Ik ben bang dat mijn kat de vogelgriep krijgt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Re: Ik ben bang dat mijn kat de vogelgriep krijgt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 22:59

Sorry voor het lange verhaal, maar wel heel veel informatie op een rijtje:

11.3 HET PAARD
11.3.1 Inleiding
Bij het paard is influenza een normaal voorkomende ziekte en deze vorm van influenza
wordt veroorzaakt door typische paardeninfluenza-stammen. Paarden w orden ook in
het algemeen gevaccineerd tegen dit paardeninfluenza. Het is niet w aarschijnlijk dat
het paard gevoelig is voor de aviaire influenzastammen die HPAI bij pluimvee
veroorzaken, echter het is ook niet uitgesloten. Voor de paardenhouder die paarden op
een bedrijf houdt w aar besmet pluimvee aanw ezig is of was worden daarom w el extra
adviezen gegeven over een mogelijke gevoeligheid van het paard voor het heersende
HPAI virus.
Daarnaast w orden ook maatregelen getroffen voor de paarden die gehouden w orden
op dezelfde locatie als w aar niet-besmet pluimvee gehouden w ordt. Deze maatregelen
hebben als belangrijkste doel de indirecte verspreiding van het HPAI virus via de vacht,
manen en hoeven en via vervoermiddelen te voorkomen.
De maatregelen w orden in een tabel (11.2.1.2) w eergegeven voor bedrijven met en
zonder pluimvee in de verschillende gebieden. De maatregelen w orden daarna verder
toegelicht (11.2.1.3).
De maatregelen zoals beschreven worden in principe in het begin van de uitbraak
genomen. Voor de standstill blijven de maatregelen 72 uur van kracht.
Afhankelijk van de situatie kan de afbouwfase intreden en de maatregelen minder
streng w orden (zie ook hoofdstuk 10).

Extra adviezen aan paardenhouders op besmette en verdachte bedrijven
Omdat het niet helemaal uit te sluiten is dat paarden gevoelig zijn voor het dan
heersende aviaire influenzavirus, w ordt aan de houders die paarden op dezelfde
locatie als het besmette of verdachte pluimvee houden, het volgende advies gegeven:
Blijf alert op griepverschijnselen en oogontsteking (conjunctivitis) bij deze paarden.
De klinische verschijnselen van influenza/griep bij het paard zijn:
• Koorts
• Droge hoest
• Neusuitvloeiing
• Lusteloos, sloom en w einig eetlust
• Ooguitvloeiing / oogontsteking
• Verdikte lymfeknopen in de keel
• Spierpijn, spierstijfheid
Afhankelijk van de heersende virusvariant, de omvang van de uitbraak bij het pluimvee
en de mate van klinische verschijnselen bij paarden kunnen extra maatregelen
genomen w orden, zoals het laten testen van deze paarden op HPAI.
De paarden zullen niet geruimd worden!

11.6 DE KAT
Huisdieren als katten mogen op bedrijven met pluimvee niet vrij van het gedeelte
zonder pluimvee naar het gedeelte met pluimvee komen. Aanlijnen, opsluiten of goed
afgesloten stallen kunnen instrumenten zijn om dit te bereiken.
Aan de Erasmus Universiteit van Rotterdam is onderzoek gedaan naar de mogelijkheid
om katten te besmetten met HPAI, de H5N1 variant uit Azië. Uit dit onderzoek bleek dat
katten besmet kunnen w orden door ze het virus via besmette kip te laten eten. De
infectie w as dodelijk voor de katten en ze verspreiden het virus ook onderling.
Of de kat gevoelig is voor alle aviaire influenzastammen die HPAI bij pluimvee
veroorzaken is niet bekend, maar voor de zekerheid is het goed uit te gaan van die
mogelijkheid.
De kat kan natuurlijk ook altijd een rol spelen in de indirecte verspreiding van het virus
via de poten en de vacht.
Advies
Laat de kat niet in contact komen met (besmet) pluimvee, dus niet in de stallen en/of
verblijven toelaten en geen rauw (besmet) pluimveevlees voeren. Houdt de katten
binnen het w oongedeelte van het bedr ijf.
Blijf alert op griepverschijnselen (lusteloos, sloom, koorts, zichtbaar 3e ooglid, moeilijke
ademhaling), ooguitvloeiing en oogontsteking (conjunctivitis).

11.7 DE HOND
Huisdieren als honden mogen op bedrijven met pluimvee niet vrij van het gedeelte
zonder pluimvee naar het gedeelte met pluimvee komen. Aanlijnen, opsluiten of goed
afgesloten stallen kunnen instrumenten zijn om dit te bereiken.
Er is (nog) niet aangetoond dat honden gevoelig zijn voor het aviaire influenzavirus en
dat ze ziek kunnen w orden. De hond kan een rol spelen in de indirecte verspreiding
van het virus door middel van hun vacht en poten.
Advies
Geef honden geen toegang tot de stallen en/of verblijven w aar pluimvee gehouden
wordt, houdt ze binnen het w oongedeelte van het bedr ijf. Geef ze geen rauw (besmet)
pluimvee te eten.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 14:31

Je hebt er niet bij staan zoals bij paarden " HONDEN ZULLEN NIET GERUIMD WORDEN". Wat moet ik daarvan denken?

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 14:32

Er is nu ook een ophokplicht voor katten toch?

*wat zal honden uitlaten rustig worden haha *

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 14:56

Nee er is geen ophokplicht voor katten, alleen voor pluimvee.

Dat er niet bijstaat dat honden niet geruimd zullen worden is niet iets wat ik heb verzonnen, dit is het draaiboek van het Ministerie van Landbouw en Visserij.
Er is nog niet aangetoond dat honden gevoelig zijn voor het aviaire influenzavirus en dat ze ziek kunnen worden. Ze kunnen het eventueel wel verspreiden. Voor honden verwacht ik dus alleen dat ze aangelijnd moeten blijven als er hier vogelgriep uitbreekt.

Robin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:17

Ik heb mijn kat vandaag gwoon binnegelaten.. wil geen riisco lopen.. ze vond het trouwens helemaal niet erg..

Annet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:23

Mijn katten lopen nu gewoon nog buiten, en jagen niet veel op vogels.
Als de vogelgriep dichterbij komt, houden we ze binnen.
Best wel zielig, eén van onze katten wordt helemaal hysterisch als ze altijd binnen moet blijven. Gaat ze aan de bank krabben, zenuwachtig heen en weer rennen, enz.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:35

Ook vogelgriep bij Oostenrijkse katten

Uitgegeven: 6 maart 2006 14:35
Laatst gewijzigd: 6 maart 2006 15:10

WENEN - Bij katten in de Zuid-Oostenrijkse provincie Stiermarken is het ook voor mensen dodelijke virus H5N1 aangetroffen. Het virus dat vogelgriep veroorzaakt is aangetroffen bij verscheidene beestjes, aldus een woordvoerster van het ministerie van Landbouw en Volksgezondheid van de provincie. Nadere details worden later op maandag bekendgemaakt.

We hebben "twee of drie" positieve resultaten op tests bij katten gevonden. De katten leven nog, aldus het ministerie volgens het Oostenrijkse persbureau APA. Het departement gaat er vanuit dat de dieren in aanraking zijn gekomen met besmette vogels.

Mensen zouden vooralsnog veilig zijn, zegt de voorzitter van de Oostenrijkse Federale Veterinaire Kamer. "Het overbrengen van het virus van kat op mens heeft nog nergens plaatsgehad."

Mensen

Mensen zouden vooralsnog veilig zijn, zegt de voorzitter van de Oostenrijkse Federale Veterinaire Kamer. "Het overbrengen van het virus van kat op mens heeft nog nergens plaatsgehad."

De besmette katten leven in een dierenasiel in Graz. Daar werd eind februari H5N1 vastgesteld bij een aantal kippen. De dieren zijn waarschijnlijk besmet door een aantal geïnfecteerde wilde zwanen die naar het asiel waren gebracht en in dezelfde kooi als de kippen zaten. Alle dieren in de kooi zijn afgemaakt.

Afschieten

Het Nedersaksische verbond van pluimveehouders in Duitsland is bang dat katten het H5N1-virus verder verspreiden. Om die reden bepleit de bond dat jagers moeten worden ingezet om loslopende wilde katten af te schieten.

"Het valt niet te verantwoorden dat katten tot op dit moment zich vrijelijk in de natuur kunnen bewegen", aldus de voorzitter van het verbond. Afgelopen week troffen onderzoekers op het Duitse eiland Rügen voor het eerst bij een kat het virus aan dat vogelgriep veroorzaakt. Maandag vonden de autoriteiten in het Oostenrijkse Stiermarken ook H5N1 bij katten.

Bron: http://www.nu.nl/news/688305/21/Ook_vog ... atten.html

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:36

Katten opgehokt bij vogelgriep

Uitgegeven: 1 maart 2006 18:47
Laatst gewijzigd: 1 maart 2006 19:52

RIJSWIJK - Katten in heel Europa moeten binnen blijven in gebieden waar de vogelgriep is ontdekt. Het Europees comité van veterinair experts heeft woensdag besloten tot deze maatregel nadat de Duitse autoriteiten een dode kat met het H5N1-virus hadden gevonden. Om honden te beschermen tegen besmetting moeten zij in vogelgriepgebieden aangelijnd uitgelaten worden.

Naast de ophokplicht voor de honden en katten heeft het comité, het Scofcah genaamd, vastgelegd hoe vinders van zieke of dode honden en katten in deze gebieden met deze dieren moeten omgaan. Dode honden en katten die vermoedelijk in contact zijn geweest met besmette vogels, moeten in ieder geval onderzocht worden op de aanwezigheid van het vogelgriepvirus.

De Duitse regering besloot eerder op de dag al in de vijf regio's waar het agressieve H5N1-virus is gevonden, tot de plicht katten binnen te houden. Volgens woordvoerster N. van der Zee van het ministerie van Landbouw hadden de oosterburen daags eerder nog geïnformeerd naar het advies van de Rotterdamse viroloog A. Osterhaus hierover.

Nederland

Nederland staat achter de besluiten van de Europese experts voor de katten en honden. Zolang het virus hier niet is aangetroffen, mogen de ruim 3,3 miljoen katten en circa 1,76 miljoen honden in Nederland vrij naar buiten en loslopen.

Dat katten vatbaar zijn voor het H5N1-virus was al langer bekend. In Azië zijn huiskatten, tijgers en luipaarden besmet geraakt met het virus. Ook andere zoogdieren als varkens en paarden zijn gevoelig voor de kippenziekte.

De maatregelen die Europa neemt om verspreiding en gevolgen van het ook voor mensen gevaarlijke vogelgriepvirus te beteugelen, stapelen zich op. Dit heeft nog niet kunnen voorkomen dat steeds weer besmette vogels opduiken. Woensdag bevestigde Zwitserland zijn eerste H5N1-besmetting bij een dode eend, die vorige week in Genève gevonden werd.

Pluimveehouders

In Nederland houden steeds meer pluimveehouders zich aan de afschermplicht, die vorige week maandag inging. Bij de hercontrole van de ontduikers van de maatregel heeft de Algemene Inspectiedienst (AID) tot nu toe veertig (van de 250) notoire overtreders betrapt. De inspecteurs hebben deze hobbydierhouders een dwangsom van 100 euro opgelegd. Zijn de kippen over drie dagen niet volgens de regels beschermd, dan treedt de straf in werking, verklaarde zegsman R. Vincken van de AID.

Overheid en bedrijven treffen met de oprukkende vogelgriep steeds verdergaande voorbereidingen. Het uitzendbedrijf AB Nederland, dat in geval van een uitbraak in Nederland personeel voor het ruimen van besmet pluimvee levert, heeft inmiddels 150 medewerkers uit voorzorg ingeënt tegen de gewone griep.

Vaccin

Minister Hoogervorst (Volksgezondheid) maakte bekend dat het Nederlands Vaccin Instituut een contract heeft getekend met Solvay Pharmaceuticals B.V. voor de levering van een vogelgriepvaccin voor alle Nederlanders. Dat vaccin is nu nog niet beschikbaar. Naar verwachting heeft Solvay een half jaar nodig om het vaccin te ontwikkelen zodra bekend is hoe het virus eruitziet.

Bron: http://www.nu.nl/news.jsp?n=685619&c=20

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:37

In duitsland heeft ook een kat de vogelgriep

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:04

Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat de vogelgriep hier niet komt, maar ik blijf het hopen...

Onze kat is 16 jaar, en heeft nooit een kattenbak gehad. Ze heeft ook geen kattenluikje, maar geeft zelf aan als ze naar buiten wil (en dat is niet vaak, hooguit 5 minuutjes 's morgens, en eventueel nog 2 minuten 's avonds.

Ze is ook geen jager... Ze pakt geen vogels, muizen of wat dan ook, zelfs mijn hamsters heeft ze rustig naar zitten te kijken toen die 's nachts waren ontsnapt.

Maar in ieder geval... Dat zal dus wat worden als je haar nog eens op 16 jarige leeftijd een kattenbak aan moet leren. :/

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:13

Onze katten gaan nu een aantal dagen niet naar buiten. Maar onze jongste wordt helemaal gek. Ze miauwt de hele dag bij de deur dat ze naar buiten wil. En ze probeert bij iedereen die binnenkomt naar buiten te rennen. Het is eigenlijk wel zielig, maar we proberen het haar te leren dat ze nu niet naar buiten mag.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:19

ik wacht eerst af, ik denk niet dat die boeren hier in de buurt al hun stalkatten in huis nemen. onze kat raakt in paniek binnen en is ook al ouder en geen kattenbak gewend, mocht het echt in de buurt komen dan gaat onze kat aan een tuigje in de schuur.

schimanski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:33

Om het nog wat lastiger te maken:
Ik heb een raskat gekocht in Duitsland, om duidelijk te zijn: deze katten komen geen van allen buiten.
Het is mijn bedoeling om eind deze maand deze kat op te halen.
Wat voor maatregelen zijn er mogelijk voor wat betreft het importeren van dezen kat?? Hij moet toch de grens over....

ThePast03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 00:05

schimanski schreef:
Om het nog wat lastiger te maken:
Ik heb een raskat gekocht in Duitsland, om duidelijk te zijn: deze katten komen geen van allen buiten.
Het is mijn bedoeling om eind deze maand deze kat op te halen.
Wat voor maatregelen zijn er mogelijk voor wat betreft het importeren van dezen kat?? Hij moet toch de grens over....

Dat kun je het beste even bij het ministerie van Landbouw en Visserij vragen.
Vanuit Duitsland krijg je geen grenscontrole en je kan hem dus ook gewoon ophalen zonder verdere problemen en zonder officiele import.

Zolang er hier geen vogelgriep is uitgebroken zal het niet zo moeilijk zijn, zodra het hier wel uitbreekt worden de zaken anders en als er dan een ophokplicht en een vervoersverbod voor katten komt zou ik mezelf er zeker niet aan wagen.

De controle's worden dan een stuk strenger en dan loop je kans dat je kat in beslag genomen wordt.

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 00:13

x4you schreef:
Heey!

Stel je voor de vogelgriep komt in NL.
Hoe kan ik dan voorkomen dat onze kat het niet krijgt? Meneer vangt regelmatig vogeltjes, die dus de vogelgriep kunnen hebben.

Maar ik wil hem ook niet binnen houden, dat is niks voor een kat.

Als de kat vogelgriep heeft kunnen mensen het dan ook krijgen?

Hoe lossen jullie dat op?

Ik heb onze kat een halster omgedaan en aan touw vast gezet en er een bordje bij gezet waarop op staat " verboden voor vogeltjes"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 01:08

Ik hoorde net op de radio een bericht van 2 genezen katten,
en met de mededeling dat katten het niet kunnen overbrengen
op mensen.

Dus een hele geruststelling.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 07:58

Contact tussen mens en kat
Veel mensen zullen zich misschien afvragen of ze besmet kunnen raken met H5N1 als ze hun kat aanhalen. Omdat H5N1 nog niet is vastgesteld in Nederland, is er ook geen reden om hierover bezorgd te zijn. Bovendien is overdracht van H5N1-virus (of een ander influenzavirus) van kat naar mens nog nooit vastgesteld. Omdat het de verwachting is dat de kans op besmetting van katten door wilde vogels klein zal zijn, zal ook het risico dat een mens door een kat geïnfecteerd wordt verwaarloosbaar klein zijn. Bij constatering van H5N1 op een commercieel pluimveebedrijf worden op basis van een risicoanalyse katten op het getroffen bedrijf getest op het virus.

Vaccinatie van katten
Er bestaat geen geregistreerd vaccin tegen vogelgriep voor katten. De ontwikkeling van een nieuw vaccin duurt ongeveer tien jaar. Het initiatief hiervoor ligt bij de farmaceutische industrie.

Honden
Er is op dit moment niet aangetoond dat honden gevoelig zijn voor het H5N1-virus en dat ze ziek kunnen worden.

Bron: www.vogel-griep.nl

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 08:07

ik snap de ophef niet helemaal........... er vliegen honderden miljoenen vogels in europa...... en hoeveel zijn er nu gevonden?? Nauwelijks het vermelden waard lijkt me Ik vind het allemaal zo overtrokken en ik maak me dus ook nergens zorgen over

jokari

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 10:21

pfff zeg mijn kat blijft lekker buiten lopen hoor. Wat een toestand. Zolang hier in de buurt geen vogelgrieperige slachtoffers zijn gevonden, doe ik het haar (en mijzelf!) niet aan om ze binnen te houden.

LOCA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 12:54

mocht er hier vogelgriep komen blijven katjes lekker binnen en kunnen ze aan een tuigje in de tuin en laat ik ze gewoon net als mijn hond uit ik maak me er niet zo druk om eerlijk gezegd

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 13:24

Chiqa schreef:
Ik hoorde net op de radio een bericht van 2 genezen katten,
en met de mededeling dat katten het niet kunnen overbrengen
op mensen.

Dus een hele geruststelling.

WEdden dat dat stomme volk die hun kat gedumpt hebben in het asiel hem alsnog NIET terug gaan halen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 14:35

Desiree schreef:
WEdden dat dat stomme volk die hun kat gedumpt hebben in het asiel hem alsnog NIET terug gaan halen?

Nee daar heb je gelijk in
Ik denk dat die lui meteen van de gelegenheid gebruik hebben gemaakt om hun kat te dumpen.
Met een beetje dierenliefde in je gooi je je kat niet om die reden zomaar op straat.
Als er hier een razzia komt verstop ik mn katten wel

Dreamer_S

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 14:38

ik kan mijn kat dus eeeecht niet binnen laten,dan gaattie de deur slopen en miauwen en wordtie helemaal gek..

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 18:01

Het zou fijn zijn als iedereen gewoon koel in het hoofd bleef en zich niet in paniek liet brengen door 'stel je eens voor dat...'
De kans alleen al dat je kat het krijgt is zo allemachtig klein. Verdiep je eerst eens in dingen voordat je in paniek raakt.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 21:18

je hebt niet goed gelezen ranna. Niemand hier is bang voor de griep zelf. Ze zijn bang voor de paniek die uitslaat. En daar zijn gegronde redenen voor.