Wie heeft de verwarming aan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 15:48

Jeetje, dat verhaal ken ik nog wel.
Heb er zelfs een poos terug nog aan gedacht, maar wist niet meer welke naam daarbij hoorde.
Wat intens naar dat je nog steeds zo in de koude zit.

Voor de andere die noodgedwongen koud zitten, ik word daar echt boos om... en spreek niet precies uit hoe... maar echt.... dat dit kan... -O-

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 15:51

Amber_anne schreef:
Ik kan dat topic nog wel herinneren, is dat nog actief? Wat vervelend om te horen dat je nog niet in een fijne warme woning kan zitten. Begrijp ik hieruit dat je dus wel terug gaat naar de woning als die is opgeknapt? Dat schept wel hoop

Nee dat is (godzijdank!) verwijderd, gezien mensen compleet ongepast, finaal door het lint gingen en er aan bedreiging, blackmailing en doxing werd gedaan.
Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 19-11-25 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 15:53

Rijtjeswoning uit de jaren 70 hier.
Zelfs met nieuwe kozijnen, dubbeltripple weet ik het glas en spouwisolatie voel je de kou uit de vloer beneden optrekken. De verwarming staat al 2 maanden aan als we thuis zijn op 19,5 graden.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 15:59

Ik vind het meer dan bizar dat in ons zogenaamd welvarende land mensen wonen die zich niet kunnen veroorloven te stoken en dus in de kou en soms ook in het vocht en de schimmel zitten.
Een leefbaar huis zou geen luxe, maar een grondrecht moeten zijn -O-

Mars

Re: Wie heeft de verwarming aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 16:07

Nou ik schrik er ook wel van als ik lees hoeveel mensen op moeten letten en zelfs in de kou zitten vanwege kosten. En dan is dit nog bokt wat door de bank genomen vrij goed bedeeld zou zijn. Kun je nagaan hoe velen erbij zitten… ik word daar ook verdrietig van:\

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 16:09

Konstantine schreef:
Ik vind het meer dan bizar dat in ons zogenaamd welvarende land mensen wonen die zich niet kunnen veroorloven te stoken en dus in de kou en soms ook in het vocht en de schimmel zitten.
Een leefbaar huis zou geen luxe, maar een grondrecht moeten zijn -O-

Dat zou absoluut moeten inderdaad.

Maar er zijn vreselijk veel verhalen waar het in de praktijk anders is helaas.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 16:18

Jeetje wat een verhalen hier zeg.. Wat ontzettend rot als je dit soort keuzes moet maken over het verwarmen van je huis.

Verder heel interessant om te zien hoe de verschillen zijn.

Ik woon in een prima geïsoleerd huis uit 1998. Wij verwarmen het huis met een houtkachel, en die is inmiddels zeker iedere dag aan. Hij verwarmt mijn woonkamer binnen no time. De kachelpijp loopt door mijn badkamer (wel afgetimmerd natuurlijk) en daardoor is het in mijn badkamer ook lekker warm. In mijn slaapkamer wil ik het graag koel hebben, mijn raam staat altijd open, dus daar hoeft sowieso niet verwarmd te worden. Als ik het wel zou willen dan zet ik mijn slaapkamerdeur (bovenaan de open trap) open en dan wordt het daar vanzelf ook warm.
We hebben vorige maand het gas af laten sluiten, we gebruikten het al tijden niet meer maar betaalden wel nog steeds vastrecht, zonde van het geld, dus weg ermee!
Hout hebben we altijd genoeg, we hebben fijne wegen om altijd aan gratis hout te komen, vaak in de vorm van bomen die we zelf om moeten komen zagen, maar daar hebben we het materiaal en de kennis voor dus dat is helemaal prima. We hebben zo'n 35 kuub liggen nu in onze houthokken. Het voordeel is dat je het op deze manier vaak warm krijgt haha, zagen, kloven, stapelen, altijd genoeg te doen!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 07:24

Dais_ schreef:
Oude vrijstaande dijkwoning, bouwjaar 1780, kachel op 15 overdag, 's avonds op 19.

Geen kachel op de slaapkamer, daar was het gisteren nog 11 graden. Het went, maar alles voelt klam.

Vandaag is ons dak geïsoleerd met spuitisolatie, ik ben enorm benieuwd wat het verschil zal zijn! De radiator zal ook binnenkort worden aangesloten boven, lekker hoor :j

De spuitisolatie zit er nu tegen en het was nu al 17,2 graden boven zonder dat er een kachel aan stond! Dat scheelt echt enorm. *\o/*

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 07:45

Zo, dat is direct profijt van je investering!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 08:05

Dat is dus zeker een goede investering geweest.

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 08:43

https://weblog.independer.nl/energie/to ... gle.com%2F

Mogelijk hebben mensen hier iet aan.

Wij hebben besloten, dat we de kachel aanzetten. We houden echt wel rekening ermee dat die niet onnodig aanstaat. maar we gaan niet in de kou zitten.

Van de week deed mijn vriend zijn trui uit, tjah dan kan de kachel gewoon wat lager..

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 14:07

Jiskaa schreef:
Natuurlijk, zijn er mensen die hem niet aan hebben dan? :brr:

Nog nooit van energie armoede gehoord?
https://www.nu.nl/economie/6376461/een- ... gle.com%2F

6% van de huishoudens in NL heeft moeite om de energierekening te betalen. Ga er dus maar vanuit dat er mensen zijn die de verwarming nog niet aan hebben...

Edit: Mosterd na de maaltijd zie ik. Excuus.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 14:19

Bellatrix schreef:
BarbaLala schreef:
De verwarming is hier al maanden aan. Ik woon in een (schaars geïsoleerde) oude stacaravan dus ik heb weinig keus.
Als ik niet stook is de binnentemperatuur hetzelde als de buitentemperatuur en heb je binnen no time alles onder de schimmel (daar ontkom je sowieso niet aan helaas, in alle kasten vormt schimmel).
Afgelopen week toen het kouder werd is de misère echt begonnen, dan is het niet warmer dan 15 graden te stoken :brr: en dat is echt dramatisch koud.
Gellukkig heb ik een elektrische deken, dus dan lig ik om 18.00-19.00 al in bed.
Maar ik kan niet wachten tot ik ooit een fatsoenlijk warm huis heb, en nooit meer kou hoef te lijden, wat een luxe zal dat zijn.

Laat je nu een huis bouwen dan? Of wordt je huidige huis verbouwd?
Lijkt mij echt geen pretje om nu in stacaravan te zitten. :(:)

Ik heb een pellet kachel in de stacaravan wat het heerlijk warm houdt, zelfs op 17gr. Sloffen aan doen is wel aan te raden. Volgens mij is deze caravan sowieso wel 30 jaar oud.

@barbalala oh nee wat vervelend om te lezen dat je het zo koud hebt. Klopt wel, als je niks aan doet is het binnen even koud als buiten. Hier ook niet geïsoleerd. De wind waait er letterlijk doorheen dus ik hou de meeste gordijnen dicht om de tocht wat tegen te gaan. Gelukkig geen last van schimmel
Wat voor verwarming heb jij er in?
Ik woon nu 5 jaar in een stacaravan (omdat huur/koop huizen erg duur zijn helaas). Maar het bevalt mij eigenlijk wel prima

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 14:20

Wij betalen 270,- voor gas en elektriciteit. De verwarming gaat einde middag/'s avonds een paar uurtjes naar 20 graden. Beneden blijft het daarvoor en daarna 18/19 graden, boven wordt het wel kouder. Daarom heb ik voor mijn werkkamer een elektrische deken en een elektrische muismat besteld. Zonde om het huis te verwarmen voor één kamer (overdag).

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 14:23

Hier staat hij nog niet aan. Gisteren 16,5 graden in huis, ik lig in mijn onesie lekker warm op de bank :')
Ik heb mezelf uitgedaagd deze maand de verwarming niet aan te zetten en te kijken wat het scheelt met vorig jaar.
Ik kan de rekening gelukkig nog wel betalen maar heb gewoon even een uitdaging met mezelf :D

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 15:10

Dusja1 schreef:
Hier staat hij nog niet aan. Gisteren 16,5 graden in huis, ik lig in mijn onesie lekker warm op de bank :')
Ik heb mezelf uitgedaagd deze maand de verwarming niet aan te zetten en te kijken wat het scheelt met vorig jaar.
Ik kan de rekening gelukkig nog wel betalen maar heb gewoon even een uitdaging met mezelf :D

oh de horror :brr:

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 16:40

Mijn hondjes hebben het snel koud dus het is nu 18 graden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 17:17

MarlindeRooz schreef:
Popstra schreef:
Ik snap niet waarom er zo ingehakt word op mensen die het niet koud willen hebben thuis!
Is toch ons eigen keus en eigen geld!?

Bestaat daar ook een woord voor precies?? ,Stook schaamte, net als ,vlieg schaamte,
Wat een gezeik zeg!

Wat een begripvolle en positieve insteek heb je.

Je mag best voor duizenden euro’s opstoken per maand. Dat verbiedt niemand je.

Maar in de kou zitten armoedig etc noemen is flauw. Niet iedereen heeft de keuze.

Ik gelukkig wel maar ook ik kan geen 300 euro opstoken. Wat fysiek ook bijna onmogelijk is hier maar goed.

Ah daar gaat het dus mis. Dat is een uitdrukking dat ik het koud hebben, met nadruk op hebben ,armoe, vind.
Dat is amsterdams. Daar bedoel ik niet armoede in de zin van geen geld er voor hebben in.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 17:33

Ik werk vrijwel fulltime thuis, dus heb de kachel ook aan. De thermostaat staat op 20,5 momenteel. Het deel waar ik zit te werken is reeds verbouwd en heeft een geïsoleerde vloer en muren. De ramen en het kozijn moeten nog vervangen worden.

Sinds deze zomer hebben we ook het dak vervangen en geïsoleerd (met 14 cm PIR renovatieplaat) en dat lijkt enorm te gaan schelen in het gasverbruik. In augustus en september beide maanden 20m3 minder verbruikt dan het jaar ervoor. En we lijken voor deze maand tussen de 50-75m3 besparing uit te gaan komen. Sowieso blijft de warmte nu langer hangen en merken we dat de bovenverdieping (die we zelden gebruiken en niet stoken) warmer is. En afgelopen zomer bleef het huis langer koel en bleef de temperatuur ongeveer 2 graden lager dan voorheen met hitte buiten. Het lijkt een goede investering dus!

Benieuwd wat het met de jaarafrekening gaat doen. We betalen best een fors bedrag nu. Niet te vergelijken met de prijzen van een paar jaar geleden. Eigenlijk te gek voor woorden dat energie iets commercieels is geworden. Een droog, warm en schimmelvrij huis zou voor iedereen haalbaar moeten zijn, zonder op andere basisbehoeften te hoeven besparen.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 20:17

Ik woon in een 55m2 appartement met blokverwarming in het gehele blok. Ik betaal vooruit aan mijn verhuurder, kreeg €380 terug van vorig jaar….. Ik heb een groot raam en zit op de 1e etage, dus zodra er maar een beetje zon is warmt het snel op. Vanmorgen was het 18 graden, toen heeft een uurtje de zon geschenen en was het 20 graden. Vandaag geen kachel aan gehad en anders alleen als ik thuis ben en dan stook ik tot max 20 graden.

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 21:36

Doubtless schreef:
Jiskaa schreef:
Natuurlijk, zijn er mensen die hem niet aan hebben dan? :brr:

Nog nooit van energie armoede gehoord?
https://www.nu.nl/economie/6376461/een- ... gle.com%2F

6% van de huishoudens in NL heeft moeite om de energierekening te betalen. Ga er dus maar vanuit dat er mensen zijn die de verwarming nog niet aan hebben...

Edit: Mosterd na de maaltijd zie ik. Excuus.

Ja het was een beetje een banketstaaf opmerking nu ik alle reacties zo doorlees. Zo was het niet bedoeld maar ik heb het ook altijd koud dus ik kon me dat op dat moment niet voorstellen :’)
Heftig om te lezen hoeveel mensen noodgedwongen in de kou zitten ;(

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 08:05

Hier ook de verwarming al een tijdje aan. Vaak maximaal op 19 graden maar als de kids niet fit zijn wel wat hoger, dan gaan de verwarmingen in het hele huis ook aan. Normaal heb ik die ook niet snel aan.
Ventileren scheelt ook een hoop, ook om schimmelvorming te voorkomen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 08:35

Bij ons staat de kachel op minimaal 15 graden. Dat was het vannacht/vanochtend dan ook. Als ik thuis ben overdag zet ik deze wel hoger. Ik kan de kachel met een app en op afstand bedienen. Dat is wel handig dat als je niet thuis bent je de kachel laag kunt zetten en als je onderweg bent naar huis aan kunt zetten.

Eigenlijk hou ik heel veel van warmte, maar ook van lage maandlasten...

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 08:37

Appartement uit 1964 hier, maar een tussenwoning met aan alle kanten buren. Ik heb vorig jaar al m'n ramen laten vervangen voor hr++ en ik heb spouwmuurisolatie. We hebben blokverwarming en ik heb geen thermostaat, dus ik kan die niet op een bepaalde temperatuur instellen. De verwarming staat hier in de woonkamer in de avond aan, dan is het hier 19 graden en dat is voor mij meestal genoeg. Nu heb ik hem ook aangezet om de kou even weg te krijgen, het was 15 graden in huis. Ik werk vanochtend thuis en het is -5 buiten, maar hij gaat straks weer uit. De zon schijnt en ik heb enorme ramen op het oosten. {:}

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 08:50

moonsparkle schreef:
Bij ons staat de kachel op minimaal 15 graden. Dat was het vannacht/vanochtend dan ook. Als ik thuis ben overdag zet ik deze wel hoger. Ik kan de kachel met een app en op afstand bedienen. Dat is wel handig dat als je niet thuis bent je de kachel laag kunt zetten en als je onderweg bent naar huis aan kunt zetten.

Eigenlijk hou ik heel veel van warmte, maar ook van lage maandlasten...

Ik ook :j
Wij hebben ook een slimme thermostaat die alles per ruimte regelt.
Bespaard echt wel veel aan stookkosten, en ben je onderweg en denkt ik heb het koud, dan zet ik ook via de app op afstand de cv hoger.