Jehovah's getuigen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LecyTinker

Re: Jehovah's getuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 11:02

ben ik de enigste die een geloof los kan zien van de personen die het geloven? Ik geloof in de bijbel ( maar leef niet volgens de bijbel) maar geloof niet in gemeenschappen die een bijbel bestuderen... dus dan heb je al snel alle geloven opgesomd. Ik geloof namelijk dat iedereen zijn eigen interpertatie aan een geloof geeft en het liefste heeft dat de persoon naast hem zit dat geloof op dezelfde wijze zal beleven. Maar ik geloof niet dat dat kan omdat we allemaal andere aspecten en belevingen uit dezelfde stof kunnen halen... is er iemand die mij begrijpt met deze stelling?

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 11:06

Aha, nou snap ik jou vraag.
Elk mens is waardevol dat kun je in praktijk brengen en respectvol en liefdevol met elkaar omgaan ondanks dat je het niet eens bent met iemands levenswijze. Dat mag de ander ook weten, lijkt me erg goed dat je daar het gesprek over aangaat. Je hoeft dus een mens met homoseksuele geaardheid niet af te keuren als persoon, alleen zijn levenswijze. Dat wil dus voor mij niet zeggen dat ik die persoon helemaal afkeur, ik kan gewoon met hem blijven omgaan en goed contact met hem hebben, =eigen ervaring, en is volwassen gedrag. Je bent het toch wel met meer dingen en keuzes niet eens die mensen in je omgeving doen? Maar daarom ga je toch ook niet direct meer met ze om?

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 11:13

Ik begrijp je helemaal LecyTinker.
Ik ben dus niet thuis in de bijbel en alles wat daar mee te maken heeft.
Het anders interperteren van teksten, verhalen en belevenissen vind ik ook in mijn eigen omgeving terug.
Doordat iedereen een eigen kijk heeft op de bijbel (makkelijk voorbeeld) zijn daardoor ook verschillende geloven ontstaan, er is maar 1 bijbel en in feite is er ook maar 1 geloof, het geloven in God, maar door verschillende soorten kijken op de bijbel zijn er verschillende soorten geloven ontstaan, en ieder geloof heeft zijn eigen draai aan de bijbel gegeven.

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 11:14

AMEN!!!!

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 11:18

Ja, je zou kunnen zeggen dat iedere geloofsgemeenschap zijn eigen accenten legt. Wel is de onstaansgeschiedenis van het Christendom anders dan dat van Moslims en Boedhisten etc. boedhisten geloven niet in de Bijbel en in een god, ze geloven dat je een stukje god in je hebt. Moslims vinden dat ze veel moeten doen voor hun geloof om in de hemel te komen, bv. vasten, bedevaart e.d. Christen geloven dat Jezus het goed heeft gemaakt tussen God en mensen door te sterven en weer op te staan, daardoor kunnen ze een persoonlijke relatie met God onderhouden en hoeven ze niet de hemel te 'verdienen' maar doen ze juist goede dingen uit dankbaarheid aan Jezus en God.
Dus het idee dat iedereen hetzelfde uitgangspunt heeft in geloof lijkt me niet helemaal waar. Echter als je kijkt naar christelijke gemeentes, die interpreteren hetzelfde uitgangspunt, de Bijbel toch wel heel verschillend. Dan is er wel sprake van een zelfde basis en veel verschillende interpretaties.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 11:21

meikie schreef:
@ Navidad: In Romeinen 1 staat de mening van de Bijbel over homoseksualiteit. Kortgezegd komt het hierop neer dat God je als man of vrouw heeft geschapen en bedoeld heeft om alleen te blijven of te trouwen met iemand van het andere geslacht. Denk aan Adam en Eva. Jehova's getuigen en veel Christenen keuren niet zozeer de geaardheid af maar meer het praktiseren hiervan. Die geaardheid kan je volgens mij niets aan doen, als denken sommige JG en christenen daar anders over, Moslims trouwens ook. Het in praktijk brengen echter is een keuze en aangezien God die keuze in de Bijbel geen goede keuze vindt hebben veel JG en christenen, moslims daar moeite mee. Dat wil niet zeggen dat ze je meteen afkeuren als persoon, alleen je levenswijze in relatie tot je geaardheid. Want het is waar dat God zegt dat je je naaste moet liefhebben als jezelf. Ik hoop dat dit je wat duidelijkheid biedt!

Zeker wel. mijn moeder is christen, me oma was jehova. maar heb nooit ergens problemen mee gehad, ongeacht mijn moeder zelf ook nog bijna elke zondag de kerk bezoekt.

Ik geloof dat god voor iedereen een weg heeft uitgestippelt, met een doel. Daar kan je wat van maken of dat kan je verpesten. Verder geloof ik niet volgens de regeltjes. Ik geloof dat er een schepper is.

Ben gelukkig zoals ik ben en ga me niet anders voor doen. In de bijbel staat ook dat je niet mag liegen. Waarom zou je als je homo bent gaan liegen dat je hetero bent?

Kijk ik ben ubergelukkig met mijn ventje, en ga mijn geluk niet opgeven voor een leven met een vrouw, dat ik moet gaan leven met die leugen dat ik hetero ben. Dat gaat er niet in bij mij Lachen

Verder @t lecytinker. Ik begrijp zeker wel wat je bedoelt.

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 11:24

Navidad je hebt gelijk dat je je eigen weg voelt en doet waar jij je gelukkig in voelt. Ik heb helaas 25 jaar gewacht voordat ik dat ging begrijpen. De enige die voor je geluk kan zorgen, ben je zelf! Ik heb me, sinds ik me 7 jaar geleden heb teruggetrokken, nog nooit zo vrij gevoeld!

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 11:25

Dat strookt toch totaal niet met het idee: 'God houdt van iedereen'? Blijkbaar alleen als je aan bepaalde voorwaarden voldoet... of kijk ik er zo krom tegenaan?

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 11:29

God houdt ook van homo's Vanessa24. zoals ik al eerder heb geprobeerd duidelijk te maken kun je van iemand houden zonder het helemaal met hem eens te zijn. Dat is in een huwelijk toch ook vaak het geval?

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 11:32

Catcho schreef:
Mijn oude klasgenoot was ook Jehova getuigen, kan iemand mij hier wat meer informatie over vertellen? Want ik weet niet zo goed wat het allemaal inhoud Bloos

Idem, en ik ben er wel in geïteresseerd dus kan iemand mij ook pm-en/ uitleggen
[/quote]
En mij ook? Bloos
[/quote]

mij ook?

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 11:47

meikie schreef:
God houdt ook van homo's Vanessa24. zoals ik al eerder heb geprobeerd duidelijk te maken kun je van iemand houden zonder het helemaal met hem eens te zijn. Dat is in een huwelijk toch ook vaak het geval?

In een huwelijk gaat het over meningsverschillen, dit gaat over het afkeuren van iemands levenswijze, dus over de persoon zelf voor een groot gedeelte. Daar zit toch echt wel verschil in.

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 12:02

Ik snap dat jij er anders tegenaan kijkt dan ik dat doe, misschien ook wel op basis van persoonlijke ervaring. Toch is mijn persoonlijke ervaring in mijn kennissenkring dat het heel goed kan. Goed bevriend zijn met iemand wiens levenswijze niet de mijne is.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 12:08

oensan schreef:
Navidad je hebt gelijk dat je je eigen weg voelt en doet waar jij je gelukkig in voelt. Ik heb helaas 25 jaar gewacht voordat ik dat ging begrijpen. De enige die voor je geluk kan zorgen, ben je zelf! Ik heb me, sinds ik me 7 jaar geleden heb teruggetrokken, nog nooit zo vrij gevoeld!

Gelukkig maar. kijk ik respecteer iedereen. ook jou keuze iedereen moet doen waar die zichzelf fijn van voelt en waardoor die persoon gelukkig is.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 12:11

IK heb niet zo veel met het geloof in het algemeen, dus ook niet met jehova's...

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 12:19

ik heb voor iedereen respect en ook toen ik nog bij de JG zat. Dat was ook wat botste, de regeltjes en de manier zoals je behoort te leven volgens de bijbel en mijn gevoel wat op sommige punten recht tegen elkaar indruisten. Vandaar mijn opmerking doe wat jou gelukkkig maakt, want je kunt alleen zelf voor je geluk zorgen.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 12:58

Ik denk dat elk geloof toch vanuit hetzelfde komt... Een hoger iets. Of het nu een god is, of het nu een kracht is die reincarneerd, of een persoon. We geloven allemaal dat er iets is dat niet door mensen is gecreeerd. Dus of een aanwezigheid (hogere macht) of een persoon is (mohamet). We geloven allemaal dat er iets is wat boven ons vermogen gaat... Alleen de aroganten geloven dat wij als mensen het zelf met een hamer en bijteltje hebben uitgehakseld... Behalve misschien de atheist, maar dat valt dan weer niet onder een religie.
en die hele discussie... homo/hetro , blank/kleurtje, rijk/arm, slim/dom en ga zo maar door... ik geloof niet dat god ons oordeeld over onze sexuele voorkeuren... Dat hele, doe maar alsof je hetro bent is onzin denk ik. God zou nooit willen dat we onszelf zouden verlochenen... En aangezien ik van mening ben dat je sexualiteit aangeboren is, heb je dus geen keuze hierin. Ik geloof dus dat God toch van jou houd en jou accepteerd zoals je bent. Maar ook in homosexualiteit zit nog een groot verschil, net zoals dat in hetrosexualiteit ook zit... Als god niet meer van mensen zou houden die iets deden wat in de bijbel als verboden zou staan dan denk ik dat er een heel erg klein groepje nonnen over zou blijven. Want vloeken is ook een zonde... nou succes daarmee Knipoog

geit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 13:16

ik heb niet het hele topic gelezen dus ik weet niet precies waar het nu alemaal over gaat Tong uitsteken maar ik dacht laat ik eens mijn mening over jehova getuigen geven Tong uitsteken
ik heb respect voor ieders geloof maar tot op zekere hoogte.
loop je in het centrum,staan er op de markt teveel van die mensen die naar je toekomen of je gelooft.nee ik geloof niet.waarom niet?tja dan reageer ik met ja waarom geloof jij wel?
dat is iets wat je elkaar naar mijn mening niet goed duidelijk kunt maken.ik snap de gelovigen niet en hun zullen mij ook niet snappen.DENK IK.
nog een voorbeeld:
wij komen net thuis van een metal festival in duitsland.sochtens vroeg na uren met zijn 4e in een mini autotje gezeten te hebben opgepropt met boven onder achter en naast je tenten kleding en alle troep die mee was.
ben je net thuis,wil je lekker meteen je bed in rollen aangezien je paar dagen praktisch niet geslape maar wel teveel gezopen hebt,word er aan gebeld.
je doet de deur open,staat er een jahova getuige voor je neus die zich helemaal kapot schrikt van je wit zwarte hoofd en je gothic jurk.en het eerste wat hij zegt is weet je wel dat god het aanbidden van de duivel verboden heeft?
ik was altijd heel sociaal tegen die mensen maar sins dien laat ik ze voor een dichte deur staan

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 13:23

Dat vind ik asociaal om iemand voor een dichte deur te laten staan. Degene heeft iets stoms gezegd en dat had je ook gewoon kunnen zeggen. Maar om nou voortaan de deur dicht te laten...... geen stijl.

geit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 13:34

tja de ene vind het niet erg om de deur wel open te doen en de ander doet de deur liever niet open.
ik heb iniedergeval geen zin in zulke opmerkingen dus laat ik de deur in het vervolg mooi dicht zitten.
ze maken ook altijd lijstjes met adressen waar mensen niet thuis waren zodat ze nog een paar keer terug kunnen komen tot ze wel thuis zijn.kunen ze toch ook een lijstje maken met mensen waar ze zoiezo al niet langs hoeven?
ieder zo zijn mening

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 13:38

Zoals ik het hier heb gelezen doen ze dat ook, maar in sommige gevallen moeten ze het volgens mij wat groter en duidelijker opschrijven.

Maar had je er ook direct wat van gezegd? Dat had ik namelijk wel gedaan. Ik had kenbaar gemaakt dat ik niet op zulke opmerkingen zit te wachten.

geit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 13:57

jazeker ik heb voor ik de deur sloot aangegeven dat ik zulke opmerkingen niet hoefde te horen.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 14:46

Navidad schreef:
Ik heb toch even een vraagje Knipoog Las een paar pagina's trug iets over homosexualiteit?

Leggen jullie mij eens uit als jehova getuigen wat daar zo verkeerd aan is. ik ben zelf homo, En in de bijbel staat dus ook dat je iedereen moet accpeteren zoals ze zijn, en geen onderscheid moet maken.

Waarom worden homo's geweigerd in een kerk? Ik bedoel in jullie kerk?

Ik geloof in mezelf Lachen Ben er niet van gedient als er iemand bij me aan de deur komt, wat wel regelmatig gebeurden voordat wij onze waakhond hadden.. Terwijl ze dat wisten. Het aan de deur komen van vind ik dus zeer opdringerig.

Mijn oma was ook jehova's getuige, en die heeft me dus altijd geaccepteerd zoals ik ben, al was ik vroeger een halve meid.. En weet zeker nu ik al een tijdje out ben.. dat ze me nog steeds zal accepteren zoals ik ben. het gaat tenslotte om je kleinkind zou ze zeggen. hoe denken jullie daarover? en waarom? Leg me dat eens uit..

Aangezien ik iets las van dat homo's niet in een jehova gemeenschap hoeven te komen?

fijn dat jou oma jou wel accepteerd, mijn oma is oko jehova getuigen en mijn neef is homo... maar zij wil hem dus liever niet meer zien Verward
Maar dat vind ik ook met het geloof van de christenen die zien liever ook geen homo's of lesbo's..
grappig ik ben met een christenen getrouwd en ben bi, ga het onderwerp ook liever niet aan met mijn schoonouders..
maar ja ze moeten me maar nemen zoals ik ben...

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 16:05

Ik geloof eik in niks, en ik accepteer het JG geloof wel. Ik accepteer gewoon iedereen, iedereen is zoals ie is; maar ik vind dat er zeker wat negatieve kanten aan het JG zitten.

De ouders van een vriend van mij zijn ook streng JG en nemen hun kinderen ook altijd mee aan de deuren. Die vriend van mij, wilde geen JG meer zijn en werd dus de familie uitgetrapt zegmaar. Nu issie net 18 en woont opzich zelf, ik vind dit eerlijk gezegt niet kunnen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 16:49

Ik heb respect voor iedereen, maar dan moeten ze ook respect voor mij hebben en me met rust laten. Na een bepaalde leeftijd ben je echt te oud voor 'belletje trekken'. Wordt modern denk ik dan en ga mooie websites op internet maken ipv 'zieltjes winnen' op straat.

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 17:07

Ik heb er niks tegen, het zijn ook mensen, en dan nog sociale ook Lachen
als je gewoon zegt het interesseert me niet , zijn ze bij ons weg.