Is er ook zo'n soort topic om taalgebruik te bespreken?
Zag er net nog een waarvan ik kippenvel kreeg...
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Marly_ schreef:Brr het is vakantie mensen, nu niet te moeilijk gaan denken met deze hitte.
delerium schreef:Vroegâhwas er de penny-patrouille.
Is er ook zo'n soort topic om taalgebruik te bespreken?
Zag er net nog een waarvan ik kippenvel kreeg...
MoonChloe schreef:BedoelD is ook fout, het moet bedoelt zijn.
ikke24 schreef:Hahaha je bedoelt: In DIE zin, moet het bedoelt zijn???????
MoonChloe schreef:Die en dat.
Dat heb ik dus altijd fout omdat ik bij de meeste woorden de lidwoord niet weet. (ik gok altijd op DE. Ik weet wel dat verkleinwoordjes altijd HET zijn. En het is ook HET paard)
switchx schreef:Heel veel mensen zeggen als ze hebben gestofzuigt, ik heb even gezogen of ik heb stofgezogen. Mijn NL lerares zei dan altijd dan heb je dus op je knieén gezeten om het stof op te zuigen....
Sorane schreef:NuAw Ja SeG wAaR sLaAd DiT nAuW wEeR oP aLsOf Je NiEj BeGrEiP wAaR iK uT oVeR hEp As Ik IeTs NeErZeT
![]()
Enniewee, ik begrijp wel wat de TS wil bereiken met dit topic. Ik ben alleen bang dat het weinig zin heeft want de mensen die zich door dit topic aangesproken moeten voelen hebben een plaat voor hun knar. Of is die misschien gesmolten met deze temperaturen?![]()
Sorane schreef:NuAw Ja SeG wAaR sLaAd DiT nAuW wEeR oP aLsOf Je NiEj BeGrEiP wAaR iK uT oVeR hEp As Ik IeTs NeErZeT
![]()
Enniewee, ik begrijp wel wat de TS wil bereiken met dit topic. Ik ben alleen bang dat het weinig zin heeft want de mensen die zich door dit topic aangesproken moeten voelen hebben een plaat voor hun knar. Of is die misschien gesmolten met deze temperaturen?![]()
Jaduuh schreef:Dit is handig.Ik probeer altijd wel goed te typen, maar vergeet bijna altijd de t achter de hij/zij-vorm. Beetje jammer.
Kan me verder inderdaad dóód ergeren aan sommige berichtjes hoe daarin getypt is. Vooral de msn-taal, maar volgens mij irriteer (bijna) iedereen zich daar aan.
Hoe zit het dan met zo'n en zoon of zoéén. Want zo'n rekendt (met dt?) Word fout.
Nu snap ik het niet meer, ik kopier dit in Word en het moet zijn rekent, maar rekenen. Min -en eindigt op een n. 't Kofschip. Geen n. Dus d toch?
Ylana schreef:Ik kan het me enigzins wel voorstellen...
Laui! schreef:Even serieus: is het niet een idee om mensen per PB in te lichten over hun fouten. Gewoon vriendelijk?
Ik weet wel dat de pennymeisjes die het allerergst zijn dan helemaal uit hun slof springen, maar ik zie hier ook wat fouten voorbij komen. Het is niet erg ofzo, maar het is toch fijn als iemand je verbetert? En dan is het helemaal fijn dat je niet publiekelijk aan de schandpaal wordt genageld, maar gewoon een pb krijgt van iemand die het wél ziet/weet, terwijl jij het dus kennelijk hebt gemist.
Ik heb zelf ook echt een handje van 'ik wordt', kan er echt helemaal niks aan doen, maar dat typ ik vrijwel altijd. Als ik het lees krijg ik echt de rillingen en vlieg ik als een razende naar de editknop, maar dan nog, het gebeurt me dagelijksEn het allerergste zijn mijn college-aantekeningen. Echt, om me te schamen, maar dan zit ik zo te kalken en op het verhaal te letten dat ik serieus van voor niet meer weet dat ik van achter Nederlands moet kunnen
Daar zitten me toch een fouten in, die zou ik gewoon normaal echt niet maken.
En myn enzo, ieuw! Bah, daar kan ik dus ook niet tegen. De y spreek je meestal uit als 'ie' dus voordat ik daar 'ij' van maak... mijn arme hersencelletjes kunnen het niet aan
Sowieso is trouwens een woord wat oorspronkelijk uit het Duits komt, net als überhaupt (jaja, mét trema). De laatste kunnen de meeste mensen nog wel schrijven, maar sowieso gaat echt heel vaak mis. Gebeurt overigens met wel meer leenwoorden of woorden met een buitenlandse oorsprong (arme arme allochtoontjes zijn het eigenlijk ook, niemand weet hoe je ze schrijft). Bij zeldzaam gebruikte woorden kan ik het me nog voorstellen, maar bij woorden die je toch dagelijks gebruikt (en dus hoort, leest en zelf zegt en tiept) zou je toch de moeite kunnen nemen om die goed te leren.
Oh en hoe je 'sowieso' sowieso goed onthoud: Showieshow van Tieneke Schouten (toch?)!