kimmie261 schreef:misschien dat je het even hier wil uitleggen hoe het te werk gaat,er zijn mensen die het allemaal erg rooskleurig inzien...
de stieren worden dus gefokt voor het vechten (als je t vechten kunt noemen) se worden tot een bepaalde leeftijd gewoon in kuddeverband met rust gelaten (al rijdend door spanje en portugal kom je ze tegen, vooral in de bergen en streken , als ze stevig genoeg zijn wordt er gekeken naar de stevigere die dus wel aangenaam zijn om te zien, de rest gaat direcht naar de slacht, tsja en deze uitverkorene daarbij worden dus de horens gevijld tot aan de gevoelige laag (kan je vergelijken met veel te kort gebeten/gescheurde nagel) en deze worden dus de vecht arena in gelaten.
het enige verschil met de psaanse en portugese stierenvechten vaak is dat in spanje de stier in de ring wordt gedood en in portugal het vaak als een spelletje wordt neergezet, compleet met clowns etc maar zodra het dier uit zich is, deze alsnog wordt afgemaakt.
dit is zoals het ons is uitgelegd en getoond, ikheb er zelfs nog fotoos van (de spaanse versie dan) maar die wil je niet zien geloof mij.
ik weet dat ik doodsbang was vooral in spanje toen het werd getoond (ok was pas 8 maar toch) de hele stallen en omgang met de dieren staan mij nog vers in mijn heugen gegrift, en dat verhaal van de rode doek die ze dus helemala niet zien vergeet ik dus niet meer.
wij zijn na uitleg weg gegaan en hebben niet eens de show gezien, dit tot onbegrip van onze spaanse kennis.
ik ben er dus compleet tegen, net zoals de hondenrennen in spanje en zo kan ik nog wel t een en ander opnoemen