voor eens en altijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

delerium

Re: voor eens en altijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 00:27

Vroegâh Knipoog was er de penny-patrouille.
Is er ook zo'n soort topic om taalgebruik te bespreken?
Zag er net nog een waarvan ik kippenvel kreeg...

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 07:13

Ach ik kom er wel eens tegen waar je helemaal niets van kan begrijpen. Dan na 3 of 4 keer overlezen snap je het pas.

heb pasgeleden zelfs een hele vertaling zitten schrijven omdat er meer mensen in het topic klaagden over het feit dat er niet werd begrepen waar de desbetreffende TS het over had. Vork

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 08:29

Brr het is vakantie mensen, nu niet te moeilijk gaan denken met deze hitte. Haha!

Het is vaak ook zo erg met de nieuwe bokkertjes, die typen hopla in MSN-taal..

Op MSN zie je het ook zo erg, van die rare spelfouten. Verward

Bijvoorbeeld;
- iiCk bn weCh
- hauvanyau
- de y i.p.v. de j
- mét állémáál ván díé stréépjés óp élké klínkér

Heb het over dat laatste eens met mijn nichtje gehad, ik vroeg waarom ze zó týpté, dat was mooi was haar antwoord..

Al moet ik wel zeggen dat ik nog geen jaar geleden ook niet ABN typte op MSN.
Nu in de HK typ ik soms ook wel eens de n weg, of je gaat Brabants typen (ABN = Algemeen Brabants Nederlands haha). Haha!

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:40

Marly_ schreef:
Brr het is vakantie mensen, nu niet te moeilijk gaan denken met deze hitte. Haha!

Eh, vakantie? Wat is dat?
Ik moet gewoon werken met deze hitte hoor...
Huilen

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:46

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:49

hilarisch dat topic Haha! eerste waar ik naar kijk

ikke24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 11:07

MoonChloe schreef:
BedoelD is ook fout, het moet bedoelt zijn. Tong uitsteken

Behalve als je iets "hebt bedoeld" (dus voltooid deelwoord), dan is het met een D. Slim
[/quote]
In dat zin moet het 'bedoelT' zijn. Dat bedoel ik Haha!
[/quote]

Hahaha je bedoelt: In DIE zin, moet het bedoelt zijn???????

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 14:52

ikke24 schreef:
Hahaha je bedoelt: In DIE zin, moet het bedoelt zijn???????

En bedankt Knipoog

Ik heb al uitgelegd waarom ik dat altijd fout heb Knipoog

Pagina 4:
MoonChloe schreef:
Die en dat.
Dat heb ik dus altijd fout omdat ik bij de meeste woorden de lidwoord niet weet. (ik gok altijd op DE. Ik weet wel dat verkleinwoordjes altijd HET zijn. En het is ook HET paard Haha! )

En ik weet niet wanneer je die/dat gebruikt omdat je met NGT dus geen lidwoorden gebruikt en dus ook niet specfiek de verschil tussen 'die' en 'dat.'

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:24

Heel veel mensen zeggen als ze hebben gestofzuigt, ik heb even gezogen of ik heb stofgezogen. Mijn NL lerares zei dan altijd dan heb je dus op je knieén gezeten om het stof op te zuigen....

maar dit is best wel een leuk topic alleen van het fokschaap had ik nog nooit gehoord wel van het 't kofschip

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:38

switchx schreef:
Heel veel mensen zeggen als ze hebben gestofzuigt, ik heb even gezogen of ik heb stofgezogen. Mijn NL lerares zei dan altijd dan heb je dus op je knieén gezeten om het stof op te zuigen....

*beelddenker-alert*

Nagelbijten / Gniffelen

Alleen is het wel 'gestofzuigd'. Want de g zit niet in 't kofschip. Knipoog

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:00

Wij roepen altijd die man is zo een droogkl**t,
Die komt kl**r in poedervorm.

Dan heb je dus echt stof gezogen.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:05

NuAw Ja SeG wAaR sLaAd DiT nAuW wEeR oP aLsOf Je NiEj BeGrEiP wAaR iK uT oVeR hEp As Ik IeTs NeErZeT
Schijnheilig

Enniewee, ik begrijp wel wat de TS wil bereiken met dit topic. Ik ben alleen bang dat het weinig zin heeft want de mensen die zich door dit topic aangesproken moeten voelen hebben een plaat voor hun knar. Of is die misschien gesmolten met deze temperaturen? Haha! Bloos

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 17:02

Sorane schreef:
NuAw Ja SeG wAaR sLaAd DiT nAuW wEeR oP aLsOf Je NiEj BeGrEiP wAaR iK uT oVeR hEp As Ik IeTs NeErZeT
Schijnheilig

Enniewee, ik begrijp wel wat de TS wil bereiken met dit topic. Ik ben alleen bang dat het weinig zin heeft want de mensen die zich door dit topic aangesproken moeten voelen hebben een plaat voor hun knar. Of is die misschien gesmolten met deze temperaturen? Haha! Bloos

Haha!

Laten we het hopen... Clown

Maar jeetje, hebben mensen nog steeds het taalbloopertopic niet gevonden? Kom op, het meest hilarische topic op Bokt! Haha!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 01:22

Ik kende inderdaad het taalbloopertopic niet, maar ik vrees dat het nu moeilijk zal worden daar weg te blijven...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 09:19

Mag ik nog een ding toevoegen?

Het gebruiken van de Y ipv. de IJ
myn ,fyn, zyn....

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 09:31

Niemand die het beter weet als mij!
Nagelbijten / Gniffelen

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 09:32

Sorane schreef:
Schijnheilig

Als dat toch eens zou kunnen Haha!

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 10:03

Jaduuh schreef:
Dit is handig. Tong uitsteken Ik probeer altijd wel goed te typen, maar vergeet bijna altijd de t achter de hij/zij-vorm. Beetje jammer.
Kan me verder inderdaad dóód ergeren aan sommige berichtjes hoe daarin getypt is. Vooral de msn-taal, maar volgens mij irriteer (bijna) iedereen zich daar aan.

Hoe zit het dan met zo'n en zoon of zoéén. Want zo'n rekendt (met dt?) Word fout.

Nu snap ik het niet meer, ik kopier dit in Word en het moet zijn rekent, maar rekenen. Min -en eindigt op een n. 't Kofschip. Geen n. Dus d toch?

Ik weet niet of iemand al had geantwoord: maar 't Kofschip is alleen voor verleden tijd en ik had zelfs geleerd alleen voor voltooid verleden tijd.
Het vervoegen van werkwoorden in de TT blijft gewoon gelijk. Ik = stam, jij/hij/zij/het is stam +t, dus het is ik reken en 3e persoon ev is rekent, dus zonder d Knipoog

*gaat gauw verder lezen, interessant topic*

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 10:07

Haha geweldig, die topics! *LOL*

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 10:31

Even serieus: is het niet een idee om mensen per PB in te lichten over hun fouten. Gewoon vriendelijk?
Ik weet wel dat de pennymeisjes die het allerergst zijn dan helemaal uit hun slof springen, maar ik zie hier ook wat fouten voorbij komen. Het is niet erg ofzo, maar het is toch fijn als iemand je verbetert? En dan is het helemaal fijn dat je niet publiekelijk aan de schandpaal wordt genageld, maar gewoon een pb krijgt van iemand die het wél ziet/weet, terwijl jij het dus kennelijk hebt gemist.
Ik heb zelf ook echt een handje van 'ik wordt', kan er echt helemaal niks aan doen, maar dat typ ik vrijwel altijd. Als ik het lees krijg ik echt de rillingen en vlieg ik als een razende naar de editknop, maar dan nog, het gebeurt me dagelijks Nagelbijten / Gniffelen En het allerergste zijn mijn college-aantekeningen. Echt, om me te schamen, maar dan zit ik zo te kalken en op het verhaal te letten dat ik serieus van voor niet meer weet dat ik van achter Nederlands moet kunnen Scheve mond Daar zitten me toch een fouten in, die zou ik gewoon normaal echt niet maken.
En myn enzo, ieuw! Bah, daar kan ik dus ook niet tegen. De y spreek je meestal uit als 'ie' dus voordat ik daar 'ij' van maak... mijn arme hersencelletjes kunnen het niet aan Haha!

Sowieso is trouwens een woord wat oorspronkelijk uit het Duits komt, net als überhaupt (jaja, mét trema). De laatste kunnen de meeste mensen nog wel schrijven, maar sowieso gaat echt heel vaak mis. Gebeurt overigens met wel meer leenwoorden of woorden met een buitenlandse oorsprong (arme arme allochtoontjes zijn het eigenlijk ook, niemand weet hoe je ze schrijft). Bij zeldzaam gebruikte woorden kan ik het me nog voorstellen, maar bij woorden die je toch dagelijks gebruikt (en dus hoort, leest en zelf zegt en tiept) zou je toch de moeite kunnen nemen om die goed te leren.
Oh en hoe je 'sowieso' sowieso goed onthoud: Showieshow van Tieneke Schouten (toch?)!

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 10:37

Ylana schreef:
Ik kan het me enigzins wel voorstellen... Haha!

enigszins Haha!

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 10:56

Laui! schreef:
Even serieus: is het niet een idee om mensen per PB in te lichten over hun fouten. Gewoon vriendelijk?
Ik weet wel dat de pennymeisjes die het allerergst zijn dan helemaal uit hun slof springen, maar ik zie hier ook wat fouten voorbij komen. Het is niet erg ofzo, maar het is toch fijn als iemand je verbetert? En dan is het helemaal fijn dat je niet publiekelijk aan de schandpaal wordt genageld, maar gewoon een pb krijgt van iemand die het wél ziet/weet, terwijl jij het dus kennelijk hebt gemist.
Ik heb zelf ook echt een handje van 'ik wordt', kan er echt helemaal niks aan doen, maar dat typ ik vrijwel altijd. Als ik het lees krijg ik echt de rillingen en vlieg ik als een razende naar de editknop, maar dan nog, het gebeurt me dagelijks Nagelbijten / Gniffelen En het allerergste zijn mijn college-aantekeningen. Echt, om me te schamen, maar dan zit ik zo te kalken en op het verhaal te letten dat ik serieus van voor niet meer weet dat ik van achter Nederlands moet kunnen Scheve mond Daar zitten me toch een fouten in, die zou ik gewoon normaal echt niet maken.
En myn enzo, ieuw! Bah, daar kan ik dus ook niet tegen. De y spreek je meestal uit als 'ie' dus voordat ik daar 'ij' van maak... mijn arme hersencelletjes kunnen het niet aan Haha!

Sowieso is trouwens een woord wat oorspronkelijk uit het Duits komt, net als überhaupt (jaja, mét trema). De laatste kunnen de meeste mensen nog wel schrijven, maar sowieso gaat echt heel vaak mis. Gebeurt overigens met wel meer leenwoorden of woorden met een buitenlandse oorsprong (arme arme allochtoontjes zijn het eigenlijk ook, niemand weet hoe je ze schrijft). Bij zeldzaam gebruikte woorden kan ik het me nog voorstellen, maar bij woorden die je toch dagelijks gebruikt (en dus hoort, leest en zelf zegt en tiept) zou je toch de moeite kunnen nemen om die goed te leren.
Oh en hoe je 'sowieso' sowieso goed onthoud: Showieshow van Tieneke Schouten (toch?)!

Andersom is het net zo vervelend. Haha! Het is wel typt. Knipoog

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 10:57

@Laui!, goed idee, dat via pb inlichten maarrrrrrrr, ik heb ooit een bokker gepbt om te vragen of ze alsjeblieft niet meer Y ipv IJ wou typen want het leest ontzettend irritant en wat is de nut daarvan?

Ik kreeg een PB terug met alleen maar gescheld en dat het mijn probleem toch niet was. Nou is het wel mijn probleem want ik moet het lezen en bovendien is het niet toegestaan op bokt. AARRGGG!

Over foutjes gesproken. Tiept is fout, typt is goed Tong uitsteken

En ik vind het prettig als mensen mij op lidwoorden-foutjes wijzen. Want daar leer ik zelf ook iets van Knipoog

(Gisteren is er mij geleerd dat het 'HET boek' is Haha! )

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 11:11

MoonChloe: van de meeste worden die eindigen op -ing, zoals regering of vereniging, kun je zeggen dat ze vrouwelijk zijn. Er wordt natuurlijk niet zoveel gedaan met naamvallen in het Nederlands, maar het zijn wel altijd 'de' woorden. Misschien een handig ezelsbruggetje.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 11:16

Dat is handig ja!!!
Dat zal ik onthouden!