MarlindeRooz schreef:EvaC schreef:
Dat ben ik echt niet met je eens. Kan je dat uitleggen?
Omzetbelasting, loonbelasting, belasting over winst (die bij een ZZP'er op het inkomen geheven wordt), MRB. Dat alleen al moeten wij zakelijk betalen. Dan gaan we privé ook nog IB heffen in allerlei boxen, uiteraard hebben we daar ook MRB. Dan heb je nog allerlei uitgaven waarvan 9% of 21% ook bij de blauwebrievenbrigade terecht komt. En dan nog maar te zwijgen over gemeentelijke belastingen. Zo kom je wel heel rap bij 50 cent belasting en 50 cent voor jou per verdiende euro.
Las vanmorgen in de krant dat je tegenwoordig met twee keer modaal amper een gemiddeld huis kan kopen. In het artikel ging het over een inkomen van 96K op jaarbasis om nog iets te kunnen, met dat inkomen val je gedeeltelijk in schijf 3 á 49,5% belasting over je inkomen.
Geef mij dan maar graag een voorbeeld waaruit blijkt dat 50 procent van je inkomen naar de belastingdienst gaat want dit is niet waar.
Zelfs als je 150.000 per jaar verdient betaal je geen 50% belasting.
Maar goed niet iedereen kent het belastingstelsel goed? Het idee van de loonschijven is juist dat je over een deel weinig belasting betaalt en hoe meer je verdient hoe hoger het percentage wordt.
Niemand betaalt 50%.
Jij reageerde op het bericht van Popstra waarin zij/hij dit baseert op de ondernemerswereld, ik trek dat ook door naar zakelijk en geef je die voorbeelden al.
Zakelijk draag ik maandelijks bijna 30-35% van het brutoloon al af aan de loonheffing voor de salarissen die onze medewerkers verdienen. Dan heb ik ook maandelijks de omzetbelasting van 21% die voldaan moet worden. Wij bedoelen dat van elke euro die op onze zakelijke rekening staat, geld dat we verdiend hebben en (nog) geen salaris/inkomen is, waar álles van betaald moet worden, je makkelijk de helft afdraagt aan de BD.
Ik vermoed dat de verwarring bij jou en mij ligt tussen salaris ontvangen als werknemer en onder welke schijven dat valt en zakelijk belasting moeten afdragen over verdiend geld. Kijk je alleen naar de werknemer en het salaris, dan nee, inderdaad, je betaald geen 50% over je ontvangen salaris. Dus de sneer over het belastingstelsel niet goed kennen vind ik niet fair. Zeker niet omdat je zelf de gevraagde uitleg niet kunt geven en mijn vraag beantwoord met een vraag.

) en mijn verloofde werkt in de IT. Wij verdienen beide met een Masterdiploma en de gelijke uren écht heel verschillend.