Betalen jullie weleens iemand zwart?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:13

MarlindeRooz schreef:
EvaC schreef:

Dat ben ik echt niet met je eens. Kan je dat uitleggen?

Omzetbelasting, loonbelasting, belasting over winst (die bij een ZZP'er op het inkomen geheven wordt), MRB. Dat alleen al moeten wij zakelijk betalen. Dan gaan we privé ook nog IB heffen in allerlei boxen, uiteraard hebben we daar ook MRB. Dan heb je nog allerlei uitgaven waarvan 9% of 21% ook bij de blauwebrievenbrigade terecht komt. En dan nog maar te zwijgen over gemeentelijke belastingen. Zo kom je wel heel rap bij 50 cent belasting en 50 cent voor jou per verdiende euro.

Las vanmorgen in de krant dat je tegenwoordig met twee keer modaal amper een gemiddeld huis kan kopen. In het artikel ging het over een inkomen van 96K op jaarbasis om nog iets te kunnen, met dat inkomen val je gedeeltelijk in schijf 3 á 49,5% belasting over je inkomen.

Geef mij dan maar graag een voorbeeld waaruit blijkt dat 50 procent van je inkomen naar de belastingdienst gaat want dit is niet waar.

Zelfs als je 150.000 per jaar verdient betaal je geen 50% belasting.

Maar goed niet iedereen kent het belastingstelsel goed? Het idee van de loonschijven is juist dat je over een deel weinig belasting betaalt en hoe meer je verdient hoe hoger het percentage wordt.

Niemand betaalt 50%.

Jij reageerde op het bericht van Popstra waarin zij/hij dit baseert op de ondernemerswereld, ik trek dat ook door naar zakelijk en geef je die voorbeelden al.

Zakelijk draag ik maandelijks bijna 30-35% van het brutoloon al af aan de loonheffing voor de salarissen die onze medewerkers verdienen. Dan heb ik ook maandelijks de omzetbelasting van 21% die voldaan moet worden. Wij bedoelen dat van elke euro die op onze zakelijke rekening staat, geld dat we verdiend hebben en (nog) geen salaris/inkomen is, waar álles van betaald moet worden, je makkelijk de helft afdraagt aan de BD.

Ik vermoed dat de verwarring bij jou en mij ligt tussen salaris ontvangen als werknemer en onder welke schijven dat valt en zakelijk belasting moeten afdragen over verdiend geld. Kijk je alleen naar de werknemer en het salaris, dan nee, inderdaad, je betaald geen 50% over je ontvangen salaris. Dus de sneer over het belastingstelsel niet goed kennen vind ik niet fair. Zeker niet omdat je zelf de gevraagde uitleg niet kunt geven en mijn vraag beantwoord met een vraag.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:43

Prima toch, jij beweert 50% van je omzet naar de belastingdienst over te maken. Ik geloof dat niet. Jij jouw waarheid en ik de mijne. :)

Veel ondernemers verwarren omzet met winst. Dat zie ik op mijn werk ook veel. Maar ik zie nooit bedrijven die 50% van hun maandomzet naar de belastingdienst overmaken.

Vaak hebben ondernemers ook allerlei belastingvoordelen. Zoals het aanschaffen van een nieuwe telefoon, thuiswerkaftrek, zakelijke dikke auto voor weinig geld, btw terug op de brandstof.

Cioccolato

Re: Betalen jullie weleens iemand zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:50

Je kan het pas weten als je t zelf draait. Zo simpel is het..
Of iemand die het hier precies uit typt uit zn eigen boekhouding..

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:57

Natuurlijk heb je een aantal voordelen, maar als je bedrijf een beetje draait moet je omzetbelasting betalen, is niet leuk om te doen, maar het is wel een positief punt. Voor ons zou het dom zijn een dikke wagen op de zaak te rijden dus hebben we een Volvo in de youngtimer-regeling, is gunstiger dan nieuw, maar het komt wel bij de IB op.

Winst = omzet - kosten, dat is niet zo heel moeilijk.

Maar inderdaad lets agree to disagree. We weten iig beiden dat er een bult haken en ogen aan zitten.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:15

Wat versta je onder "Zwart betalen" ? Zwartgeld is geld wat niet bij de belastingdienst is gemeld/dat er geen belasting over word betaald. Dus niet als je iemand of iets contant betaald. De meeste mensen hebben meestal geen zwartgeld.

Het is echt niet verstandig om dit op een forum te bespreken. Een verrader slaap nl nooit en je kunt er enorme problemen mee krijgen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:23

Belastingschijf 3 (in de inkomstenbelasting, box 1) is de hoogste schijf voor het inkomen uit werk en woning. In 2026 betaal je over het deel van je belastbaar inkomen boven de € 76.817 een tarief van 49,50%. Het is het marginale tarief, wat betekent dat je over elke extra euro boven dit bedrag bijna de helft aan belasting betaalt.

Dus over alles boven de 76.000 euro betaal je de helft belasting.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:50

EvaC schreef:
Jij reageerde op het bericht van Popstra waarin zij/hij dit baseert op de ondernemerswereld, ik trek dat ook door naar zakelijk en geef je die voorbeelden al.

Zakelijk draag ik maandelijks bijna 30-35% van het brutoloon al af aan de loonheffing voor de salarissen
die onze medewerkers verdienen. Dan heb ik ook maandelijks de omzetbelasting van 21% die voldaan moet worden. Wij bedoelen dat van elke euro die op onze zakelijke rekening staat, geld dat we verdiend hebben en (nog) geen salaris/inkomen is, waar álles van betaald moet worden, je makkelijk de helft afdraagt aan de BD.

Ik vermoed dat de verwarring bij jou en mij ligt tussen salaris ontvangen als werknemer en onder welke schijven dat valt en zakelijk belasting moeten afdragen over verdiend geld. Kijk je alleen naar de werknemer en het salaris, dan nee, inderdaad, je betaald geen 50% over je ontvangen salaris. Dus de sneer over het belastingstelsel niet goed kennen vind ik niet fair. Zeker niet omdat je zelf de gevraagde uitleg niet kunt geven en mijn vraag beantwoord met een vraag.

1. Dat zijn geen kosten voor jou, maar voor je werknemers. Jij draagt het alleen voor die werknemers af.
2. Daar staat tegenover dat je zelf ook btw mag aftrekken.

Zo is het wel heel makkelijk om aan 50% belasting te komen :+

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:29

Petpa schreef:
BeFunny schreef:
Nou dan bel je het bedrijf op of dat gebruikelijk is. Waarschijnlijk heeft hij dan toch iets uit te leggen aan zijn werkgever.

Dan ben je de verklikker.
En dezelfde hovenier loopt de dag erna weer in mijn tuin rond.
Nee, dank je!

Je kan gewoon stoppen dan en over maar een ander bedrijf dat is aan jou natuurlijk.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:44

Ik denk zomaar dat in de hovenier/tuinsector (groene sector sowieso) over het algemeen meer mensen zwart werken. Ook omdat het gaat over skills en omdat het vooral geen vetpot is. Het verdient nou eenmaal simpelweg niet zoveel als een kantoorbaan met dezelfde uren.

Ik kom zelf uit de tuinbouwsector (wel wit :') ) en mijn verloofde werkt in de IT. Wij verdienen beide met een Masterdiploma en de gelijke uren écht heel verschillend.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:03

Maar hoe laat in de ochtend begint die hovenier en hoe laat gaat hij 'te vroeg' weg?
Die mannen beginnen vaak rond 7 uur dus 'mogen' ze 8 uur (en uur pauze) later weg.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:14

MarlindeRooz schreef:
Prima toch, jij beweert 50% van je omzet naar de belastingdienst over te maken. Ik geloof dat niet. Jij jouw waarheid en ik de mijne. :)

Veel ondernemers verwarren omzet met winst. Dat zie ik op mijn werk ook veel. Maar ik zie nooit bedrijven die 50% van hun maandomzet naar de belastingdienst overmaken.

Vaak hebben ondernemers ook allerlei belastingvoordelen. Zoals het aanschaffen van een nieuwe telefoon, thuiswerkaftrek, zakelijke dikke auto voor weinig geld, btw terug op de brandstof.

Zakelijk dikke auto
En dat leasen incl de rente die je daarvoor betaald is ook gratis zeker!? :')

Ik lees een hoop afgunst in jouw posts

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:17

Popstra schreef:
MarlindeRooz schreef:

Zakelijk dikke auto
En dat leasen incl de rente die je daarvoor betaald is ook gratis zeker!? :')

Ik lees een hoop afgunst in jouw posts

Afgunst? Er is geen vezel in mij die ondernemer zou willen zijn. :=

Ja, zakelijk kan je de btw terugvragen over een auto, telefoon en je brandstof. Scheelt toch heel wat in tegenstelling tot een particulier. Die betalen die 21% gewoon.

Ik ben gewoon allergisch voor dat eeuwige geklaag hoe slecht we het hebben in Nederland en dat we de helft van ons inkomen aan belasting kwijt zijn. :z

Nederland is een van de beste landen om ondernemer te zijn. Maar goed je kan altijd nog naar Dubai. Geen belasting, neem wel je helm mee tegen de raketten.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:50

Je mag BTW aftrekken als ondernemer, maar hoeveel telefoons denk je dat je nodig hebt als kleine zzp-er? Of hoeveel auto's je verslijt als hondenuitlaatdienst bijv. dan heb je een oude Caddy, geen dikke leasebak.
Verder betaal je al 21% BTW van je omzet, betaal je wegenbelasting, dan heb je je eigen inkomen en dan komen ze nog een keer de hand ophouden. Niet iedere ondernemer heeft een miljoenenbedrijf.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:20

We betalen in Nederland een hoop belasting. We krijgen er ook veel voor terug, imo.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:05

Suzanne F. schreef:
Belastingschijf 3 (in de inkomstenbelasting, box 1) is de hoogste schijf voor het inkomen uit werk en woning. In 2026 betaal je over het deel van je belastbaar inkomen boven de € 76.817 een tarief van 49,50%. Het is het marginale tarief, wat betekent dat je over elke extra euro boven dit bedrag bijna de helft aan belasting betaalt.

Je betaalt 50% over de winst/rente van je vermogen in box 3, niet van het bedrag zelf. Dat is een heel ander bedrag. Anders was 'de overheid' in no time spekkoper.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:15

senna21 schreef:
Suzanne F. schreef:

Je betaalt 50% over de winst/rente van je vermogen in box 3, niet van het bedrag zelf. Dat is een heel ander bedrag. Anders was 'de overheid' in no time spekkoper.

Nope
je hebt schijf drie ... als je meer dan 76.000 inkomen hebt betaal je over alles daarboven 49,5% , dat is na alle aftrekposten zoals hypotheek rente , extra pensioenstortingen, etc. Dus je bruto inkomen is nog wel wat hoger.

Dan heb je box 3 dat gaat over je bezittingen , aandelen, spaarrekening etc. Zolang dat ongeveer onder de 53K is betaal je daa geen belasting over.
Als je meer hebt ( en met zijn 2en het dubbele ) zijn er twee opties .
Of de overheid berekent een fictieve rente ( 5,8 bij aandelen iets van 1,5 bij sparen ) en over dat percentage betaal je 36% belasting .

Voorbeeld , als je 200K op je spaarrekening hebt staan , dan vind de overheid dat je dat jaar 2200 Euro rente hebt gekregen en daarover betaal je dan 36% belasting. = 788 euro
( dit klopt ongeveer, even geen zin om alles precies op te zoeken )

Als je kan aantonen dat je minder rente kreeg over dat bedrag, dan pakt de overheid dat bedrag wat je zelf opgeeft en checkt dat met wat zij berekenen en de laagste van de twee betaal je.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:40

Die dikke auto betaal je ook gewoon best veel bijtelling over in je salaris hè. Dus uit privé en dan gaat echt de helft van het salaris (loonheffing bijtelling etc) naar de blauwe envelop Y;(

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:44

Ipsilonka schreef:
Die dikke auto betaal je ook gewoon best veel bijtelling over in je salaris hè. Dus uit privé en dan gaat echt de helft van het salaris (loonheffing bijtelling etc) naar de blauwe envelop Y;(

Voor die bijtelling kun je geen (dikke) nieuwe auto rijden, als je deze privé moet kopen en verzekeren, wegenbelasting enz.
Ik spreek uit ervaring, na ruim 40 jaar leaseauto van de zaak.