jonge moeder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BeLoVeD

Re: jonge moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 11:52

KiWiKo schreef:
ben het zeker met Jippie eens

Ik ook..

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 12:02

Jippie schreef:
Opvoeden is ook zelfstandig voor je kind kunnen zorgen Joyckuh. Hoe zit dat met die tienermoeders die zijn doorgaans toch afhankelijk van een sociale uitkering. En dat is gemeenschapsgeld dat we allemaal opbrengen. Ik vind at niet getuigen van goed/verstandig ouderschap.

Ooit wel eens bij stil gestaan dat de meeste niet vrijwillig in de bijstand zitten? Door verschillende redenen? Gewoon geen werk krijgen omdat ze een kind hebben, omdat ze nog naar school gaan, omdat ze geen werk mogen zoeken door verschillende redenen? Vast niet he?

Beloved: Ik zeg dat de meeste kinderen keurig zijn opgevoed, er zitten enkele uitzonderingen tussen. Ik kan het weten, ik zie die kinderen ook wel eens, ik moet soms op ze letten. Maar net zoals er uitzonderingen zijn bij moeders die in de 30 zijn en dan hun eerste kind krijgen. Die kunnen ook niet altijd goed opvoeden, maar hoor je hier iemand over klagen? Nee. En waarom niet? Omdat ze oud en volwassen zijn, ze hebben een goede baan, huisje boompje beestje, who cares als dat kind dan geen goede opvoeding krijgt?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 12:27

Jippie schreef:
Opvoeden is ook zelfstandig voor je kind kunnen zorgen Joyckuh. Hoe zit dat met die tienermoeders die zijn doorgaans toch afhankelijk van een sociale uitkering. En dat is gemeenschapsgeld dat we allemaal opbrengen. Ik vind at niet getuigen van goed/verstandig ouderschap.

Ik heb heel eerlijk gezegd minder moeite met tienermoeders die van gemeenschapsgeld leven omdat ze verantwoordelijkheid genomen hebben voor hun kinderen, dan aan al die werkschuwe randgroepjongeren die zo nodig naar Tunesie moeten.
Ik heb er nog wel bewondering voor ook, zeker als je ziet dat die jonge moeders gewoon hun school afmaken, zdat ze een behoorlijke toekomst op kunnen bouwen. dat lijkt me niet makkelijk.
Joyckuh, ik heb even in je profiel gekeken, wat heb jij een geweldig zoontje Lovers

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 12:43

en daarbij./

nu is het jonge moeders die "mischien weinig verantwoordelijkheids gevoel"hebben

maar kijk eens geod onder de oudere mamas

Je kan hier geen verschil bij maken!!

IK ben ook tienermoedergeweest
ik had WEL een koophuis. een baan etc.
het vingertje is gauw gewezen vind ik

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 13:00

Ik vind het een beetje kort door de bocht om te zeggen dat tienermoeders minder goed zorgen voor hun kinderen dan dertigplusmoeders.
Als ik in mijn eigen omgeving kijk zie ik vooral bij oudere moeders overbezorgtheid, kinderen die niks zelf mogen doen en heel beschermend worden opgevoed. Als jonge moeder ben je daar volgens mij veel gemakkelijker in (spreek uit ervaring). Ook ik ben bezorgt om mijn kinderen, maar ik vind dat je kinderen hun gang moet kunnen laten gaan (let wel, mijn kinderen moeten ook dankje wel en u zeggen), je moet kinderen zelf fouten laten maken en hun niet steeds beschermen.
ik vond het mooi wat er op de doop van mijn zoontje door mijn vader werd gezegd: kinderen zijn geen bezit, je moet als ouders ervoor zorgen dat je zelfstandige mensen ervan maakt, die altijd terug kunnen vallen op hun ouders. Het loslaten van je kind begint al vanaf de eerste minuut.

En inderdaad zijn er jonge moeders die geen baan hebben, maar als je solliciteert en je vertelt dat je kinderen hebt, wordt gelijk de vraag gesteld wat je doet als je kinderen ziek zijn of hoe flexibel je oppas is. Werkgevers hebben liever personeel zonder kinderen, dus heb je minder kans om een baan te krijgen.

naomi1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 13:24

Ik ben dus ook een tienermoeder... (inmiddels 20 Haha! )
Ik heb elke dag wel te maken met de kritieken die mensen hebben naar tienermoeders toe, het is soms vervelend maar echt als een last zal ik het nooit beschouwen.

Ik werk 3 keer in de week bij een reintegratie bureau en heb daar veelal te maken met tienermoeders in de bijstand.
Veel van deze moeders zouden graag willen gaan werken of hun school afmaken, een van de reden wat deze groep vaak tegen houd om dit te doen is de nodige kinderopvang die erbij komt kijken. Veel van deze moeders staan er helemaal alleen voor.
Als wij de vraag stellen aan de jonge moeder waarom zij nog geen werk hebben of waarom ze niet terug gaan naar school, is negen van de 10 keer het antwoord: ,,Ik weet niet waar mijn kindje heen moet, en kinderopvang is zo duur....."
(De meerderheid van de jonge moeders weet niet eens dat op het moment dat als je kindje naar een kinderdagverblijf gaat het grootste gedeelte door de belastingdienst zou worden betaald, dit geld voor zowel als je werkt of als dat je op school zit) En zo zijn er nog wel meer dingen waar deze moeders geen weet van hebben.

Ik vind dat tienermoeders die graag weer aan het werk of terug naar school willen daar begeleiding voor moet worden aangeboden. Sommige meisjes staan er gewoon echt helemaal alleen voor, en dan denk ik dat (proffesionele) begeleiding ze een heel eind verder kan helpen.
(ik heb hulp gekregen van een kennis van me, inmiddels heb ik een leuke baan, mijn school afgerond, en begin ik dit jaar een hbo opleiding...)

Verder ben ik van mening dat een tienermoeder wel degelijk goed een kind kan opvoeden!

@ Ddees : Ben het helemaal met je eens... echt mooi wat je vader heeft gezged op de doop van je kindje Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 13:27

Ik heb wél moeite met tienermoeders die veel hulp van anderen nodig hebben. Ik zie liever een zelfstandige moeder Lachen Ik vind het niet goed als je als tienermoeder zegt: ach mijn moeder past altijd wel op, zodat ik bv kan stappen of kan uitslapen. En ja ik heb meegemaakt dat moeders 's nachts uit bed moest voor haar kleinkind omdat dochterlief eigenlijk nog te jong was voor het kind en de verantwoordelijkheid niet aan kon (leeftijdgroep 15/16)
Ken ook nog een tienermoeder die zwanger is geraakt omdat ze dacht dat als ze de pil zo af en toe slikte het ook veilig was Clown
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 04-09-06 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 13:43

En toch heeft Jippie zeker een punt. Kijk als het een ongelukje was en je dan in de bijstand terecht komt is het nog anders. Maar bewust op de 16 de een kind nemen is imo onverantwoordelijk en je kan gaan leven van de uitkeringen die wel door de werkende mensen opgehoest worden. Met 16 ben je zelf nog een kind en niet geheel in staat om je kind goed op te voeden en dat is niet alleen je netjes gedragen maar ook een stukje algemene en sociale/maatschappelijke ontwikkeling.

Ik heb het geluk dat mijn vriend een goed lopend bedrijf heeft en dat het kind financieel niks tekort hoeft te komen en dat ik dus niet van een uitkering hoef te komen. Ik heb zelf redelijke opleidingen afgerond etc., maar ik ben ook geen 16 meer.
Tienermoeders zijn niet per definitie slechte moeders maar kunnen hun kinderen misschien minder meegeven als wat oudere moeders, maar het belangrijkste wat een kind nodig heeft is liefde en daar kan toch geen geld of opleiding tegenop.

NikkiNik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 13:45

Hahaha, en ik las net ergens iemand hier dat 'ie een oude moeder van 34 had!!! Goh, wat ontzettend oud, joh Knipoog
Mijn eigen moeder was 20 toen ze mij kreeg en ik kan je verzekeren dat zij mentaal al behoorlijk oud was, hoor. Plezier maken kon ze niet en zich in haar kinderen inleven al helemaal niet. Ik ben inmiddels bijna 36 en mijn dochter groeit heel anders op en is een supervrolijk, sociaal kind. Leeftijd hoeft dus niets te zeggen. Ik was op mijn 20e al enorm volwassen en heb toch pas veel later mijn eerste kind gekregen, omdat ik een opleiding had gedaan, eerst wilde werken, nog meer ervaringen op wilde doen zonder kinderen om voor te zorgen, de juiste man wilde ontmoeten waarmee ik kinderen wilde (wat ben ik blij dat ik niet bij die ene waar ik toen destijds wat mee had ben gebleven) en omdat ik geen financiele zorgen meer wilde hebben. Even voor de duidelijkheid; ik ben gestopt met werken om er voor mijn dochter te zijn, dus ik ben ook geen carrierevrouw meer. En dan heb ik nog het geluk er erg jong uit te zien, dus goh, hier word ik voor oud uitgemaakt, erg grappig!!!

Iedereen moet het zelf weten op welke leeftijd hij/zij er klaar voor is. Voor een kind heb je heel veel liefde, gezond verstand, empathie, levenservaring, veel tijd en een zeer liefdevol, stabiel thuis nodig. Helaas zie ik om me heen hele andere gevallen en dat is heel triest voor die kinderen, die daar niet om gevraagd hebben. En dan heb ik het over ouders in diverse leeftijdsgroepen, hoor, niet per se over jonge ouders, ook oudere ouders. Mensen denken gewoon niet goed na wat het hebben van kinderen daadwerkelijk inhoudt, hoe het je leven verandert. Wat je zelf moet inleveren om er voor je kind(eren) te zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 13:49

@ suzanne: dat is mijn punt idd ook, als je bewust kiest voor een kind op je 15/16 dan ben je wel onverantwoord bezig. Ik vind je ook niet verantwoordelijk een kind op kunt voeden als je al niet eens verantwoord kunt omgaan met voorbehoudsmiddelen (en dan bedoel ik dus niet door de pil heen zwanger, maar gewoon dom vergeten de pil te slikken of gewoon helemaal niets gebruiken)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 13:51

NikkiNik schreef:
Voor een kind heb je heel veel liefde, gezond verstand, empathie, levenservaring, veel tijd en een zeer liefdevol, stabiel thuis nodig. Helaas zie ik om me heen hele andere gevallen en dat is heel triest voor die kinderen, die daar niet om gevraagd hebben. En dan heb ik het over ouders in diverse leeftijdsgroepen, hoor, niet per se over jonge ouders, ook oudere ouders. Mensen denken gewoon niet goed na wat het hebben van kinderen daadwerkelijk inhoudt, hoe het je leven verandert. Wat je zelf moet inleveren om er voor je kind(eren) te zijn.

Mee eens.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 13:53

Mijn schoonzus doet een poging om zwanger te raken omdat a. mijn broer dat wil maar vooral b. omdat ze dan een excuus heeft om niet te werken. Gelukkig is ze tot nu toe nog onvruchtbaar... (of komt dat door al dat geblow...)

claudiatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 13:55

Hoi

Ik was 21 toen ik zwanger was van mijn zoontje en 22 toen hij geboren werd hij is nu 2,5 jaar. Ben nu 24 en net zwanger van de 2de waar ik heel blij mee ben en net als de eerst is ook dit kindje gepland en zelf natuurlijk heel erg gewenst. Ik heb zelf vindt ik hele oude ouders en dat wilden ik niet vandaar dat ik ook al zo jong kinderen wilden. Op de peuterspeelzaal kijken sommige ouders van andere kinderen mij ook raar aan maar ik ben het gewend en kijk er al niet meer zo raar van op.

Groetjes Claudia

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 13:56

Welshcobfan schreef:
Mijn schoonzus doet een poging om zwanger te raken omdat a. mijn broer dat wil maar vooral b. omdat ze dan een excuus heeft om niet te werken. Gelukkig is ze tot nu toe nog onvruchtbaar... (of komt dat door al dat geblow...)

Hmmm das wel zielig...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 13:57

en dat is 33.... dus er zijn ook zeker hele onverantwoordelijke volwassenen.

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 15:17

Ik ben afgelopen jaar ook zwanger geraakt.
(door omstandigheden is het toen misgelopen.)
Het was niet gepland, maar het kindje had niks tekort gekomen.
Alles was eigenlijk al geregeld. En zonder hulp van ouders of iets dergelijks.
Gewoon door mijn vriend en mijzelf.
Nu ga ik toch weer verder met mijn opleiding en kijken we over een aantal jaar wel weer verder.
Wordt trouwens over 2 weken 18.

sharicam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 15:30

hallo iedereen,
ik ben zelf ook een jonge moeder, ik ben bevallen toen ik 19 was. Tot de dag van heb ik er geen spijt van.

groetjes

Knipoog Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 17:36

Welshcobfan schreef:
@ suzanne: dat is mijn punt idd ook, als je bewust kiest voor een kind op je 15/16 dan ben je wel onverantwoord bezig.

Als ik heel eerlijk ben dan ligt die leeftijdsgrens voor mij echt wel ietsje hoger dan bij 15/16. Tot je 16de heb je nog gewoon leerplicht [ikzelf zat tot mijn 23ste in de schoolbanken]. Ik blijf er bij dat ik vind dat je je eerste zelfstandig staande moet kunnen houden in deze huidige maatschappij voordat je een kind op de wereld zou moeten zetten. En dan bedoel ik echt zelfstandig. Dus niet refereren aan bijv. het eigen huis of goede salaris dat je vriend toevallig heeft of de hulp die je oduers je geven. Dat is niet je eigen verdienste en dat is ook precies de reden dat er zo veel vrouwen na een echtscheiding in de bijstand belanden: ze hebben zich nooit voorbereid op een zelfstandig leven.

Daarbij is het ontwikkelen van een stukje eigen indentitiet en eigenwaarde voor vrouwen en moeders heel belangrijk. Wanneer je zo vanuit de schoolbanken komt, nog amper hebt meegedraaid in het maatschappelijk leven en direct moeder wordt, kun je je eigen indentiteit enkel ontlenen aan het moederschap. Een vrouw met kinderen is imo veel meer dan moeder alleen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 17:40

Kilian schreef:
Ik ben afgelopen jaar ook zwanger geraakt.
(door omstandigheden is het toen misgelopen.)
Het was niet gepland, maar het kindje had niks tekort gekomen.

Dat is onmogelijk om dat nu al te stellen. Over 20 jaar zal pas blijken of jij je kind emotioneel en materieel voldoende hebt kunnen bieden om het op te voeden tot een gelukkige volwassene die een toegevoegde waarde levert aan onze maatschappij.........

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 18:25

Ook heel veel oudere moeders zijn afhankelijk van het inkomen van hun man. Het wil toch niet zeggen dat als je ouder aan kinderen begint dat je dan automatisch een hogere opleiding hebt.
Ik kwam zelf met 19 van school af, had de 4 jarige mbo opleiding succesvol afgesloten. Ik kon gelijk aan het werk, dus voordat ik met 24 jaar moeder werd, had ik al 5 jaar gewerkt en ook momenteel werk ik nog steeds, natuurlijk niet fulltime zoals eerst, maar wel parttime.
Nou ja, en tegenwoordig ben je, zowel de vader als de moeder, financieel afhankelijk van elkaar. We zouden ons huis niet kunnen betalen als er geen twee inkomens waren. En ik denk dat dit bij veel koppels het geval zal zijn.

en opvoeden blijft moeilijk, zowel oudere als jonge ouders maken fouten, maar als je kiest voor kinderen, voedt je de kinderen met de beste bedoelingen op, zodat het zelfstandige volwassenen worden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 18:29

Mijn moeder werkte fulltime voordat ze mij kreeg, op haar 41 heeft ze ff pauze genomen voor een jaar en toen is ze weer fulltime gaan werken. Nu is ze 63 en werkt ze nog veel. Pa is nu zelfs financieel afhankelijk van haar. Mijn moeder is altijd al financieel onafhankelijk geweest. Op haar naam staat ons huis Lachen

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 19:07

Joyckuh schreef:
Jippie schreef:

Ooit wel eens bij stil gestaan dat de meeste niet vrijwillig in de bijstand zitten? Door verschillende redenen? Gewoon geen werk krijgen omdat ze een kind hebben, omdat ze nog naar school gaan, omdat ze geen werk mogen zoeken door verschillende redenen? Vast niet he?

Beloved: Ik zeg dat de meeste kinderen keurig zijn opgevoed, er zitten enkele uitzonderingen tussen. Ik kan het weten, ik zie die kinderen ook wel eens, ik moet soms op ze letten. Maar net zoals er uitzonderingen zijn bij moeders die in de 30 zijn en dan hun eerste kind krijgen. Die kunnen ook niet altijd goed opvoeden, maar hoor je hier iemand over klagen? Nee. En waarom niet? Omdat ze oud en volwassen zijn, ze hebben een goede baan, huisje boompje beestje, who cares als dat kind dan geen goede opvoeding krijgt?

Nou daar geef ik echt wel om! Er zijn genoeg 30ers die mentaal niet volwassen genoeg zijn om een kind goed op te voeden. Daarom vind ik het ook zo belachelijk dat je op de 'normale' manier altijd kinderen mag nemen, maar als je dus zelf geen kinderen kunt krijgen en je kiest ervoor om te adopteren..dat je dan jáááren kan wachten en dan is het zelfs nog maar de vraag of je wel in aanmerking komt, aangezien je geen psychische klachten mag hebben gehad enz. Mensen moeten het opvoeden van kinderen niet zo licht nemen.

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 19:20

Ik zou er zelf niet bewust voor kiezen om een hele jonge moeder te worden, maar mocht er een ongelukje gebeuren dan is het ook welkom. Abortus is niet te bespreken.

En tienermoeders kunnen het echt wel redden als ze er volledig voor gaan. Ze zullen een hoop aan de kant moeten zetten om alles voor elkaar te krijgen. Maarja een kindje is ook een dierbaar bezit het is maar net waar jij je eisen stelt. Elke weekend stappen, feesten en beesten en onbeperkt op vakanties is dan over. Maar of je dat nou erg moet vinden? Ik zou daar geen moeite mee hebben.

Een ex-collega van mij was ook zwanger toen ze 16 was, inmiddels is ze 23 en heeft een prachtige meid van 6 jaar rond lopen. Haar moeder heeft haar helemaal geholpen zodat ze haar studies af kon maken en erbij kon blijven werken. Top is dat en die meid is niks te kort gekomen hoor, eerder het tegenovergestelde; ze kreeg alles wat ze wilde hebben.

jodoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 20:18

Shanna schreef:
jodoka schreef:
Ik ben 16 en zwanger,Oke dit was door de pil heen en niet bedoelt!Maar ik heb er wel voor gekozen dat het mag komen.

wat ik me afvraag he, hoe vertellen tieners aan hun ouders dat ze zwanger zijn?
die van mij gaan echt flippen als ze dat horen! Tong uitsteken Clown

Eerlijk zeggen shanna,je ontkomt er toch niet aan..

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 22:09

Billy: Ik ben het met je eens, veel van deze moeders schamen zich ook dat ze in bijstand zitten, ze doen er alles aan om er uit te komen, maar veelal is dat niet mogelijk... en dank je wel Haha!

Ddees: dat is inderdaad heel mooi gezegd!

Naomi1985: inderdaad, dat is dus hier ook het geval, de moeders willen wel werken, maar zien de mogelijkheden niet. Als eenmaal duidelijk is dat de opvang geen probleem is, dan is het zoeken van werk weer een probleem, en eerlijk waar, deze meiden soliciteren overal op! En telkens krijgen ze te horen dat het functie al bezet is en een week later hangt er weer een advertentie dat ze nog personeel zoeken...

Welshcobfan: daar ben ik dus ook op tegen, jou kind, jou verantwoordelijkheid. Mijn moeder wil wel eens oppassen als ik op stap wil gaan, maar meestal heb ik dan geen zin. Als ik wel ga vind ik wel dat ik NIET kan uitslapen de volgende ochtend, dus gewoon weer vroeg opstaan.. Mijn zoontje slaapt wel eens een weekend bij zijn vader, dan ga ik veel liever op stap

Jippie: Toch heb ik zelf het idee dat ik nu ook een eigen identiteit kan ontwikkelen. En wat Ddees zegt klopt zeker.

Beloved: Ja, het is belachelijk dat adoptie zo lang duurt...