runningkawa schreef:Wat je in huis en huiselijke kring aan vieringen doet, zoals sinterklaas in australie, moet jezelf weten.
Dat vind ik, dat vindt jij, maar als je soms de discussies op Bokt leest is zelfs dat te ver. En dat is precies wat ik bedoel: we gebruiken nogal eens hele dubbele maten. Een kennis van mij (van oorsprong Iraniër) spreekt met zijn vrienden wel eens Farsi. Gewoon onderling dus, he? Hij spreekt goed Nederlands, spreekt mensen in winkels, in de bus, waar dan ook altijd in het Nederlands aan. En toch wordt hij nageroepen, krijgt hij commentaar, etc. (En dat hij met zijn vrienden Farsi spreekt, komt vooral omdat die vrienden tegenwoordig in Duitsland wonen en derhalve geen vloeiend Nederlands spreken. Wel prima Duits overigens.)
Citaat:
Maar ff vertellen als je tomaten komt kopen en je het niet met de prijs eens bent
jij niks weet, jij vrouw zijn, jij baas halen
Schiet mij toch erg verkeerd
Maar is dat ook maar iets anders dan dezelfde opmerking van een Nederlander tegen een helpdeskmedewerker? (En ja, ook dat komt voor. Als vrouw op een IT-afdeling kom je het ook vaak tegen: "Ik wil je baas spreken, iemand die er meer vanaf weet" Net zo seksistisch...)
Of iemand die zegt "die buitenlanders denken dat ze hier de boel maar uit kunnen maken, ik eis je baas te spreken."
Het gedrag is laakbaar, absoluut. Maar niet omdat het van een buitenlander naar een nederlander is, maar omdat het gewoon onbeschoft is, punt uit.
Citaat:
Wil ja graag hier wonen, prima..maar wel proberen nederlands te spreken en maar leren dat je wat ouderwetse dingen, als vrouwen discriminatie, moet laten varen
Tenzij je SGP bent, natuurlijk 
Overigens ben ik geen voorstander van vrouwendiscriminatie, laat dat duidelijk zijn. Maar 'ga terug naar je eigen land' is de oplossing niet. Ik geloof meer in andere manieren van aanpakken. De vrouwen zelfstandiger en zelfredzamer maken bijvoorbeeld, ons meer positief bemoeien met die groepen.