22+ Wat was voor mij normaal en voor jullie nog niet?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hurrycane

Re: 22+ Wat was voor mij normaal en voor jullie nog niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 11:36

Tyrza schreef:
Heb ooit nog eens een cursus Word Perfect 7.1 gevolgd

Waar heb je dat tegenwoordig nog voor nodig???

Is er een WP 7.1 geweest? ik ken alleen 3.1 en 5.1

Vond het wel een vooruitgang trouwens. Stuk beter als schrijven of typmachine. Daar ging altijd wel wat bij fout of niet netjes.... lekker met sollicitatiebrieven enzo er belanden er altijd een paar in de prullebak voor ik er 1 netjes genoeg vond en zonder fouten

Equira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 11:58

Ik en mijn ouders waren vrij vooruitstrevend als ik dat zo hoor. Ik ben nu 22, maar op mijn 13e/14e mocht ik wel al eens uit. Alcohol mocht ik ook wel eens drinken, maar het liefste thuis op de bank natuurlijk Toen ik op de basisschool zat, had ik wel eens make-up op. En toen ik naar de middelbare school ging had ik dagelijks make-up op. Bh's droeg ik ook in groep 8, maar meer omdat het toen al nodig was (ik was in de 2e ook al uitgegroeid )

Tja, computers en mobieltjes kwam natuurlijk allemaal later op gang, maar ik heb thuis bewust (misschien zat er nog iets voor...)de ontwikkeling WP 5.1-WP 6.0-WP 7.1-WORD doorgemaakt. Wij hadden vrij vroeg een computer in huis, maar dat kwam ook omdat mijn vader toen min of meer in de IT zat... Een mobieltje kocht ik toen ik 16 of 17 werd geloof ik van mijn verjaardagsgeld, maar daarvoor waren ze ook nog niet echt betaalbaar.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 12:14

Lielle schreef:
Lielle schreef:
en je had de Abn bank en de amrobank. En ING heette ook anders.

de NMB denkt met u mee

en idd eurocheques

Ik had WP5.1 voor mijn scriptie, die kon tenminste tabellen aan

En de spaarbank met de S

Trouwens, we hadden op de basisschool ook schoolsparen. Moesten we zegeltjes plakken in boekjes. Kan me nog herinneren dat er een vlaamse gaai en een eekhoorn op de zegeltjes stonden.

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 12:54

Ja, wij hadden ook schoolsparen! Elke maandagochtend kwam 'de mevrouw' van de Spaarbank langs. De bank met de S inderdaad.

WP ken ik ook nog. Mijn moeder deed het wedstrijdsecretariaat en we hadden zo'n concoursprogramma voor de dagplanning van een wedstrijd in WP. Ik vond het altijd erg leuk om daarmee te helpen en te knutselen met dat programma.

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 17:27

Lolobal, elastieken op het schoolplein, stoepen en pogostick. DJ Cat show met Linda de Mol was helemaal geweldig en toen ik in de 5e of 6e klas zat kwam er een tv station met alleen maar muziek (Musicbox oid). Naar de McD. gaan deed je nooit, heel zelden met verjaardagspartijtjes ofzo. Met m'n pony aangespannen naar de Ikea in Zuid-Oost een hotdog halen was een heel uitje. Op de lagere school hadden we wel 1 computer in het 'documentatiecentrum' en als je je werk afhad mocht je een bandje uitzoeken en een spelletje doen. Computer thuis mochten we nooit op van mijn vader, tot er een Pentium kwam. Internet kregen we in '96 en vanaf wanneer je kan pinnen weet ik eigenlijk niet maar ik weet niet beter dus ik denk dat dat vanaf '90 algemeen is (toen kreeg ik een eigen bankrekening). Op de lagere school ging je na schooltijd naar de BP en dan kocht je voor een kwartje een Mr. Bubble lolly (die ik laatst bij de Makro zag staan, meegenomen heb en niet meer te eten vind). Jongens waren stom. LA Gears heb ik ook gehad, gekocht van een paar dagen met m'n pony rondjes lopen in de Amsterdamse Poort, volgens mij in wit met babyroze met veels te veel veters erbij.
Wie herinnert zich nog smurfenijs, waarvan je tong helemaal turquiose werd en dan toen ik klein was had je vlaggenijsjes. Dat waren raketten maar dan in rood wit blauw.
Ik weet niet beter of we hadden een kleurentv en telefoon, maar videorecorder hebben we nooit gehad thuis. Wel kocht m'n vader een cd speler toen ik in de 6e zat. Nagenoeg geen cd's te koop nog toen. Magnetron kwam toen ik al op de middelbare zat en dat was me er een apparaat... Een gsm heb ik sinds ik op mezelf ben gaan wonen dus sinds '97.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 09:13

Een kleuren tv was al heel wat! Vooral de afstandsbediening was gaaf! Daarvoor moest je opstaan, naar de tv lopen, van zender veranderen en weer gaan zitten. Meestal moest je dat ook nog in opdracht van je ouders doen, of als je er toevallig langsliep, hahaha.

Er was weinig keuze in zenders: Nederland 1 en Nederland 2 en Duitsland 1 en 2. Met goed weer konden we ook wel een België ontvangen. Ik weet nog dat Nederland 3 kwam...

Teletekst was ook een spannende uitvinding.

miepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 09:24

Jaaaa, een magnetron idd! Die hadden we vroegah ook niet!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 09:28

En waterkokers, ook zo'n handige uitvinding!

Ik weet ook nog heel goed dat NL3 kwam. En dat ik van de eerste klas ineens over ging naar 'groep 4'.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 14:36

Tyrza schreef:
En de spaarbank met de S

Die is er nog steeds......................... in Duitsland

Oh en wat te denken van een sticker als je je dictee zonder fouten had gemaakt. Enige waar ik veel stickers bij kreeg

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 14:37

Roosmarijn schreef:
Lolobal, elastieken op het schoolplein, stoepen en pogostick. DJ Cat show met Linda de Mol was helemaal geweldig en toen ik in de 5e of 6e klas zat kwam er een tv station met alleen maar muziek (Musicbox oid). Naar de McD. gaan deed je nooit, heel zelden met verjaardagspartijtjes ofzo. Met m'n pony aangespannen naar de Ikea in Zuid-Oost een hotdog halen was een heel uitje. Op de lagere school hadden we wel 1 computer in het 'documentatiecentrum' en als je je werk afhad mocht je een bandje uitzoeken en een spelletje doen. Computer thuis mochten we nooit op van mijn vader, tot er een Pentium kwam. Internet kregen we in '96 en vanaf wanneer je kan pinnen weet ik eigenlijk niet maar ik weet niet beter dus ik denk dat dat vanaf '90 algemeen is (toen kreeg ik een eigen bankrekening). Op de lagere school ging je na schooltijd naar de BP en dan kocht je voor een kwartje een Mr. Bubble lolly (die ik laatst bij de Makro zag staan, meegenomen heb en niet meer te eten vind). Jongens waren stom. LA Gears heb ik ook gehad, gekocht van een paar dagen met m'n pony rondjes lopen in de Amsterdamse Poort, volgens mij in wit met babyroze met veels te veel veters erbij.
Wie herinnert zich nog smurfenijs, waarvan je tong helemaal turquiose werd en dan toen ik klein was had je vlaggenijsjes. Dat waren raketten maar dan in rood wit blauw.
Ik weet niet beter of we hadden een kleurentv en telefoon, maar videorecorder hebben we nooit gehad thuis. Wel kocht m'n vader een cd speler toen ik in de 6e zat. Nagenoeg geen cd's te koop nog toen. Magnetron kwam toen ik al op de middelbare zat en dat was me er een apparaat... Een gsm heb ik sinds ik op mezelf ben gaan wonen dus sinds '97.

Ooooooooow elastieken. DAt zou ik nog wel eens willen doen. Deden we veel vroeger. En trefbal. Moest je naar de overkant rennen zonder geraakt te worden .

Smurfenijs zoek ik nu nog steeds. Dat was zoooooooooooo lekker.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 14:38

Alle oude films van Jackie Chan heb ik vroeger ook gezien.

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 14:40

Een sticker krijgen ze nog steeds als ze hun dictee goed maken

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 14:40

PeruaansePas schreef:
Daarvoor moest je opstaan, naar de tv lopen, van zender veranderen en weer gaan zitten.

Wij hebben nog een videorecorder gehad met een afstandsbediening aan een lang snoer Liep er een snoer dwars door de kamer en als je uitgekeken was netjes oprollen. De tv had geen afstandsbediening, maar je kon via de videorecorder tv kijken, dus dan had je toch een afstandsbediening.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 15:07

Hahaha leuk topic dit zeg!!

De Lolobal! Ja die had ik ook, dat was een hele uitgave hoor! Maar ik vond t leuk een echt speelding te hebben, ipv een hoelahoep van pvc-pijp

Als ik me wilde vermaken, had ik een rode vieuwer (hoe heette dat ookalweer?) met sprookjes erop! De heks van assepoes was echt wel heel eng hoor!!

Enne, ik had geen LA Gears.. Ik had Kangaroos!! Vanne 'kangaroos kangaroos, pocket shoes lalala " Daar zat namelijk een klein vakje in waar je wat in kon stoppen (en het er noooit meer uit kreeg )

Heel vroeger was er de haan van de vara, die tikte de seconden weg voordat het volgende programma begon. In mijn oren klonk het als een soort hartslag (ja hee, ik was klein he) en ik vond dat ding dood eng!!

Mn neef had een crossfiets! Hij was pas stoer. Ging hij crossfietsen (neuh, geen mountainbike oid) en dan pikte ik snel zn skelter!

En ik had een boomhuis, en smurfen, en de auto's waar mn vader mee speelde toen hij klein was. Niet echt meisjesdingen.

Ooooh wat ik wel nog kreeg, in de wat rijkere periode, was zo'n bewegende babypop. Die kon kruipbewegingen maken (echt ver kwam ze niet hoor) WAT een eng ding zeg...brrrr

Wij hadden geen pc, en op woensdagmiddag ging ik met mn buurmeisjes en onze moeders naar de Cojo. Daar ging je dan gezellig met zn alle knutselen. Kleien op een echte draaiplank, dat was stoer

Saskia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 16:54

Oja! de afstandbediening en Teletekst!
Onze tv wilde maar niet kapot gaan, dus wij kregen pas heel laat Teletekst

Smurfen had ik ook, en Suske's en Wiske's waren bij ons echt verzamelboeken!
En ik had ook een 'letterdoos' aan de muur, waar ik allemaal 'ijzeren' Romeinse (ed) soldaatjes in bewaarde, die uit het verrassingsei waren gekomen. De smurfen stonden ook in die letterdoos

Ik ging ook naar schoontuin en op woensdagmiddag ook naar één of andere club, waar we zangspelletjes deden ("Bingo is zijn naam", "Groen is gras" etc), je kon er knutselen, boekjes lezen (Donald Ducks, Tina). En als het afgelopen was, mochten we allemaal voor een kwartje snoep uitkiezen. We mochten echt uuuren kiezen en wisselen in mijn herinnering! Super! Je had dan ook echt best veel! (Hoewel het op was eer ik die anderhalve staart door, thuis was )

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 17:21

Cer schreef:
Als ik me wilde vermaken, had ik een rode vieuwer (hoe heette dat ookalweer?) met sprookjes erop! De heks van assepoes was echt wel heel eng hoor!!

Een eh.. viewmaster?

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 20:55

Wat een leuk topic... alles komt weer boven!

Ik ben 22 en toen ik 15/16 was, kregen wij pas kabeltelevisie. Daarvoor deden we het met NED1,2,3, en belgie duitsland. Op de middelbare school was iedereen helemaal into TMF en ik wist niet wat het was... keek alleen naar de ulta top 40 op Belgie Goede tijden en telekids heb ik dus ook gemist. Mijn klasgenoten zeggen nu dat ik mijn 'telekids-tijd' aan het inhalen ben, omdat ik naar Jetix kijk

Dat opnemen van radio op bandje deed ik ook altijd en baalde dan zo als die presentator aan het begin van het liedje zijn klep niet kon houden!
Ik weet nog dat ik mijn stereotoren kocht, de cdspeler was toen al jaren in! Onze video 2000 heeft het ook tot op het laatste moment goed volgehouden... nieuwe films op vhs kon ik dus niet zien en was daar dus ook niet mee op de hoogte Mijn vader nam in de kerstvakantie de vhsspeler van zijn werk mee dan HUURDE we FILMS zodat ik dan weer bij was

Weet nog dat ik mijn first sony kreeg... MACHTIG!!!

We hadden wel al vrij vroeg pc's in huis (ivm. het werk van mijn vader) zo eentje waar van die grootte floppies in moesten! Op de laptops (DOS, echt van die kasten die je moest uitklappen) speelde we een tijdje spelletjes van kruidvatdiskettes... heeft toen een reeks uitgebracht. Geweldig was dat!

Kennen jullie trouwens ook nog de "penny-rekening" of heette het nou anders? Zo'n blauwe spaarpot, met zo'n doorzichtige kap erop. Aan de zijkant moest je een pasje stoppen om het ding open te maken... het muntgeld gooide je bovenin in de spaarpot en rolde dan zo naar het gat van de dubbetjes/stuivers/kwartjes/guldens. Papiergeld zat apart, maarja, bij mij nooit gevuld want papiergeld was ECHT VEEL geld

Op de middelbare school koste soep 50 cent en een bekertje melk een kwartje!

En hoe graag mijn broertje en ik een game-boy/nintendo/sega wilde... we kregen het ding niet hoor! En achteraf ben ik er blij om.

Mijn vader kreeg in de auto een "auto-telefoon".... met zo'n snoer! NOOIT begrepen hoe het ding werkte

Mijn kinderen schop ik later gewoon de straat op hoor... msn en internet is verboden... pc komt in een "geheime" kamer

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 21:02

Die kleding van die kids van nu. Ik wil absoluut geen kids hebben, maar zou ik er 1 hebben dan zou die een klap onder zijn of haar kont gekregen hebben als hij of zij zo over straat ging.
Ik moest het niet wagen om zo gekleed te gaan.
Ik denk ook dat het meeste bij deopvoeding vandaan komt.
Ouders worden gedwongen beiden de kost fulltime te verdienen tegenwoordig en die kinderen lopen en zwerven maar ergens rond zonder dat ze gecorrigeerd worden op wat mogelijk verkeerd kan zijn.

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 23:10

Jobbeltje schreef:
Cer schreef:

Een eh.. viewmaster?

hihi ook gehad, net als een lolobal.

en my little ponies vind ik nog steeds leuk, heb pas weer al mijn ponies te voorschijn gehaald (stuk of 12)

Canter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 23:16

ShadowFax schreef:
zo eentje waar van die grootte floppies in moesten!

Die was ik echt al lang en breed vergeten!

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 23:18

Canter schreef:
ShadowFax schreef:
zo eentje waar van die grootte floppies in moesten!

Die was ik echt al lang en breed vergeten!

en die floppies zaten in van die grote witte enveloppen

MiraMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 23:28

Faas schreef:
Smurfenijs zoek ik nu nog steeds. Dat was zoooooooooooo lekker.

Ben ik woensdag nog tegengekomen!! Bij een hele populaire ijszaak in Zuilen, Utrecht. Ik heb me nog net kunnen bedwingen, maar ik vond dat vroegah ook zo lekker!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 04:28

Toen ik 13 jaar was had ik nog nooit van een mobiele telefoon gehoord.
En make up gebruikte ik ook niet en nu ook niet.

Lennon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 08:23

Ik ben er 24 en dingen die voor mij normaal zijn geweest in mijn jeugdjaren:

- buiten gaan ravotten met vriendjes of als het slecht weer was binnen spelen (gezelschapsspelletjes, dingen bouwen, ...)
- me zelden tot nooit vervelen omdat ik me altijd wel met iets wist bezig te houden (nu hoor je vaak niets anders dan 'ik verveel me', 'wat moet ik gaan doen' etc etc... heb ik vroeger eigenlijk nooit geroepen)
- de eerste beetje geavanceerde spelconsole: sega en nintendo... (we hadden thuis een sega) en er dan maar een uurte ofzo op mogen spelen in het weekend
- de eerste pc die in huis kwam was een tandy1000 (ofzo), als je dat ding vergelijkt met de pc van nu was dat een voorhistorisch ding en bij m'n neef stond er al een commodore
- loloballen, elastieken, touwtjespringen, touwtjespringen met 2 touwen, 'zenuwen' (kaartspel) op het schoolplein
- pas mogen uitgaan voor de eerste keer op m'n 16e en dan maar een keertje in de zoveel tijd (eerst een keer om de 3-4 maanden, later 1 keer per maand)
- vakantie: thuis rondravotten, bij vriendjes gaan spelen, een dagje naar zee of de Ardennen met de ouders... maar geen verre of luxevakanties... een keertje in de vakantie mocht ik een weekje op kamp
- make-up heb ik pas ontdekt toen ik een jaartje of 18 was, op school droeg je gewoon geen make-up (pas in de middelbare vanaf 16j waren er meisjes die make-up begonnen dragen)
- brieven schrijven... god wat heb ik veel brieven geschreven met vriendinnen, penvriendinnen... dat wordt nu ook veel minder gedaan denk ik
- lezen, ik mocht elke week naar de bibliotheek en dan mocht je in de bieb 7 boeken ontlenen en die 7 boeken waren uit eer de week om was
- friet of ander afhaaleten kwam eigenlijk maar zelden in huis... het was een feestje als we 1x in de maand ofzo friet gingen halen in de frituur
- de tekenfilms van vroeger waren nog echte tekenfilms ipv die raar getekende vechtdingen die je nu ziet
(vroegah had je: de smurfen, de poppels, de troetelbeertjes, foofur, ferdy de mier, de snorkels, dommel, bolke de beer, tom&jerry, ... )
- heel af en toe kreeg ik eens 20 frank (is een halve euro ongeveer) en dan mocht ik naar de snoepwinkel... en dan had je een hele zak bomvol snoep (en daar mocht ik dan af en toe een snoepje van)

Ik kijk echt met zo'n warm gevoel terug naar die tijd... Heerlijk ook om daar over te babbelen met vrienden...

Ik heb één voornemen en dat is om mijn kids nog kids te laten zijn en zeker weten dat ze veel buiten mogen (moeten ) gaan spelen en ravotten en zich vuil maken.. Computer mogen ze ook wel hebben, maar dan een half uurtje of een uurtje per dag. En ik zal ze ook nooit uren voor de televisie planten...

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 09:48

Ik heb eens op een kamer gewoond zonder telefoonaansluiting. Dat is ongeveer twaalf jaar geleden. Als ik een vriendin of mijn moeder wilde bellen moest ik met een boel kwartjes en guldens naar de telefooncel (zo'n hokje op straat met een vaste telefoon erin ). Meestal moest ik dan nog wachten ook omdat er iemand anders stond te bellen.... Niet dat je echt relaxed stond te bellen, zeker niet met een vreemde die op de deur stond te bonzen van 'Schiet eens op'. Gelukkig was dat maar voor drie maanden, toen ben ik verhuisd.

Nu kun je niet eens meer met muntgeld betalen in een telefooncel. Als je er al een kunt vinden. Vroeger moest er op elke 100 mensen in een wijk één telefooncel aanwezig zijn. Het was nog een hele rel toen het aantal verminderd werd als gevolg van de vele mobieltjes.