Maar ik praat "doofs"
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Maar ik praat "doofs"

. Op stage (in groningen) praat iedereen zoooo verschrikkelijk gronings, echt haast niet te verstaan voor iemand die "zonder dialecten" is opgegroeid. Ook het verschrikkelijke woordje "ja" wat achter elke zin komt en het zinnetje "niet best" wat overal achter komt, irriteer ik me mateloos aan. Alles hier gaat met een half duits accent: bist du, gehst du bladibla. Daarentegen staat mij het brabants dialect absoluut niet tegen. De familie van mn moeders kant komt uit brabant (zelf praat ze AN), en ik vind het prettig om naar te luisteren, zweeft veel meer en is niet zo lomp als al het oosterse dialect. Relaxed schreef:Eve_lien schreef:Luister naar de koninging.
Die praat ABN. Als het goed is. (:
Whahaha, dan praat alleen het koningshuis abn, zo bekakt praat verder niemand...
je moest die ouders van die hockeyjongetjes uit mn klas eens horen, tiete, dat is echt zwaaaar bekakt (dus ook geen AN
) Cer schreef:Is dat eigenlijk een universele taal of heb je daar ook dialecten in??

MoonChloe schreef:Cer schreef:Is dat eigenlijk een universele taal of heb je daar ook dialecten in??
Welke taal?
Thuis en op school spreek ik Brabants/Kempisch of gewoon wat accent.
Cer schreef:Is dat eigenlijk een universele taal of heb je daar ook dialecten in??
Net als gesproken taal heeft ieder land zo hun eigen gebarentaal. In nederland heb je 5 regio's (van gebarentaal) dus 5 dialecten maar veel gebaren komen overeen. Alleen Groningen was best anders vroeger dus kwam vroeger wel voor dat ik hun niet begreep hoor
(wat een rare taal, dacht ik toen) maar nu gebaar ik vloeiend gronings/amsterdams en ook jongerentaal zeg maar
Net als gesproken taal heeft ieder land zo hun eigen gebarentaal. In nederland heb je 5 regio's (van gebarentaal) dus 5 dialecten maar veel gebaren komen overeen. Alleen Groningen was best anders vroeger dus kwam vroeger wel voor dat ik hun niet begreep hoor
(wat een rare taal, dacht ik toen) maar nu gebaar ik vloeiend gronings/amsterdams en ook jongerentaal zeg maar
[/quote]

Maar je bent niet verplicht om te leren hoor. Er is ook wel internationale gebarentaal die zowat iedereen het wel moet begrijpen behalve amerikanen pllrft.
) MoonChloe schreef:Buitenlandse gebaren natuurlijkMaar je bent niet verplicht om te leren hoor. Er is ook wel internationale gebarentaal die zowat iedereen het wel moet begrijpen behalve amerikanen pllrft.
Ik kan een beetje Amerikaans gebarentaal, britse handalfabet. En internationale gebaren ook.

maar ik kan ook wel redelijk normaal praten wat ik overigens bijna nooit doe.. behalve als ik zo'n heel netjes gesprek meot voeren
o ok
was wel grappig, meisje uit mn klas komt uit beerta die heeft ook heel erg een accent waar ik vaak om moet lachen, en dat groningse idd ook, al zeggen ze dat wij door onze neus praten? nou ja dat gaat een beetje moeilijk want er komt volgens mij geen geluid uit je neus, behalve als je snurkt.. Tjaldur schreef:<<<...>>>
Heb een jaar in Sittard gewoond en daar heb ik me zo geïrriteerd aan die Limburgers! Die vertikken het gewoon om in normaal Nederlands te praten als ze aan het werk zijn. Kom je in de Hema, wordt er gevraagd of DU er een TUUTJE bij wil. En ik verstond die mensen bij het postkantoor ook nooit. Dat vind ik echt asociaal.

Dus iedereen hoort, wat voor hem of haar 'anders' is blijkbaar. Terwijl ik ook meerdere keren gehoord heb dat ik vrijwel accentloos (tsjah) Nederlands schijn te kunnen spreken.