Wat ga je stemmen en waarom?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat ga je stemmen en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 10:57

Jamezy schreef:
LiNdA1986 schreef:
Nee zo ook dat ze je aanranden in het zwembad (is bij het nichtje van mijn buurvrouw gebeurd)
Dat doen ze omdat je voor hun een prutsmuts bent omdat je veel naakt ziet. Dat vind ik ook te ver gaan!
Hierboven heb ik het dan over een Iranees

Dit is een topic over stemmen, niet over xenofobie Knipoog
Ik wil geen slotje, dus beetje meer ontopic blijven, graag!

Nou doe maar duur, maar dit vind ik niet off-topic, dit is nl wat stemgedrag beinvloed. Dus reden te meer om het in deze discussie te laten bespreken, wellicht leren mensen nog wat van elkaar??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 10:58

Toch moeten we het maar pikken dat er gezegt word, jij vrouw, jij niets weet
Als ik daar een aanklacht tegen in zou dienen denk ik dat ik hard uitgelachen werd.

Maar ik moet eens zeggen, jij bent een turk en jij bent crimineel
Dan is het land te klein

(niet dat ik een turk crimineel vind, maar dat is net zo'n vooroordeel als dat sommige buitenlanders een vrouw niets vinden)

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:01

russel schreef:
LiNdA1986 schreef:
Nee zo ook dat ze je aanranden in het zwembad (is bij het nichtje van mijn buurvrouw gebeurd)
Dat doen ze omdat je voor hun een prutsmuts bent omdat je veel naakt ziet. Dat vind ik ook te ver gaan!
Hierboven heb ik het dan over een Iranees

Ach Linda, daar hoeft het geen Iranees voor te zijn. Aanranden gebeurt zo veel op plaatsen als het zwembad, heb vroeger ook vaak een hand of ander onprettige aanraking gehad in het zwembad. Niet goed te keuren, maar toen ik nog "jong" Clown Clown Haha! Clown was en in bikini in zwembaden kwam had ik altijd oude kereltjes om mij heen waar ik last van had. Misselijk

Genoeg jonge witten praten over grieten alszijnde prutsmutsen en proberen wat, genoeg grieten die onbedoeld die aanleiding geven omdat ze kokketeren met hun lijf op een leeftijd dat dat door hormonen gedreven wordt.

Okay er zijn er genoeg die het uitlokken ja, maar als je gewoon gaat zwemmen en niks verkeerds doet dan hebben ze niet het recht om zo te doen omdat dat in hun land zo is, dat vind ik dus te ver gaan dat mag hier niet eens in NL, en ik heb het zelf ook meegemaakt hoor en ik heb niks uitgelokt, ik was gewoon aan het zwemmen samen met een vriendin. En ja er zijn ook blanken die dat doen ja. maar 9/10 keer zijn het buitenlanders omdat het in hun land wel normaal is. Het is gewoon niet goed omdat te doen en hopelijk komt er nou iemand in de politiek dit dat hele zooitje aan gaat pakken!

Sorry voor het offtopic!!!
Laatst bijgewerkt door LiNdA1986 op 15-09-06 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:02

runningkawa schreef:
Als ik daar een aanklacht tegen in zou dienen denk ik dat ik hard uitgelachen werd.

Maar ik moet eens zeggen, jij bent een turk en jij bent crimineel
Dan is het land te klein

Klopt ook, maar met die types ala Tarzan kom in eigenlijk niet in aanraking. Heb ik ze als collega, dan heeft hij een goede aan mij en op straat, ach daar reageer ik niet op. Eerlijk gezegd heb ik nooit problemen met Turken gehad, maar wel ten overvloede met Marokkanen. Volgens mij kunnen de meesten niet het verschil zien tussen een Turk en een Marokkaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:04

Ik zie zo 1, 2, 3 het verschil ook niet hoor.
Maar het gaat mij erom dat dit dus wel gezegd mag worden.
Dat is ook dicriminatie

Ik mag zoiets niet over iemand van buitenlandse afkomst zeggen (of dat nu een turk, marokaan of antiliaan is maakt me niks uit)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:24

runningkawa schreef:
Wat je in huis en huiselijke kring aan vieringen doet, zoals sinterklaas in australie, moet jezelf weten.

Dat vind ik, dat vindt jij, maar als je soms de discussies op Bokt leest is zelfs dat te ver. En dat is precies wat ik bedoel: we gebruiken nogal eens hele dubbele maten. Een kennis van mij (van oorsprong Iraniër) spreekt met zijn vrienden wel eens Farsi. Gewoon onderling dus, he? Hij spreekt goed Nederlands, spreekt mensen in winkels, in de bus, waar dan ook altijd in het Nederlands aan. En toch wordt hij nageroepen, krijgt hij commentaar, etc. (En dat hij met zijn vrienden Farsi spreekt, komt vooral omdat die vrienden tegenwoordig in Duitsland wonen en derhalve geen vloeiend Nederlands spreken. Wel prima Duits overigens.)

Citaat:
Maar ff vertellen als je tomaten komt kopen en je het niet met de prijs eens bent
jij niks weet, jij vrouw zijn, jij baas halen
Schiet mij toch erg verkeerd

Maar is dat ook maar iets anders dan dezelfde opmerking van een Nederlander tegen een helpdeskmedewerker? (En ja, ook dat komt voor. Als vrouw op een IT-afdeling kom je het ook vaak tegen: "Ik wil je baas spreken, iemand die er meer vanaf weet" Net zo seksistisch...)
Of iemand die zegt "die buitenlanders denken dat ze hier de boel maar uit kunnen maken, ik eis je baas te spreken."

Het gedrag is laakbaar, absoluut. Maar niet omdat het van een buitenlander naar een nederlander is, maar omdat het gewoon onbeschoft is, punt uit.

Citaat:
Wil ja graag hier wonen, prima..maar wel proberen nederlands te spreken en maar leren dat je wat ouderwetse dingen, als vrouwen discriminatie, moet laten varen

Tenzij je SGP bent, natuurlijk Lachen

Overigens ben ik geen voorstander van vrouwendiscriminatie, laat dat duidelijk zijn. Maar 'ga terug naar je eigen land' is de oplossing niet. Ik geloof meer in andere manieren van aanpakken. De vrouwen zelfstandiger en zelfredzamer maken bijvoorbeeld, ons meer positief bemoeien met die groepen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:26

Toekie schreef:
Desiree schreef:
verder vind ik het heel typisch dat iedereen die ook maar enigszins rechts denkt, door linkse figuren afgeschilderd worden als idioten.

Heb je mij dat zien typen? Ik ben dan wel links, maar ik behoor niet tot de ''linkse figuren'' die jij hier omschrijft. Ik ben het alleen niet met iedereen eens. En ja ik vind het schokkend dat er redelijk wat steun is voor de vrij extreme ideeën van Wilders wat betreft buitenlanders. Maar ik laat iedereen in z'n waarde hoor...
.

DAt sloeg niet op jou lieve kind maar hier op:
[quote="Bealy"]
Pieter Siebelt is behoorlijk gek en tevens behoorlijk omstreden. Zoek maar eens wat informatie over hem op. Hij schijnt ook van alles uit te kramen op het Fortuijn forum. Nee, ik hecht niet zoveel waarde aan dat boek, ik lees liever wat objectievere teksten. Niet alles wat in boeken staat is waar.
[quote]
En ook Pim Fortuyn werd door veel mensen voor idioot uitgemaakt omdat ze het niet met hem eens waren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:29

runningkawa schreef:

Dat moeten we helemaal niet pikken. Alleen moeten we een betere methode vinden om ermee om te gaan dan terugschelden en generaliseren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:30

De helft van die vrouwen komen niet buiten, dus onbereikbaar.

Ik heb er idd moeite mee als mensen in het openbaar geen Nederlands spreken.
Wat ze thuis spreken maakt me niets uit.
Wat ze thuis doen ook niet.
Als het maar geen overlast geeft, maardat vind ik dus ook van Nederlanders.

Tegen een helpdeks medewerker zeggen dat ze niks weten hoort idd ook niet.
Maar we proberen in nederland daar wel een halt in te te roepen.
En dat lijkt me redelijk gelukt onder de nederlanders (uitzonderingen daar gelaten)
Maar haal dan maar mensen hier heen, die wat dat betreft nog 100 jaar achter lopen van Nederland, dan blijven we aan de gang.

Gewoon geen discriminatie, wat ook.
Aanpassen, wie ook
criminelen, aanpakken, wat hun herkomst ook is, dus ok nederlanders.

Maar alles is soft.
Er is nu gewoon omgekeerde discriminatie, maar je mag er niets van zeggen, want dan discrimineer je Verward

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:32

LiNdA1986 schreef:

Kon je maar op 2 partijen stemmen, dan koos ik Wilder en de partij voor de dieren! Lachen

Same here.
Shadow0 schreef:
Het is niet zo.
- "Nederland is vol" is een mening. Daar kun je het mee eens zijn, of niet, dat mag allebei. Maar het is geen feit.

- "Meer zwart dan wit" is in Nederland gewoon NIET waar. Zie bijvoorbeeld: http://www.rivm.nl/vtv/object_map/o1445n21847.html
Het percentage niet-westerse allochtonen is nergens meer dan 35%. (Dat mag je best te veel vinden, maar 'meer zwart dan wit' is in elk geval onwaar)

Nederland is wel vol, want hoe voller een kippenhok, hoe intolleranter de kippen. MAar dat is niet alleen iets voor kippen maar voor elk diersoort, dus ook mensen. En de intolerantie heeft wel toegenomen, de verharding etc. Ik denk wel dat het een met het ander te maken heeft. Ik ben er voorstander van de club van 10 miljoen. Dat wil zeggen dat er minder mensen in Nederland komen wonen en ook minder kinderen gekregen wordt. Dat lijkt me echt beter voor de toekomst in Nederland.

Het gaat nu te veel over asielzoekers. Wilders heeft ook nog andere punten waar ik achter sta.

O.a. minder overheidsbemoeienis, (betutteling in mijn ogen), van de hypotheekrente aftrek afblijven, natuurlijk de dierenrechten die hij wil verbeteren, hardere aanpak van criminaliteit (of dat nu allochtonen zijn of autochtonen, ik denk dat dat het slachtoffer niets uitmaakt).

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:36

Desiree schreef:
verder vind ik het heel typisch dat iedereen die ook maar enigszins rechts denkt, door linkse figuren afgeschilderd worden als idioten.

Toekie schreef:
Heb je mij dat zien typen? Ik ben dan wel links, maar ik behoor niet tot de ''linkse figuren'' die jij hier omschrijft. Ik ben het alleen niet met iedereen eens. En ja ik vind het schokkend dat er redelijk wat steun is voor de vrij extreme ideeën van Wilders wat betreft buitenlanders. Maar ik laat iedereen in z'n waarde hoor...

Desiree schreef:
DAt sloeg niet op jou lieve kind maar hier op:
Bealy schreef:
Pieter Siebelt is behoorlijk gek en tevens behoorlijk omstreden. Zoek maar eens wat informatie over hem op. Hij schijnt ook van alles uit te kramen op het Fortuijn forum. Nee, ik hecht niet zoveel waarde aan dat boek, ik lees liever wat objectievere teksten. Niet alles wat in boeken staat is waar.

En ook Pim Fortuyn werd door veel mensen voor idioot uitgemaakt omdat ze het niet met hem eens waren.

Oke oke. Haha! Maar let wel op dat je niet gaat generaliseren. Ik reageerde omdat je het over ''linkse figuren'' had, dan voel ik me wel een beetje aangesproken. En het zal ook vast wel gebeuren dat een rechtsdenkend figuur een linksdekende voor idioot uitmaakt. Er zijn altijd mensen die elkaar willen bestrijden met scheldwoorden i.p.v. met argumenten. Knipoog

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 11:38

russel schreef:
Nou doe maar duur, maar dit vind ik niet off-topic, dit is nl wat stemgedrag beinvloed. Dus reden te meer om het in deze discussie te laten bespreken, wellicht leren mensen nog wat van elkaar??

Doe maar duur Ga je nu mensen afvallen om hun taalgebruik? Spreekt er eens iemand die er niet hetzelfde als jij uitziet ABN, is het nog niet goed... En als mijn woordkeus in communicatie je niet bevalt, lees je het toch niet? Ik heb gewoon geen zin in een slotje, punt.

Specifieke landen en hun bewoners uitvlakken is niet erg netjes, en heeft wat mij betreft al helemaal geen ene donder te maken met partijprogramma's. Zo te zien hebben de meesten bovendien hun mening toch al klaar m.b.t. 'buitenlanders'; iemand die zijn stemgedrag laat beinvloeden door 'die Iranees bij het zwembad', is behoorlijk kort door de bocht.

Iedereen staat op z'n achterste poten wat betreft asielzoekers, maar een taal niet spreken, mensen die je bij voorbaat al vuil aankijken en hun tasjes beter vasthouden, niet aan het werk mogen en duimen draaien tot je een ons weegt, gaan ook snel vervelen. Ik weet niet hoe ik zou zijn in een dergelijke wereld, waar je materialistisch bent of anders simpelweg niet meetelt...

Volgens mij zijn we allemaal te gefocussed op het 'zondebok-idee', heel ernstig, maar wel menselijk. Het is tenslotte veel makkelijker een ander de schuld te geven, dan bij jezelf te rade gaan. En ik sluit echt mijn ogen niet voor wat er om me heen gebeurt, ik weet het echt wel. Ik wou alleen dat de geschiedenis zich niet steeds herhaalde

Mijn oplossing zou inderdaad ook zijn: crimineel? Eruit. Ongeacht welke kleur je velletje heeft, en Nederland zou een stuk rustiger worden Haha!
(Overigens ook een grove fout van het Nederlandse 'bestuur'; tegenwoordig kun je zelfs al topcrimineel zijn, alsnog het nota bene een baan is! Ze zouden eens wat minder gewortelde woorden moeten invoeren voor bijvoorbeeld neo-nazi en Lonsdalejongeren... volgens mij gaan mensen zich alleen al om het mogelijke gevoel bij de naam zich graag associeren met een dergelijke beweging!)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:41

Desiree schreef:
Nederland is wel vol, want hoe voller een kippenhok, hoe intolleranter de kippen.

Ten eerste is dat geen argument Lachen
Dat kippen in een kippenhok intoleranter zijn, kan heel goed waar zijn. Ik heb geen idee, ik heb geen verstand van kippen. Knipoog
Maar daarmee wordt 'Nederland is vol' nog geen feit natuurlijk. Daarbij: je kunt objectief vaststellen of kippenhok 1 voller is dan kippenhok 2. Of dat land 1 voller is dan land 2. Maar wat is 'vol'? Bij hoeveel kippen is een kippenhok vol? Dat is een mening, een oordeel, geen objectief te controleren feit.

Ten tweede hoop ik dat mensen al ietsje zijn doorgeevolueerd sinds het stadium van de kippen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:43

Toch klopt van die intolerantie denk ik wel

In de stad is ook meer onverdraagzaamheid dan op het platteland

Ik denk dat je daarbij je antwoord wel al hebt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:48

Oorzaak en gevolg zijn niet altijd wat je denkt Lachen

Bovendien is er een bepaalde soort intolerantie groter in de stad. (Men reageert vaak heftiger en onvriendelijker op elkaar)
Maar in andere opzichten, bijvoorbeeld alternatieve levensstijlen en ideeen, is de stad juist veel toleranter. In bepaalde dorpen kom je het sociale leven haast niet binnen als je niet naar de juiste kerk gaat, of worden alleenstaande moeders, werkende vrouwen of bewust kinderloze paren geminacht. Veel homoseksuelen trekken naar de grote stad omdat ze daar veel vrijer kunnen zijn dan in het eigen dorp, waar iedereen er gelijk schande van spreekt.

Ook dat zijn vormen van tolerantie, al zijn dat andere vormen.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:52

(ik vind dit een gave discussie)

Maar Shadow, waneer is het voor jou dan vol?

Als de bouwkavels nog maar 10 M2 zijn. Of als een rijtjeshuis een miljoen moet gaan kosten? Starters vinden nu al amper iets betaalbaars.

Het moet leefbaar blijven. Ruimte zat nog op de wereld. Waarom moet iedreen hier in Nederland. Moeten onze polders dan ook vol? Iedere postzegel natuurgebied maar weg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:53

Dan heb je het over zwarte kousen dorpen. Lachen

De dorpen waar ik gewoond heb is homosexualiteit gewoon aanvaart
Alleen de oudjes gaan nog naar de kerk.

Alternatieve levensstijlen zijn er idd minder, maar of dat ook direct weg gekeken word.
Door een paar misschien, maar niet door het merendeel.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:57

Toekie schreef:

Oke oke. Haha! Maar let wel op dat je niet gaat generaliseren. Ik reageerde omdat je het over ''linkse figuren'' had, dan voel ik me wel een beetje aangesproken. En het zal ook vast wel gebeuren dat een rechtsdenkend figuur een linksdekende voor idioot uitmaakt. Er zijn altijd mensen die elkaar willen bestrijden met scheldwoorden i.p.v. met argumenten. Knipoog

Het valt mij vooral andersom heel erg op, hoe mensen die links denken denigrerend doen tegenover rechtsdenkenden. En de gevaren komen ook vaak uit de linkse hoek. Het was toch een "rooie" die Pim Fortuyn om zeep heeft gebracht.

Ook ik moet me zo ONTZETTEND verdedigen bij linkse mensen omdat ik op Wilders stem. OP een ander forum word ik er al op aangevallen hoor. Ze kunnen je wat dat betreft niet in je waarde laten, wat overigens wel meer zegt over hen dan over mij.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:58

Desiree schreef:
Toekie schreef:

Het valt mij vooral andersom heel erg op, hoe mensen die links denken denigrerend doen tegenover rechtsdenkenden. En de gevaren komen ook vaak uit de linkse hoek. Het was toch een "rooie" die Pim Fortuyn om zeep heeft gebracht.

Kijk, nu ben je weer aan het generaliseren.

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 11:59

Esperanza schreef:
Als de bouwkavels nog maar 10 M2 zijn. Of als een rijtjeshuis een miljoen moet gaan kosten? Starters vinden nu al amper iets betaalbaars.

Het moet leefbaar blijven. Ruimte zat nog op de wereld. Waarom moet iedreen hier in Nederland. Moeten onze polders dan ook vol? Iedere postzegel natuurgebied maar weg?

Daarom heb ik ook niks tegen kraken Go jij! Go jij! Het zijn overigens vooral bedrijven die Nederland volbouwen. Complete industrieterreinen worden uit de grond gestampt, Midden-Delfland is bijvoorbeeld compleet volgebouwd met glastuinbouw de afgelopen 15 jaar.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 12:00

runningkawa schreef:

Alternatieve levensstijlen zijn er idd minder, maar of dat ook direct weg gekeken word.

Ik kom trouwens ook uit zo´n klein gehucht in het NO van Nederland. Daar is de afgelopen 25 jaar veel verandert hoor. Zo wilden ze vroeger nog gescheiden wc´s voor de openbaren en de christelijken Haha! Nu is dat niet meer zo hoor. En gelukkig maar. In dit soort dorpen dringt de vooruitgang nou eenmaal iets later door. Maar het gebeurt wel....

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 12:00

Shadow0 schreef:

Ten eerste is dat geen argument Lachen
Dat kippen in een kippenhok intoleranter zijn, kan heel goed waar zijn. Ik heb geen idee, ik heb geen verstand van kippen. Knipoog
Maar daarmee wordt 'Nederland is vol' nog geen feit natuurlijk. Daarbij: je kunt objectief vaststellen of kippenhok 1 voller is dan kippenhok 2. Of dat land 1 voller is dan land 2. Maar wat is 'vol'? Bij hoeveel kippen is een kippenhok vol? Dat is een mening, een oordeel, geen objectief te controleren feit.

Ten tweede hoop ik dat mensen al ietsje zijn doorgeevolueerd sinds het stadium van de kippen Haha!

Vol is, als men gaat vechten om ruimte. En dat gebeurt als de grens overschreden wordt van wat men af kan.
EN afgezien van de tolerantie, de mensheid is BAR slecht voor het milieu en daarmee ook voor zichzelf. Hoe meer mensen, hoe meer vervuiling, hoe meer verdwijning ook van de natuur. En ze zitten elkaar nog in de weg ook.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 12:01

runningkawa schreef:
Toch klopt van die intolerantie denk ik wel

In de stad is ook meer onverdraagzaamheid dan op het platteland

Ik denk dat je daarbij je antwoord wel al hebt.

Klopt helemaal!

Shadow0 schreef:
Oorzaak en gevolg zijn niet altijd wat je denkt Lachen

Bovendien is er een bepaalde soort intolerantie groter in de stad. (Men reageert vaak heftiger en onvriendelijker op elkaar)
Maar in andere opzichten, bijvoorbeeld alternatieve levensstijlen en ideeen, is de stad juist veel toleranter. In bepaalde dorpen kom je het sociale leven haast niet binnen als je niet naar de juiste kerk gaat, of worden alleenstaande moeders, werkende vrouwen of bewust kinderloze paren geminacht. Veel homoseksuelen trekken naar de grote stad omdat ze daar veel vrijer kunnen zijn dan in het eigen dorp, waar iedereen er gelijk schande van spreekt.

Ook dat zijn vormen van tolerantie, al zijn dat andere vormen.

Bij ons in het dorp niet hoor! Je hebt hier homo's, kindervrijen en alleenstaanden. Ze gaan gewoon op in het geheel.
Toekie schreef:
Kijk, nu ben je weer aan het generaliseren.

Tsja, ik ga af op mijn ervaringen. En misschien zijn mijn ervaringen dan wel generaliserend te noemen maar daar kan ik ook niets aan doen.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 15-09-06 12:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 12:01

Maar er staan nergens kassen leeg

Dus niet zo dat er bedrijven voor leeg staan.

En daar kunnen fijn de buitenlanders aan het werk (de nederlanders mogen niet, maar dat mag ik niet zeggen, dan klaag ik)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 12:03

Esperanza schreef:
runningkawa schreef:

Ik kom trouwens ook uit zo´n klein gehucht in het NO van Nederland. Daar is de afgelopen 25 jaar veel verandert hoor. Zo wilden ze vroeger nog gescheiden wc´s voor de openbaren en de christelijken Haha! Nu is dat niet meer zo hoor. En gelukkig maar. In dit soort dorpen dringt de vooruitgang nou eenmaal iets later door. Maar het gebeurt wel....

Haha!
Ik denk idd wat later, wat langer mopperen van te voren.
Want wat een boer niet kent dat vreet ie niet.

Maar als hij er dan kennis mee gemaakt heeft, is er denk ik meer verdraagzaamheid dan in de stad.

En dat komt denk ik toch omdat je niet steeds bij elkaar op de lip zit, dus stoor jeje ook minder snel aan een ander