H&M: Absurde maatvoering...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:33

Freggel schreef:
En jij kunt aan de buitenkant niet zien of dat zo is.

Nee, dat kan ik niet. En dat heb ik ook nooit beweerd.
Freggel schreef:
Bovendien kan overgewicht ook nog eens het gevolg zijn van een lichamelijke ziekte en/of medicijnen.

Precies, dus..... een lichamelijke ziekte en geen psychische.
Freggel schreef:
En een psychische oorzaak komt vaker voor dan men verwacht.

Helemaal met je eens, maar je ontkracht je eigen argumenten. Overgewicht is een lichamelijke ziekte en kan een psychische oorzaak hebben.

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:39

wendytjeG schreef:
Frustraties botvieren op de dikke medemens? Waar lees je dat?

Ik lees dat iemand zijn gloeiende best heeft gedaan om af te vallen en een baalmiddagje heeft omdat ze als ze niet afgevallen was wel leuke kleding had kunnen kopen, en nu net pech had.

En het feit blijft dat op zich overgewicht ongezond is, net als leven zelf trouwens

Het is maar net hoe je het interpreteert....
Ook feit blijft dat ondergewicht ongezonder is dan overgewicht. En daarmee probeer ik mijn overgewicht niet goed te praten, want als ik mocht kiezen had ik liever ondergewicht. En dit schud ik niet zomaar uit mijn mouw, heb ook dat van dichtbij meegemaakt. Mijn ex-vriend heeft enorm ondergewicht. Wij waren de dikke en de dunne.

Freggel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:41

WendyK schreef:
Helemaal met je eens, maar je ontkracht je eigen argumenten. Overgewicht is een lichamelijke ziekte en kan een psychische oorzaak hebben.

Anorexia is ook een lichamelijke ziekte met een psychische oorzaak.

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:46

Freggel schreef:

Anorexia is een psychische ziekte die zich lichamelijk uit.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:48

WendyK schreef:
Het is maar net hoe je het interpreteert....
Ook feit blijft dat ondergewicht ongezonder is dan overgewicht. En daarmee probeer ik mijn overgewicht niet goed te praten, want als ik mocht kiezen had ik liever ondergewicht. En dit schud ik niet zomaar uit mijn mouw, heb ook dat van dichtbij meegemaakt. Mijn ex-vriend heeft enorm ondergewicht. Wij waren de dikke en de dunne.

Dat bedoel ik dus, voel je niet te veel aangevallen

Mijn vriend heeft trouwens ook ondergewicht, je moet niet denken dat je daar wat bij krijgt, hij eet voor 2. In zijn geval is het niet echt ongezond lijkt me, het hoort gewoon bij hem.

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 21:02

En ook ik spreek mezelf tegen zie ik, door te zeggen dat overgewicht een lichamelijke ziekte is. Ik neem het terug, overgewicht is geen ziekte, je loopt alleen meer kans om er wel ziek door te worden.
wendytjeG schreef:
Dat bedoel ik dus, voel je niet te veel aangevallen

Mijn vriend heeft trouwens ook ondergewicht, je moet niet denken dat je daar wat bij krijgt, hij eet voor 2. In zijn geval is het niet echt ongezond lijkt me, het hoort gewoon bij hem.

Doe ik absoluut niet hoor, die periode heb ik achter me gelaten
Geloof me, ondergewicht is slechter voor je gezondheid dan overgewicht. Mijn ex eet ook alsof zijn leven er vanaf hangt (misschien is het ook wel zo ). Hij heeft me zelf een keer een heel stuk laten lezen dat ondergewicht meer gezondheidsrisico's gaven dan overgewicht. Ik vind het ook een vreemd gegeven, maar het blijkt wel zo te zijn.

Iris82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 21:34

WendyK schreef:
Overgewicht is een lichamelijke ziekte en kan een psychische oorzaak hebben.

Ik ben het niet met je eens.
Ooit van binge eating gehoord?
Dat is geen lichamelijke ziekte maar zit toch echt in je hoofd.
Mijn beste vriendin heeft daar last van gehad en dat was niet best.

SuusJa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 21:42

WendyK schreef:
Hij heeft me zelf een keer een heel stuk laten lezen dat ondergewicht meer gezondheidsrisico's gaven dan overgewicht. Ik vind het ook een vreemd gegeven, maar het blijkt wel zo te zijn.

Op zich logisch hoor, bij ondergewicht zou je anders voedingstoffen etc. tekort komen en reserves heb je niet meer!

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 21:49

Iris82 schreef:
Ik ben het niet met je eens.
Ooit van binge eating gehoord?
Dat is geen lichamelijke ziekte maar zit toch echt in je hoofd.
Mijn beste vriendin heeft daar last van gehad en dat was niet best.

Lees dan!!!!!!!

Overgewicht opzich is niet iets geestelijks, maar het KAN WEL EEN PSYCHISCHE OORZAAK HEBBEN!!!!!!!!!!!!! Als overgewicht een psychische ziekte zou zijn, dan zou de oorzaak bij iedereen met overgewicht in het psychische liggen, dat is gewoon niet waar!
Gaat het nu weer beter met je vriendin?

SuusJa schreef:
Op zich logisch hoor, bij ondergewicht zou je anders voedingstoffen etc. tekort komen en reserves heb je niet meer!

Zoiets zal het inderdaad wel zijn, maar voedingstoffen krijg je wel binnen als je dus eet als een slootgraver (en gezond hoor in het geval van mijn ex).
Kunnen we niet beter een topic maken over overgewicht??? We gaan wel errug offtopic....

Freggel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 21:51

WendyK schreef:
Freggel schreef:

Zullen we het erop houden dat de oorzaak van anorexia en in toch behoorlijk veel gevallen van overgewicht een psychische oorzaak is

SuusJa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 21:57

@wendyK, je kunt wel eten als een slootgraver, maar of je de gezonde voedingstoffen binnen krijgt is een ander verhaal!

En idd, beetje ontopic blijven kan geen kwaad

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 23:41

Roosmarijn schreef:

BMI is een indicatie bij gemiddelde lichaamsbouw. Te dik ben je pas als je je ribben niet meer kunt zien. Overmatig vetweefsel zichtbaar aan de buitenzijde is vaak ook een indicatie van overmatig vetweefsel rond je organen, en dat is dus echt slecht voor je gezondheid. Ben jij een gezellige peer, dan valt het meestal nog wel mee.
[/quote]
En als je toevallig de bouw van een appel hebt, heb je pech, want een appel is direct een stuk ongezonder
Leuk aan je bouw verander je ook zoveel
[/quote]

justahorse

Re: H&M: Absurde maatvoering...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 23:46

maar ze makne denk ik alleen maar meer grootte maten omdat de mensen steeds dikker worden (word beweerd)
maar ik ben nog lang niet aan die maat zolang ze nog maat 40 hebben vind ik het goed
en ik denk dat het dadelijk alleen zo zal zijn dat de dunnere mensen met kleine maatjes veel moeite moeten doen om kleding te kunnen kopen

ja net als merk kleding dat is wel vaak in kleine maten en niet in het groot

Bramblerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 23:50

Ik wil niet veel zeggen, maar de maten van de H&M op de 'gewone' afdeling kloppen voor geen meter hoor! Een maat 46 is echt geen echt maat 46, daar mogen ze ook wel eens wat aan veranderen. XL is daar bijna M man!

Laura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 00:18

Zooooo, was even een hapje eten (ja, dat doe ik nog steeds hoor ) en ik kom even bijlezen. Goeiemiddag... Even kijken, ik ben inmiddels gebombardeerd tot een gefrustreerd domme afgetrainde gooische barbiepop die alleen maar even egoistisch wil laten zien dat ze maatje 36 heeft? Even kort samengevat
Interessant... ik heb namelijk enkel geroepen dat overgewicht de norm gaat worden en dat ik dat zorgwekkend vind. Ik heb niet eens maatje 36, want bij diezelfde Hennes waar ik het ene shirtje meenam in een XS, heb ik bij het andere jasje net zo hard maatje 40 (dus nog steeds, absurde maatvoering )

Er worden allerlei ENORME aannames gedaan, want dit topic is zooo schokkend dat ik blijkbaar nooit zoiets had mogen dénken, maar vervolgens komen de frustraties net zo hard op mij gebotvierd Opmerkelijk....

Kijk, ik kan natuurlijk net zo hard banketstaaf dingen terugroepen, dathet beter maatstaf kan zijn omof je uberhaupt door de poortjes kan, maar ik heb het hele ondrewerp niet eens banketstaaf bedoeld, eerder een feitelijke constatering. Maar blijkbaar worden er hier nogal wat denkbeelden aan mijn constatering gekoppeld...
Ik krijg inmiddels zelfs pbtjes van mensen die het eens zijn maar het niet durven plaatsen hier; dat is toch triest?!
Nog triester vind ik dat dit topic opgevat wordt als show-off. Wat een projectie van je eigen onvrede denk ik dan...

{Edit,[sarcasme mode] als dat laatste zo was geweest had ik trouwens de verdikking tóegejuichd - dan lijk ik nog slanker naast iedereen +) [/sarcasme mode] }

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 00:46

Het is geloof ik niet meer nodig hier nog iets aan toe te voegen, maarreh... ik heb ook een 'populaire maat' (= in het algemeen 40, bij Hennes schipperend, wil ook zeker niet groeien), die bij H&M vaak is uitverkocht. Wat blijft er hangen? Maat 34 en maat 46. Lichtelijk frustrerend, omdat die fijne hebbedingetjes vaak schandelijk worden afgeprijsd.

Hennes is daarbij inderdaad nogal labiel qua maatvoering en is onhandig in het uitdrukken van maten (van bra`s):

Cup A: kleine borsten
Cup B: normale borsten
Cup C: grote borsten
Cup D: heel grote borsten

Alleen als je cup B hebt is je voorgevel dus normaal? Zijn cup AA en DD zo abnormaal dat ze niet eens meedoen? Wat een onzin!

Afgezien van het feit dat maat 46 wellicht niet het gezondste maatje is dat je kunt voeren voor botten, gewrichten, spieren en wat al niet, ben ik van mening dat ook mensen met die maat een prettige outfit zouden moeten kunnen uitkiezen. Tien jaar geleden waren de grote maten-winkels volgestouwd met pompeuze gewaden (met overal applicaties van BEERTJES erop). Net een scarlet letter: 'You`re fat, you`re a sinner, you oughta wear bears...' Het 'verbieden' van hippe kleding in grote maten vanwege het afgeven van het 'normaal-signaal' valt bovendien niet te rijmen met de klachten van mensen over 'dikke mensen in leggings'. Want als er niks fraais is om aan te trekken in maat 46, dan grijp je vanzelf naar iets minder fraais...

VLC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 01:40

ik heb op het moment XL bij the Sting, terwijl ik 60 weeg en 1.75m ben. Bij de H&M zijn de maten ook heel raar vind ik.. Zo nu en dan S en dan weer XL...
Maar ik moet eerlijk zeggen Uums, dat er voor kleine dunne grietjes met cup AA meer te halen valt dan voor mij (met cup C )

Hermelijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 02:11

WendyK schreef:

Lees dan!!!!!!!

Overgewicht opzich is niet iets geestelijks, maar het KAN WEL EEN PSYCHISCHE OORZAAK HEBBEN!!!!!!!!!!!!! Als overgewicht een psychische ziekte zou zijn, dan zou de oorzaak bij iedereen met overgewicht in het psychische liggen, dat is gewoon niet waar!
Gaat het nu weer beter met je vriendin?

Ehh, daar wou nog even wat op zeggen... Het blijkt dat minstens 50% van de mensen met overgewicht die zich melden bij een diëtiste dus wél psychisch iets mankeren in hun relatie tot eten (dus eten om zich beter te voelen, BED, etc.)

Verder vind ik het ook een zorgelijke ontwikkeling dat de maten steeds groter lijken te worden. Ik pas nu soms bij de H&M in een S, terwijl ik toch écht 5 kilo overgewicht hebt. Dat klopt gewoon niet.
En hoe flatteus het ook is voor mijn ego (geef toe, het voelt goed om erin te passen), dat betekent wel dat ze de maattabellen aan het aanpassen zijn aan het overgewicht van de bevolking.

Lennon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 08:07

Ik ben het wel eens met het punt van dit topic... En dat is dat de maten stilaan aangepast worden... Want een S nu is niet meer wat een S vijf jaar geleden was... En geloof me, het is zo... Want in de S van vijf jaar geleden paste ik net en de S van nu die zit toch echt wel ruim (en nee, ik zit nog steeds op hetzelfde gewicht dan toen )
En eigenlijk kan je daar best wel de conclusie uit trekken dat 'groter' toch de trend is aan het worden... En dan moeten mensen met een groter maatje zich niet aangevallen voelen, is helemaal niet de bedoeling... Maar het is gewoon verontrustend nieuws...

Overgewicht is niet gezond, net zo min als ondergewicht... En ik denk dat er meer promotie gemaakt mag worden rond wat en hoe gezond en bewust te eten...

WendyK schreef:

Dan kun je in de gevallen waar mensen overgewicht hebben door psychische problemen het ook verwoorden als: overgewicht is een psychisch probleem wat zich lichamelijk uit...

En de mensen met overgewicht door iets psychisch liggen misschien niet in het psychische... Maar het zou ook wel een stuk beter zijn moesten ze wel die hulp zoeken.

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 12:12

Jammer, jammer, jammer dat er aan goed lezen in het onderwijs tegenwoordig steeds minder aandacht gegeven wordt.......

winnythepooh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 13:29

WendyK schreef:
Freggel schreef:

Ja en overgewicht is ook een psychische ziekte die zich lichamelijk uit
Het is precies het zelfde alleen dan andersom.

Adrija

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 13:37

Laura schreef:
Zooooo, was even een hapje eten (ja, dat doe ik nog steeds hoor ) en ik kom even bijlezen. Goeiemiddag... Even kijken, ik ben inmiddels gebombardeerd tot een gefrustreerd domme afgetrainde gooische barbiepop die alleen maar even egoistisch wil laten zien dat ze maatje 36 heeft? Even kort samengevat
Interessant... ik heb namelijk enkel geroepen dat overgewicht de norm gaat worden en dat ik dat zorgwekkend vind. Ik heb niet eens maatje 36, want bij diezelfde Hennes waar ik het ene shirtje meenam in een XS, heb ik bij het andere jasje net zo hard maatje 40 (dus nog steeds, absurde maatvoering )

Even los van deze eetstoornis discussie.

Ik ben het helemaal met je eens wat betreft H&M. Ik heb spullen in mijn kast hangen van maat XS t/m mt 40 van die winkel en het past. Maar meestal grijp je idd mis want het gaat zo hard. Hier in Leiden moet je altijd heel lang in de rij staan voor de pashokjes, behalve op dinsdagochtend. Maar ja wat wil je voor die prijs. Spullen daar verwassen enorm snel (wegwerpkleding; maar ik kom er graag hoor; voor weinig geld loop je er redelijk hip bij).

En die H&M broeken zijn vaak te lang, maar dat heb ik met meer winkels hoewel ik echt niet raar geproportioneerd ben. Alsof er alleen maar zeer langbenige mensen in Nederland wonen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 14:14

winnythepooh schreef:
Ja en overgewicht is ook een psychische ziekte die zich lichamelijk uit
Het is precies het zelfde alleen dan andersom.

Overgewicht is een psychische ziekte die zich lichamelijk uit?!?!
Ik heb veel onzin op Bokt voorbij zien komen maar dit slaat werkelijk alles.

Wat voorbeeldjes.
1. Je bent slank. Je hebt wat last van een ziekte en moet daarvoor aan de Prednison. Daar wordt je zo rond als een ton van. Binnen een paar weken zit je op maatje walvis. Niks psychisch aan.

2. Je sport al jaren fanatie 5 dagen in de week. Door een ongeval mag je niets doen en ben je voor ruim 4 maanden aan je bed gebonden. Je eet gewoon maar beweegt niet meer. Hup daar gaat je maatje 38. Ook hier niets psychisch aan de hand.

En zo zijn er nog veel meer voorbeelden.

Er zullen best mensen zijn die zich uit frustratie volvreten. Maar dat gaat lang niet altijd op.
[/quote]

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 14:18

Sorane er staat toch "is ook" , natuurlijk zijn er lichamelijke of andere redenen voor, maar bij veel mensen is het ook een psychisch iets.

Bij mij trouwens niet, ik ben gwoon lui
Of valt dat ook onder psychisch?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 14:18

Maar wel vaak Sorane
Ik heb 2 collega's gehad en die deden dat ook.
en die vielen daarom ook ruim boven de maten die hier genoemd werden.

was er iets ergs gebeurd, gingen ze eten
waren ze verdrietig, gingen ze eten.
waren ze boos gingen ze eten.
En uiteindelijk aten ze weer omdat ze zo verdrietig waren dat ze die zak chips van een uur te voren niet hadden kunnen laten liggen.

En dat doorbreek je niet ff zomaar en dan ishet echt ook een ziekte