Nederlands accent?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RelarDevi

Re: Nederlands accent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 20:37

Ik kom uit West Friesland, en ik kan west fries lezen Tong uitsteken Maar ik praat "doofs" Haha!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 20:44

Is dat eigenlijk een universele taal of heb je daar ook dialecten in??

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 20:50

aach joh, je bent niet de enige Vork . Op stage (in groningen) praat iedereen zoooo verschrikkelijk gronings, echt haast niet te verstaan voor iemand die "zonder dialecten" is opgegroeid. Ook het verschrikkelijke woordje "ja" wat achter elke zin komt en het zinnetje "niet best" wat overal achter komt, irriteer ik me mateloos aan. Alles hier gaat met een half duits accent: bist du, gehst du bladibla. Daarentegen staat mij het brabants dialect absoluut niet tegen. De familie van mn moeders kant komt uit brabant (zelf praat ze AN), en ik vind het prettig om naar te luisteren, zweeft veel meer en is niet zo lomp als al het oosterse dialect.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 20:52

Relaxed schreef:
Eve_lien schreef:
Luister naar de koninging.
Die praat ABN. Als het goed is. (:

Whahaha, dan praat alleen het koningshuis abn, zo bekakt praat verder niemand... Tong uitsteken

fout Vork je moest die ouders van die hockeyjongetjes uit mn klas eens horen, tiete, dat is echt zwaaaar bekakt (dus ook geen AN Tong uitsteken)

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 21:09

Cer schreef:

Welke taal? Tong uitsteken

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 21:48

MoonChloe schreef:
Cer schreef:

Welke taal? Tong uitsteken

Doofs Haha!

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 22:26

Ik spreek ABN met zachte G zodra ik de rivieren over ben Haha! Thuis en op school spreek ik Brabants/Kempisch of gewoon wat accent.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 22:28

wat je zelf doet of spreekt vind je normaal, want dat is gewoon altijd zo, als er dan iemand komt die het anders doet of spreekt is dat raar....zo is het gewoon bij mensen

esilep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 22:50

Jeetje, ik ben een hele middag weg en er is alweer een discussie los gebarsten. Leuk hoor al die reacties, maar laten we het wel beleefd houden tegenover onze medemens!

Charmotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 22:55

Als ik iemand zo boers hoor praten moet ik altijd lachen Haha!
Had het er laats met een brabander over, maar hij vond ons utregs taaltje weer belachelijk Knipoog
Als ik met vrienden ben en gewoon druk voluit praat zeg maar praat ik wel plat utregs.
M'n zusje d'r vriend komt uit Rotterdam en laats waren we bij een vriendin, ik en die vriendin hadden een gesprek en achteraf zei hij; ik kon jullie echt niet verstaan Clown
Maar normaal spreek ik wel abn, ik werk ook bij een call center dus moet ook wel, maar als ik geirriteerd raak ofzo door iemand gebeurt het nog weleens dat ik geirriteerd ga praten (mag natuurlijk niet) en dan automatisch utregs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 23:01

Ik vind van mezelf dat ik nog best netjes praat maar mn moeder zegt altijd dat ik plat Zaans/Amsterdams praat. Dingen als; ken ipv kan, hiero/daaro zeg ik wel, maar zo praten de meeste mensen hier in de buurt ook. Tong uitsteken

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 23:02

Cer schreef:

Het is zeker geen universele taal Haha! Net als gesproken taal heeft ieder land zo hun eigen gebarentaal. In nederland heb je 5 regio's (van gebarentaal) dus 5 dialecten maar veel gebaren komen overeen. Alleen Groningen was best anders vroeger dus kwam vroeger wel voor dat ik hun niet begreep hoor Tong uitsteken (wat een rare taal, dacht ik toen) maar nu gebaar ik vloeiend gronings/amsterdams en ook jongerentaal zeg maar Tong uitsteken

esilep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 23:06

[/quote]
Het is zeker geen universele taal Haha! Net als gesproken taal heeft ieder land zo hun eigen gebarentaal. In nederland heb je 5 regio's (van gebarentaal) dus 5 dialecten maar veel gebaren komen overeen. Alleen Groningen was best anders vroeger dus kwam vroeger wel voor dat ik hun niet begreep hoor Tong uitsteken (wat een rare taal, dacht ik toen) maar nu gebaar ik vloeiend gronings/amsterdams en ook jongerentaal zeg maar Tong uitsteken[/quote]

Misschien een beetje een bijdehante vraag, maar ben je altijd al doof geweest? En hoe krijg je dan paardrijles?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 23:08

Hm, we gaan teveel offtopic, maar ik vraag het toch even Knipoog
Is het een internationale taal, of moet je ook buitenlandse gebarentalen leren?

Ik heb het vroeger altijd wel willen leren, maar als horend persoon kom je er niet zo snel mee in aanraking Knipoog

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 23:12

Hoezo bijdehante vraag? Ik vind het een normale vraag. Maargoed ja ik ben doof geboren. En hoe ik les heb gehad, tja zelfde als jullie maar alleen met liplezen, schrijven, en een instructrice kon gebarentaal.
En ja mijn trainer scheldt soms op mij omdat ik niet merk als hij weer eens naar mij staat te "roepen"
Maar gelukkig heb ik de laatste tijd bijna altijd alleen les dus dat is wel zo handig.

Buitenlandse gebaren natuurlijk Tong uitsteken Maar je bent niet verplicht om te leren hoor. Er is ook wel internationale gebarentaal die zowat iedereen het wel moet begrijpen behalve amerikanen pllrft.
Ik kan een beetje Amerikaans gebarentaal, britse handalfabet. En internationale gebaren ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 23:13

Moeilijk om het te leren als horende denk ik, ook om het feit dat niet elke dove gebarentaal spreekt.

Mijn schoonmoder is doof en kan enkel liplezen, ze kent geen gebaren taal.
Haar dove broer en zus ook niet. En ook de vrouw van 1 van hen is doof en spreekt ook geen gebarentaal.

Daisies

Re: Nedrlands accent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 23:14

Ik word er KNETTERGEK van.

Ik kom uit Utrecht(Bilthoven, De bilt) en praat beetje met een RRRR. Mensen vonden dat altijd een aanleiding tot lachen, grapjes om maken. Ik ben inderdaad geen Fries. en ik praat gewoon anders. er is helaas niemand die dat accepteren kan. Waaraan ik me mateloos stoor. Ik kreeg altijd te horen. Waar kom jij vandaan. wat praat je bekakt. inmiddels is mijn accent minder geworden dan eerst. Maar mensen moeten maar accepteren dat niet iedereen zoals zij zijn.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 23:16

Zeker is het moeilijk, want in de eerste fasen van je leven (t/m 6 jaar) leer je het meest. Dus in dat fase moet je ook gebaren leren *doven* anders loop je veel informatie mis.

Hoe ouder je bent hoe moeilijker het is om te gebaren. Voor jaren 80 moest ieder dove oraal worden opgevoed. (niet dat he Tong uitsteken)
Dus dat betekent dat vroeger de gebaren werden bestraft en doven alles moesten liplezen. (ik kan niet eens 10 min achterelkaar aan liplezen en zij moesten het hele dag. )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 23:24

Kij, vandaar het verschil dat mijn schoonmoeder geen gebarentaal kent.
Weer wat geleerd.
Zij kan het niet lezen als we gewoon met elkaar praten.
Wij moeten voor haar onze zinnen inkorten.

Wil je haar bijv. vragen, wil je vanavond om 10 uur de film haloween opnemen.
Dan moet je zeggen

Vanavond, film, 10 uur, opneem

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 23:29

Bij mij moet je dat echt niet doen want dan snap ik het echt niet. Ik ben gewoon gewend aan Nederlandse taal dat ik volledige zinnen nodig heb om iets te begrijpen haha.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 23:40

MoonChloe schreef:
Buitenlandse gebaren natuurlijk Tong uitsteken Maar je bent niet verplicht om te leren hoor. Er is ook wel internationale gebarentaal die zowat iedereen het wel moet begrijpen behalve amerikanen pllrft.
Ik kan een beetje Amerikaans gebarentaal, britse handalfabet. En internationale gebaren ook.

Mooi vind ik dat Haha!

Was een aantal jaar geleden met m'n ex in Spanje en daar kwamen we ook een dove jongen tegen, maar mijn ex en hij begrepen veel dingen niet van elkaar. Ik zat daar als horend Nederlands meisje tussen een Nederlandse dove en Spaanse dove jongen.

En mijn ex maar zeggen: 'ik snap niet wat hij bedoelt' Clown
Maar volgens mij kwamen veel dingen wel in grote lijnen overeen.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 23:44

Ik woon in een dropje in brabant en kan echt super erg plat praten soms.. want de stat ernaast daar praten ze nog redelijk netjes en daar verstaan ze het al niet Tong uitsteken maar ik kan ook wel redelijk normaal praten wat ik overigens bijna nooit doe.. behalve als ik zo'n heel netjes gesprek meot voeren Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 23:48

wij waren op een vakantie in turkije en daar waren ook 2 nederlandse vrouwen, die vroegen ons, komen jullie uit friesland? wij ja hoezo? dat hoor ik aan jullie accent Bloos o ok Knipoog was wel grappig, meisje uit mn klas komt uit beerta die heeft ook heel erg een accent waar ik vaak om moet lachen, en dat groningse idd ook, al zeggen ze dat wij door onze neus praten? nou ja dat gaat een beetje moeilijk want er komt volgens mij geen geluid uit je neus, behalve als je snurkt..

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 23:50

Tjaldur schreef:
<<<...>>>
Heb een jaar in Sittard gewoond en daar heb ik me zo geïrriteerd aan die Limburgers! Die vertikken het gewoon om in normaal Nederlands te praten als ze aan het werk zijn. Kom je in de Hema, wordt er gevraagd of DU er een TUUTJE bij wil Boos! . En ik verstond die mensen bij het postkantoor ook nooit. Dat vind ik echt asociaal.

hahaha yeah, nou zolang ze in de Hema in Sneek maar niet gaan vragen of je er een TÚTSJE bij wil Haha!
Ik heb 20 jaar in Drenthe gewoond daarna 14 jaar in Friesland en nu weer terug in Drenthe, ha nu zegt iedereen hier, ohh kan wel horen dat je uit Friesland komt, en kom ik in Friesland dan zeggen ze, ah ons hunebettie is er weer *LOL* Dus iedereen hoort, wat voor hem of haar 'anders' is blijkbaar. Terwijl ik ook meerdere keren gehoord heb dat ik vrijwel accentloos (tsjah) Nederlands schijn te kunnen spreken.

Ach ik kan me er niet aan storen, ik zeg dan maar, "wat maakt 't nou toch uit of jij zegt bruin en ik zeg bruun, of smaakt de bloemkool uit jouw tuin, beter dan uut mien tuun" Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 23:52

ik denk een poetsje? een tutsje is een kusje Tong uitsteken