Kamerplantenpraat deel 2: van cactus tot calathea!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Re: Kamerplantenpraat deel 2: van cactus tot calathea!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 12:32

Monstera pinnatipartita, de albo variegata (al gaat die traag), de alocasia regal shield, de cebu blue, white knight.

Maar mn amaryllis doet niets :')

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 16:55

Zo leuk om hier alle planten voorbij te zien komen.

Ik heb op hoop van zegen m'n Ficus Lyrata verplaatst naar een andere kamer, zodat ik ruimte heb voor de kerstboom.
Hoop zo erg dat die het overleeft, volgens mij staan ze er om bekend om niet goed te gaan na een verplaatsing. De kamer waar die nu staat is wat donkerder, daardoor maar dichterbij het raam gezet. Hopelijk lijken de situaties nu zo veel mogelijk op elkaar.

Standaard plek

Afbeelding

Tijdelijk plekje
Afbeelding

In januari mag de plant weer terug naar z'n standaard plek. Maar voor nu mag de kerstboom weer even stralen {:)

Afbeelding

Mocht m'n plant het niet meer doen, dan ga ik voor een Ficus Elastica. Hopelijk doet die het dan wat beter. Ik ben bang dat ik m'n huis toch te donker is voor de Ficus lyrata

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-25 18:36

Ik kwam eergister voor het eerst een monstera thai tegen voor een schappelijkere prijs dan normaalgesproken (€17,95). Hij js zo'n 40 cm hoog, met 6 puntgave bladeren.

Afbeelding

En nog aureum op mospaal
Afbeelding

Tradescantia
Afbeelding

En een adelomena, ik kende deze niet.
Afbeelding

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 20:09

Janine1990 schreef:
Woooow!!

Zijn er hier meer mensen waarvan de planten ineens mega blad beginnen te geven? In hartje winter? Ik vind het zo raar...

Je, hier zijn er ook een paar planten die flink groeien.
Veel kamerplanten zijn natuurlijk oerwoudplanten, dus zij malen niet om veel zon.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 14:33

Wat is een fijne app voor plant-identificatie?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 09:05

Floortje_NL schreef:
Wat is een fijne app voor plant-identificatie?

Ik heb er nog nooit 1 gevonden, ze zitten er bij mij altijd naast. Ik vraag het meestal op fb in een plantengroep.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 07:45

Creatas schreef:
Janine1990 schreef:
Creatas, ik zet de meeste planten gewoon een paar uur in een bad en kijk wat ze zelf opnemen. En zo'n Ctenanthe, is dat nu wel of geen Calathea? Ofwel, gedragen ze zich als een echte dramathea of kunnen ze wat meer hebben?

Badje doe ik ook idd, water van onderen (veel ervaring met rouwvliegen ook :') )

Hij is gerelateerd aan de calathea idd. Ik heb ze gister gekocht dus zodra ze drama gaan geven laat ik het nog eens weten hahaha.

Nou, kom terug van 10 dagen vakantie en de Calathea is ok maar ik ben dramathea want ik had (witte groene?) Bladluis aan de onderkant van wat blad. Misschien nog net op tijd, bruut buiten in de tuin (het is 20c hier) en de koude sproeier op de gehele onderkant. Nu quarantined in de gasten badkamer, die is wat donker maar morgen mag ie naar mijn werkkamer (verder nog plantloos daar). Ik denk (hoophoophoop) dat de rest gespaard is gebleven.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 10:50

Mag ik hier wat vragen stellen?

Ik heb meerdere kamerplanten en dit ging super voor een langere tijd maar heb nu wat issues.

Ik heb een calenthea (?) met luis. Deze is al eens behandeld maar moet herhaalt worden. Ik gebruik nu een spray maar kan de plant niet buiten zetten op dit moment (te koud). Hebben jullie dit al eens behandeld en wat werkte goed?
Afbeelding

Ik heb een orchidee die nieuwe bladeren halverwege de stam aanmaakt
Afbeelding

Wat moet ik hiermee doen?

Ik ben benieuwd naar jullie plantjes!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 10:56

Janine1990 schreef:
Monstera pinnatipartita, de albo variegata (al gaat die traag), de alocasia regal shield, de cebu blue, white knight.

Ik had vorig jaar zo'n amaryllis.
Die bloeide uiteindelijk met Pasen :+ .

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 13:09

Roodvos schreef:
Janine1990 schreef:

Ik had vorig jaar zo'n amaryllis.
Die bloeide uiteindelijk met Pasen :+ .

Ik heb die van mij welles geactiveerd door een paar druppels op de bovenkant te laten vallen. Maar ik heb ze ook gezien dat ze steeds verder omhoog groeide voordat ze begonnen te bloeien.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-26 14:56

Karlijnxxx schreef:

Ik heb meerdere kamerplanten en dit ging super voor een langere tijd maar heb nu wat issues.

Ik heb een calenthea (?) met luis. Deze is al eens behandeld maar moet herhaalt worden. Ik gebruik nu een spray maar kan de plant niet buiten zetten op dit moment (te koud). Hebben jullie dit al eens behandeld en wat werkte goed?
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

:wave: naamgenoot! Bedoel je dat je de calathea buiten wil insprayen? Is het een optie om dat in een aparte kamer te doen of overnight in de badkamer met de deur dicht en de volgende dag goed ventileren? Je calathea ziet er wel shiny uit!

Orchideeën weet ik niks van dus zal ik me niet mee bemoeien haha.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 15:25

Dankje! Ik ben heel zuinig op haar, want ze is van 20cm naar iets over een meter gegaan in hoogte. Helaas zijn veel bladeren nu aangetast.

Ze past helaas niet in de badkamer om te sprayen dus moet het met veel oude kranten op de vloer.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 15:50

Wat een geinig topic nog niet eerder gezien.
Ik zorg op mijn werk voor de kamerplanten en heb thuis ook wel wat.

Deze staat op mijn werk en zaait zich uit naar elke andere plantenpot in de buurt.
Geen idee hoe het heet, maar ik krijg er heel erg een seventies/eighties gevoel van.
Niet dood te krijgen deze plant.

Afbeelding

Thuis heb ik een paar hele flinke cactussen die we 13 jaar geleden als mini's uit de uitverkoop bak van de supermarkt gered hebben. En ik ben gek op vetplantjes

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-26 15:55

Dat is een Madagascar jewel! Een plant uit de wolfsmelkfamilie en daarom is het (witte) sap uit de plant behoorlijk giftig. Ik heb er hier ook eentje staan. Met een paar jaar oud gaat hij ook zaden aanmaken die hij letterlijk van zich af schiet en bij inname ook giftig zijn, dus zodra dat gaat gebeuren gaat die van mij (nu 2 jaar oud ofzo) de deur uit vanwege m'n kat.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 16:07

_Karlijn schreef:
Dat is een Madagascar jewel! Een plant uit de wolfsmelkfamilie en daarom is het (witte) sap uit de plant behoorlijk giftig. Ik heb er hier ook eentje staan. Met een paar jaar oud gaat hij ook zaden aanmaken die hij letterlijk van zich af schiet en bij inname ook giftig zijn, dus zodra dat gaat gebeuren gaat die van mij (nu 2 jaar oud ofzo) de deur uit vanwege m'n kat.

Ok ik heb hem gelukkig niet thuis. Ik weet niet goed wat ik ervan moet vinden. De bladen vind ik mooi, de stam.....mmmmmmmm.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 16:22

CrazyCat schreef:
Wat een geinig topic nog niet eerder gezien.
Ik zorg op mijn werk voor de kamerplanten en heb thuis ook wel wat.

Deze staat op mijn werk en zaait zich uit naar elke andere plantenpot in de buurt.
Geen idee hoe het heet, maar ik krijg er heel erg een seventies/eighties gevoel van.
Niet dood te krijgen deze plant.

[ Afbeelding ]

Thuis heb ik een paar hele flinke cactussen die we 13 jaar geleden als mini's uit de uitverkoop bak van de supermarkt gered hebben. En ik ben gek op vetplantjes

Ik vind hem heel gaaf!

lisanne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 16:43

Karlijnxxx schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

De orchidee lekker niks aan doen :D dat is een baby'tje <3

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 19:23

lisanne87 schreef:
Karlijnxxx schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

De orchidee lekker niks aan doen :D dat is een baby'tje <3

Leuk maar dan krijg ik een orchidee op mijn orchidee? Moet ik dan straks eraf halen?

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 23:04

CrazyCat, wat een leuke plant!!
De stam vind ik juist wel geinig, weer is wat anders.

Ik heb m'n Ficus Lyrata weer terug verhuist. Die heeft een maandje in een andere kamer gestaan om plaats te maken voor de kerstboom. De kamer ernaast, even ver van het raam af en tempratuur het zelfde om het verschil zo klein mogelijk te maken.
Net voor de verhuizing had ze net bij beide takken nieuwe blaadjes gemaakt. Die zijn zo hard gegroeid!! Nu is die nog schever, vooral de hoge toef is gegroeid. Moet er nog even aan wennen.

Links is nu, rechts is vorig jaar januari toen ik hem net had. Toen nog met 3 volle stammen, 1 stam heeft het niet overleefd en staat daarom nu richting de muur.
Afbeelding

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 08:38

Crazycat, wat een leuke plant inderdaad! En wat ontzettend grappig dat hij zich uitzaait naar andere potten, heb ik echt nog nooit van gehoord.

Karlijnxx, ik weet niet of je haar anders eventueel in de badkuip of douche kan zetten? Ik vind het vanaf de foto lastig inschatten hoe groot ze is. Maar in de badkuip doe ik zelf bij mijn planten wel als het inderdaad buiten te koud is. En anders inderdaad met handdoeken of kranten. Moet eerlijk zeggen dat ik zelf nog nooit bladluis heb gehad.. Ik zit voornamelijk met spint en trips :Y)

Kosseh, wat een prachtige ficus :wow:

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 10:09

Mijn cactussen staan in de winter in de hal en zomers in de tuin.

Gekocht als mini voor 50 cent per stuk in de supermarkt uitverkoop 13 jaar geleden.

De linker bloeit elk jaar en heeft al een hoop babies gegeven.

Afbeelding

Afbeelding

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-26 12:10

Oh gaaf CrazyCat, heb je ook een foto in bloei?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 12:55

_Karlijn schreef:
Oh gaaf CrazyCat, heb je ook een foto in bloei?

Alleen 2 vrij oude foto's hier op mijn werk. Ze zijn sindsdien al een keer verpot.

Afbeelding

Afbeelding

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 13:20

Wat zijn die cactussen leuk! Ook zo mooi dat ze bloeien!

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-26 13:57

Heel mooi!