of zoiets) kennen, hierin zag je dat de opvoeding toch een grote invloed heeft op het gedrag van de kinderen (de kinderen leken qua gedrag (deels) op hun ouders).

Ik mag niet echt over opvoeding oordelen vind ik zelf daar ik geen kinderen heb en het dan makkelijk oordelen is. Maar ik kom dergelijk gedrag echt heel veel tegen. Eerst dacht ik dat het alleen in Brabant was waar ik toen woonde, daarna begonnen mijn nichtjes en neefjes ook, en nu de kinderen van Duitse kennissen doen het ook allemaal. Geen hallo of dag, je wordt gewoon genegeerd alsof je bij het meubilair hoort al kom je van 300 km ver weg. Ze pakken je kado aan en zeggen niets en je ziet ze niet meer. En dan echt eten praten en lachen tegelijk met mond vol. En nu er een paar in de 20 al zijn is er helaas niets veranderd. En 1 daarvan heeft nu zelf een kind, wat zal dat dan worden ?
Gelukkig ken ik ook een paar uitzonderingen....

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 12:41

flicka schreef:
Wat me ook nog steeds erg stoort is bijvoorbeeld "hun geven een cadeau". Dit taalgebruik wordt al járen gehanteerd. IK heb het er weleens met mijn zus over gehad die toen kinderen op de middelbare school had en ook altijd maar "hun" gebruikten als persoonlijk voornaamwoord. Volgens haar had de leraar gezegd dat de Nederlandse taal meegroeit. M.a.w., als iets maar vaak genoeg gebruikt en gezegd wordt, wordt het een norm. Hebben we het straks allemaal over me paardje Lachen

aaah ja! dat eeuwige ge-hun!!!! dat is inderdaad heel erg irritant!

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 12:47

En inmiddels mag 'hun' volgens mij ook gewoon in dat verband gebruikt worden. In spreektaal doe ik het wel eens, maar in schrijftaal never nooit!

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 13:14

Ik vind dat een heel kwalijke ontwikkeling. Voor mij werk werk ik regelmatig verslagen uit en je wil niet weten wat ik daarin tegenkom. Wat te denken van "ik werdt"?
Weet je wat ik nergens op vind slaan? Het Groot Dictee Der Nederlandse Taal! Dit is geen dictee meer, maar een moeilijke-woorden quiz. Wie de grootste kennis van moeilijke woorden heeft, die wint. Wie weet er nu in godsnaam dat Breezer tegenwoordig met een kleine letter geschreven moet worden omdat het tot een soortnaam verworden is, net als Twiggy? Ik heb met verbazing zitten kijken en luisteren naar het dictee. Misschien dat het iets makkelijker zou worden als Philip Freriks beter zou articuleren maar dan nog.... Knipoog

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 18:33

@Dorothea: je hebt gelijk over dat Groot Dictee. Ik vond het altijd leuk om mee te doen en tot voor een paar jaar scoorde ik behoorlijk goed. Ik weet nog net wat breezer is maar er kwamen dit jaar woorden in voor waar ik nog nooit van gehoord had.

Ik ga me ook steeds meer plaatsvervangend schamen over de heer Freriks want zijn versprekingsgehalte en gehakkel bij het journaal stijgen met de jaren. Van de week was het zó erg dat er amper een normale zin uitrolde. Maar dit is enorm off topic Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 00:33

dorothea schreef:
Ik vind dat een heel kwalijke ontwikkeling. Voor mij werk werk ik regelmatig verslagen uit en je wil niet weten wat ik daarin tegenkom. Wat te denken van "ik werdt"?
Weet je wat ik nergens op vind slaan? Het Groot Dictee Der Nederlandse Taal! Dit is geen dictee meer, maar een moeilijke-woorden quiz. Wie de grootste kennis van moeilijke woorden heeft, die wint. Wie weet er nu in godsnaam dat Breezer tegenwoordig met een kleine letter geschreven moet worden omdat het tot een soortnaam verworden is, net als Twiggy? Ik heb met verbazing zitten kijken en luisteren naar het dictee. Misschien dat het iets makkelijker zou worden als Philip Freriks beter zou articuleren maar dan nog.... Knipoog

Groot Dictee is voornamelijk kennis van voornamelijk niet-Nederlandse woorden die je in het algemeen niet zal gebruiken, laat staan schrijven. Dat en een hoop ge-hierhoortwelofgeenverbindingsstreepjeofspatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 00:41

Ja, ik ben een taalpurist en ja, ik erger me er mateloos aan.

Zo-ie-zo, stiekum, ik vindt, dat is van jouw, dat is jou boek enzovoorts enzovoorts.

Máááááár ik vind ook dat er hier heel veel azijnzeikers zitten, die het er gewoon om doen.

Beetje geven en nemen is mijn idee Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 00:44

Liek_ schreef:
Ja, ik ben een taalpurist en ja, ik erger me er mateloos aan.

Zo-ie-zo, stiekum, ik vindt, dat is van jouw, dat is jou boek enzovoorts enzovoorts.

Máááááár ik vind ook dat er hier heel veel azijnzeikers zitten, die het er gewoon om doen.

Beetje geven en nemen is mijn idee Knipoog

Zo-ie-zo, geweldig ja. Maar "stiekum" is tegenwoordig volgens mij zelfs, net als "stiekem" goed. Toppunt van slechtheid vind ik toch wel "ik werdt".

(Oh, even nagekeken in Groene Boekje en Van Dale, maar tegenwoordig schijnbaar al niet meer. Hoezo, taal leeft.)

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 00:46

Ik erger mij er ook aan. Mensen kennen waarschijnlijk niet meer het normale ABN. Ik maak soms ook wel eens een typ foutje, maar dat ligt dan meestal aan de snelheid van het typen.
Waar ik mijn vooral aan erger is: wrom, me (mijn), kome (en meer woorden waarbij mensen de -n vergeten) en ga zo nog maar even door Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 00:49

Wat ik trouwens dan wel weer lachwekkend vind is dat ik berichten lees van mensen die anderen dus afzeiken en vervolgens schrijven:

"licht er maar net aan..."

Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 00:51

Haha! Ja, inderdaad. Is in het Engels ook zo leuk met lay, lie enzo.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 00:53

Ik vind het erg irritant Bloos Heb zelf ook wel dingen die ik afkort (mn en der) maar daarnaast niet. Ik erger me er dan ook echt aan bij anderen!