Verschil betekenis emojie per leeftijd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:17

Dat topic heb ik meegelezen en daar verschillen de meningen ook over, en dit dan hier bespreken vind ik persoonlijk niet heel chique. Daarnaast hoeft iemand niet van mening te veranderen omdat anderen dat willen..

@little_gift: serieus?? Dat zegt meer over de lezer dan hoor

De popcorn smiley zie ik als klaarzitten voor een goed verhaal (al dan niet passief agressief :D)

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:19

Ja? Ja dat is dan het verschil misschien; ik houd niet zo van het gniffelen om andermans ellende.

Edit: of heftige verhalen.

Cer

Re: Verschil betekenis emojie per leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:26

Maar dan lees je “een goed verhaal” dus als andermans ellende?

Want dat is niet wat er staat

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:29

Cer schreef:
Maar dan lees je “een goed verhaal” dus als andermans ellende?

Want dat is niet wat er staat

Ergens wist ik natuurlijk dat ik deze moest gaan verduidelijken. De smiley wordt meestal gebruikt als er een ruzie ontstaat, men haalt dan vaak de popcorn erbij. En nee, dat is inderdaad niet wat jij zegt, maar dat is vaak wel wat er gebeurt. Maar uiteraard kan je dat ook in twijfel gaan trekken?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:53

Ah ik dacht dat je sec op mijn post reageerde omdat deze erboven staat. Maar je reageert in het algemeen

En inderdaad.. omdat iets vaak zo is, is het niet altijd zo

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:54

Wat vinden jullie van het knipoogje dan?
Die vindt ik ook vrij denigrerend…. Ligt wel aan de tekst ook. Maar van mij hoeft t nie ;)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:59

Freya6 schreef:
Die vindt ik ook vrij denigrerend…. Ligt wel aan de tekst ook. Maar van mij hoeft t nie ;)

Humor/Relativering aangeven dat een uitspraak een grapje is of niet letterlijk genomen moet worden.

Op een flirt na is dat toch ook hoe dat gebruikt zou worden zonder internet?

Wat mij opvalt is dat de jongere generaties veel dingen opvatten als negatief.
Zelfs dus die vriendelijke :)
Hoe komt dat?

Is het leven zoveel negatiever in het algemeen geworden dan?
Echt een oprechte vraag.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:10

Freya6 schreef:

Had ik al aangegeven maar knipoogje zit bij mij echt in de allergie. Ik vind hem heel vervelend.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:13

Ik gebruik hem zelf ook zelden tot nooit.
Maar negatief is hij imo niet.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:24

Cer schreef:
Ah ik dacht dat je sec op mijn post reageerde omdat deze erboven staat. Maar je reageert in het algemeen

En inderdaad.. omdat iets vaak zo is, is het niet altijd zo

Alleen aan jou: heb je een voorbeeld waarvan jij zegt "Hier pak ik de popcorn bij." Wat is in jouw ogen een goed verhaal dat de smiley Popcorn verdient?

Over het algemeen merk ik op dat het de ruzies of controversiële topics/gesprekken/discussies zijn waarbij men reageert met een popcorn smiley. Aan jou Cer: ben je het daar mee eens of oneens? Het zijn meestal niet de meest positieve topics waar je deze popcorn smiley tegenkomt. Als ik het mis heb dan hoor ik dat graag. Mijn ervaring tot nog toe met deze smiley is niet positief.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:29

Ik vind dat een rare, maar ik vind een knipoog in het echte leven vaak ook vreemd.

@sachertorte: ik gebruik m volgens mij niet, maar bijv als iets een lang verhaal kan worden zoals “ik zoek een leuke Efteling medewerker”, of “ik ga m’n huis verbouwen in m’n eentje en ik heb geen idee hoe dat moet (en dan van iemand die dat heel positief kan vertellen, ik kan daar dan echt spreekwoordelijk voor gaan zitten zeg maar)”

En soms bij van die vage posts, vaak in de schoolvakanties.. dat je kan wachten hoe lang t duurt voor het topic dicht gaat .. dat soort dingen (zeg ik even snel uit mn hoofd)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:41

Ik gebruik het knipoogje als het niet zo serieus genomen moet worden maar dat zal ik dan maar laten voortaan :D

Nooit geweten dat er zoveel verschil in interpretatie is bij de smilies.

Ik zie trouwens geen popcorn smilie?

Ik vind de pompom smilies irritant. Vooral deze -O- snap ik niet.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:44

-O- Is in mijn ogen teleurgesteld zijn? "Jammer of balen" of zoiets.

Cer, dank voor je toelichting.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:47

-O- niks te vieren

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:50

Ja voor mij is die ook echt telleurstelling. Echt het tegenovergesteld dus van deze *\o/* en de overtreffende trap *\%/* helemaal het einde!!! geweldig!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:11

Percy schreef:
Ik vind de pompom smilies irritant. Vooral deze -O- snap ik niet.

Deze gebruik ik voor: Beetje jammer dit. Of balen. Of teleurstelling.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:23

Wat is er veel negatief veranderd. Ik ben "oud" ruim 70 en durf door dit topic maar geen smilies meer te gebruiken.

Of de punt.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:40

DuoPenotti schreef:
Freya6 schreef:

Humor/Relativering aangeven dat een uitspraak een grapje is of niet letterlijk genomen moet worden.

Op een flirt na is dat toch ook hoe dat gebruikt zou worden zonder internet?

Wat mij opvalt is dat de jongere generaties veel dingen opvatten als negatief.
Zelfs dus die vriendelijke :)
Hoe komt dat?

Is het leven zoveel negatiever in het algemeen geworden dan?
Echt een oprechte vraag.

Of realistischer... :D Minder naïef in communicatie en misschien een tikkeltje sarcastischer. Dat is te gechargeerd denk ik, maar mijn generatie + jonger heeft een iets andere manier van zich (digitaal) uiten. De jongere generaties zijn opgegroeid met digitale communicatie en het is zo geïntegreerd in hoe mensen opgroeien. Als je telefonisch of face 2 face communiceert dan heb je nog een aantal extra tools om nuance toe te voegen aan je woorden of je te uiten. Jongeren hebben dat ook gevonden in emoji's.

Als ik de :) emoji zie dan zie ik een glimlach met doodse oogjes, in tegenstelling tot bijvoorbeeld :D . Het is een beetje het hoofd van een politicus die een belofte doet waar die zich niet aan gaat houden. :') Ik gebruik 'm zelf absoluut in negatieve zin, maar als ik berichten lees van mensen waarvan ik denk dat ze ouder zijn dan pas ik wel automatisch een 'boomerfilter' toe. :D Ik zie het meer zo: als je in het echt een beetje klaar bent met iemand of denkt 'ja joh, wat jij wil' dan trek je ook niet altijd gelijk dit hoofd: -:(-

De knipoog heb ik in het echt ook zeker meegemaakt na denigrende opmerkingen (meestal van kerels en zelfs op het werk). Voor mij is de knipoog emoji alleen maar dat poppetje dat neplacht en er nog een knipoog overheen gooit ook. :D

Op zich wel interessant dat sommige dingen als negatief worden ervaren, want het is niet zo dat iedereen hier in dit topic Bokt gebruikt om alleen maar over regenbogen en eenhoorns te praten. Het leven is niet alleen maar glitters. Emoji's zijn gewoon maar pixeltjes om te helpen met het uiten van dingen. Vooral op je telefoon is het snel en handig en jongeren doen meer dan ooit over de telefoon. Je wil niet weten wat voor zware dingen ik allemaal via appjes heb besproken. :')

Voor mij is er zeker een verschil tussen:

'Oké! :D '

en:

'Ok.' 'Ok :) ' of de overtreffende stik erin: 'Ok. +:)+ ' .

Bij die laatste rollen m'n ogen zo hard door m'n oogkassen dat ik m'n hersenen in de kramp zie schieten. :')

Zie het als een nieuwe vorm van sarcastisch uiten. Vroegah hadden boomers ook leuke sarcastische tv programma's die oudere mensen misschien wel niet snapte of niet konden waarderen. :D

Risxx

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:47

De standaard 'lach' emoji (en dan bedoel ik even de Apple emoji) is gewoon niks vriendelijks aan, die is passief-agressief of gebruik je als 'ik ben dood van binnen' :')

Doodshoofd, het is zo grappig i'm dead.

Knipoog is ook nóóit positief dit stuur je gewoon alleen als je betweterig wil overkomen :D

De :) bokt emoji vind ik dan wel vriendelijker dan de Apple emoji. Die is gewoon onaardig.

En een duim-omhoog emoji is inderdaad kortaf, die gebruik ik alleen op Teams op werk want de generatie van mijn collega's die nemen het wel gewoon als een duim :+

*\o/*

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:51

Waarom is sarcastisch en negativiteit de nieuwe hype? Ik ben zeer realistisch en niet naïf in mijn communicatie en mogelijk ook direct. Ik draai ergens liever niet omheen. :n Dat is alleen maar onduidelijk en omslachtig.

De programmas vroeger v Kooten en de Bie bijvoorbeeld. Gingen nooit over echte mensen. Er werd niemand in gekwetst. Omdat het typetjes waren niet meer dan dat.

Sarcasme is niet aan mij besteed. Ik vind het redelijk laag bij de grond en verwarrend naar je communicatie partner. Net als indirecte hints en dan maar hopen dat deze worden opgepakt

En is er een verschil tussen jongens en meisjes in smiley gebruik?

Risxx

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:59

Ik denk niet dat het erom gaat dat we graag negatief zijn hoor, we gebruiken gewoon andere smileys voor positieve dingen. Sarcasme laag bij de grond vind ik dan weer raar, hoezo dat dan? Gelukkig praten mijn vriendinnen allemaal net zo sarcastisch als mij. Soort zoekt soort denk ik :D

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:06

Risxx schreef:
Ik denk niet dat het erom gaat dat we graag negatief zijn hoor, we gebruiken gewoon andere smileys voor positieve dingen. Sarcasme laag bij de grond vind ik dan weer raar, hoezo dat dan? Gelukkig praten mijn vriendinnen allemaal net zo sarcastisch als mij. Soort zoekt soort denk ik :D

Bij mij praat iedereen gelukkig ook net zo laag bij de grond. Toch handiger. :Y)

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:06

karuna schreef:
Waarom is sarcastisch en negativiteit de nieuwe hype? Ik ben zeer realistisch en niet naïf in mijn communicatie en mogelijk ook direct. Ik draai ergens liever niet omheen. :n Dat is alleen maar onduidelijk en omslachtig.

De programmas vroeger v Kooten en de Bie bijvoorbeeld. Gingen nooit over echte mensen. Er werd niemand in gekwetst. Omdat het typetjes waren niet meer dan dat.

Sarcasme is niet aan mij besteed. Ik vind het redelijk laag bij de grond en verwarrend naar je communicatie partner. Net als indirecte hints en dan maar hopen dat deze worden opgepakt

En is er een verschil tussen jongens en meisjes in smiley gebruik?

Er is toch niks mis met sarcasme, indirectheid of gelaagdheid in communicatie? Alsof direct communiceren zo leuk is altijd, een kneiterhard en recht door zee antwoord is in ieder geval eerlijk, en niet omslachtig maar kan ook enorm laag bij de grond overkomen en is soms echt niet wat ik wil horen, of nodig heb om te horen op enig moment.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:08

De reden dat ik sarcasme laag bij de grond vind is dat er "humor" gebruikt wordt om iemand of iets naar beneden te trappen. En dat vind ik laag bij de grond. Het nut van sarcasme ontgaat me ook volledig. Waarom kun je niet gewoon zonder dat een boodschap over brengen? Dat is duidelijk en voor iedereen te begrijpen. Best veel mensen ontgaat sarcasme. Mij deels van de tijd ook vermoed ik

En het nadeel lijkt nu ook dat veel jongeren er standaard van uit gaan dat iets negatief of sarcastisch wordt bedoelt kennelijk gezien de weerzin tegen :) +:)+ of een .

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:13

Wat ik dan wel weer grappig vind is dat de smiley emoticon waarschijnlijk ouder is dan de meeste gebruikers, met een bepaalde betekenis ontworpen is, en dat de huidige generatie nu zegt "nee hoor, jullie hebben dat wel zo bedacht, maar wij vinden dat het iets heel anders betekent dan waar deze ooit voor gemaakt is, en het is echt heel stom dat jullie dat anders zien" :')