Geen afscheid bij verlaten werkgever

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Geen afscheid bij verlaten werkgever

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 16:46

Heel goed van je! :j

En wat dit topic wel geleerd heeft, het is wat dat betreft overal anders.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 17:48

Ik heb bij een baan waar ik me een aantal jaar compleet uit de naad gewerkt had gewoon niets gehad, nog geen 'bedankt voor je inzet' vh management oid.
Ja, een weigering om mijn vakantieuren op te nemen wegens 'personeelstekort' wat ze al hadden voor ik er überhaupt begon.
En die hoeveelheid vakantieuren was ontstaan doordat ze mij constant terugriepen als ik vrij had onder dreiging dat ze het zouden noteren als werkweigering als ik niet zou op komen dagen. :x
Toch nog een week weten af te snoepen omdat een afgevaardigde in week 3 van mijn opzegtermijn langs kwam op de locatie en zei dat het mijn laatste week was, waarop ik gewoon heb gezegd 'ja dat klopt, over 2 dagen is mijn laatste dag'.
Mss niet netjes, maar ik was inmiddels ook wel helemaal klaar met dat bedrijf. :o
Had in de laatste maand ofzo ook al 2 nieuwe voorvrouwen gezien waarvan de laatste binen 2 weken na mijn vertrek ook weg was.
Diegene gaf me overigens groot gelijk dat ik een week eerder vertrok, gaf toen ik haar later tegenkwam ook aan dat de gang van zaken rond mijn vertrek een grote rol speelde in haar voortijdige contractbeëindiging.

Ik ging er überhaupt nooit van uit dat ik iets kreeg ofzo, buiten een 'bedankt voor je inzet, succes met je nieuwe baan' vd leidinggevende(n).
Op stage kreeg ik eind vd stageperiode vaak meer waardering dan bij de betaalde banen. :+

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 10:07

Ik heb even op mijn nieuwe werk in het personeelshandboek gekeken of er afspraken zijn over afscheid. En die zijn er! Uiteraard over afscheid bij pensioen, maar er staat ook:

"Aan werknemers die na een kort dienstverband de organisatie verlaten wordt een afscheids-viering aangeboden met hun directe collega's met gebak en een attentie."

Dus blijkbaar komt het zeker voor dat er een regeling voor is, en zo gek is het dus niet om iets te verwachten. :j
Hangt natuurlijk wel af van de sector waarin je werkt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 11:06

In de bedrijfsregelingen worden zulke zaken opgenomen, in een cao heb ik nog nooit gezien.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 11:20

Ik heb even snel de cao ICT/ICK erbij gepakt, welke ik vermoed dat het om gaat gezien TS in het profiel heeft staan in de IT te werken, en daar komt het woord "afscheid" niet eens in voor.

Dus ik vermoed dat het hier inderdaad niet om een cao gaat, maar om een bedrijfsreglement.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 12:39

Volgens mij is het inderdaad meer een regelement.

Ik ben bij mijn vorige baan na 8 jaar per direct weggegaan (eigen keuze). Ik had mijn leidinggevende de avond van tevoren al gesproken om aan te geven dat de dag erna mijn laatste dag zou zijn, maar dat ik netjes mijn avonddienst zou komen draaien omdat ik hem niet met het slechte functioneren van het bedrijf wilde opzadelen.
Ik heb die dag voornamelijk doorgebracht door overal langs te gaan en even gedag te zeggen. Duurde wat langer dan verwacht, omdat het allemaal zo plotsklaps was. "Wat kom jij nou hier doen?" "Ik ga weg.". "Oh, per wanneer?" "Per straks." ".. Uhh... He... Hoe... Wat... Waar.." :')

De dag na vertrek heb ik een flinke bos bloemen thuisgestuurd gekregen en ik had die dag zelf een grote doos merci op de balie gezet, maar meer niet aan gedaan. Had ik ook niet gewild eigenlijk, ik zat zó vol emoties dat ik überhaupt tot dat besluit was gekomen dat ik echt geen zin had om nog 200 collega's bijeen te zien om gedag te zeggen. Zo per persoon of klein groepje ging prima.

Hier op huidige werkt wordt volgens mij altijd wel een klein presentje gegeven: bierpakketje met een waardebon voor de mannen en volgens mij iets van een Rituals pakket en waardebon voor vrouwen. Gewoon op de afdeling. keus aan diegene zelf of die nog het hele pand langs wil gaan.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 13:07

Ik heb nog nooit wat gekregen na vertrek...oja 2x een trap na.
Dat ze mij beter hadden gemeld terwijl dat ziek uit dienst had moeten zijn (viel uit met een hernia).
En op schiphol kon ik direct mijn pas inleveren en vertrekken toen kreeg ik niet eens de gelegenheid om mijn collega's gedag te zeggen.

Op dit moment zit ik al ruim een jaar thuis nadat een behandeling aan mijn rug totaal verkeerd uitpakte.
Ik heb welgeteld 1 kaartje gehad aan het begin van mijn ziekte periode. Mijn werkgever werkt ook niet mee aan herstel. Moet alles zelf doen en regelen.

Dus ik hoef ik geen afscheids feestje meer. Ik laat wel een doos met taart achter en doei doei :wave: :wave: ...ik ga met pensioen of als ik toch in de WIA val dan eerder -O-

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 13:57

Tja na bijna 10 jaar ergens werken en altijd het initiatief nemen om iets te regelen als een collega wegging, kreeg ik (je voelt hem aankomen) niks toen ik zelf wegging...

Ja mijn eigen team gaf mij cadeautjes maar vanuit het bedrijf kon er ineens niks.

Op het moment zelf voelde dat best even rot, maar ik kan er nu absoluut niet mee zitten jaren later.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 14:31

Eik schreef:
Tja na bijna 10 jaar ergens werken en altijd het initiatief nemen om iets te regelen als een collega wegging, kreeg ik (je voelt hem aankomen) niks toen ik zelf wegging...

Ja mijn eigen team gaf mij cadeautjes maar vanuit het bedrijf kon er ineens niks.

Op het moment zelf voelde dat best even rot, maar ik kan er nu absoluut niet mee zitten jaren later.

Ik heb 9 jaar meebetaald aan allesss en iedereen. Baby
Bruiloft
Ziek
Condoleance
Zoveel jaar getrouwd
Diploma
Vertrek (sommige komen dan weer terug en dan weer gaan)
Stage klaar
Noem het maar op.

En toen ik dus zelf wegging kreeg ik ook niks.

Ben nu allergisch geworden om voor van alles kadootjes te kopen of een “lief en leed” pot.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 14:58

Bij ons, werk in de zorg, neemt degene die afscheid neemt vaak het initiatief om wat te doen, te plannen voor het afscheid. Wij zorgen dan voor een leuk kado, gedicht etc.
Er zijn nl ook weleens collega's die geen afscheid willen omdat ze bijvoorbeeld na lang ziekteverzuim besluiten niet terug te komen of om andere redenen.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 16:28

Bij ons is afscheid geregeld in het personeelshandboek en niet in de CAO. Wisselt ook per gemeente dus er is niks over vastgelegd in de CAO.

Collega van me nam gisteren afscheid, daar was een budget voor van ik geloof ik 300 euro (na 3,5 jaar ging zij weg), plus een bos bloemen en een cadeaubon. We zijn wezen lunchen met het team en hebben haar zelf ook nog een cadeau gegeven.

Ik zou het raar vinden als er geen afscheidsmomentje is, je heb toch heel wat tijd samen doorgebracht, dus hoort er wel een beetje bij vind ik.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 11:04

Fijn dat er nog wel een paar mensen aan gedacht hebben en je met een beter gevoel laten vertrekken.

Heb alleen jouw eigen posts gelezen, dus misschien is het al gemeld. Maar uit jouw openingspost pik ik er een paar dingen uit.

Miss_Mii21 schreef:
Conform de CAO moeten ze dus wel nog wat doen, wellicht sturen ze dat dan op? Ik vind dit heel bizar. Nog nooit meegemaakt.

Serieus, staat er in jouw CAO dat er bij afscheid iets van een attentie gedaan moet worden? Nog nooit van gehoord. Een exit gesprek met jouw werkgever, om beide voor de toekomst leerpunten mee te nemen, dat is wel vaak conform CAO en de regels van HRM van een bedrijf. Bij sommige bedrijven is er een budget voor. Maar een afscheids attentie als verplichting in de CAO?

Miss_Mii21 schreef:
En dan nog, onze ict afdeling is breed, van echt ict programmeren tot uitleveren van materialen tot en met informatiemanagement. Afgelopen 2,5 jaar heb ik honderden kilo's papier de organisatie uit gewerkt, maar mijn leidinggevende lijkt er geen besef van te hebben hoeveel werk dat is. De laatste maanden waren nogal bizar met een beoordeling waaruit totaal geen blijk van waardering kwam. Hij heeft echt geen flauw benul van het werk dat wij doen, maar vraagt daar ook niet naar. Geen interesse in. IT is interessant, papier totaal niet.

Misschien moet je voor jezelf hier ook lering uit trekken TS. Ook, of eigenlijk juist, voor minder "populaire" projecten/veranderingen moet je hard werken aan de zichtbaarheid en de achterliggende reden waarom je een dergelijk project doet. Regelmatig aangeven wat het betekent, waarom het gebeurt en hoeveel werk het kost (van jou maar ook vaak van de medewerkers die aanpassingen moeten doen in hun werkzaamheden). Dat jouw leidinggevende geen flauw benul heeft van het werk wat jullie doen, dat betekent dat je zelf (of jouw projectleider, weet niet welke functie je hebt) in de communicatie echt steken hebt laten vallen. Probeer dat mee te nemen naar je volgende functie.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 21:23

Miss_Mii21 schreef:
purny schreef:
Wij hebben overigens altijd wel een koffiemomentje als iemand weggaat.
Zelfs bij iemand die er maar 4 maanden heeft gewerkt.

Er waren 2 collega's naar kantoor gekomen. Degene van wie ik het totaal niet verwachtte had nog taart meegenomen. Dus toch nog soort van mini afscheid. Fijn dat er nog een paar de moeite namen.
De rest vergeten we maar snel :D

Fijn dat het toch nog goed is gekomen!

Succes met je operatie.